90 liter van Esthersvisjes


Vanochtend weer twee jonge blauwoogjes van de kast geraapt. Er waren er een aantal steeds aan het vechten, ziet er naar uit dat ze elkaar dus letterlijk de bak uitvechten. Vreedzaam visje wordt er gezegd. :(
Ik heb een extra strip aan de zijkant gezet, zodat de dekruit nu tegen de steuntjes aanrust, nu is de kier weer 5 mm smaller. Hopelijk helpt dit.
 
Misschien helpt het om een deksel er op te doen of misschien kan je de waterstand lager zetten.
 
Er zit een dekruit op, waterstand is al verlaagd, nu dus de extra strip erbij. Er zit er nu een aan de achterkant en een aan de zijkant. Een h-profiel om plaatmateriaal aan elkaar te verbinden, 27 mm breed, zit om de ruit geschoven, zodat die wat breder wordt.

En ik heb 4 Otocinclus vittatusjes besteld trouwens, voor (of tegen) de algen. Hopelijk duurt het niet zo lang voor ze er zijn. Ik zag dat je ze ook via internet kan bestellen, maar dat durf ik niet zo goed aan.
Ik zit nu trouwens op 10 uur licht per dag. Dus 3 uur minder.
 
Weer een update! Ik heb gisteren 4 Otocinclussen gekocht. Affinis dus, de vittatus was nog steeds niet leverbaar. Via internet durfde ik niet aan. Het duurde even voordat ze de bak doorgingen, eigenlijk vanmorgen pas, eentje en later de anderen, maar nu zijn ze lekker hun buikje rond aan het knabbelen. Het is een heel buffet wat ze hier aantreffen.
Ik merkte dat het stabiliseerde, de algengroei. Er kwam niets meer bij, maar het verdween ook niet. Nu zijn er al een paar sprietjes Vallisneria schoongemaakt, yes!
Helaas zijn de plannen van een afrikabakje dus nu echt helemaal de deur uit, maar ja. Het is niet anders.
Een van de vissen heeft een kort staartje. Afgeknabbeld misschien of iets anders, ik zal hem goed in de gaten houden in ieder geval.

13-11-2016 003.jpg


Een totaaloverzicht, met links en rechts de Oto's en in het midden een klein blauwoogje. Links van het midden trouwens het volwassen vrouwtje ook. Dat er nu 15 vissen in zitten is niet echt te zien, maar ze zitten er wel in, 7 Blauwoogjes, 4 Pseudomugils en 4 Oto's dus.

13-11-2016 006.jpg


Twee schone sprietjes:

13-11-2016 008.jpg



De pseudomugilletjes zijn heel nieuwsgierig naar de nieuwe bewoners, komen voorzichtig kijken wie er nou weer bij zijn gekomen.

13-11-2016 009.jpg


Genoeg te eten! :oops:

13-11-2016 010.jpg
 
Ik ben geen expert, net 3 maanden een aquarium, maar ik had dezelfde alg. Bij mij was het draadalg. Ik hem blauwalg geroken bij een ander en dat stinkt ontzettend, echt naar natte grond.

Met planten, 10 uur licht, niet te veel voeding en 2 maanden wachten zijn de waardes van mijn water en de alg weg. Wat anderen al zeiden, geduld. Ik hoop dat bij jou het hetzelfde is! Prachtig aquarium, ik heb getwijfeld of ik die zou kopen maar heb een SF 60 gekocht.
 
Dank je! Ik ben ook terug naar 10 uur licht. Mijn lampen vroeger waren blijkbaar toch een stuk zwakker dan de Scaper's Light die ik nu heb. :) Heb even gekeken naar jouw SF60, maar dat is ook een mooi bakje! Inmidddels vind ik mijn Scaper's tank ook te klein, maar voor nu moet ik hier maar even tevreden mee zijn. :D
 
Graag gedaan. Ik heb mijn Biorb hier staan, de SF heb ik nog weinig fotos van die draait nog in sinds gisteren. Wordt een scapers tank.

Ik heb even een oude foto opgezocht van mijn alg, dit lijkt hetzelfde als wat jij hebt?

Edit: ik heb 1 affinus trouwens in die Biorb, houdt de bak helemaal schoon. Domme fout gemaakt, ze moeten in een kleine groep begreep ik achteraf, dus er komen in de SF een paar bij.

2016-10-25 10.54.26.jpg
 
Ik heb allerlei soorten alg erin zitten. Bruinig, lichtgroene draden, donkergroene draden, blauwalg, wat een soort vlies is bij mij, heldergroen van kleur. Ik weet niet zo 1,2,3 of dit blauwalg is. Qua kleur wel, maar bij mij is het niet zo draderig.
 
Vervelend. Maar met alle experts hier komt dat vast goed. Water wisselen heb ik ook gedaan dagelijks een liter of twee. Hielp ook goed. Maar als ik nu in de biorb kijk zie ik toch dat er nog wat alg in zit. Blijft lastig.
 
Dag Esther,

Vervelend van je algen! En van je blauwoogjes die er uit springen! Ik heb ook dit aquarium met bijhorende verlichting en filter. Mijn verlichting staat nu op 8 uur en dit met C02 en voeding! Ik ondervond dat de filter die er op zit niet zorgt voor een mooie stroming over de volledige bak en kreeg DEAD spots waar algen heel gelukkig werden! Ik heb een filter bij geplaatst om hier van af te zijn.

Ik heb zelf nog maar 1 keer een visje naast het aquarium gevonden de rest springt er niet uit. Wel heb ik al heel vaak vuurgarnaaltjes gevonden naast het aquarium! Ik heb ook de indruk dat dit veel vermindert is sinds ik een oppervlakte plantje heb!

Je spreekt hier van de Dario Dario. Ik heb de dario jaintia hills het neefje hiervan! Je hebt gelijk dat je ze niet zo vaak ziet als de blauwoogjes. Je kan er ook maar weinig in je aquarium kwijt! Ik heb (vermoedelijk) 2 mannetjes en 1 vrouwtje. Normaal heb je dan 1 mannetje dat mooi op kleur komt en de rest word onderdrukt en hierdoor denk je dat het vrouwtjes zijn. Nu ik heb met zekerheid 2 mannetjes dat niet overeen komen maar elk een deel van het aquarium gekozen hebben en geen conflicten meer hebben. Zij leven voornamelijk op de bodem rond mos waar het voedsel zit. Het 3de visje is slanker en heeft weinig kleur. En komt voornamelijk overeen met 1mannetje. Ik heb dit mannetje al zien pronken dus ben ik er vrij zeker van dat het een vrouwtje is. Echter is dit het minst angstige visje en zwemt deze voornamelijk in de bovenlaag mee met de boraras merah. Het zijn heeeeeel karaktervolle visjes! Ze doen mij qua karakter heel sterk denken aan dwerg kogeltjes. Echt leuk om naar te kijken laat je zeker niet tegenhouden om deze niet aan te schaffen! Wel moet je je er van bewust zijn dat ze een garnaaltje lusten en heel de dag door op zoek zijn naar jonge garnaaltjes! Deze van mij staan weldoorvoed en krijgen amper voer van mij!
 
Hoi Yov,

Ik moest even nadenken wat je bedoelt met de Dario dario, maar het kwartje viel. Inderdaad heb ik die overwogen te kopen. Maar ze hadden ze niet, en na er nog eens over gelezen te hebben ga ik ze ook niet nemen. Mijn bak is te klein voor het territoriale gedrag, maar gelukkig werkt het bij jou wel. Ik heb geen garnalen, dus dat is ook geen punt, dat ze opgegeten worden.
Afgelopen zaterdag was ik dus bij de aquariumwinkel en nu hadden ze wel Dario dario. Ik heb ze bekeken, vond ze erg leuk, maar heb ze lekker laten zitten. :)
Sinds de laatste niveauverlaging en de extra strip aan de zijkant ben ik geen visjes meer kwijtgeraakt.

Ben erg blij met de Otocinclusjes, jammer van mijn biotooppoging, maar het is wel gezellig zo. Je ziet daadwerkelijk vissen rondzwemmen nu. 's Avonds ruimen ze zichzelf netjes op, aan de kapstok, netjes op een rij aan de voorruit. Mijn kinderen kunnen er nog een voorbeeld aannemen! :D
 
Verstoppertje!

16-11-2016 004.jpg


Vanmorgen een jonge Pseudomugil gertrudae in de bak, in het hoekje zit ie. Maar na het wekelijkse onderhoud heb ik hem niet meer teruggezien. Hopelijk zit ie ergens heel goed verstopt!

20-11-2016 002.JPG
 
Vanmorgen bij het ontbijt zei ik 'waar zullen we ons volgende aquarium neerzetten?' Waarna mijn dochter van 11 (elf!!!!) zei: 'Je hebt al een heel mooi aquarium. Je moet tevreden zijn met wat je hebt.'
Zo. Au. Mijn eigen opvoeding keihard in mijn gezicht terug, hahahaha! :smitten::D
 
Vanmorgen bij het ontbijt zei ik 'waar zullen we ons volgende aquarium neerzetten?' Waarna mijn dochter van 11 (elf!!!!) zei: 'Je hebt al een heel mooi aquarium. Je moet tevreden zijn met wat je hebt.'
Zo. Au. Mijn eigen opvoeding keihard in mijn gezicht terug, hahahaha! :smitten::D

Geweldig :D :D :D

Kinderen kunnen zo lekker direct reageren en een spiegeltje van jezelf voor houden... Dan sta je even met je mond vol tanden :D
 
6-12-2016 006.JPG
4-12-2016 014.jpg


Mijn aquarium zoals hij er nu bijstaat en het 'aquarium' dat ik kreeg van Sinterklaas. De sint had opgelet en ik kreeg een mooi 'bakje' met 8 visjes en basilicum'plantjes', dille'alg' en een uien'scape'. Heel blij mee! :oops::D

Maar over de eerste foto, je ziet dat de Otocinclusjes langzamerhand meer alg verwijderen. De Nymphoides is al zo goed als schoon, de Anubias hebben ze nu gevonden. Ze leven alle 4 nog gelukkig!

Ik heb een van de stukken hout eruit gehaald en schoongepoetst, het filter en het verwarmingselement schoongemaakt en een aantal veralgde/verslijmde plantdelen verwijderd.
Ik ben nu niet zo tevreden over hoe het geheel eruit ziet, ik kijk het even aan zo, maar ik denk dat ik ga schuiven met de planten. Vooral de Vallisneria gaat nu teveel naar voren opdringen, ik wil weer terug naar het oorspronkelijke plan, van de diagonale beplanting, van bovenaf gezien dus. Nu staat er rechts teveel naar voren en achterin is het vrijwel leeg, op Vallisneria en wat Cabomba en waterpestsprietjes na.
 
Laatst bewerkt:
Leuke bakkie! Is dat zoveel alg wat er rechts tegen de ruit zit?
 
Oja, ik vond een hele tijd terug een sprietje in de bak, na de waterwissel. Het was een worteltje met een blaadje Nymphoides en een sprietje. Ik heb het helemaal linksachterin achter het hout gezet, om te kijken wat ermee gebeurde. Het is overgroeid met alg/blauwalg, en het blaadje brak af met planten, zo klein en kwetsbaar. Maar nu kwam er ineens een klein blaadje onder het alg vandaan piepen. Ik heb het alg eraf gehaald en er bleken nog twee andere blaadjes te groeien. In de grote Nymphoides zag ik een soort bladoksel in sommige steeltjes ontstaan en daaruit is bij een blaadje net zo'n soort stekje gegroeid. Twee blaadjes en twee worteltjes. Dat is meteen het antwoord op de vraag waar dat eerste stekje vandaan kwam dat ineens in het water dreef. Gaaf toch?

Ja, Feiko, dat is inderdaad allemaal alg. Het wordt al minder, was veel erger. En dank je wel! :D
 
je groene lotus staat er prachtig bij! ik vind hem er schattig uit zien! :D IS dit een soort die compact blijft?
 
Hoi Yov, nee hoor, volgens mij niet. Maar hij zat ook onder de alg en ik heb dus veel blad verwijderd de laatste tijd. Van de zomer kwam het blad tot aan het oppervlak. Misschien ook omdat het richting de winter gaat?
 
Gisteren is er een vrouwtje van de Pseudomugil doodgegaan, buikwaterzucht. Zag haar ineens door de bak spiralen en toen heb ik haar toch maar een handje geholpen, wat een naar gevoel is dat. Ik hou de boel goed in de gaten, maar ze was de enige tot nu toe. Begin steeds meer te balen van mijn bak. Al die algen en dode vissen! Niet leuk. Ik ga gewoon door met het schema, elke dag 1x beetje voeren en 1x per week 20% water verversen, want de rest gaat wel goed en de algen worden langzamerhand steeds wat minder.
 
Zojuist EI mix bij aquariumbemesting.nl besteld. Ben benieuwd! De rest van de vissen is er nog allemaal, verder geen sterfgevallen of kamikazeuitdebakspringacties meer gelukkig!
 
Armetierig algenkwekerijtje. :( Vandaag was de EI mix binnen, 5 ml gedoseerd, voor 50 L inhoud. Ben benieuwd hoe het er nu uit gaat zien. Geen idee op welke termijn ik veranderingen kan verwachten natuurlijk. De foto's zijn van vandaag, als ijkpunt om de veranderingen (hopelijk!) te kunnen zien.
Op de foto's zijn voor de verandering de vissen te zien!

P1118292.JPG


P1118297.JPG


P1118301.JPG


P1118302.JPG
 
Nog steeds 1 Blauwoogjesvrouwtje + 5 jongen, 3 Pseudomugilletjes en de 4 Otocinclusjes.
 
Ik heb vandaag de bak opnieuw ingericht. Ik was die algen zo verschrikkelijk zat! Ik heb alle planten en het hout zoveel mogelijk schoongespoeld, de hele bak leeggehaald en opnieuw ingericht. Ik heb jaren geleden stenen meegenomen uit Frankrijk, Normandië, in de buurt van Cherbourg. Daar heb ik een deel van in het aquarium gelegd. Diagonaal, van linksachter naar rechtsvoor. De achterste helft gewoon het filterzand, zonder stenen. Een beetje meer opgehoogd naar achteren toe. De stenen gingen nog wel, maar toen ik het hout en de planten (met meer water in de bak) ging doen was het door het vieze water niet veel meer te zien, dus de inrichting heb ik op de tast gedaan. Ondertussen was in de opvangbak een van de Oto's doodgegaan, helaas. Ik denk de stress, want het was binnen een kwartier al gebeurd. Zo jammer!
Het water is nog een beetje wittig, dat is morgen hopelijk beter!

P1148316.JPG


P1148319.JPG


P1148320.JPG


P1148323.JPG


P1148326.JPG


P1148338.JPG


P1148344.JPG


P1148346.JPG
 
Voor- en zijaanzicht. Er drijven nog kleine plantjes waarvan ik de naam niet weet bovenin. Die ga ik er morgen inzetten, als ik goed kan zien waar er een mooie plek was, dat was niet meer te zien eerder. Het hout is meer naar voren gekomen, gewoon neergelegd nu, niet in het zand gestoken om het zoveel mogelijk rechtop te houden. Het bleef nooit goed staan, dus nu ligt het gewoon. De planten zijn iets meer in elkaar geschoven, de Nymphoides heb ik een beetje meer uit elkaar geplukt en met de drie jonge plantjes meer naar voren gehaald.
 
Ziet er goed uit! Wat zijn dat voor stenen?
 
Hoi Esther, ziet er mooi uit en heel jammer van je otocinclus. Hoop dat het nu beter gaat met de algen, of beter gezegd zonder.
 
Dank je! :daisy:
Geen idee wat voor stenen het zijn. Ze komen van het strand. In de buurt van Cherbourg, Sciotot heet het daar. Heb net googlemaps bekeken en dan zie je inderdaad zo'n grijze rand langs het strand, dat zijn die stenen. Ik heb ze getest met azijn, ze gingen niet bruisen. Je hebt daar veel rotsen, ik denk dat het basalt is ofzo. Helemaal rond afgeslepen door het water.

En dank je wel Plankje! Ik hoop ook op een nieuwe start zonder of in ieder geval met minder algen. Ik zag dat ik niet alles weg had gekregen!
 
zeer mooi gedaan.

vind die "bodembedekking" met die stenen erg leuk, wou dat ik ze hier ook had :D
 
Dank jullie wel! Ik heb nog meer van die stenen, wel grotere dan dit. Dus als iemand interesse heeft is er misschien wel wat te regelen. Ik heb ze altijd bewaard, van 'je weet nooit', zelfs toen ik geen aquarium had, maar nu ziet het er voorlopig niet naar uit dat ik een groter aquarium ga kopen.
 
Dank je! :daisy:
Geen idee wat voor stenen het zijn. Ze komen van het strand. In de buurt van Cherbourg, Sciotot heet het daar. Heb net googlemaps bekeken en dan zie je inderdaad zo'n grijze rand langs het strand, dat zijn die stenen. Ik heb ze getest met azijn, ze gingen niet bruisen. Je hebt daar veel rotsen, ik denk dat het basalt is ofzo. Helemaal rond afgeslepen door het water.

Nou erg leuke stenen, waren ze van mij had ik ook nog wel wat ideeën. Ik heb eventueel wel een voederautomaat, luchtpomp en co2ladder te ruil tegen de stenen. Mocht je interesse hebben kun je me altijd een pb sturen. Heb ook nog wel wat plantenvoeding over die je erbij mag hebben.
 

Terug
Bovenaan