90 liter van Esthersvisjes


Haha, ik ben nu het kastje aan het overschilderen! Dus de foto's zullen niet heel interessant zijn. Heb 'm de afgelopen dagen geschuurd en toen ging het gisteren regenen. Ik ging nu even terpentine halen omdat er allemaal klonten in de verf zitten en ik het nog probeer te redden, maar er hangen nu weer wolken, dus ik twijfel. Maar goed, ik zit dus op het forum terwijl ik terpentine ging halen, ik ga nu snel weer naar beneden.
De kleur van het kastje gaat dan van roomwit naar ivoorwit, net een tintje lichter.

Edit: volgens buienradar blijft het droog. :D
 
Hij staat te drogen en het is nog droog.
1534418379214884846704874898132.jpg
 
Thanks heren, maar van dichtbij is het een stuk minder mooi hoor, ik ga het nog een keertje overdoen, hoop op minder vliegen die erop plakken dan ook.
Het deurtje ligt op de tafel, rechts op de foto ;)
 
Hij staat nu te drogen, zoals Ben zei, wit met vliegjesmotief, haha. Ik hoop dat als ik het nu laat uitharden ik de vliegjes er zo weer vanaf kan vegen. :juggle:
Alleen het deurtje nog aan de voorkant en dat is het kastje klaar, maar ik kan hem alvast aan de muur bevestigen morgen. :thumbs:
 
Mooi kastje, hopelijk dat de vliegjes er nog af gaan. dit probleem heb ik ook soms als ik verf, vandaar dat ik altijd in de schuur ga staan met de deur dicht haha
 
Ja, dat zou ik normaal gesproken ook gedaan hebben, maar de schuur staat vol fietsen en ik moest anders in de huiskamer schilderen, wat ik niet zo zag zitten aangezien ik en de directe omgeving altijd helemaal onder de verf zitten. :D
 
Ja, dat zou ik normaal gesproken ook gedaan hebben, maar de schuur staat vol fietsen en ik moest anders in de huiskamer schilderen, wat ik niet zo zag zitten aangezien ik en de directe omgeving altijd helemaal onder de verf zitten. :D
En de huiskamer kan toevallig geen likje verf gebruiken neem ik aan? :D :D
 
First things first toch Peter....eerst het aquarium op orde, dan nog eens kijken wat je met de rest moet :thumbs:
Klopt helemaal, je hoort natuurlijk je inrichting aan te passen op de je bak en niet de bak op de inrichting :D de bak is de prioriteit en misschien blijft er nog wel wat verf over dus wie weet wat er gaat gebeuren :p
 
Haha, die verf was eigenlijk bedoeld voor de tussendeur, betrapt! :oops::D:D:D

Klussen zat in huis trouwens, heb een hele lijst gemaakt met dingen die ik aan ga pakken, maar dat is voor hier niet interessant. Eerst het aquarium! :D
 
Laatst bewerkt:
Kastje staat aan de muur bevestigd, aquarium erop, nieuw folie op de achterkant. Het deurtje ligt te drogen in de zon. Ik ben bezig met me in te lezen in de boekjes en het filter aan te sluiten. Langzaamaan begint het een beetje erop te lijken dat er een nieuw aquarium komt. :juggle::rolleyes:

Vanmorgen vond ik weer een blauwoogje op de grond voor het aquarium, die was eruit gesprongen. De kier was blijkbaar weer te groot. Ongelooflijk waar die beesten uit kunnen springen zeg!
Vorige week sprong er trouwens een Heterandria uit het vijvertje terwijl ik erbij stond. Gelukkig zag i hem en kon ik hem zo weer terug doen. Ik zie als ik goed kijk daar in ieder geval 5 verschillende individuen, maar het gezellige vijvertje met volop vis waar ik op hoopte is helaas niet uitgekomen. Ze zijn zeer schuw buiten en zitten het liefst onder een blad verscholen. Dan zie je er alleen een neusje onderuit komen. Als je mazzel hebt. Alleen de jongen zie je regelmatig zonnebaden, net onder het wateroppervlak, bij de rand, doodstil lekker van het zonnetje genieten.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat de foto's door elkaar staan nu, nou ja.
In ieder geval dus het filter aan de praat gekregen met hulp van Carlijn :D

Ik heb alles geïnstalleerd, het zand gewassen en erin gedaan. De bak gevuld en het filter aangezet. Mooi stil filter! Ik ben niet zo blij met hoe zichtbaar alle techniek is. De slangen en snoeren vallen mooi achter de bak, maar in de bak zie je alles zitten natuurlijk en dat is straks met de planten erin ook zo, hopelijk iets minder, maar het zal wel zichtbaar blijven. Dat is nu eenmaal de consequentie van mijn inrichting ben ik bang.

Het water is best helder gelukkig, maar er zitten wel wat filterwatten in het filter om de rest er hopelijk uit te filteren.

De planten zijn besteld, morgen waterwissel in de Scaper's tank, waarbij ik het grind ga verwijderen zodat ik dat kan gebruiken voor de bollen. De planten klem ik zo lang tussen de stenen. Niet ideaal en niet zoals het hoort, maar ja...

Morgen de verwarming aan, dan kan ik het een beetje in de gaten houden. Nieuwe thermometer gekocht, op de een of andere manier is mijn eigen thermometer verdwenen. Waarschijnlijk met het meten van de temperatuur van het vijvertje. Ligt vast ergens in een la, komt vast wel weer een keertje boven water. Wil ik wel graag, want het is het thermometertje dat ik als kind al in mijn aquarium had dat op mijn kamer stond. Het heeft wel een beetje een emotionele waarde.

Nou, morgen zien hoe alles erbij staat! Hopelijk geen waterballet! Zal zo nog even alle verbindingen voelen voor de zekerheid! :D

Oh, er zit 5 kilo JBL white zand in. En het deurtje ligt nog buiten, ga ik zo even pakken, haha!

IMG_20180821_215228.jpg
IMG_20180820_202821.jpg
IMG_20180821_200352.jpg
IMG_20180821_205858.jpg
IMG_20180821_214842.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zoog het grind op met mijn hevelslang, in de emmer, met vies bruin water. Daarna gooide ik het water in de tuin, voorzichtig natuurlijk, vanwege de steentjes en eventuele visjes. Dus ik gooide een emmer leeg, vulde hem weer met water, woelde dat flink om met mijn handen om het vuil er zoveel mogelijk uit te halen, gooide ook dat water in de tuin. Daarna schepte ik zoveel mogelijk uit de emmer, zette hem weer neer om opnieuw te vullen, keek erin en zag een jong visje! :O Dus die heeft 2x gieten en 1x spoelen overleefd en daarna het scheppen met mijn handen. En dan zo'n heel klein dingetje van een paar dagen oud en dan nog steeds in leven! Wow! Ik heb hem maar weer terug in het aquarium gedaan natuurlijk. :D

Maar er zit nog steeds grind in, na meer dan de helft van het water verwijderd te hebben, dus ik ga er morgen weer mee verder. Want ik heb denk ik wel nog wat meer grind nodig voor de bollen. De planten gaan morgen op de post zag ik, dus het gaat allemaal gewoon volgens plan volgens mij.
 
Vanmorgen lag een van de twee Heterandria vrouwtjes dood tussen de wortels van de Vallisneria. Of ze klem zat, geen idee, leek me niet. Wat er dan wel gebeurd is, geen idee! Maar erg jammer. :(
 
Ja, heel jammer... Zo ben je al een hele tijd stabiel en dan ineens zijn er twee vissen minder. Zie je wel meteen in zo'n bakje als ik heb, echt een stuk leger.

Vandaag ben ik weer verder gegaan met klussen. Weer filterzand uit de Scaper's tank gehaald, in de panties gestopt. Ziet er raar uit, haha. Er kwam veel zand uitzetten, misschien was dat de voedingsbodem die ik er ooit in heb gestopt? Bakken met zand in ieder geval. Ik vermoed dat dat uit de panties komt zetten, dus heb ik een poging gedaan om het eruit te krijgen. Geen idee of het gelukt is, er zat in ieder geval een deel zand in de emmer na afloop. Morgen misschien er gewoon weer uithalen en door een zeef doen.
De planten zijn binnen en die staan in vazen in de vensterbank. De led ligt op de bak. Nog niets geprogrammeerd, alleen iets gedimd, eens kijken hoe het eruit ziet. Moest erg wennen aan hoe licht het is, de kleur is vrij koud vergeleken met de Scaper's light. En dan dat witte zand, ik ben blij dat ik de cremekleur gekozen heb en niet de spierwitte.

Oja, ik merk dat ik echt moe begin te worden, ik liet een emmer water uit mijn handen vallen toen ik het aquarium weer ging vullen. Man, wat een zooi, 5 L water door de keuken. Daarna maar gewoon opgeruimd, morgen weer verder.

Ik wacht alleen nog op de bacopa caroliniana, die kwam bij een ander bedrijf vandaan. Dus voordat ik de planten ga verwerken moet die toch ook binnen zijn. Ze zien er prachtig uit, maar zijn erg klein, hoop dat ik niets tekort kom met opbinden.

Straks deel ik nog even wat foto's.
 
Benieuwd hoe dit wordt, net even bijgelezen. Vraag me alleen af hoe je de snoeren aan de achterkant hebt weggewerkt, gezien je kastje tegen de muur lijkt te staan? Is deze dan net iets groter dan je aquarium ofzo?
 
Het aquarium is 50X45x40, het kastje is 43 cm diep, dus je hebt aan de achterkant een ruimte van 3 cm. In de bovenkant van het kastje is aan de achterkant een uitsparing gemaakt (door de vader van Carlijn, die het kastje heeft gemaakt) waar je dus alles naar beneden kunt laten lopen, zelfs de slangen van het filter. Dan komt het in het kastje, waar het achter het laadje doorloopt naar beneden, waar ik op het plankje rechts een stekkerblok heb neergelegd waar ik alles in aan heb gesloten. (Filter, licht en verwarming). Het stekkerblok zit aangesloten op een snoer dat naar buiten loop via een opening bij de plint en dat snoer zit in het stopcontact onder onze eettafel.

Toen ik het kastje neerzette bleek dat de uitsparing voor de plint te klein was, dus die heb ik groter gemaakt, waardoor het gat dat er zat voor het snoer voor de helft verdwenen was. Dus heb ik op die plek een grotere uitsparing gemaakt voor het snoer. Omdat ik wel een nieuw gat kon maken (wilde ik eigenlijk bovenaan doen, zodat het snoer op de plint zou komen te liggen, maar dan had ik nog een half gat over, dus heb ik die plek maar gehouden.
 

Terug
Bovenaan