Diamant Neon Tetra / Paracheirodon innesi diamant ------> Informatie gezocht.<------


F

Fishy303

Guest
Ik kan een schooltje diamant Neons overnemen van iemand.

Maar zijn dit een beetje sterke visjes?

Zijn ze sterker als de gewone Neon of het Kardinaaltje?

Ik heb op Google gezocht, maar kom alleen maar info tegen over de gewone Neon tetra en niet over de diamant Neon.


Dus alle informatie over dit visje is welkom.
 
Fishy303 zei:
Ik kan een schooltje diamant Neons overnemen van iemand.

Maar zijn dit een beetje sterke visjes?

Zijn ze sterker als de gewone Neon of het Kardinaaltje?

Ik heb op Google gezocht, maar kom alleen maar info tegen over de gewone Neon tetra en niet over de diamant Neon.


Dus alle informatie over dit visje is welkom.

Wij hebben ze ook. Qua leefwijze zijn ze te vergelijken met de "gewone" Neon tetra. Ze houden van licht zuur water, wel graag zuiver. Wat vrije zwemruimte wordt op prijs gesteld maar zorg ook voor planten zodat ze kunnen "schuilen". Donkere grond wordt wel aanbevolen, wij hebben dit overigens niet. Bij feller licht zullen ze wat meer de planten opzoeken, zodra het licht meer gedimd wordt komen ze tevoorschijn en zoeken de vrije ruimte op. Dat komt overeen met hun natuurlijke habitat, donker water met veel afgevallen bladeren en takken.
De kleuren van de Diamant zijn trouwens iets feller als bij de Neon. Verder zit er een soort blauw/witte schittering in het wit, vandaar misschien de Diamant toevoeging? Wel een prachtig, rustig visje. Het is een scholenvisje, je zult er dus meer moeten aanschaffen.

Groet,
Ben.
 
Je vraag ging er toch ook over of het wel gezonde en sterke visjes zijn. Ik weet niet hoe je Engels is , maar onder Notes staat dus deze kweekvormen extra gevoelig zijn voor de zg neonziekte :
Unfortunately years of commercial breeding have somewhat affected the genetic vigour of the ornamental strain meaning morphological defects and ill-health are widespread and care must be taken when selecting stock.

This species also susceptible to an ailment commonly referred to as �neon tetra disease� (NTD) which is so named because it was first diagnosed in neons but can actually affect many other species.

It�s therefore recommended to spend time observing the fish in the shop and if any are displaying signs of restlessness, white patches on the skin or setting themselves apart from the main school, all classic signs of the disease, it�s best to avoid purchase entirely.

NTD is caused by a microsporidian parasite called Pleistophora hyphessobryconis and is virtually untreatable once it reaches an advanced stage.

The spores (larval stage) of the parasite enter the fish through the mouth and burrow through the walls of the gut before settling in the muscles. Here they produce cysts which cause rapid degeneration of the muscle tissue and development of the characteristic white patches.

Once the disease becomes established the rate of mortality can be very high and the only way to treat the aquarium is by physically removing any fish exhibiting signs of infection.

Similar symptoms may be observed in a common illness caused by the pathogenic bacteria Flavobacterium columnare which is often referred to as �columnaris� or �false neon tetra disease� and can be successfully treated using antibacterial products, meaning it�s always worth isolating and treating a fish showing symptoms of NTD as you may be able to cure it if the bacteria is to blame.

As in all members of the genus some wild specimens posses
 
AquaVISie zei:
(...) deze kweekvormen (...)
Met "ornamental strain" wordt geregeld gedoeld op de lijn van nakweekdieren in algemene zin.
In de passage over het gevoelig zijn voor ziekte(s) wordt ook gesproken over "this species", wat eveneens over de soort in algemene zin gaat.
Verder worden er meerdere kweekvormen benoemd ("including albino, �golden� (leucistic), short-bodied, long-finned and �diamond� "), maar wordt nergens een link gelegd tussen deze kweekvormen en eventuele extra gevoeligheid voor ziekte(s), vergeleken met de 'normale' neontetra.

Dus waaruit in het stuk gekopieerde tekst af te leiden zou zijn dat het extra gevoelige voor de kweekvorm "diamant" zou gelden, is niet duidelijk. Sterker nog: dat staat er gewoon niet.
 
Het moge duidelijk zijn, dat daar waar de WILDVORM al bevattelijk is voor bepaalde aandoeningen, de doorkweek en de daarvan afgeleide vormen, mede door de extreme vormen van inteelt, extra gevoelig zullen zijn.

Dat zie je bij heel veel organismen gebeuren, denk ook maar eens aan bepaalde plantenrassen, of aan heupdysplasie bij bepaalde hondenrassen.

Eigenlijk is het een vorm van degeneratie, die de organismen steeds zwakker maakt!
 
BigSmoke zei:
Het moge duidelijk zijn, dat daar waar de WILDVORM al bevattelijk is voor bepaalde aandoeningen, de doorkweek en de daarvan afgeleide vormen, mede door de extreme vormen van inteelt, extra gevoelig zullen zijn.

Dat zie je bij heel veel organismen gebeuren, denk ook maar eens aan bepaalde plantenrassen, of aan heupdysplasie bij bepaalde hondenrassen.

Eigenlijk is het een vorm van degeneratie, die de organismen steeds zwakker maakt!
Argumentatie waar Fishy303 wel wat aan heeft :thumbs:
 
Ik heb besloten ze niet te nemen, ze gaan niet echt passen bij mijn beoogde visbestand en wil de bak ook niet te vol hebben.
De diamant Neons heeft hij aan een andere liefhebber gegeven.
 

Terug
Bovenaan