90 liter van Esthersvisjes

Foto's van vanmorgen, nadat het stof was gaan liggen/aan het filtersponsje hing. Ik heb eerst foto's gemaakt, toen de laatste puntjes op de i gezet en het aquarium verder gevuld. Ik heb ook een screenshot gemaakt van het strand waar de stenen vandaan komen. Het is die brede grijze rand.
Vond zelfs nog een foto van toen ik ze meegenomen heb. 15 juli 2009, haha!
Ik heb snel even een foto gemaakt van de stenen die ik nog heb, een halve bak vol, literfles terpentine ernaast voor de verhoudingen, zodat je een indruk krijgt hoe groot de stenen zijn. Ik heb de meeste kleintjes er dus uit gehaald, voornamelijk nog grote stenen over.

P1158348.JPG


P1158350.JPG


P1158355.JPG


strand sciotot.jpg


15-7-2009 043.JPG


P1158356.JPG
 
Ik vond dat witte dingetje dat voor het aquarium ligt trouwens ín het aquarium, geen idee waar het vandaan komt. Van de lamp? Van het filter? Als iemand het weet hou ik me aanbevolen. :D
Nu hopen dat de planten goed gaan groeien, want dat mag wel wat meer worden.
 
is dat zo´n dennerle scapers light wat erboven hangt? zit de mijne is te bekijken maar denk iig niet dat het van je lamp afkomt :D
 
Is eigenlijk ten strengste verboden om deze stenen mee te nemen want is onderdeel van de kustversterking,als iedereen dat gaat doen verzuipen ze daar straks tijdens een flinke storm! ;)
Zijn niet goedkoop maar lijkt veel op de mexican beach pebbles die ik ook in mijn bak heb en verkopen ze bij de meeste tuincentra.
 
Ja, zoiets vermoedde ik al. Het zag er daar niet uit als onderdeel van de kustversterking, maar zou natuurlijk zomaar kunnen.
 
Ja die zijn daar echt gestort tussen de grotere blokken om het zand te bedekken volgens mij.
Was verder ook maar een grapje trouwens hoor,leuke foto zo!
 
Leuk zo met die stenen.
Ik was er ook al naar aan het kijken alleen hoe zit het met wel of geen kalk afgeven / beïnvloeding waterwaarden?
 
Ja, het is een scaper's light, er zit iets soortgelijks tussen de lamp en de overkapping, maar die zitten er gewoon nog in, het is niet dat er eentje mist.
Ik heb de stenen overgoten met schoonmaakazijn en er gebeurde niets, dus ik ga ervan uit dat ze de waterwaarden niet beinvloeden. Maar ik blijf opletten, als ik merk dat het niet goed gaat haal ik ze eruit.
 
Gaat het goed nu Esther met jeaquarium, blijven de algen weg?
 
Dank je voor het vragen! De algen komen wel terug, maar minder hevig. Meer plantengroei ook gelukkig. En ik heb gevonden waar dat witte dingetje van was.Het was het rubberen nokje van de steun van het filter, dat aan de onderkant tegen het aquarium rust. Dus die zit weer op zijn plek. Ik zal zo even foto's maken, voor de waterwissel. Daarna is het altijd weer een beetje troebel.
 
Voor het schoonmaken van de voorruit en de waterverversing.
Ik realiseerde me ineens dat ik met EI dus 50% moet verversen, ik heb de vorige keer maar 20% gedaan. Aangezien ik als ik weer bijvul het water altijd over mijn handen laat lopen en dat nu met meer water nog zwaarder vond heb ik een beetje een oplossing gevonden door het in de kan te gieten, waarvandaan het weer in het aquarium loopt. Veel beter. Maar het kan natuurlijk nog beter. Ik ga eens nadenken over iets van een vergiet/spraybar-achtig ding dat ik tijdens het bijvullen in het aquarium kan hangen.

P1298429.JPG


P1298432.JPG


De laatste foto is van na de waterwissel.

P1298433.JPG
 
Duidelijk meer planten, eindelijk! :D

P2058471.JPG
 
Mooi hoor! Fijn dat je plantjes goed groeien. En hoe is het met jouw otocinclussen?
 
Oh, sorry Plankje, zie nu pas je antwoord! Het gaat goed met de 3 die nog over zijn. Er was er toen eentje met de verbouwing dood gegaan helaas, maar de rest gaat goed. Er is er eentje heel erg gegroeid, eentje iets minder en eentje is gewoon nog klein. Maar dit zit ook voornamelijk linksvoor in de bak, op de Nymphoides, terwijl de anderen ergens anders uithangen waar ik ze niet kan zien. Vind ik altijd verbazingwekkend, dat je je in zo'n klein bakje blijkbaar goed kan verstoppen. :)
 
Een klein stukje video van vorige week, met het hout nog aanwezig:
 
De eerste foto is na het verwijderen van de Anatome helena's. De tweede foto is de volgende dag, toen waren er ineens een stuk of 10 kleine puntslakjes uit het grind opgedoken die aan de algen op de stenen begonnen. De derde foto is ongeveer 24 uur na het toevoegen van 22 posthoornslakken en een waterwissel. Het verschil is het best te zien aan de stenen, maar ook her en der aan de planten, maar dat is lastig te zien.

P3198627.JPG


P3208649.JPG


P3218684.JPG
 
Slakjes zijn een must voor een aquarium vind ik! ^^
 
Ik ook en ik had ze ook, maar ze waren allemaal opgegeten door de A. h's. Dus nu weer nieuwe slakken geïntroduceerd. En op jacht naar die ene A h die er nog in zit, die zit ergens in het grind denk ik.
 
Balen van die alg, maar hopelijk komt dat weer goed!:D
 
Er zitten 22 lokslakken in, hahaha!
 
Twee keer de grootste Otocinclus, het Pseudomugil mannetje en een paar Blauwoogjes.
 
Mooi bakje! :)

Balen van de algen inderdaad, al eens gedacht aan de sterke verlichting die er in boven hangt? Veel licht zorgt er voor dat planten sneller groeien, waardoor ze meer voedingsstoffen vragen. Als dat laatste niet voldoende op voorraad is dan kunnen ze niet meer concurreren met de algen. Wat ook zal helpen is de verlichtingsduur verkorten naar circa 8 uurtjes.
 
Ja, ben terug naar 8 uur licht sinds een paar weken.
 
Vroeg of laat zal hij zich vast laten zien en anders hem misschien lokken met wat lekkers;)

Heb vanmorgen twee lege slakkenhuisjes verwijderd. Dus hij heeft zijn collega's gevonden, maar ik hem nog niet. Ook al heeft ie zijn gestreepte boevenpak gewoon aan. Heb wel 3 Anatome helena eitjes verwijderd. Die had ik al een tijdje zien zitten, maar dan nu toch maar eruit gehaald met een pincet.
 
Och de oto's prachtige diertjes, ben zelf ook trotse bezitten van een redelijke groep. Echter uit mijn ervaring is het zo dat ze klein zijn en dus weinig eten. Het helpt echter wel hoor!
 
Blauwalg en bruinalg zijn weg. Nog een Anatome helena uit de bak gevist vanmiddag en een A h eitje van een plantje geplukt. De eerste posthoornslakjes zijn uit het ei gekomen!
 
Fijn dat de algen minderen!
 
Het zal zeker geen plaag worden, van die slakken, want zodra ze uitkomen worden ze opgegeten geloof ik, zie niet echt kleine slakjes. Wel als ze net uitgekomen zijn, daarna zijn ze toch echt weg. Heel enkel keertje zie ik er een. Iig niet in de aantallen die je zou verwachten. :D
 
Wat een gaaf leuk bakje.
Ik ben op zoek naar ideeën voor m'n garnalenbakje dit ga ik zeker ff onthouden, zonder na te apen
 
Ja, de posthoornslakjes worden opgegeten. Zag hoe een net uitgekomen nestje meteen verorberd werd door een van de Pseudomugil vrouwtjes. Die zwemmen dan ook allebei met een bolle buik rond. :rolleyes:
 
Wat een gaaf leuk bakje.
Ik ben op zoek naar ideeën voor m'n garnalenbakje dit ga ik zeker ff onthouden, zonder na te apen

Naäpen mag hoor, voel je vrij, ik heb geen patent op deze inrichting, bedankt juist voor het compliment!
 
Een foto van vanmorgen:
P4069251.JPG


En dit was van 19 maart:
pARFjlbDlAVK2wjg9Kzc1AzNCrBljVPA.jpeg


Nog steeds algen zoals je ziet, maar een heel stuk minder gelukkig! Ik ga gewoon nog door met de 8 uur licht en laat het hout voorlopig nog even uit het aquarium.
Oh, en dat beschadigde Nymphoidesblad laat ik bewust zitten omdat daar een jong plantje aan de steel groeit. Het blad wordt opgegeten door de kleinste Otocinclus, die vooral voorin de bak zit. De andere twee zitten wel door de hele bak heen.
 
Laatst bewerkt:
Zo zag het er vandaag uit. En er was weer een jonge Pseudomugil geboren. Had hem uitgevangen voor de waterwissel, na de waterwissel weer terug in de bak. Hij verstopte zich keurig, maar na het voeren (cyclops deze keer) was hij weg, dan zijn ze natuurlijk echt op zoek naar eten werd hij als maaltijd aangezien. :( Ze zijn ook wel erg klein natuurlijk.
P4139926.JPG
P4129600.JPG


Volgende keer ga ik iets doen aan die waterpest rechtsvoor. Elke keer als er links vooraan iets hoogs staat hangt het horizontaal voor de voorruit. Best irritant! :D
Wel goed om te zien dat er eindelijk nieuw blad komt aan de Anubias en weer uitlopers aan de Vallisneria. Die maakte wel nieuw blad, maar geen uitlopers meer. Als je goed kijkt zie je twee sprietjes tussen de stenen, achter een slak ongeveer middenonder. Dat is vallisneria!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan