90 liter van Esthersvisjes


Dank je wel Sanneke!
Maar ik heb nog een vrouwtje over, twee mannetjes en een vrouwtje zijn verdwenen. Maar ik heb dus net een van de mannetjes teruggevonden op de grond, helemaal uitgedroogd. :'(
Het zit ze niet mee zeg. Jeetje. Ik vind het zo zielig, zou het uit paniek zijn? Is het aquarium dan toch gewoon te klein voor ze, ondanks de vele schuilmogelijkheden? Ik moet tenslotte toch wekelijks wat onderhoud doen, water verversen enzo. Heel sneu. Ik ga geen blauwoogjes bijkopen om dit bestand aan te vullen. Ondanks dat ik ze ontzettend leuk vind, maar ze vinden het bij ons blijkbaar niet leuk.
Ik ga langzamerhand toch maar eens nadenken over andere visjes. Die wat meer stressbestendig zijn.
 
Laatst bewerkt:
Foto's van 5/9 en 6/9, blauwoogjes in verschillende grootten en een ei met oogjes!
Recentere foto's heb ik niet, drukke maand, ik maak wel foto's, maar die zijn niet veel soeps.
Het eitje op de onderste foto was afgelopen donderdag 2 weken oud en vanmorgen niet meer op zijn plek. Nog geen bijbehorend jong gevonden helaas.
Er is nog een ander eitje over, die hou ik ook goed in de gaten.


forum-5-9-2016-005.jpg
forum-5-9-2016-007.jpg
forum-6-9-2016-001.jpg
 
Oja, vond nog het verdwenen vrouwtje, ook op de grond, opgedroogd. Helemaal in een hoekje achter de tafelpoot, twee meter van de bak vandaan. :'(
De jongen gaan verder goed. Het lukt me nog steeds niet om ze te tellen, maar een stuk of 9 a 10 zijn het er in ieder geval.
Alleen die algen. Dat wordt alleen maar erger en ik durf het niet goed te verwijderen, vanwege eventuele kleintjes en het ene eitje dat nog over is.
 
Misschien een paar mooie endler guppen om het bestand aan te vullen? Mooie kleine lieve gekleurde visjes. Misschien is het wat
 
Ja, zit er inderdaad aan te denken Eternity-91. Ik ben verschillende soorten aan het googlen, of het wat is en Endlers staan op het lijstje. Ook Oryzias, weet alleen niet welke soort precies.
Ik vind ringbandsnoekjes ook heel leuk, alleen die zitten voornamelijk net onder het oppervlak begrijp ik en heb ik inderdaad ook gezien bij de LFS. Ook Dario Dario vind ik leuk, maar als ik op Youtube filmpjes daarvan kijk zie ik ook vooral dat ze heel schuchter zijn. Dus die vallen waarschijnlijk af. Ik ga binnenkort maar eens op expeditie bij de LFS. Kijken welke Oryzias daar zwemt. De ringbandsnoekjes hebben ze en de Endlers ook, dus die heb ik al gezien. Ik zit alleen een beetje met de verschillende temperaturen, ik begrijp dat Oryzias vrij koel gehouden moet worden, kamertemperatuur dus en hier is het water nu 25 graden, ondanks dat de verwarming op 23,5 staat.
In ieder geval een klein visje!
Ik heb vandaag flink waterpest gesnoeid, het staat er nog wel in, maar alle drijvende stukken heb ik eruit gesnoeid. Geeft flink wat ruimte in de bak! Ik heb foto's, zal ik er nog wel op zetten komende week.
 
Foto's van gisteren. Nr. 1 is de nieuwste aanwinst, gisteren uit het ei gekomen, ook te zien op de groene foto van boven. Nr. 2 is het iets oudere broertje of zusje. Nr. 3 een van de jongen die we na de vakantie aantroffen. Nr. 4 is het vrouwtje dat nog over is.





forum-12-9-2016-006.jpg
forum-12-9-2016-009.jpg
 
Na de snoeibeurt waarbij het meeste waterpest verdwenen is. De lamp is normaal iets meer naar rechts gedraaid. :thumbs:
forum-11-9-2016-001.jpg
 
Net bij De Rifwachter geweest, 6x Pseudomugil gertrudae meegenomen. Drie mannetjes en drie vrouwtjes.
Wel spannend, want ik weet niets van deze vissen. Ben me nu aan het inleven.
Ook nog even gepraat over de blauwoogjes. Kreeg de tip om de bak proberen verder dicht te maken, zodat ze niet gauw uit kunnen springen.
Ik ging oorspronkelijk voor de Oryzias Javanicus en heb naar de Endlers gekeken. Maar manlief vond de Endlers te klein :rolleyes: en van de Oryzias javanicus had het meisje in de winkel het idee dat ze misschien te groot zouden worden, richting de 5 cm, plus niet zo'n goede combi met de blauwoogjes. Dus gekozen voor de Pseudomugil gertrudae.
 
Net bij De Rifwachter geweest, 6x Pseudomugil gertrudae meegenomen. Drie mannetjes en drie vrouwtjes.
Wel spannend, want ik weet niets van deze vissen. Ben me nu aan het inleven.
Ook dat, maar vooral inleZen! :D
Foto's heb ik geprobeerd, maar ze zijn nog te snel. Misschien als ze iets meer tot rust komen.
Ik lees net dat ze maar 12 tot 18 maanden oud worden. :oops:
Nou ja, we gaan het zien.
O, wacht, ik lees het verkeerd. De vrouwtjes leven in de natuur maar een voortplantingsseizoen, maar in een goed onderhouden aquarium worden ze ouder. Maar hun vruchtbaarheid vermindert na 12 to 18 maanden.
We gaan gewoon van ze genieten, ze zijn zo mooi!
 
top, leuke vissen ook om te zien.

Rifwachter is mijn inziens echt een top winkel. ga het liefst daarheen.
 
Ja, superwinkel! Mijn kinderen gaan ook graag mee, inclusief vriendinnetjes. :D
 
Foto's van vandaag:
De oudste jongen, zijn nu zo'n 12 mm.

forum-P9147080.jpg



Vijf Pseudomugilletjes en raad eens wie er helemaal blij is met het nieuwe gezelschap? Het blauwoogvrouwtje zat al bij het zakje naar binnen te gluren toen ze nog in de bak dreven om de temperatuur gelijk te krijgen. Toen ik ze in de bak losliet voegde ze zich meteen bij de nieuwe visjes en die accepteerden haar meteen. Mooi om te zien!
Mooi hoe deze vissen door de hele bak zwemmen, ook bij de bodem scharrelen en tussen de planten doorzwemmen, niet om zich te verstoppen, maar gewoon om ertussendoor te zwemmen. Genieten!
Ik kreeg ook de kans om de jongen te tellen, omdat die ook allemaal kwamen buurten bij die zak met vissen die daar zomaar ronddreef en het zijn 8 jongen van rond de 12 mm, 1 van 7 mm en de jongste van 2 dagen oud van 5 mm. En dus het ene vrouwtje nog. Dus 11 blauwoogjes en 6x Pseudomugil gertrudae, dus in totaal 17 vissen.

forum-P9147187.jpg
forum-P9147219.jpg
forum-P9147264.jpg
 
Volgens mij zag ik een jong van de Pseudomugil gertrudae. Wow. Het is een stuk kleiner dan de blauwoogjes jongen, geen duidelijke waaierstaart zoals die jongen meteen al hebben. Dit lijfje liep in een puntje af. Geen blauwe oogjes en een neusje dat naar beneden duikt bij het oogje. Geen puntje zoals bij de blauwoogjes.
Aangezien de Pseudomugils er nu precies 2 weken in zitten en de blauwoogmannetjes er een paar dagen daarvoor uit waren gesprongen zal het er net om hangen of het nog wel een blauwoogje is of stiekem toch een gertudaetje. Ik ga weer voor de bak liggen! :foto:

Met het ene vrouwtje gaat het nog steeds goed. Ze is gewoon deel van het groepje Pseudomugils en zwemt met zelfvertrouwen door de bak en ziet er goed uit. Dit was trouwens het visje dat zo gekreukeld en ziek was toen we van vakantie terugkwamen, dus het is goed om te zien dat het zo goed met haar gaat.
 
Weer eens een update.
Vandaag heb ik het baby Pseudomugilletje niet meer gezien, gisteren nog wel, ben bang dat ie opgegeten is, ik zag een van de mannetjes er op jagen. Het tweede was ook al na twee dagen verdwenen.
Van de jonge blauwoogjes zijn er nog totaal 8 over, van de in totaal 13.
En van de Pseudomugils is er eentje uitgesprongen. Een mannetje. Nog twee mannetjes en drie vrouwtjes in de bak. En het ene blauwoogvrouwtje. Dus in totaal 14 vissen.
Ben er niet blij mee, al die vissen die op de een of andere manier verdwijnen.
Heb gisteren een profielstrip gekocht bij een bouwmarkt en heb daar een stukje van aan het glas geklemd. Het glas is te dun, maar het blijft wel zitten. Hiermee is de grootste opening afgedekt. Nog een klein stukje op een andere plek gedaan. Hopelijk is het grootste probleem daarmee opgelost.
Ook nog veel algen in allerlei soorten, zelfs blauwalg. Ik ververs nu de dubbele hoeveelheid water met het wekelijkse onderhoud, 20% dus. Dat haalt wel de ergste groeikracht uit de alg, maar het is natuurlijk niet meteen weg.
Hieronder de foto's. Ik vind het nog steeds leuk om te kijken hoe de Pseudomugils de hele bak doorgaan, van onder tot boven, tussen alle plantjes doorzwemmen en daarvan lijken te genieten, ze duiken in de kleinste hoekjes en zwemmen druk tussen alles door, mooi om te zien. De blauwoogjes zwemmen in de bovenste helft, blijven vaak op een plek in de stroming staan en vechten een beetje met elkaar. Toch een stuk minder leuk om naar te kijken.
Qua planten gaat alles wel goed, de Vallisneria breidt zich mooi uit. De Anubia's heb ik op een steen gebonden omdat ik hem met het verwijderen van de algen steeds meer uit de grond trok en naar voren. Hij had een mooie bos wortels gemaakt, zitten nu weer onder de grond (niet alles uiteraard, alleen de witte wortels, de dikke groene zitten boven de grond.)

PA097285-forum.jpg


PA097287-forum.jpg


PA097316-forum.jpg


PA097321-forum.jpg


PA097340-forum.jpg


PA097341-forum.jpg


PA097355 forum.jpg


PA097372-forum.jpg


PA097387-forum.jpg
 
Heb er bij het inrichten een voedingsbodem ingedaan trouwens, dat raadden ze aan. Maar nu, waarschijnlijk door het gegraaf van de slakken, komt die bodem naar boven. Lelijke zwart/witte steenbrokjes en witte bolletjes plastic. Niet blij mee. En zoals je ziet worstel ik ook vaak met het stuk hout rechts. Zit elke keer anders, na elke onderhoudsbeurt. :D
 
Mooie foto's Esther. Je visjes zijn echt mooi. Dat van die afdekplaat van de nanocube's snap ik zelf ook niet. Bij mij zit het filter aan de zijkant en dan past de afdekplaat al helemaal niet..
Dit heb ik opgelost met een plaatje plexiglas en hij sluit nu overal mooi af.
 
Dank je Cedric! Zeker jammer van de algen. Heb ik vroeger nooit gehad gek genoeg. Maar ik denk dat dat komt omdat ik begon met een bak fijn grind uit een van de aquariums van mijn vader. Hij had een grote bak (1,20 of 1,50?) en een wand met kweekbakjes in onze bijkeuken. Een van die kweekbakken kreeg ik op mijn kamer.
 
Plexiglas is inderdaad ook een goeie, kan je precies op maat maken inderdaad. Enne, dank je wel!
 
Ik had steeds een paar poliepen (hydra?), waarschijnlijk kwamen die steede mee met de cyclops. Maar volgens mij eten de Pseudomugils die op, want ik zie ze regelmatig aan de planten plukken en sinds ik ze heb zie ik geen poliepen meer.
 
De algen zijn nog steeds aanwezig, baal er verschrikkelijk van. Ik ben me aan het verdiepen in plantenvoeding, maar vraag me af. Als ik zo'n EI mix in het aquarium doe, voed ik dan niet gewoon de algen? Hoe zou dat werken? Of moet ik gewoon een paar algenetertjes, Otocinclussen denk ik, in de bak doen? Ik ben er nog niet uit...
 
Algen hebben maar een minimale hoeveelheid voeding nodig dus ook zonder de EI hebben ze wel voldoende voeding voorhanden. Je hebt ergens een tekort en ik zou dat proberen op te sporen en op te lossen. Als je het licht mindert zal de vraag naar voeding ook minder worden.
 
Hoeveel uren heb je het licht aan? Je hebt zo te zien groene draadalgen en dat duidt op een co2 tekort. Dat voor zover ik het goed kan zien.
je kan ook een topic openen in de sectie algen om gerichte antwoorden te krijgen op dit probleem;).
 
Je bedoelt minder uren verlichting? Waardoor de algen zouden moeten verdwijnen? Ik heb de verlichting aan van 8 uur 's ochtends tot 9 uur 's avonds. Is dat teveel?
Ik heb net op aquariumbemesting in het lijstje zitten kijken wat dan het tekort zou moeten zijn, maar ik kom er niet uit. Oude bladeren worden geel en verslijmen, maar dat lijkt me normaal. Nieuw blad ziet er verder goed uit, mooi groen en alles groeit ook gewoon. Ook de anubias, die is nu weer met een nieuw blad bezig, mooi groen ook, nog geen algen. Vallisneria ziet er ook mooi uit, de nieuwe stengels daarvan zijn ook mooi groen en hebben nog geen alg.
 
Heb even gelezen in het algenforum, ik zit dus op 13 uur licht, dat is blijkbaar wat veel. Eerst maar eens minderen daarin.
 

Terug
Bovenaan