90 liter van Esthersvisjes


Het tweede mannetje is ook dood. Ik baal als een stekker. Ook het jonge visje heb ik niet meer gezien. De dames die over zijn eten goed, maar zijn ook dun. Dat waren ze al toen ik ze kocht en ik dacht, ik mest ze wel een beetje vet. Ze eten ook goed, maar worden eerder dunner dan dikker. Terwijl de andere vissen die ik al had nu echt tonnetje rond zijn! Zouden ze toch allemaal iets onder de leden hebben of kunnen ze de voedselconcurrentie met de andere vissen niet aan?
 
En de laatste twee zijn ook dood. :'(
Nu komen er geen extra visjes meer bij, ik ga niets meer uitproberen uit ongeduld.
 
Voor de rest gaat het goed, alle 7 de vissen gaan uitstekend, planten gaan goed. Dus verder geen problemen gelukkig.
 
Heb de laatste twee maanden weinig aan de bak kunnen doen, door omstandigheden. Moest ineens geopereerd worden, viel nogal tegen, dus het staat helemaal stil. Mijn man heeft de afgelopen weken de vissen eten gegeven, meer is er niet gebeurd. De bak is een stuk verder dichtgegroeid met valisneria, verder heb ik nog 1x water kunnen verversen, verder is er niets gebeurd. Ja, ik ontdekte net een kapslakjesplaag. Cool. Ik ga er weer mee aan de slag zodra ik opgeknapt ben, maar dat gaat nog minimaal 3 weken duren ben ik bang.
 
Dat is balen zeg, veel sterkte, en beterschap. Hoop dat iemand je even kan helpen met bv water verversen.
 
Dank jullie wel! Het gaat sinds een paar dagen de goede kant op, dus het komt vast binnenkort in orde. Er zit maar weinig vis in mijn bakkie, dus het ziet er niet naar uit dat de bak ontzettend overbelast is. Het lijkt erop dat de planten het nu allemaal oplossen. Ze ademen normaal en gedragen zich normaal. De vissen dus, haha.
 
P2163052.JPG
P2163053.JPG
P2163054.JPG


Heb even foto's gemaakt, dan zie je de huidige staat van my little tank. Het weekend voor 23/1 toen ik het ziekenhuis inging is er dus nog een waterwissel gedaan. Er zit iets in de Nymphoides wat gaatjes maakt. Dat is denk ik meegekomen met het drijfplantje dat bij de slakken zat toen ik die kocht. Dat werd ook door iets onzichtbaars opgegeten. Geen idee wat het is. Er zitten ook slakken op, maar die komen eigenlijk pas nadat het blad zwak wordt door de gaatjes.
Ik heb even goed gekeken, maar ik mis nog een Pseudomugilletje, dus nu zijn het nog 5 Blauwoogjes en 1 Pseudomugil, dus 6 in totaal. Op 50L.

Ik kan niet veel, mag niet veel, ben sinds een paar dagen weer een beetje aan het rondlopen, dus zit ook weer achter de computer. Beetje te surfen, filmpjes kijken, nadenken, misschien toch wat visjes erbij, want zoals je ziet is er weinig te zien, dat mag wel wat meer. Misschien toch een tijdje wat Endlers, om wat te bekijken te hebben. Of gewoon toch geduld hebben. De afgelopen weken is me wel gebleken dat ik dat echt niet heb, haha! Heb wat mooie dingen gezien op Youtube, mooie aquarium/biotoop filmpjes.

Maar goed, op zich vind ik het leuk hoe groen de bak is, lekker vol. Je ziet ook dat de vissen het prettig vinden om zowel zwemruimte te hebben als lekker veel groen om zich heen. De vallisneria staat voor de voorruit, maar laat voldoende ruimte over om tussendoor te zwemmen, mooi om te zien, dus wat dat betreft geniet ik hier nog steeds van. Zelfs van de dikke laag alg op de stenen. Het is echt keiharde draadalg die ook niet door de slakken gegeten wordt, maar het geeft ook wel weer een heel natuurlijk beeld, wat ik ook wel weer mooi vind. De plukken die bovenin drijven vis ik er af en toe uit met voeren, dus dat is ook al weer minder. Maar er gebeurt een hoop als je ruim 3 weken niets doet!

Ik ben ook op zoek geweest naar biotoop info of foto's van de Heterandria formosa, maar dat is op zich wel een gewaardeerd aquariumvisje in Amerika, maar zo gewoon dat ze het blijkbaar niet nodig vinden om daar echte biotoopinfo over te geven. Vind daar dus bijzonder weinig over, ook niet op the planted tank, het Amerikaanse forum. Ik kijk dus maar een beetje rond voor inspiratie.
 
Geduld :juggle:

Pffff, nee geen idee wat dat is :D

Ik vind jouw bakje echt zo leuk!
Het is heel apart, dat zie je niet vaak en het is zo lekker fris groen.
 
k ben ook op zoek geweest naar biotoop info of foto's van de Heterandria formosa, maar dat is op zich wel een gewaardeerd aquariumvisje in Amerika, maar zo gewoon dat ze het blijkbaar niet nodig vinden om daar echte biotoopinfo over te geven.
http://www.iucnredlist.org/details/202395/0

Biotope description: This is a huge, regularly flooded wetland located on the western edge of the Everglades, Florida, USA. Dense thickets of swamp cypress (Taxodium distichum) with conical aerial roots (pneumatophores) covering a large amount of sub-tropical sun, moist climate form a special, mysterious piece of nature, a great biotope for the inhabitants of the underwater world. Slow or no flow, humic water of the cypress swamp are indicators of acidity and hardness at the medium level, changes can be caused by different types of soils. The look of the biotope formed by peat and sand substrate of dark color, rows of vertical aerial roots of swamp cypress and dense thickets of marsh plants that can survive the dry season. As inhabitants a few medium-sized species of fish and crabs can be mentioned, who peacefully co-exist in different layers of the biotope. Between the leaves and stems of plants there are tiny Elassomas and Heterandria formosa searching for small live food, the more massive Jordanella floridae eats algae closer to the surface, and the dwarf marsh crabs are looking for food on the bottom, among the fallen branches and foliage.

biotope-aquarium.jpg
 
T ziet er mooi uit en ik denk dat je visjes de begroeiing erg waarderen. Succes met je herstel!
De foto hierboven is wel inspirerend voor een biotoop bakje zeg....wauw!
 
Dank je wel Ronald! Wow, waar haalde je dat vandaan! Ja, duidelijk van die link, haha, maar die had ik nog niet gevonden.
Doet een beetje aan deze info denken: http://biotopeaquarium.freeforums.net/thread/211/biotope-aquarium-chapter-1-documentation
Ik begreep dat ze zwommen in kleine moerasachtige meertjes, met witte zandbodem en takjes en bladeren op de bodem. Veel beplanting, maar in de enige filmpjes die ik op Youtube vond zwommen ze juist weer in een vijverachtige setting met stenen:
Kortom, ze zitten blijkbaar overal en het maakt niet zoveel uit. :D
Op mijn plantenlijstje staan in ieder geval Bacopa caroliniana, hoornblad en Nymphoides aquatica en daarmee zit ik denk ik wel goed qua biotoop.
Dank je wel!

Haha Sanneke, dus jij ook al? Maar jij hebt gelukkig veel meer bakjes, ik mag er maar eentje van mijn man! :eek:
 
Dank je! :thumbs: Toch jammer om te lezen dat het sterke visjes zijn en dat ze bij mij binnen twee weken allemaal dood waren, ondanks dat ze cyclops te eten kregen, wat ze volgens de gegevens wel allemaal zouden eten.
 
Dank je! :thumbs: Toch jammer om te lezen dat het sterke visjes zijn en dat ze bij mij binnen twee weken allemaal dood waren, ondanks dat ze cyclops te eten kregen, wat ze volgens de gegevens wel allemaal zouden eten.
Cyclops zitten vrij laag in voedings waarden.
Heb je er nog iets anders bij gevoed?
 
De ene dag kregen ze cyclops en de andere dag vlokvoer, Fresh water flakes van O.S.I.
Ik wist niet dat cyclops laag in voedingswaarde waren. Sjips. Zijn ze gewoon verhongerd, wat een rotgevoel!
De andere vissen doen het hier prima op, ronde buikjes enzo.
 
Wakulla springs:
vie-magazine-florida-springs-10.jpg

Dit is ook mooi, die waterlelies. Vroeger toen ik naar mijn stagebedrijf fietste kwam ik ook langs een stuk wat er zo uit zag, prachtig. Ik stopte dan ook regelmatig om in het water te turen, haha. Provinciale weg richting Hilversum, ter hoogte van Loosdrecht, het stuk voor de Intratuin. Mooi stukje! Wel eens gezien dat overal het water opspatte vanwege alle vissen die daar met zijn allen tegelijk aan het paaien waren,bijzonder om te zien, tientallen, honderden vissen bij elkaar.
Dit is zo'n beetje wat ik met de bananenplantjes wil gaan doen. En dan bacopa en hoornblad ertussen.
 
Laatst bewerkt:
De ene dag kregen ze cyclops en de andere dag vlokvoer, Fresh water flakes van O.S.I.
Ik wist niet dat cyclops laag in voedingswaarde waren. Sjips. Zijn ze gewoon verhongerd, wat een rotgevoel!
De andere vissen doen het hier prima op, ronde buikjes enzo.
Kan hoor hoeft niet.
 
Nou, we hebben de knoop doorgehakt, ik ga endlers kopen voor erbij. Want iedereen die het aquarium ziet vraagt of er wel vissen inzitten. Ik wil het liefst natuurlijk Heterandria formosa, maar ik durf het niet meer aan. We gaan zaterdag naar de lfs, ik zal wel kijken hoe ze eruit zien. Misschien als het mooie bolle visjes zijn dat ik dan toch door de knieën ga, maar anders worden het endlers. Gewoon om iets te zien zwemmen. En als de andere vissen er dan niet meer zijn kan ik ze ook wel weer verkopen neem ik aan. Zodat ik dan de Heterandria formosa kan kopen. Het voelt ergens niet goed, ik vind dat ik gewoon geduld moet hebben, maar na de zoveelste vraag en de zoveelste mopper van mijn man dat hij niets ziet zwemmen heb ik de knoop doorgehakt.
We kijken eerst bij de lfs en als ze ze daar niet hebben ga ik op internet zoeken, ik heb hier al gelezen dat er een aantal mensen zijn die endlers verkopen, dus dat komt vast wel goed.
 
Thanks Daan!
Nou, toch maar weer Heterandria formosa's gekocht. 2 Mannetjes, 3 vrouwtjes. Misschien niet echt de beste keuze, maar dat was waar mijn hart naar uit ging. Het zijn alleen best wel weer heel kleine, magere visjes. Dus ik vertrouw het niet helemaal, ik hou het goed in de gaten. Heb het wel gemeld en we hebben afgesproken contact op te nemen als het niet goed gaat.
Er waren ook wel Endlers, mooie black bars en mijn man vond ze erg leuk, maar ja, eigenwijs! :rolleyes:
 

Terug
Bovenaan