90 liter van Esthersvisjes


IMG_20180225_124612 verkleind.jpg
Een van de vrouwtjes.
 
Duimen zijn te groot voor ze :D witte muggenlarven, artemia's of lobster eggs moet prima gaan.
 
Duimen zijn te groot voor ze :D witte muggenlarven, artemia's of lobster eggs moet prima gaan.

:D:D:D

In de winkel kregen ze ook fresh water flakes en rode cyclops. Ik ga morgen maar eens iets anders voor ze bestellen. Bedankt voor de tips Dirk!
 
Artemia plus Hobby kweekschaal besteld, ben benieuwd!
Ik zag ze vanmorgen rondscharrelen op zoek naar eten, dus heb ze meteen cyclops gegeven. Daar hebben ze van gegeten, hoewel je wel ziet dat ze sommige cyclopsjes te groot vinden en eraan voorbij zwemmen of soms iets weer uitspugen. Maar gelukkig ging er ook wel wat naar binnen.
Maar het ze zijn lastig te vinden, haha, zo'n 50 L bakje kan dan toch best groot uitvallen bij zulke kleine vissen. Heb echt een tijd moeten turen voordat ik ze allemaal gezien had. Ze zitten vooral tussen de planten achterin, de mannetjes zijn iets stoerder en zitten wat vaker voorin.
Ik schat de mannetjes zonder staart op 12 mm en de vrouwtjes zonder staart 2 cm, echt heel klein dus, voor visjes die beschreven staan als 2 tot 3 cm. Begin me af te vragen of je niet ondertussen iets van inteelt krijgt ofzo, waardoor ze zo klein zijn. Ik kan me herinneren vorig jaar toch echt grotere Heterandria gezien te hebben in dezelfde winkel.
Ik heb contact met iemand die op marktplaats ook Heterandria formosa aanbiedt. Ik wil er denk ik nog een paar bij, om de genenpool iets groter te maken, omdat deze visjes er zo klein en kwetsbaar uitzien. En omdat je ze dus niet ziet. Maar ik zit met vervoer en dat ik bijna 5 wk geleden geopereerd ben, dus ik kan ze nog niet zelf gaan halen. Dus eerst maar eens een goed gesprek met mijn lieftallige echtgenoot. :D
En dan komt er in het voorjaar natuurlijk een cementkuip in de tuin! :D Edit: zo groot mogelijk! :thumbs:
 
Ok, het is gelukt, een foto van het magerste visje. Het is gewone Valisneria spiralis, dus dat krijg je een beetje een indruk van hoe klein ze is en hoe mager. Zelfs het ruggetje is een beetje ingevallen. Als ik dit vergelijk met de foto's die ik op internet zie en wat ik me herinner van zeg maar anderhalf jaar geleden, dan maak ik me best zorgen over dit beestje.
In ieder geval staat sinds vanochtend het eerste artemiakweekje in de vensterbank, hopelijk gaat dit helpen.

IMG_20180227_122620 verkleind.jpg
 
De artemia is uitgekomen en ik heb het eerste beetje in het aquarium gedaan om te testen. Vonden ze erg lekker, zo lekker dat er maar twee Heterandria formosaatjes waren die er daadwerkelijk van gegeten hebben. Morgen krijgen ze de rest. Ik ga er tenminste van uit dat ze dan nog leven.
 
Inmiddels weer een schepje artemia in het aquarium gedaan, wat een feest, haha! Een buffet van vliegende biefstukjes! Allemaal visjes die zich volgepropt tussen de planten verstoppen.
Wel heel veel artemia over, ik ga kijken of ik het in kan invriezen.
 
Ook de magerste heeft een klein beetje een bolle buik gelukkig.
 
Ik ben toevallig net aan het kijken voor zo een schaal maar dat werkt dus wel goed ? Is dat compleet?

Fijn om te lezen dat oeliboelie een buikje heeft :D
 
Ja, oeliboelie :)smitten:die naam!) had een buikje, is nu weer weggetrokken, en ze zijn ook wat levendiger ook nu. Het grootste mannetje had gegeten en vond het meteen het startsignaal om achter de vrouwtjes aan te gaan en het kleinere mannetje te verjagen. Tja. :rolleyes:
Maar zo'n schaal is een aanrader. Je krijgt de schaal met deksel, een witte dubbele ring om de lege eierschalen in de buitenste ring te houden. Ga dus niet lopen klooien met de schaal, want dat komt die zooi dus in het midden terecht. In het midden zit een klein zeefje waarmee je de uitgekomen artemia uit de schaal haalt. Er zit een maatschepje bij, heel klein, maar daar heb je wel meteen de hele schaal mee vol.
Denk even als je hem bestelt om de artemia mee te bestellen en waar ik niet aan gedacht had, maar wat ik in de keuken had staan, zeezout. Ik heb gewoon zo'n zakje met kristallen van de AH. Die heb ik eerst even een tijd laten staan totdat de kristallen opgelost waren en daarna heb ik het in de schaal gedaan. Het gaat erom dat er geen jodium in het zout zit.
Ook de blauwoogjes en het Pseudomugil vrouwtje waren blij met de artemia, die kregen echt een soort foodcoma, die gingen achterin tussen de Valisneria hangen en deden helemaal niets meer. :D
Vandaag hebben ze ingevroren artemia gekregen, wist niet hoe lang het kon blijven staan dus heb het meteen maar uitgevangen. Maar er waren dus heel wat van de eierschalen meegekomen omdat het toch in de binnenste ring terecht was gekomen, dus dat maakte het lastig. Heb het laten ontdooien en een paar keer overgegoten in een glas, waardoor de meeste eierschalen aan het glas bleven hangen. Dus dat moet de volgende keer beter. Maar ook de ontdooide artemia werd enthousiast ontvangen, dus zeker een aanrader. :thumbs:
 
Ik heb de kweekset van mn schoonvader even ingepikt en die staat nu te borrelen. Wat een pokke kabaal haha. Ik heb de eitjes en zout samen zitten. Scheelt ook :D

Hopelijk word oeliboelie lekker dik :D zo noem ik volslanke baby's hihi
 
Die kweekschaal is helemaal stil, haha, wel zo rustig. Ben benieuwd hoe jouw vissen het gaan vinden.
Ja, het beestje is nog wel heel dun, maar wel levendiger gelukkig!
 
Die kweekschaal is helemaal stil, haha, wel zo rustig. Ben benieuwd hoe jouw vissen het gaan vinden.
Ja, het beestje is nog wel heel dun, maar wel levendiger gelukkig!

Ik ben ermee gestopt. Wat een pokke kabaal en zijn te klein voor dit formaat vissen en 72 blokjes voor €3,- ik zeg doei zelf kweken haha.

Ze worden dus al lekker rond :D oeliebollies :D
 
Leuk dat je het toch nog een keer probeert met deze visjes! Hoop dat het nu goed gaat, maar met zulk eten zal t vast lukken!
 
Vanmiddag een van de vrouwtjes van de Heterandria formosa gevonden. Op de grond, opgedroogd. Kon haar gisteren al niet meer vinden. Pffff....
 
Ja, de rest zwemt nog rond, denk dat ze tijdens of kort na de waterwissel eruit gesprongen is. Heb het niet gemerkt.
 
Ja, oeliboelie :)smitten:die naam!) had een buikje, is nu weer weggetrokken, en ze zijn ook wat levendiger ook nu. Het grootste mannetje had gegeten en vond het meteen het startsignaal om achter de vrouwtjes aan te gaan en het kleinere mannetje te verjagen. Tja. :rolleyes:
Maar zo'n schaal is een aanrader. Je krijgt de schaal met deksel, een witte dubbele ring om de lege eierschalen in de buitenste ring te houden. Ga dus niet lopen klooien met de schaal, want dat komt die zooi dus in het midden terecht. In het midden zit een klein zeefje waarmee je de uitgekomen artemia uit de schaal haalt. Er zit een maatschepje bij, heel klein, maar daar heb je wel meteen de hele schaal mee vol.
Denk even als je hem bestelt om de artemia mee te bestellen en waar ik niet aan gedacht had, maar wat ik in de keuken had staan, zeezout. Ik heb gewoon zo'n zakje met kristallen van de AH. Die heb ik eerst even een tijd laten staan totdat de kristallen opgelost waren en daarna heb ik het in de schaal gedaan. Het gaat erom dat er geen jodium in het zout zit.
Ook de blauwoogjes en het Pseudomugil vrouwtje waren blij met de artemia, die kregen echt een soort foodcoma, die gingen achterin tussen de Valisneria hangen en deden helemaal niets meer. :D
Vandaag hebben ze ingevroren artemia gekregen, wist niet hoe lang het kon blijven staan dus heb het meteen maar uitgevangen. Maar er waren dus heel wat van de eierschalen meegekomen omdat het toch in de binnenste ring terecht was gekomen, dus dat maakte het lastig. Heb het laten ontdooien en een paar keer overgegoten in een glas, waardoor de meeste eierschalen aan het glas bleven hangen. Dus dat moet de volgende keer beter. Maar ook de ontdooide artemia werd enthousiast ontvangen, dus zeker een aanrader. :thumbs:


Biljoenblik wist te melden dat artemia een ph buffer nodig heeft en je dit wel bereikt met officieel zeezout voor zeewaterbakken en dat dit dan dus beter zal werken dan het gewone zout uit de supermarkt.
 
Ik heb zeezout uit de supermarkt, geen gewoon zout hoor, en de artemia gaat uitstekend daarop. Heb het niet uitgeprobeerd met gewoon zout (natuurlijk zou ik zonder jodium nemen, daarvan ben ik me bewust). Het zijn van die kristallen in een zakje.
Ik heb net met voeren nog even goed gekeken en ik blijk toch nog 3 vrouwtjes te hebben. Het was dus een van de mannetjes die eruit is gesprongen. Dat is ook logischer, want het grootste mannetje joeg veel achter het kleinere mannetje aan.
 
Nee, het was toch een vrouwtje, ik blijk nog wel twee mannetjes te hebben.
 
Hier is er een keer een odessa barbeel uitgesprongen.
Van 1,5 meter op de harde vloer gepletterd. Mijn vrouw hoorde het vallen en heeft hem terug in de bak gedaan.
Zwom weer vrolijk door de bak.
 
Da's mazzel hebben! Ik kwam er pas achter toen het beestje helemaal verdroogd was. :(
 
Nu snap ik de verwarring. Vanmorgen zag ik weer 3 vrouwtjes en ik dacht 'nu word ik gek', maar een stukje verderop zwommen de twee mannetjes. Toen ik de blauwoogjes ging tellen bleek er daar een van te ontbreken. Mysterie opgelost. Dus alle 5 de Heterandria formosaatjes zijn nog aanwezig gelukkig.
 
Lig wel in een deuk omdat je in 50L water dus toch gewoon vissen een paar dagen kwijt kan zijn! :rolleyes::D
 

Terug
Bovenaan