Diamant Gourami vrouw wordt opgejaagd en is gestressed


M

Michello777

Guest
Hoi,

Ik heb sinds ruim 2 maanden een aquarium met oa daar in 2 mozaik gouramies goud,, een man en een vrouw. In het begin leek dit heel goed te gaan maar op een gegeven moment is de man alleen maar achter de vrouw aan het aanjagen. hij maakt steeds een schuimnest in een hoek van het aquarium. Gevolg is dat de vrouw zich alleen maar verstopt en niet eet. Ze gaat er steeds slechter uitzien dus moet ik iets doen!

Het is heel zielig om te zien. Ik heb er al aan gedacht om de vrouw eruit te halen en terug te brengen naar de winkel als ze hem aannemen. Maar kan een mozaiek gourramie man wel alleeen blijven?

Ik zie nu trouwens dat ik in de titel diamantgourami heb gezet, maar ze zijn me verkocht als mozaiek gourami goud, een wat rodere variant van de diamant gourami.
 
Hoe is de inrichting en zijn er genoeg schuilplaatsen want als ik het zo les wil de man paren terwijl de vrouw de boot afhoudt.
 
klopt, er is genoeg beplanting en die gebruikt het vrouwtje ook om zich te verstoppen. Maar dan nog zie je dat het vrouwtje steeds minder in haar vel gaat zitten, EN ze eet niet, zelfs als een granulaat korreltje vlak naast haar heen gaat lijkt ze die niet te zien.
 
de bak is 70×50x50 ik denk netto 130 liter, medebewoners zijn 15 zwarte fantoomzalmen en 5 dwergmeervallen (otocinclus affinis)
 
Heb je ook voldoende drijfplanten? één van de voorwaarden om labyrinthvissen te houden!
 
nee, nog niet, moet ik inderdaad gaan doen, maar dat lijkt me niet de oorzaak van dit probleem lijkt me?
 
Zonder drijfplanten zullen ze zich onbeschermd gaan voelen van bovenaf, wat een natuurlijke gewoonte is om steeds onder drijfplanten te gaan verblijven, ook daar zullen ze de gelegenheid krijgen om schuimnesten te maken, zonder zullen een paar cruciale punten voor hun ontbreken met gevolg van verandering in gedrag.

https://www.aquaplantsonline.nl/drijfplanten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heel behoorlijk te klein zelfs. Deze dieren zeker niet kleiner dan 100cm houden, liever 120. Ik zou een ander huisje voor de dieren zoeken en een koppel honinggourami's aanschaffen, die passen veel beter bij de bak.
Wat is de temperatuur in de bak?
 
Heb ze zelf niet, maar weet uit verhalen hoe dominant ze kunnen zijn.

Je bak is er gewoon niet geschikt voor.
 
Begin maar eens met die een graadje terug te schroeven. Paargedrag bij Trichopodus leerii (ook de kweekvormen) begint bij 24 graden, als je het net terug schroeft dan zal de man stoppen met zijn nesten en de vrouw met rust laten.
Kun je daarna rustig op zoek naar een betere plaats voor ze.
 

Terug
Bovenaan