Design aquarium met garnalen


Ik kan vanaf dinsdag of iets later in de week de aquarium kopen of heel maybe 2de hands. Ik had een vraagje ook, sorry dat ik weer begin over biorb :D..
Maar stel je voor dat ik een biorb halo 15 had met al die fake plantjes, stenen etc. Zouden de vuurgarnalen nog steeds blijven leven ? En zouden ze ook jonkies krijgen? Er is iets met dat filtersysteem dat je geen echte planten derin kan zetten ofso en de bodem mag je eigenlijk helemaal niet aanpassen.. vandaar dat ik me afvraag
 
De Biorb vind ik zelf ook ook heel mooi! Maar heel prijzig voor het formaat.

Ik wil je nog een optie geven..de Fluval Edge.Die heb je ook in 60 liter.

Eigenlijk zou ik voor de biorb willen gaan maar idk of de garnalen blijven leven met al die kunststof vandaar dennerle
 
Ik kan vanaf dinsdag of iets later in de week de aquarium kopen of heel maybe 2de hands. Ik had een vraagje ook, sorry dat ik weer begin over biorb :D..
Maar stel je voor dat ik een biorb halo 15 had met al die fake plantjes, stenen etc. Zouden de vuurgarnalen nog steeds blijven leven ? En zouden ze ook jonkies krijgen? Er is iets met dat filtersysteem dat je geen echte planten derin kan zetten ofso en de bodem mag je eigenlijk helemaal niet aanpassen.. vandaar dat ik me afvraag
Kunstplanten heb je voor het zicht, die doen verder niets voor je milieu in de bak.
De Biorbs zijn leuk om te zien maar uiteindelijk heb je er maar weinig aan. Naar ik begrijp heb je ook dikke kans dat je garnalen in het filter terecht komen omdat de openingen veel te groot zijn.

Ik zou gewoon voor een 'vierkante' bak gaan.
 
Hallo, na lange tijd heb ik toch gekozen voor de superfish home 60. Nogmaals ik heb niet zoveel ervaring ( lees vorige berichten) dus ik probeer er wat van te maken :) . Volgens mij heb ik teveel planten in mijn aquarium. Namelijk 6 verschillende soorten. Ik heb gekozen voor de nautic zand zwart van 9 kg volgens mij bij aquastore xl. Een zogenaamde combi heater van superfish besteld bij online aquarium spullen, maar de verwarming werkt helemaal niet ... dat vind ik wel een beetje jammer... en de planten groeien echt snel... en nogmaals volgens mij heb ik echt teveel planten voordat jullie gaan vloeken haha
 
Hier wat foto's

20180323_171509.jpg
20180323_171523.jpg
20180323_171529.jpg
20180323_171546.jpg
 
Zooo wat veel planten! Haha, nee hoor, het kan nog veel gekker, zoek op 60cm aquascape op google en je ziet bakken die zo vol staan dat de vissen geen ruimte meer krijgen.

Zeker de "dutch style" aquaria zijn extreem beplant
 
Hallo, na lange tijd heb ik toch gekozen voor de superfish home 60. Nogmaals ik heb niet zoveel ervaring ( lees vorige berichten) dus ik probeer er wat van te maken :) . Volgens mij heb ik teveel planten in mijn aquarium. Namelijk 6 verschillende soorten. Ik heb gekozen voor de nautic zand zwart van 9 kg volgens mij bij aquastore xl. Een zogenaamde combi heater van superfish besteld bij online aquarium spullen, maar de verwarming werkt helemaal niet ... dat vind ik wel een beetje jammer... en de planten groeien echt snel... en nogmaals volgens mij heb ik echt teveel planten voordat jullie gaan vloeken haha
Wil je in dit aquarium garnalen houden?
 
Was dit het design aquarium wat je in het begin voor ogen had?

Je zou er nog wat hout of stenen in kunnen doen en wat mos voor de garnalen?

Jaa ik vind de sf home 60 wel oké, Alleen iets meer licht was fijn geweest. Ik heb al 2 mosballen, maybe nog meer ?
 
Zooo wat veel planten! Haha, nee hoor, het kan nog veel gekker, zoek op 60cm aquascape op google en je ziet bakken die zo vol staan dat de vissen geen ruimte meer krijgen.

Zeker de "dutch style" aquaria zijn extreem beplant

Hahah ik heb die van Dutch style gezien echt bizar. Maar deze planten groeien echt heel snel :eek:
 
Wil je in dit aquarium garnalen houden?

Ja, vuurgarnalen denk ik? Ik heb gehoord dat ze makkelijk zijn. Maybe ooit nog nano vissen? Ik weet dat deze aquarium niet bepaald groot is voor vissen (56l). Ik laat het eerst 2/4 weken indraaien ?
 
Het filter is helaas niet garnalen proof, je zult wat aanpassingen moeten maken of er een ander filter in moeten plaatsen.
De garnalen kunnen in het SF filter en worden dan door de rotor vermalen, je kunt het voorkomen door voor de rotor een stuk panty te plaatsen, en bij het schuifje en ingang van kabel de boel dicht te stoppen met filterwatten.
 
Het filter is helaas niet garnalen proof, je zult wat aanpassingen moeten maken of er een ander filter in moeten plaatsen.
De garnalen kunnen in het SF filter en worden dan door de rotor vermalen, je kunt het voorkomen door voor de rotor een stuk panty te plaatsen, en bij het schuifje en ingang van kabel de boel dicht te stoppen met filterwatten.

20180324_081226.jpg


Waar kunnen de garnalen dan komen ?
 
De rotor ligt helemaal binnen in toch? Maar idd niet garnalen proof. Ik zag het zovaak hier in het forum voorbij komen ;)

20180324_081108.jpg
 
Ik zou boven waar het snoer de filter ingaat een propje filterwatten drukken want daar kunnen de garnalen soms ook de filter inkomen. Onder kun je een klein stukje pantykous gebruiken zodat ze niet via daar de filter inkunnen komen. Ook heb ik nog daar waar het schuifje zit een sateprikker gedaan want daar kunnen kleintjes er ook inkomen. Het zijn prima filteretjes maar voor garnalen moet je wat aanpassen.
 
Geloof ons vrij in dat bakje naast de filter ga het barsten van de garnalen en die worden dan opgezogen door het filter ( toch enkele ) Zou de tip van Nicole en John toepassen , zodat het geschikt is voor garnalen .
 
Je kan ook dat huis verwijderen zover ik weet en dan bv een Aquaell mini pat erin zetten.

De verwarming zou ik wat wegwerken achter dat huis in de hoek want nu valt ie een beetje op vindt ik;)
 
Oké bedankt jongens, volgens mij ga ik een andere filter gebruiken dan. Nog een vraagje , wat is het verschil tussen een spons filter en meganisch filter ? Een meganisch heeft natuurlijk een rotor, een sponsfilter niet dan? En ik heb een probleem de planten groeien zeer snel, vooral die achter het filterhuis. Dus links achter. Ze hebben niet eens een voedingsbodem... Ik heb ze besteld bij aquarium123 (aquariumplants). Ik heb geen voedingsbodem gezet omdat ik sommige topics had gelezen dat het niet echt moet. Ook keek ik bij de site of de planten een voedingsbodem nodig hadden, bij sommige hebben ze wel gezegd voor een voedingsbodem en bij sommige weer niet. Toen ik de info van deze planten had gelezen, hebben ze niks over een voedingsbodem verteld. Wel veel licht.
 
Heel klein beetje maar dat het opvalt! ;) misschien kan je het element er zelfs uitlaten want voor vuurgarnalen is het niet nodig.
 
Je kan ook dat huis verwijderen zover ik weet en dan bv een Aquaell mini pat erin zetten.

De verwarming zou ik wat wegwerken achter dat huis in de hoek want nu valt ie een beetje op vindt ik;)

Hij doet het niet eens haha, dat is wel jammer
 
Bij een sponsfilter geschikt voor garnalen kunnen deze er niet door en komen niet bij de rotor . Garnalen vinden zelf een sponsfilter fijn en grazen er vaak op en zodoende helpen ze jou een stukje bij het onderhoud ervan .
 
Mag ik vragen wat je tegen groeiende planten hebt? De meeste mensen haten dat ze niet groeien ... Als je langzame groeiers wilt zul je wellicht je soorten moeten aanpassen naar crypto's, echinodorussen, javavarens en dat soort ongein. Groeien beduidend minder hard dan stengelplanten
 
Mag ik vragen wat je tegen groeiende planten hebt? De meeste mensen haten dat ze niet groeien ... Als je langzame groeiers wilt zul je wellicht je soorten moeten aanpassen naar crypto's, echinodorussen, javavarens en dat soort ongein. Groeien beduidend minder hard dan stengelplanten

Gast, ik vind ze hartstikke Nice! Maar volgens mij moet ik ze gaan stekken? Haha
 
Wat ik ook even kwijt wil, Toen ik aquarium 4 dagen terug ofso ging opstarten was het water na het vullen helemaal niet troebel ;).. Ik heb dat zand wel even gespoeld.
 
Geloof ons vrij in dat bakje naast de filter ga het barsten van de garnalen en die worden dan opgezogen door het filter ( toch enkele ) Zou de tip van Nicole en John toepassen , zodat het geschikt is voor garnalen .


Inderdaad kruipen de garnalen massaal in dat filterhuis, heb ik zelf ervaren met Japonica's. Moet wel zeggen dat dat na een tijdje niet meer gebeurde, maar het is naar als ze erin zitten en je moet je filter er voor onderhoud uit gaan halen, grote kans dat je ze dan plat drukt.

Ik vraag me ook af waarom je het verwarmingselement niet in het filterhuis hebt gestoken? Welke reden had je daarvoor?

Heel eerlijk, gebaseerd op mijn eigen ervaringen met de Home 80; Verwijder het filterhuis en hang er een garnalenproof sponsfilter in. Aquael heeft fijne.
Ik denk dat je spijt gaat krijgen als je het filterhuis laat zitten, het is best een operatie om het te verwijderen en het is makkelijker als je bak nog geen bewoners heeft.

Hier kun je zien hoe het filterhuis zit vast gekit.

bak kit.JPG
filterhuis kit.JPG


De bak oogt dan ook in een keer een stuk ruimer :)
 
Ik gebruik zelf deze in mijn garnalenbak. Het voordeel van een sponsfilter waar de garnalen niet in kunnen, maar geen herrie van een luchtpomp. Deze werkt gewoon op een motortje, net als een mechanisch filter. Staat naast mijn bed en je hoort hem niet
 

Terug
Bovenaan