90 liter van Esthersvisjes


Leuk John, ben benieuwd naar de foto's en je ervaringen als het zover is!
 
Ik heb het een paar dagen aangekeken, maar het was zo stil in de bak. De visjes trokken zich meer terug, omdat het mannetje altijd de gangmaker was, met achter de dames aanzitten, lekker rondzwemmen enzo. Nu zat er nog maar 1 blauwoog mannetje in en voor de rest vrouwtjes, die allemaal nogal bescheiden zijn. Dus je zag eigenlijk niets meer gebeuren in de bak. En het is maar een klein bakje, dus kan je nagaan. Kijk maar op de foto, alle 7 de visjes staan erop. :D
PA292464.JPG


Saaie boel dus.
Zondag was het koopzondag bij de Rifwachter, en mijn man zei, als je er nog even wil kijken breng ik je wel even. Nou, dat liet ik me geen twee keer zeggen natuurlijk, dus heb nog even gauw op internet de verschillende opties die ik in mijn hoofd had nagekeken, qua temperatuur enzo. Ik was net met de wekelijkse schoonmaak bezig, heb de temperatuur uit voorzorg een graadje naar beneden gedaan, voor het geval ik de Heterandria formosa zou kiezen. Mijn andere optie was Boraras maculatus, als opvulvisje voordat ik de Heterandria zou gaan doen.
Toen ik daar was vond ik het toch nog een moeilijke keuze, maar ik werd gewoon blijer als ik naar de Heterandria keek, dus die is het uiteindelijk geworden.
Vijf stuks, 3 vrouwtjes, 2 mannetjes. Erg jong nog, heel kleine visjes. Mijn zoon van 17 zag ze in het zakje wennen en zei 'cute' dus die kon ze ook meteen waarderen. :D

Nu zwemmen ze los, zijn al best goed gewend, hun eerste maaltijd hielp enorm daarbij, haha, was echt opvallend. Toen kwamen ze ineens wel tevoorschijn, behalve de twee mannetjes, die waren al vrij snel voor in de bak aan het scharrelen. Ik ben inmiddels helemaal verliefd. Ik weet dat ik van plan was te wachten, maar het vooruitzicht dat de bak nog veel saaier zou worden, daar werd ik niet echt blij van.
Nog een paar foto's om een indruk te krijgen:

PA302521.JPG
PA302560.JPG
PA302575.JPG
PA302583.JPG
PA302594.JPG


Je ziet, ze zijn echt nog heel klein. Mooi om te zien hoe ze zich door de bak bewegen, ze zwemmen zo anders dan de andere visjes, die echt stevige zwemmers zijn. Deze glijden een beetje door het water, net kleine zeppelinnetjes. Er was er eentje een beetje dun, ben benieuwd of die op gaat knappen. Mijn bak is blijkbaar toch nog groot genoeg dat ze kunnen verdwijnen, dus ik zie ze nooit allemaal tegelijk, dus ik zou je niet kunnen zeggen of ze er nog is. We zullen zien. In ieder geval is de boel toch een stuk levendiger!
 
Laatst bewerkt:
Leuke keus die Heterandria formosa.
Ben benieuwd of je ook jongen gaat krijgen.
 
Leuke keus die Heterandria formosa.
Ben benieuwd of je ook jongen gaat krijgen.
Dat zal nog wel even duren, ze zijn nog zo klein! Ze zijn er in ieder geval alle 5 nog, dat zag ik vanmorgen. Er zitten ook 2 Pseudomugils nog in, die aten hun eigen kleintjes ook altijd op, dus dat zal ook wel een rem op de bevolkingsgroei geven.
En, als klapper, zag ik net een Blauwoogjes-eitje in de bak, haha. Dus ben heel benieuwd wat dat gaat worden! Ik zag er maar 1, weet niet wat er verder nog verstopt zit.
 
Het eitje is alweer weg en ik zag een van de Heterandria mannetjes bezig met een prikactie, haha, dus wie weet komen er toch jongen daarvan!
 
Ehhh... hoe ga ik dit vertellen....
Ik zet maar gewoon de foto's neer....
PB032624 verkleind.jpg
PB032632.JPG


Er waren een aantal Heterandria's op jacht naar ze, heb ze later niet meer teruggevonden. :oops:Maar het was leuk zolang het duurde. Toch nog te weinig planten. :juggle:
 
Gisteren toch nog twee jongen rond zien zwemmen, vandaag nog niets gezien, maar het is nog vroeg..
 
Mooie foto's en het kan zijn als je de kleintjes de volgende maal opmerkt ze een paar mm groter zijn .
 
Ja, heb ze toch weer gezien vandaag! Ze kunnen zich blijkbaar echt goed verstoppen, want er wordt nog steeds op ze gejaagd. :chef: Maar ze waren er nog. Voorlopig hou ik het even hierbij, zal geen dagelijkse welles/nietes updates doen, hahaha! :deal:
 
Leuk dat je mini’s er nog zijn en ook leuk je heterandria’s te zien. Ik heb ze ook gehad, ze zwemmen inderdaad zo grappig, blijft leuk om naar te kijken. Die van mij waren ook alles behalve schuw. Veel plezier met ze!
 
Als jou visjes ze niet vinden om op te eten hoe zou jij ze dan vinden om naar te kijken.
Dit houd de hobby spannend net als je het ergste vreest , komen ze terug te voorschijn .
 
Leuk dat je mini’s er nog zijn en ook leuk je heterandria’s te zien. Ik heb ze ook gehad, ze zwemmen inderdaad zo grappig, blijft leuk om naar te kijken. Die van mij waren ook alles behalve schuw. Veel plezier met ze!

Dank je wel!

Als jou visjes ze niet vinden om op te eten hoe zou jij ze dan vinden om naar te kijken.
Dit houd de hobby spannend net als je het ergste vreest , komen ze terug te voorschijn .

Ja, leuk he. Ik kan ze zien als ik de dekplaat optil, ze zwemmen vlak onder het wateroppervlak, tussen de slierten van de Vallisneria, of bovenop een blad van de Nymphoides. Dus voor mij zijn ze goed te zien.
 
Helaas minder goed nieuws. Een van de mannetjes van de Heterandria at niet goed en stopte toen helemaal met eten. Is inmiddels dood. Een van de vrouwtjes was vrij dun toen ik haar kocht en die is nu nog dunner aan het worden. Ze eet nog wel en zwemt nog goed rond, maar ik vrees dat het dezelfde kant op gaat.
In ieder geval is er nog een van de kleintjes over, die zag ik net nog zwemmen. En de rest van de vissen zien er verder prima uit, ook de twee andere Heterandria vrouwtjes gelukkig.
 
Ik geef de ene dag fijngewreven OSI fresh water flakes, wat ze verder allemaal gewoon eten, en de andere dag rode cyclops, wat ze ook allemaal graag eten. Ik wrijf een deel voor de zekerheid nog extra fijn op een schoteltje, met de bolle kant van een lepel, omdat ik zag dat de Heterandria's moeite hadden met de maat van de cyclops. De rest eet dit allemaal goed.
 
Ja, zat idd ook aan artemia te denken. Volgens mij heeft John zo'n schaal waarin je de eitjes uit kan laten komen, heb er al iets over gelezen, van Hobby of zoiets. Misschien dat ik die aanschaf, misschien dat ook het jonge visje daar iets aan heeft. Komende week maar weer eens langs de LFS. Het weekend helaas geen tijd.
 
Ik dacht gewoon eerst dat ik jonge Heterandria's had. Omdat ze zo klein zijn. Had ze al een paar keer eerder bij de LFS gezien, maar die waren toch wel een stukje groter. Ik heb het idee dat ik misschien een soort van niet goed uitgegroeide volwassen visjes heb. Maar goed, dat is voor mij lastig in te schatten, dan zou ik ergens moeten kunnen vergelijken.
 

Terug
Bovenaan