90 liter van Esthersvisjes

Ik heb er weer eens een algentabletje in gegooid, voor de Otocinclusjes. Was al een tijdje geleden, maar nu is er minder alg, dus dacht, misschien is het beter voor ze als ik ze wat extra geef. Maar die slakken zijn toch sneller dan de Oto's! :O Slakkenscrum. Ik las een tijdje terug iets over het in kleine stukjes breken van het tabletje, ga ik denk ik ook maar doen de volgende keer.
Ik had wel verwacht dat ze het tabletje zouden vinden, die slakken, maar ik verwachtte dat als ze genoeg hadden gehad ze weer zouden vertrekken. Niet dus, ze liggen nog steeds op een grote hoop. Inmiddels ruim 11 uur verder. :D

IMG_20170414_132933.jpg


IMG_20170414_184508512.jpg
 
Hahahaha attack of the killer snails
 
Ja echt, ze liggen er nog, haha! Aan het uitbuiken denk ik. :D
 
Briljante foto die slakkenberg en de toren! Ik had vaak hetzelfde met de garnalen, maar tegenwoordig jagen de oto's de garnalen wel als ik er een speciaal garnalen-brokje in heb gegooid. Gaat het beter nu met de algen?
 
Haha, dat zijn acrobaten voor een vissencircus:D:D
 
Met de algen gaat het beter. Vooral de Anubias zat vol en die wordt weer zichtbaar onder de algen vandaan. Maar vooral links voorin is er een strook waar nog wel algen groeien. Komt ook omdat dat deel natuurlijk licht krijgt van de lampen in de keuken en de huiskamer, dus daar is niet zoveel aan te doen. Dan zou ik er een schermpje voor moeten zetten ofzo, maar dat wil ik niet.
Ik zie nu wel wat jonge slakjes, ze zijn dus niet allemaal opgegeten door de Pseudomugils, dus wie weet gaat dat helpen op termijn. Maar die zijn nog een milimeter, hooguit 2 a 3 mm, dus die bijdrage is nog niet zo groot. :D
 
Mooi lekker natuurlijk oogend vind ik het
 
Dank je Richard!
 
Slakjes zijn verder nuttig dus daar zou ik me niet zo druk om maken en als ik teveel heb dan gaat er een voedertablet in en als ze zijn verzameld dan pak of zuig ik ze eruit.
 
Ik maak me alleen druk om de slakken als de Oto's niets te eten krijgen vanwege de slakken. ;)
 
Leuk bakje! Geen zorgen over de oto's die zien er goed uit.

Gaat het ooit een aquascape bak worden? Scaper's tank van Dennerle is daar zeer geschikt voor :)
 
Ja, daar ben ik me in aan het verdiepen. Oorspronkelijk ben ik wel begonnen als een soort van biotoop/aquascape/jungle aquarium, maar er is inmiddels best een hoop veranderd. We hebben de blauwoogjes oorspronkelijk gekocht omdat mijn dochter die graag wilde. Het was de bedoeling om daar een soort van biotoopaquarium van te maken, maar dat lukte niet door allerlei omstandigheden. (Blauwoogjes verstopten zich voornamelijk, sprongen daarna de bak uit, ondertussen een algenexplosie, waardoor eerst de Pseudomugils kwamen om het bestand aan te vullen met een klein, gezellig visje en later de Otocinclussen tegen de algen.) Na een grote schoonmaak heb ik alles anders ingericht en vervolgens het hout weer verwijderd wegens grote hoeveelheden algen. Nu voornamelijk bezig met de algenbestrijding, langzaam maar zeker minder en ondertussen ben ik me aan het verdiepen in wat ik wil als deze visjes er niet meer zijn.
Omdat een van de Oto's doodging binnen een kwartier in de opvangbak tijdens de 'verbouwing' wil ik niet teveel overhoop halen nu.
Er zitten nu 11 visjes in, dus er is wel ruimte voor meer, maar ik wil geen een van de soorten aanvullen en vind 3 verschillende soorten in zo'n klein bakje wel genoeg.
Ik wil nu wel een mooie aquascape gaan maken, maar ben er nog niet helemaal uit welke kant ik op wil. Ik vind de Heterandria formosa een heel leuk visje en Javavarens een mooie plant, dus ik kijk naar planten voor bij de Hf en naar visjes voor bij de Javavaren. :D (Voornamelijk de kleine Rasbora soorten natuurlijk.) Dus kiezen tussen Noord-Amerika en Azië eigenlijk. Wil wel zoveel mogelijk binnen het biotoop blijven, voor mijn gevoel geeft dat een soort van balans of rust in de bak, het past goed, zeg maar.
 
En Endlers vind ik ook erg leuk. Die zag ik ooit in een dierentuin, een klein schooltje middenin een grote bak met krokodillen. Toen werd ik verliefd op ze! :D Ik weet dat ze over het algemeen niet als scholenvis gezien worden, maar tussen de krokodillen scholen ze wel degelijk! :p
Maar wat me tegenhoudt is dat het op kan lopen tot enorme hoeveelheden jonge visjes, daar ben ik een beetje huiverig voor. Maar wie weet ooit, we hebben Marktplaats nog tenslotte.
 
Je kan ook alleen mannen guppen houden. Als er agressie is, wordt dat goed verdeeld over de aantal mannetjes.
Schuwe visjes kunnen ook gelokt worden door een andere groep vissen bij te zetten die niet schuw zijn. Hierdoor is de kans groter dat je de schuwe vissen vaker ziet :)
 
Ja, klopt, daarvoor hadden we de Pseudomugils gekocht, dat werkte goed. Er was nog een volwassen blauwoogje over en zij sloot zich aan bij het school Ps. g's. Daarna sprongen er daar ook 3 van uit de bak helaas. Inmiddels vormt het Blauwoog vrouwtje een schooltje met de jonge blauwoogjes.
Maar alleen Endler mannen, ik weet niet, ik heb het wel eens gezien op een foto inderdaad, maar verstoor je dan niet een klein beetje het natuurlijke gedrag? Je ziet het wel aangeboden worden op Marktplaats, groepjes van 10 Endler-mannen inderdaad.
 
Heterandria's zijn heel leuk, ze zwemmen heel grappig! En totaal niet schuw. Ik had er wel heel snel heel veel van (maar bij de LFS wilde ze ze graag weer terug), de jonkies zijn wel heel leuk om te zien opgroeien.
 
Ja, precies, door dat zwemmen vond ik ze leuk. Ze scharrelen zo lekker rond. Het wordt lastig kiezen als het zover is!
Eigenlijk wil ik gewoon twee aquariums, maar dat zit er helaas niet in.
 
Toch is het houden van alleen mannen tegen de natuur in zeg maar en ik lees weleens dat dit niet echt is aan te raden. Voor bvb Endlers zou ik bij een goede hobbykweker kijken omdat in de lfs nog al eens slechte nakweek en niet zuivere vissen worden verkocht.
De Javavaren is een erg makkelijke en niet veeleisende plant.
 
Ja. Ja. Ja. Dilemma's. Ja. :juggle: Nou ja. Komt wel goed, voorlopig gaat het heel goed met de vissen en is er geen enkele reden om naar de aquariumwinkel te gaan. :D
Maar wat jij zegt John, over die Endlers, dat leek me ook wel inderdaad. Geen goed idee, alleen maar mannen.
 
Vanmorgen met de waterwissel ben ik algenvrij gemaakt door de kleinste Otocinclus. Is ook weer eens wat nieuws. Hij is zeker niet bang. Ging tijdens het hevelen op de slang zitten, ging vandaar tussen mijn vingers, in mijn hand en op mijn duim zitten, waarna hij mijn duim algenvrij maakte. Fijn dat dat ook weer gebeurd is! Waar zouden we zijn zonder Oto's! :smitten:
 
Vandaag weer een waterwissel. De bak is nu duidelijk minder vies elke week. Ik heb links vooraan ook de stenen eruit gehaald, schoongeboend met zo'n metalen pannensponsje en in dat hoekje ook het grind eruit gehaald, schoongespoeld en weer terug gedaan. Voor de rest alleen de poepjes van de bodem af, maar het water is duidelijk veel schoner, wat eruit komt. De algen zijn nog niet helemaal weg van de Anubias. Heb nog een blad weggehaald, daar zaten bruine stippen op/in, oud blad. Voor de rest flinke draadalg op de stenen en een minimaal beetje op sommige vallisneriaslierten.
De bezetting is nu nog: 5 blauwoogjes, 3 Pseudomugils en 3 Otocinclussen, dus 11 in totaal. Er zijn twee Posthoornslakken bijgekomen, Gerrit en Patrick, (we weten alleen niet wie wie is) van de buurvrouw, omdat de axolotl was doodgegaan en de slakjes ergens heen moesten. Ze zijn oranje en een stuk groter, dus ze steken wel af bij mijn bruine slakken!

P4300292.JPG


P4300296.JPG


P4300303.JPG


P4300306.JPG
 
Laatst bewerkt:
Fijn dat het zo goed gaat, echt mooi ingericht!
 
Dank je Plankje! :D
Ik begin wel mijn hout te missen nu, misschien dat ik volgende keer toch een stuk ga toevoegen weer...
 
Nieuwe foto van deze week. Ik heb de Anubias een stukje opgeschoven, meer ruimte voor de Valisneria en ietsje meer visueel evenwicht. Hij zit nu nogal los, ik ga de volgende keer proberen om hem beter vast te zetten. Hij is toch aardig geworteld in het grind, maar nu dus niet meer. :rolleyes:
Oh, en alle stenen vooraan eruit gehaald, schoongeveegd met pannenspons en het grindrandje opgezogen, gewassen en weer terug gedaan. Volgende week weer een paar stenen.

7-5-2017 001.jpg
 
Gisteren naar de Rifwachter geweest om weer eens naar de visjes te kijken voor de volgende ronde. Op de een of andere manier houdt het me enorm bezig. Iets met geduld denk ik. Tralala. :engel: Aan de andere kant gaat het prima met mijn vissen en heb ik alle tijd.
De Heterandria formosa staat nog op mijn lijstje, ook al hadden ze die op dit moment niet, maar die vind ik gewoon zo leuk.
Andere visjes zijn van mijn lijstje af, zoals de Endlers en de blauwe neons. Die vind ik supermooi, maar ik vind mijn bakje te klein, het zijn best snelle zwemmers zo te zien!

Op de lijst staan dus uiteindelijk: Heterandria formosa, Boraras brigittae, Boraras naevus, Hyphessobrycon amandae en Sundadanio axelrodi. Ook zo'n mooi visje. Een uitdaging om het aquarium zo in te richten dat die prachtige kleur mooi uitkomt!
Nu nog een keuze maken. Ik wil zoveel mogelijk een biotoopaquarium benaderen, maar merk dat er bij bijvoorbeeld de Heterandria formosa nauwelijks iets daarover te vinden is. Blijkbaar is het beestje zo algemeen in Amerika dat ze het niet echt de moeite vinden om daar iets zinnigs over op te schrijven.
 
Mooie scape hoor!
 
Dank je! Maar het is natuurlijk niet echt een scape. :)
 
Nee maar ik vond het de beste manier om hem te verwoorden. :D
 
Helaas lag er vanmiddag een van de Otocinclusjes dood in de bak. Was net dood, eerder op de dag leefde hij nog. :(
Totale bezetting is nu dus 2 Otocinclussen, 5 Blauwoogjes en 3 Pseudomugils. Wordt een beetje stil zo. :(
 
Wat een mooi bakkie!
 
Terug
Bovenaan