90 liter van Esthersvisjes


Dank je Stefan!

Omdat het zo lang duurt met de nieuwe bak van Carlijn heb ik het nieuwe aquarium (de 85 liter jungle van Carlijn) in gedachten al 3x verschillend ingericht, haha. Ik begin nu stiekem te denken dat de Scaper's Tank maar gewoon moet blijven, maar dat krijg ik er vast niet door bij mijn lieftallige echtgenoot. :D Ik ga hem als het zo ver is maar heeeeel rustig ontmantelen. ;)
Langzamerhand ben ik al begonnen hiermee, omdat er flink wat algen op de stenen zitten haal ik nu elke keer bij de waterwissel wat stenen eruit. Vandaag een heel grote eruit gehaald en flink afgeboend. Dan kan ik alvast eens wat uitproberen voor de nieuwe inrichting. Dit tips van Nigel zijn wel heel handig!
 
Leuk, je vijvertje! Ik denk dat je heterandria’s zich helemaal vol zouden vreten met de muggenlarven :br:...ik heb hier in de tuin zo’n half wijnvat, veel te ondiep maar toch gaat het al winters lang goed met een visje er in dat ik in de Biesbosch heb gevangen.
Ik ga dinsdag maar weer eens bellen naar Hilversum WAAR DE BAK BLIJFT want het potje met geduld is nu echt bijna leeg...ik word ook eind juni aan mijn pols geopereerd dus t is wel handig als de boel dan ingericht is.

Enne, wat heeft je lieftallige echtgenoot voor hobbies / spullen waar jij wat van vindt? Misschien kan je dat eens subtiel inbrengen :engel:.
 
Ja, haha, ik surf regelmatig naar www.geduld.nl, maar het helpt niet echt he! :D Het duurt echt heel lang zo, gelukkig lopen we alletwee te balen, gedeelde smart is halve smart, zeg maar. Ik ben heel benieuwd naar wanneer jouw bak komt. En jeetje, jij hebt inderdaad een soort deadline, want na de operatie zal je waarschijnlijk voorlopig niet veel kunnen of mogen doen!
En volgens mij zijn ze op maandag open en op dinsdag gesloten trouwens, heb zelf al eens misgekleund daarmee. Zaterdag zijn we er nog langsgereden op weg naar huis, maar ja, langs is niet binnen he. ;)
 
Dit speelt al een tijd in mijn hoofd: http://myfishstuff.tumblr.com/page/4
Dat aquarium met die bollen met de planten erop. Het was de inspiratie voor de inrichting van het nieuwe aquarium dat ik van Carlijn over ga nemen. Maar nu begint het te kriebelen om ook letterlijk dit te gaan doen. Maar dan in de Scaper's Tank. Het ziet eruit alsof hij een soil of zoiets in panty heeft gestopt en daarvan een aantal bollen in het aquarium heeft gedaan. Met planten erop gebonden. Ik vind het effect erg mooi, gewoon die eilandjes in de leegte.

tumblr_p5g52uTlyS1s2icsdo1_1280.jpg


tumblr_p5g52uTlyS1s2icsdo1_1280.jpg
 
Laatst bewerkt:
Super mooi zeg die bak met die losse planten-eilandjes!!

Inderdaad, als je dat maakt :)
De foto maakt het overigens wel mooi omdat het een compleet vrijstaande bak is. Het geheel oogt mooi zo met die hoge lamp. Al zou ik de maker ervan willen verhangen omdat hij die kabel onderaan zo lelijk heeft liggen. Koop dan een kabelgoot :)

Als je het zo opstelt als in de foto ga je niet echt vrolijk worden als hij in de huiskamer staat. Op zithoogte kijk je in de lamp...

Ik vind je bakje zoals hij nu is eigenlijk net zo mooi. Hij is alleen niet zo Gucci of Dolce and Gabbana. Maar juist die wildgroei maakt het wel cool!
 
Nee, die lamp is inderdaad wel een dingetje. Volgens mij heeft Carlijn een ledstrip vlakboven de bak hangen, dus dat is niet zo'n probleem straks in ieder geval. Ik heb gisteren mijn plannen in de groep gegooid, maar er kwam helaas protest, haha. Ze denken dat ik dan alleen nog maar naar aquariums kijk en geen aandacht aan hun besteed. Tsja, zit wel wat in als je de eettafel tussen twee aquariums zou hebben staan. :D

In ieder geval bedank voor je compliment World Citizen, ik doe er het laatste halfjaar maar weinig aan, sinds ik besloten heb voor een Florida biotoopachtige inrichting. Alleen het overtollige groen weg en het gewone onderhoud, verder niet.
Misschien is het een optie om bovenstaande ideeën toe te passen in het nieuwe ontwerp. Ben alleen bang dat het te weinig groen is voor de vissen, te weinig beschutting. Dus je ziet, de bak is al meerdere keren ingericht, zonder dat ie nog maar in de buurt van ons huis is gekomen! :D
 
Super mooi zeg die bak met die losse planten-eilandjes!!

Ja, geweldig he, misschien dat ik het toch ga doen. Ik denk er nog even over na, maar mijn huidige substraat in een panty of iets vergelijkbaars, en dan maar een eilandje in het midden maken. Met de bananenplantjes, de bacopa en het hoornblad. Een aquarium is echt te weinig!!! Zo lang wachten heeft ook voordelen denk ik dan maar! ;P
 
De Heterandria formosa vandaag in de kuip gedaan, 1 mannetje, 1 vrouwtje en 1 jong visje. Het mannetje en het vrouwtje gewoon rond zien zwemmen de hele dag, het jong alleen 's ochtends, verder niet meer gezien. Het is behoorlijk groen, het water, dus je ziet ze alleen als ze in de bovenste 5 cm zwemmen. Als je naar het vijvertje toe loopt zie je ze naar beneden schieten en dan zie je een tijdje niets meer, totdat meestal het vrouwtje eerst weer opduikt.
IMG_20180606_115322.jpg
IMG_20180606_115335.jpg

Je ziet wel nauwelijks blad, eentje maar, aan de waterlelie. En het blad aan ik vergeet de naam steeds, die rechtse. Dat is klein en wordt snel bruin. Dat moet ik even in de gaten gaan houden, uitzoeken wat daar misgaat.
 
Laatst bewerkt:
Ja klopt Cornelius. Ik had er al wat over gelezen, maar kwam er via deze foto achter dat wabi kusa's ook onder water kunnen. Ik dacht altijd aan kleine schaaltjes met mossen enzo. Maar dit is een mooie variatie daarop.
Bedankt voor de link!
 
Ik had al een paar dagen geen vissen meer gezien, maar ze zitten er allemaal nog in, plus nog 1 of 2 extra visjes. Het gedrag is heel anders dan in het aquarium. Het zijn echte jagers nu, die zich verstoppen, stil hangen in het water, langzaam richting een muggenlarve glijden en dan snel toeslaan. Mooi om te zien!
 
Inmiddels wordt het water helderder, in de vijver. Ik zie allemaal watervlooien en andere beestjes, dus die maken het mooi helder blijkbaar! Het is wel bruin water nu, maar helder bruin water. Je kan een stuk dieper kijken nu. Maar nog geen vissen in beeld, zitten diep blijkbaar. Wel af en toe een jong aan het oppervlak. Heb er meteen maar 2 nieuwe jongen bij gedaan, dus er zitten er nu 5 in.

De plannen (wabi kusa, eilandje met stenen of de Swamps of Louisiana als voorbeeld) voor het nieuwe aquarium voorgelegd aan de keuringscomissie hier, haha. Ze vonden het wabi kusa aquarium allemaal heel erg mooi, de swamp het allerminst. Dus dan ga ik gewoon proberen of ik een wabi kusa ervan kan maken. Ik maak ook een uitprobeersel met de stenen, mocht het misgaan met de pantybollen, dan ga ik over op de stenen.

Leuk, plannen maken!
 
Ben echt super benieuwd hoe mijn bak er straks in de 2.0 versie uitziet!! En leuk van je vijvertje, leuk dat je heterandria’s het zo goed doen er in. Kunnen ze er ‘s winters ook in blijven eigenlijk?
 
Ha, ja, dat snap ik! Ik zal je zeker op de hoogte houden!
's Winters haal ik ze eruit. Ik denk wel dat ze misschien wel tegen kou kunnen, maar de kuip is zo klein dat het waarschijnlijk te koud wordt. Ze kunnen niet de diepte in om te schuilen.
 
Fliepje wordt al een hele Fliep:

Bijna 3 maanden oud inmiddels, bijna net zo groot als het andere mannetje.

De visjes in de speciekuip doen het goed. Had het vrouwtje ruim een week niet gezien, maar eergisteren zwom ze bovenin en blijkt ze dus nog wel te leven. Begon me lichtelijk zorgen te maken. Het mannetje is actief en zie ik regelmatig. En er zitten een aantal jongen in. Heb er 3 tegelijk gezien, dat is ook wat ik erin gedaan heb. Weet niet of er jongen bij zijn gekomen en of die als ze geboren worden overleven. Ze krijgen natuurlijk nauwelijks te eten van mij, af en toe een beetje artemia. Daar reageren ze ook niet echt op als ik het erin doe, dus ik neem aan dat ze genoeg te eten hebben. Wel duidelijk minder muggenlarven te zien. Maar wel watervlooien.

In het aquarium gaat alles zijn gangetje. Zie wel wat jongen zwemmen ook, stuk of 10 denk ik. Misschien meer, maar dat is lastig te zien met al die planten. Ik ben er ook wel achter waarom. Het Pseudomugil vrouwtje was gisteren een blauwoog eitje aan het eten, dus dat verklaart waarom er zo weinig Heterandria jongen zijn en al helemaal geen blauwoogjesjongen. Ze wordt wel wat bleker, is inmiddels bijna 2 jaar oud. De blauwoogjes zijn ook bijna 2 jaar en het oudste vrouwtje is ruim 2 jaar oud inmiddels. Die kwam als volwassen vis of in ieder geval bijna volwassen vis bij mij, en ze ziet er nog steeds mooi uit. Wel geen bol buikje meer, gewoon strak, niet mager maar duidelijk geen eitjes meer, terwijl de andere vrouwtjes dat wel hebben.
Dus alles gaat zijn gangetje en we wachten op de Jungle van Carlijn. Daar verheug ik me echt enorm op! :D Nog de laatste spullen regelen en dan ben ik er klaar voor.
 
Wow.... Kijk net naar mijn topic, zie ik een advertentie voor Roundup... Heb op de link geklikt, ik kom inderdaad op een pagina van Monsato terecht... :oops::stars::stom:
 
Eergisteren had een blauwoogje zich klem gezwommen tussen een steen en het glas, gelukkig zag ik het op tijd en zwemt die weer vrolijk rond. Alles ziet er weer netjes uit, iedereen is er nog, nog steeds 4 blauwoogjes, 1 pseudomugil vrouwtje en de Heterandria formosa met een onbekend aantal jongen.
Ik ben in afwachting van het aquarium dat ik van Carlijn/Plankje overneem, dus verder niets te melden hier. Beetje saai, maar zo is het nu even. :)
Ik heb wel een maatbeker van Ikea intussen helemaal vol gaatjes geprikt, met een metalen spiesje dat ik in het vuur hield, gewoon door het plastic geprikt. Werkt perfect voor het vullen van het aquarium. Ik hang hem aan de rand van het aquarium en giet het water erin, dat rondom uitgesproeid wordt in een heleboel straaltjes.
Minivijvertje gaat ook goed, de visjes zijn lastig te zien omdat ze in de vijver zo schuw zijn, dus geen idee hoeveel er zijn inmiddels. In tegenstelling tot de jonge Heterandria formosa's, die nieuwsgierig komen kijken wat ik nu weer in de bak steek en waarvan ik er elke waterwissel een aantal ophevel, haha, rare beestjes. Gisteren gooide ik er eentje bijna in de tuin, maar die zag ik nog net op tijd gelukkig.
Verder niets te melden. Komkommertijd. :)
 
Net even gefilmd in mijn speciekuipje en toen kwam het vrouwtje ineens voorbij om een muggenlarve te grijpen. Ze is echt enorm gegroeid lijkt het wel! Een echte big mama! In ieder geval zien ze er allemaal lekker stevig uit!
 
Vanmiddag hebben we het nieuwe aquarium opgehaald bij Carlijn, dus de jungle is helemaal leeg en schoon en staat te wachten tot ik tijd heb om ermee te beginnen. We zijn net terug van vakantie, dus eerst de boel opruimen en dan als eerste klusje een stukje van de achterkant van de kast halen zodat hij over de plint past. Anders had er natuurlijk allang water ingezeten. :D


IMG_20180810_165305[1].jpg
IMG_20180810_165628[1].jpg
 
Veel plezier Esther!! Ik hoop dat er snel wat in zit! Maar goed achteraf dat t filter niet meer draaide, anders had je met die plint gezeten. Ik ben super benieuwd of je wabi kusa / eiland idee inderdaad straks tot leven komt!!
 
Thanks allemaal! En dank je Carlijn natuurlijk ook! Ja, dat filter, daar hoef je dus echt niet meer over in te zitten, dat blijkt wel. Ik snap helemaal dat je het zo opgelost hebt, dus laat dat maar gewoon los. Ik vond het ontzettend leuk om je te ontmoeten, was voor mij de eerste keer dat ik iemand van dit forum ontmoette en het is uitstekend bevallen. :D En de 210L de hoek om is prachtig om in het echt te zien. Als je ervoor staat, of vanaf de bank bekijkt zie je de hele bocht niet, die heb je zo mooi weggewerkt! Het is echt alsof er een rechthoekige bak staat die verdwijnt in de zuil, prachtig om te zien!
En de voormalige jungle hebben we gewogen, die weegt 20,1 kilo leeg, dus dat is ook een flinke bak, haha! We waren nieuwsgierig, dus ik heb gauw de weegschaal gepakt en Ben is met aquarium op de weegschaal gaan staan en daarna nog een keer zonder. :D
De decoupeerzaag ligt klaar, maar iedereen slaapt hier nog, dus dat moet maar even wachten tot ze wakker zijn.
 

Terug
Bovenaan