dicrossus filamentosus


R

RemcoS

Guest
hoi,

Ik ben sinds afgelopen vrijdag trotse eigenaar van een harem schaakbordcichlide, maar ik vind ze nogal erg zwaar ademen, ze happen heel erg.

waar heeft dit mee te maken?
 
Voeg je co2 toe? Zoja dan zou ik minderen.
 
Wat zijn je waterwaardes? Hoe lang heb je je aquarium en filter laten indraaien? Wat voor vissen zitten er nog meer in? Zijn mooie visjes, maar helaas ook vrij gevoelig. Ze doen het vaak beter op zacht en zuurder water.
 
Wat is je no3. Ook zou ik zorgen voor wat meer water oppervlak beweging.
 
Ja ik moet mijn waterwaardes meten, maar strips die ik had... zijn niet goed meer.

Dus wacht op nieuwe, komen als het goed is morgen binnen.

Probeer zoveel mogelijk waterwissels te doen.

Niet teveel natuurlijk
 
Ja ik moet mijn waterwaardes meten, maar strips die ik had... zijn niet goed meer.

Dus wacht op nieuwe, komen als het goed is morgen binnen.

Probeer zoveel mogelijk waterwissels te doen.

Niet teveel natuurlijk
Beste kun je gaan voor een druppeltest, voor drie tientjes heb je een testkoffer van colombo, met alle belangrijke waardes. Deze:https://www.aquariaveldhuis.nl/nl/colombo-test-lab-aqv23055.html ;)
 
Hoe doen de visjes het nu? En heb je gekke waardes gemeten?
 
Hoe doen de visjes het nu? En heb je gekke waardes gemeten?


PH kwam uit op 7,5 wat veelste hoog is voor deze visjes...

No2, No3 zijn beide goed.. heel goed zelfs
 
Heb je een filmpje?
 
Ja. D. filamentosus ademen gewoonlijk ook al vrij snel, vergeleken met andere vissen.
 
Ja. D. filamentosus ademen gewoonlijk ook al vrij snel, vergeleken met andere vissen.

Heb een filmpje maar uploaden lukt niet.
Ph van 7.5 is natuurlijk wel gewoon te hoog
 
Dat hoeft het niet te zijn. Hebben ze bij mij ook 3 jaar op gezeten, zetten gewoon eitjes af.
 
Wat zal het dan kunnen zijn?
 
Hoge temperatuur, overbevolking, te weinig oppervlaktebeweging.

Maar nogmaals, ze ademen sowieso al vrij snel. Vandaar het verzoek van een filmpje.
 
Zijn inmiddels paar dagen verder en het gaat nu heel goed... ademen veel rustiger... waar het aan gelegen heeft mag joost weten. Niks veranderd.
 
Hoewel ze zachter water vast en zeker waarderen zal dat denk ik niet de oorzaak zijn geweest van het snelle ademen. Wel zijn ze, net als veel dwergcichliden, erg gevoelig voor vervuiling en stress. Dit kan je niet altijd met het blote oog zien. Maar de NO2 en ammonia moet bij dwergcichliden echt 0 zijn. Dus regelmatig (en consequent) het water verschonen (en liefst ook met dezelfde waterwaardes en temperatuur als in je aquarium).

Gelukkig is het probleem voor nu verholpen.
 

Terug
Bovenaan