90 liter van Esthersvisjes


Mooi hoor!
 
Dank jullie wel!
 
Het is wel een heel verschil met maart:
xXP_vFuM2J7BViTf419iRwCpHg0MyXa_.jpeg
 
Ik vind jouw bakje echt heel mooi.
Het straalt een bepaalde rust uit door de eenvoud.
:smitten:

p.s. let erop dat je bakje niet te schoon wordt, want dan hebben de otocinclus niets meer te vinden.
 
Dank je Sanneke!
Ik voer ze inmiddels al bij, ze krijgen om de dag een algentabletje.
 
Dank je Sanneke!
Ik voer ze inmiddels al bij, ze krijgen om de dag een algentabletje.

Zie je ze daar van eten? Ik heb nog nooit een otocinclus naar voer zien gaan.
 
Balen van je oto! Bij mij eten ze wel van het garnalenvoer Marcel, ze jagen zelfs de garnalen weg :zwaai:
 
Ja, ze eten het wel, maar het liefst als het helemaal uit elkaar gevallen is, dan slobberen ze er een beetje doorheen. Maar de slakken vinden het ook erg lekker, dat is wel een probleem. Ze vinden het wel eerder dan de slakken, maar als die er eenmaal op zitten kunnen ze er niet meer bij. Dus daarom om de dag, om te zorgen dat ze er zoveel mogelijk van binnen krijgen. Maar ik hou ze goed in de gaten, want ik ga nu denken dat die kleine gewoon verhongerd is, tussen al de algen. :(
Ik zal morgen ook weer een stukje hout in gaan wateren, want daar groeit ook van alles op voor ze.
 
Bij mij is er pas ook eentje dood gegaan, die wel at van t voer en ik heb ook best wat algjes en hout...bleef ook mager en klein.
 
Maak je niet teveel zorgen. Bij oto's ligt het sterf percentage in de eeste maanden best hoog. Daarna zijn ze behoorlijk sterk.
Het zijn zeer jonge wildvang visjes.
Houd er rekening mee dat 1 op de 10 het niet haalt.

Bij mij is er de eerste maand ook eentje gestorven. Bleef mager. De rest is gezond en sterk.
 
Maar ik heb ze er best al een aantal maanden inzitten. Had er 4, nu nog maar 2.
 
Bij mij is er pas ook eentje dood gegaan, die wel at van t voer en ik heb ook best wat algjes en hout...bleef ook mager en klein.
Wat een rotgevoel he, je geeft ze te eten, ze eten ervan en dan nog... :(
 
Weer een Olocinclus dood.... :( Genoeg algen in de bak, extra algentabletjes en weer een stuk hout erin...
 
Wat een leuk bakje, ziet er lekker fris uit!
 
Foto van vandaag:
Steeds minder tevreden over het bakkie. De Anubias wil maar niet groeien, ondertussen knip ik er bruin worden bladeren van af waardoor het geheel steeds kleiner wordt. De Vallisneria groeit als een tierelier en wordt juist veel te lang, veel te veel 'overhangend' blad. De waterpest wil ook niet echt, en de Nympoides juist weer wel. Daar vallen wel gaatjes in het blad, maar alleen bij de oudere bladeren. Ze maken ook enorm veel jonge plantjes aan, heb minstens 5 jonge Nymphoides stekken nog drijvend, in afwachting van een plekje in de bodem. Ik laat het tegenwoordig drijven totdat ze wat meer wortels krijgen en zet ze dan in de grond.
Ondertussen doordat de Vallisneria en de Nymphoides zo goed gaan komen die helemaal door elkaar te staan. Zo met een overzichtsfotootje zie je dat niet zo, maar ik vind het storend van dichtbij.
Ik heb ook weer een stuk kienhout neergelegd.

De bezetting nu:
3 Pseudomugils,
5 Aplocheilichthys Normani
1 Otocinclus, dus totaal nog 9 visjes.

De frustratie neemt toe, maar ik wil niet nog een keer de bak overhoop halen, lijkt me niet prettig voor de ene overgebleven Oto. Dus voor nu blijft alles zo, ik fatsoeneer het alleen een beetje.

P6060919.JPG
 
Wat sneu van je oto. Heel rot als je niet snapt hoe het kan (ik ken dat met andere vissoort) :rolleyes:.
Hoop dat je snel weer plezier hebt aan je bakje, t hout vind ik mooi. Lastig als het met de plantjes niet gaat zoals je wil. Ik denk overigens dat we bijna allemaal wel planten er uit hebben gehaald omdat het in je aquarium niet lukt met die plant. Succes!
 
Ik vind het er mooi uit zien hoor.
Blijven vaak lastige planten die Annubias,heb er ook gehad maar de resten zijn allemaal in de groene bak gegaan! ;)
 
Ik ben dus niet de enige! Nou, gelukkig maar. Zowel met de planten als de vissen dus. Tja. :) Ik ben overigens wel tevreden met hoe het er totaal uitziet hoor, lekker groen, lekker veel planten, daar hou ik wel van.
Thanks!
 
Gelukkig! Ik vind het ook echt een mooi aquarium om te zien. Dat frisse groen blijft mooi om naar te kijken.
 
De bak is volgens mij morgen 1 jaar oud!
Nog meer Vallisneria, vooral links achterin als je goed kijkt, vergeleken met een paar weken terug. Uitlopers over de stenen heen.
Ik heb ook een aantal drijvende jonge Nymphoides plantjes helemaal rechts geplant, omdat het met de waterpest niet echt wil en er een beetje een gat was. Nu staan er lieve kleine plantjes. :)

P6151022.JPG


P6151024.JPG
 
De vallisneria slingert dus tegen de voorruit aan. Niet echt mooi, maar de visjes lijken het prima naar hun zin te hebben met het tussen de slierten door te zwemmen, dus ik laat het voor nu lekker zo. Het is nog niet zo vol dat ik echt moet gaan wieden. :)
Het is een hectische periode voor de school van mijn dochter, allerlei dingen organiseren (band, galafeest, dus ik ben maar weinig hier, vandaar de stilte van mijn kant.)
En die kleine drijfplantjes, Salvinia geloof ik, die zijn wel heel klein bij mij! Maar ze beginnen zich nu een beetje te vermeerderen!

P6151026.JPG
 
P8292394.JPG
Foto van twee weken geleden, alles gaat zijn gangetje.

P8292394.JPG
 
Het bakkie in oktober. Ik heb het hout eruit gehaald, de slakken zaten voornamelijk alleen nog op het hout, de algen op de stenen namen enorm toe. Ook her en der een soort stevige draadalg tussen de Vallisneria, die niet opgegeten wordt door de slakken. Op de een of andere manier zie ik her en der dode slakken, ik vermoed dat er ergens toch nog wat jonge Anatome helena's zitten in het grind. Maar het zijn vooral de grote. Ik zuig er ook wel eens een op met de waterwissel, en misschien dat ze dat niet overleven? Geen idee. In ieder geval hou ik het in de gaten. Puntslakjes en jonge slakjes genoeg, dat wel.
Het hout is er dus uit, het werd helemaal opgegeten door de slakken, waardoor er een bruine afvallaag onder het hout ontstond, met daardoor weer meer alg. Ik vind het wel jammer, het is op zich erg mooi in een aquarium natuurlijk.
Ik ben steeds minder tevreden, maar weet op dit moment niet goed nog welke kant ik op ga. Dus ik doe alleen het onderhoud.
Met de vissen gaat het op zich goed. Het pseudomugil mannetje wordt een beetje oud, wordt mager en bleekjes. Vinnetjes worden een beetje rafelig, maar hij zit nog steeds achter de vrouwtjes aan, haha, dus waarschijnlijk verder goed gezond.

Totale bezetting nog steeds 3x pseudomugil dus, 1x man, 2x vrouw. En 5 blauwoogjes, 1 het oude vrouwtje, ruim een jaar in de bak nu, 4 jonge, waarvan 1x mannetje en 2x vrouwtje en 1x te klein gebleven. (Was een laat jong.)

Misschien dat ik naar de Vivarium beurs ga, om daar inspiratie op te doen voor een nieuwe inrichting.

PA152454.JPG
PA152456.JPG
PA152457.JPG

Je ziet het ook, de Anubias houdt moedig vol, maar wordt steeds kleiner. Tja...
 
Ik had toen ik de slakjes kreeg zo'n vlotvarentje erbij. Die heb ik in het aquarium gedaan. Die vermeerderde zich, maar bleef klein. Wat ook opviel, was dat de blaadjes op werden gegeten door iets zo klein dat ik het niet kon zien. Op een gegeven moment viel me ook op dat ik gaatjes kreeg in de Nymphoides. Toen heb ik de vlotvarentjes eruit gehaald en de aangetaste blaadjes van de Nymphoides zoveel mogelijk verwijderd en nu blijven de blaadjes wel redelijk heel. Er zijn er nog maar een paar met gaatjes, dus niet meer zo veel gelukkig.
 
Is echt geen verkeerd bakje zo maar ik ken dat wel als je er zelf hele dagen naar kijkt en er dan wel weer iets anders van wil maken.
 
Dank je John, idd, van een afstandje is het best leuk, maar ik erger me enorm aan de warboel Vallisneria.
Ik zit te dubben tussen Heterandria formosa of de kleine rasbora soortjes. En dan weer een beetje biotoopgericht inrichten.
 
Ik zie ineens de visolie pillen van mijn zoon achter het aquarium staan, haha, het is maar goed dat er zwarte folie op zit! :oops::engel:
 
Ben benieuwd wat het dan gaat worden Esther, jammer dat het niet zo wil als je in gedachten had. Die stenen blijven wel echt mooi! Heterandria heb ik ook gehad, heel grappige visjes, maar ik had er binnen no-time HEEL veel....gelukkig wilde iemand ze alle 25 overnemen van me (ik was een paar maanden er voor begonnen met 5).
 
Oh, zoveel! Ik dacht dat het wel meeviel met die hoeveelheden. Ik vind endlers ook ontzettend leuk, maar die doe ik niet vanwege de grote hoeveelheden jonge visjes, maar deze kunnen er dus ook wel wat van blijkbaar! Nou ja, dan moet ik er nog maar eens over nadenken. Het gaat goed met de vissen, dus ik heb de tijd, zeg maar. :p
 
Het mannetje van de Pseudomugils eet sinds vandaag niet meer. :juggle:
 
Ben benieuwd wat het dan gaat worden Esther, jammer dat het niet zo wil als je in gedachten had. Die stenen blijven wel echt mooi! Heterandria heb ik ook gehad, heel grappige visjes, maar ik had er binnen no-time HEEL veel....gelukkig wilde iemand ze alle 25 overnemen van me (ik was een paar maanden er voor begonnen met 5).

Als het toch Heterandria formosa wordt, wil ik zoiets maken:


Dit spreekt me heel erg aan. Die boombladeren, het hoornblad. Ik wil er dan nog Bacopa caroliniana bij doen en het liefst ook bananenplantjes, even de naam zoeken, Nymphoides aquatica dus.
Maar zonder die kreeftjes! Je ziet de vissen gewoon niet meer, haha!

En als het toch de rasbora/boraras soortjes worden, waarschijnlijk de B. aevus of de B. maculatus, iets met veel hout en mos en javavarens op hout. En die stenen weer. Ik vind het allebei mooi, maar het kan natuurlijk niet allebei. :deal: :D
 
Vandaag gingen mijn dochter en ik naar de Rifwachter, op de fiets, 3 kwartier fietsen. Wij naar binnen, zegt die meneer, we zijn gesloten! Haha, dat ging goed! We mochten 5 minuten rondkijken in de expo en dan ging hij sluiten. Dus we hebben een snel rondje expo gedaan en toen maar boven nog wat gedronken. Toen weer op de fiets naar huis, haha. In de regen. :regen:
 
Leuk en ik wil toevallig in een 25 liter bakje ook de Formosa gaan houden;)
 

Terug
Bovenaan