Diamantgoerami is erg actief(?)


EdwinsVissen

Member
Lid geworden
23 juni 2023
Berichten
19
Leeftijd
28
Hoi allemaal,

Ik heb afgelopen zaterdag de laatste vissen aan mijn aquarium toegevoegd. Een een van die vissen was een paar Diamantgoeramis (een mannetje en een vrouwtje).

Ze waren de eerste paar dagen erg verlegen maar sinds gisteren zijn ze wat losser en vooral het mannetje zwemt het hele aquarium af.

Alleen het gedrag dat hij vertoont is precies het tegenovergestelde van wat ik op het internet heb gezien en gelezen. Goeramis zouden rustige vissen zijn die niet van veel stroming houden. Maar dit mannetje zwemt actief van rechts naar links, tegen de sterke stroming van het filter in.

Sterker nog, hij lijkt de stroming op te zoeken. Hij zwemt ook steeds tegen de linker kant van het glas aan. Dit zou kunnen omdat hij zijn eigen spiegelbeeld ziet. De corydoras die ik heb zwemmen namelijk ook heel de dag achter hun eigen spiegelbeeld aan (zie video).

Mijn brandende vraag bij dit hele verhaal is: kan dit niveau van activiteit kwaad? Hij ziet er op het oog gezond uit. Maar ik wil niet dat hij zichzelf uitput of dat hij gestrest raakt ofso. Of misschien is dit een indicatie van stres?
 

Bijlagen

  • IMG_2264.MOV
    216.9 MB
Ik durf het zo niet te zeggen maar ze waarderen wel drijfplanten dus die zou ik wel toevoegen.
 
Mijn honinggourami’s houden zoals John zegt van drijfplanten. Misschien is het licht te fel. Als je een pb stuurt kan ik 2 soorten Drijfplanten sturen die snel groeien en een deel van je aquarium geschikter maken voor je gourami’s.
 
Ja ik heb een aantal drijfplanten, die hangen helemaal juist helemaal aan de andere kant van het aquarium. Dus dat maakt het nog vreemder dat de Goerami steeds de linkerkant op zoekt 🤨
 
Dan zou ik het niet echt weten. Mijn gourami’s zwemmen ook wel de bak door. Sommigen zijn actiever dan anderen in mijn bak. Ik zou het even aankijken, als hij wel eet en geen ziekteverschijnselen vertoont.
 
Ja ik heb een aantal drijfplanten, die hangen helemaal juist helemaal aan de andere kant van het aquarium. Dus dat maakt het nog vreemder dat de Goerami steeds de linkerkant op zoekt 🤨
Dat komt denk ik door de manier waarop je de uitstroom hebt.
 
25C is wel netjes. te hoge temperatuur kan meer activiteit geven, maar dat zal hier niet zijn.
 
Ik zie links de uitstroom op het oppervlak gericht staan dus dan is het logisch dat alles naar de rechterkant wordt weggeblazen.
Ja daar heb je gelijk in. Het liefst zou ik deze wat zachter zetten, maar dat gaat helaas niet.

Ik heb hem al zoveel mogelijk omhoog gezet dat de stroming minder sterk is. Als ik hem naar de zijkant zet dan blaast die alle vissen naar de rechterkant 😅.

Ik zou kunnen uitproberen om de uitstroom naar links te zetten. Zodat die op de hoek blaast. Zou dat een goed idee zijn?
 
Als ik het zo zie is dat de uitstroom van de interne filter toch?
Sommige knutselen daar met bv een stukje slang een spraybar aan die dan langs de zijruit kan waardoor je minder harde uitstroom hebt en dan kun je de buis iets naar beneden richten.
 
Kun je er geen spraybar aan vast maken?
Als ik het zo zie is dat de uitstroom van de interne filter toch?
Sommige knutselen daar met bv een stukje slang een spraybar aan die dan langs de zijruit kan waardoor je minder harde uitstroom hebt en dan kun je de buis iets naar beneden richten.
Bedankt voor de tips! Ik zal eens kijken wat ik ervan kan maken!
 
Ik heb hem al zoveel mogelijk omhoog gezet dat de stroming minder sterk is.
Wat ik zo zie is de oppervlaktebeweging voor Gourami's veel te hard. Echt veel hard. Zo kunnen ze niet rustig aan het oppervlak zwemmen, laat staan een nest bouwen. Daarbij hebben ze echt drijfplanten nodig en geen fel licht.

Ook aan de rechterzijde is de oppervlaktebeweging veel te veel. Het lijkt erop dat door juist onder de uitlaat te gaan zwemmen, de gourami de luwte opzoekt. Want onder de uitlaat zal de minste stroming staan.

Mijn tip, verminder de oppervlaktebeweging drastisch en breid je drijvers flink uit.

Grote snelle groeier is Ceratopteris pteridoides, ik gebruikte deze met mijn harem. Deze kan makkelijk de diepte van een 120 cm bak halen en zelfs meer. Dit beperkt de oppervlakte beweging op dat stuk behoorlijk. Deze plant moet echt met regelmaat verjongd worden wat eenvoudig is omdat ze heel veel adventiefplantjes aanmaken. Zoals gezegd kan deze drijver erg groot worden en makkelijk 1/3 van een 120 cm bak bedekken.
 
Ik zal nog even een update geven:

Ik heb als tijdelijke oplossing een spons over de output van het filter geknoopt met elastiekjes. De oppervlakte beweging is nu een heel stuk minder en de drijfplanten worden wat minder in de hoek geduwd.

Desondanks is de Goerami nog steeds hevig op en neer aan het zwemmen… Ik zal het een paar dagen aankijken of dit veranderd. Het vrouwtje heeft gelukkig wel haar plekje gevonden, lekker tussen de drijfplanten.

Ik hoop wel dat het mannetje binnenkort wat rustiger wordt. Niet alleen voor hemzelf, maar ook voor de andere vissen. Ik heb nog een paar Boliviaanse rammetjes die hun plekje proberen te vinden en de Goerami stoort ze steeds met zijn op en neer gezwem. Dat zorgt ook voor onrust bij de rammetjes.
 

Terug
Bovenaan