Dieet sluiers


MyDusty89

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2018
Berichten
71
Leeftijd
35
Hoi allemaal,

Wat voor voerschema houden jullie aan bij jullie sluierstaarten (wat voor voer, hoeveelheid voer). Ik blijf overal verschillende en zeer uiteenlopende informatie krijgen. Ik dacht dat het goed voor ze was om ze meerdere malen per dag kleine beetjes voer te geven (binnen 30 seconden alles op). Maar nu lees ik weer dat dit veel te veel is en dat ze eigenlijk bijna alleen groenvoer moeten krijgen.
Wat is jullie mening hierover? Mijn vissen lijken prima te groeien, maar dan zie ik foto's op andere fora en dan groeien de mijne toch echt niet zo snel lijkt het.
Bedankt alvast voor jullie reacties!

Marshmellow&Duopenotti.jpg
 
Heb je nieuwe vissen met aquarium?

Jonkies geef je 3 tot 6 maal kleinere porties. Ze vreten alles dus gewoon afwisselen. Naast hun hoofdvoer, groente, insecten, garnalen. Mijn volwassene krijgen nog 3 a 4 x per dag wat.

Voer bepaald hun groei maar zeker ook hun aantal liters vers water. Zitten ze klein blijven ze klein zitten ze in een vijver kunnen ze monsterachtig groot worden. Omstandigheden optimaal dan groei ook optimaal.
 
Ik voer hoofdvoer hikari groen en paars, kingyo, tetra pond zak. Tubifex, muggelarven, artemia, gedroogde garnalen, watervlooien. elke dag wat gepelde doperwten. net hoe het uitkomt geblancheerde spruit, brocolie, bloemkool. Komkommer.

elke dag 1 groenvoer en 1 insect de rest hoofdvoer.

De tetra zakken zit van alles in de blauwige zak. Is vijvervoer. grote zak niet te duur. Hikari en kingyo duur dus met 5 vreetzakken iets goedkopers erbij. Dit is vrij grof voer dus kleintjes zullen dit niet zo kunnen eten. Moet je de sticks even breken ofzo.
 
Ze zijn nu ongeveer 3 maanden bij mij. Ik voer ze drie tot viermaal per dag. Nu met eenmaal Saki-Hikari Fancy Goldfisch (paars), eenmaal Tetra Goldfish Gold Japan (wit), eenmaal diepvries (meestal bloedwormen) en dan iets groens. Erwtjes eten ze wel, de sla en spinazie amper. Ik zal eens op zoek gaan naar die zakken van tetra.
Ze zitten in een Juwel 180 met de binnen en buitenfilter Tetra 1200. Ik ververs minimaal iedere vijf dagen 80% water. en hevel dagelijks de restjes ontlasting weg, wat niet worden afgevoerd door de pomp. Moet ook wel, want ze zijn met hun vieren. Had achteraf gezien een maat groter aquarium willen hebben. Dat wil ik uiteindelijk wel als ze groter zijn.
De waterwaarden blijven mooi stabiel: NH3/4 0, NO2 0, NO3 houd ik onder de 25 mg/L, PH 7,5, KH 6, GH 15.
Temperatuur is nu wel wat hoog door het weer, rond de 26 graden. Had ik liever wat lager gehad.

Qua groen eten ze dus best weinig, vandaar dat ik dacht dat ik ze teveel ander voer geef. Maar als ik jouw bericht lees, klopt het wel ongeveer wat ik ze geef.

Aquarium is nu overigens ook heel sober ingericht, alvast ter voorbereiding op mijn vakantie van 2 weken. Dan moet een leek de verzorging uitvoeren:).
 
Ik voer ze maar 2x per dag. tetra gold japan, hikari groene verpakking en af en toe wat bloedwormen. Het scheelt dat ik best veel planten in mijn bak heb dus ze kunnen de hele dag ook een beetje groenvoer tot zich nemen. Als ververs beleid doe ik 70% per 7 dagen. Ik heb 2 sluiers in 180L met het orginele binnenfilter.
 
Daarom wil ik uiteindelijk ook meer eetbare planten proberen. Dan zullen ze hoop ik automatisch meer groen binnen krijgen.
 
Heb ik inderdaad. Ze eten het nog niet, maar zal ze wel teveel verwennen.:smitten:
 
Ze laten de meeste planten bij mij ook redelijk met rust gelukkig. Knabbelen er een beetje aan maar blijft hoofdzakelijk bij het alg er een beetje af eten. En waterpest groeit zo snel dat merk je nauwelijks als ze dat eten
 
Ja, dan blijft in ieder geval iets van de bak over. Zal als ik terug kom van vakantie wel even anders zijn, maar dan moeten ze het ook meer hebben van de planten.
 
Groente, Insecten, Garnalen, Hikari, Kingyo, Tubifex, Muggenlarven, Artemia, Doperwten, Spruit, Brocolie, Bloemkool. Komkommer, Goldfish Gold, Bloedwormen, Sla, Spinazie..

Ik vraag me dit oprecht af, ... eten die dingen niet gewoon planten? Groeit bovenstaande echt in de natuur? Het is natuurlijk nakweek, maar kunnen dit soort vissen niet gewoon af met waterplanten in correct aangeboden vorm?
 
Ga je je aquarium trouwens nog verder inrichten na je vakantie of houd je hem barebottom?
 
Groente, Insecten, Garnalen, Hikari, Kingyo, Tubifex, Muggenlarven, Artemia, Doperwten, Spruit, Brocolie, Bloemkool. Komkommer, Goldfish Gold, Bloedwormen, Sla, Spinazie..

Ik vraag me dit oprecht af, ... eten die dingen niet gewoon planten? Groeit bovenstaande echt in de natuur? Het is natuurlijk nakweek, maar kunnen dit soort vissen niet gewoon af met waterplanten in correct aangeboden vorm?
Zou je wel denken. Daarom mogen ze best aan de planten beginnen, zo lang ze niet alles slopen haha.
 
Groente, Insecten, Garnalen, Hikari, Kingyo, Tubifex, Muggenlarven, Artemia, Doperwten, Spruit, Brocolie, Bloemkool. Komkommer, Goldfish Gold, Bloedwormen, Sla, Spinazie..

Ik vraag me dit oprecht af, ... eten die dingen niet gewoon planten? Groeit bovenstaande echt in de natuur? Het is natuurlijk nakweek, maar kunnen dit soort vissen niet gewoon af met waterplanten in correct aangeboden vorm?

Verschil is vaak dat mensen wie sluiers houden ze niet als dingen zien maar als echte huisdieren dus ze ook wel eens verwennen. Ook zijn sluiers door hun bouw sneller vatbaar voor verstoppingen waar bijv doperwten goed voor helpen. Werkt zelfde als bruine bonen bij ons:br:

Ook kun je door een divers dieet de beste groei en kleur krijgen.
 
Ga je je aquarium trouwens nog verder inrichten na je vakantie of houd je hem barebottom?
Ik ben alweer gezwicht voor zandbodem, met nu een paar planten. Vond barebottom te saai. Maar nu ziet het er te netjes uit haha. Dus ik ben inspiratie op aan het doen.
Heb een auto feeder gehaald en hoop dan met een waterwissel in het midden door iemand die geïnstrueerd is, dat het aquarium het twee weken redt.

IMG_20180601_221219.jpg
 
Verschil is vaak dat mensen wie sluiers houden ze niet als dingen zien maar als echte huisdieren dus ze ook wel eens verwennen. Ook zijn sluiers door hun bouw sneller vatbaar voor verstoppingen waar bijv doperwten goed voor helpen. Werkt zelfde als bruine bonen bij ons:br:

Ook kun je door een divers dieet de beste groei en kleur krijgen.
Ik heb nu wel gelezen dat jonge vissen Waterpest eten bij verstoppingen, dat zou ook laxerend werken. Want las dat teveel erwten ook weer niet goed zijn. Maar je leest overal wat anders en ben nog een beginner, dus weet het af en toe ook niet meer.
 
Ik ben alweer gezwicht voor zandbodem, met nu een paar planten. Vond barebottom te saai. Maar nu ziet het er te netjes uit haha. Dus ik ben inspiratie op aan het doen.
Heb een auto feeder gehaald en hoop dan met een waterwissel in het midden door iemand die geïnstrueerd is, dat het aquarium het twee weken redt.

Bekijk bijlage 252103

Ze zijn nog niet zo groot dat scheelt. 2weken is bij mijn aquarium echt wel de max ongelofelijk hoeveel afval zo'n vis produceert als ze groot zijn.
 
Ja, dan wordt het dus een 70% na de eerste week en na de tweede ben ik weer terug. Dat zou moeten gaan. Maar het zijn inderdaad rotzooimakers. Ik hevel bijna iedere dag de zichtbare rommel weg, ongeveer 20 liter zal dat toch al snel zijn en spoel de watten uit, want die zijn echt direct weer vies.
 

Terug
Bovenaan