90 liter van Esthersvisjes


Leuk dat je hem nog hebt en het is wel duidelijk dat de ouders ze erg lekker vinden;)
Briljant zeg! En ik ben blij dat hij weer terecht is!
Dank je Plankje! En ik denk dat het niet zo zeer de ouders zijn als wel de Blauwoogjes, maar vooral de Pseudomugil die op de jongen aast. Die zie ik wel eens achter een zwanger vrouwtje aanzwemmen en ik heb het idee dat die de kleintjes oppeuzelt zodra ze geboren zijn.:stom:
 
Ja ook andere vissen zullen ze opeten maar zover ik me herinner was het aan te raden veel drijvers te gebruiken omdat de ouders ze ook graag opeten. Daarom heb ik er denk ik "maar" 3 van over.
 
Van Aquainfo:

Deze jongen zijn dan zeer klein en teer. Ze zijn enkele milimeters groot en worden vaak ook door kannibalistische soortgenoten (en moeder) opgegeten. Daarom is het voor de kweek uiterst belangrijk dat er voorzien wordt in genoeg schuilplaatsen voor de jongen, zoals vederbladige planten en mossen. De visjes groeien niet zo heel hard, wat logisch is als ze uiteindelijk ook niet groot worden.
 
Dank je wel Trotse Mammie!
Fliepje hield zich de eerst week inderdaad op tussen de slierten van de Vallisneria. De week daarna was hij weg, om weer op te duiken tussen de algen op de stenen. Hij is inmiddels zo groot, 18 dagen oud, dat hij zich wat meer in de open ruimte waagt, tussen de andere vissen. Ik zag hem vanmorgen een mannetje besluipen, haha, dus dat belooft wat. :D

Ik ga een ander aquarium kopen, een heel mooie zelfs, om precies te zijn: ik neem de 'jungle'bak van Carlijn/Plankje over! :D Hierin wil ik een wat dichtere beplanting neerzetten, want er is wel erg veel ruimte tussen de Vallisneriastengels. Je merkt toch dat er best wat gevochten wordt onderling, zelfs door de Heterandria formosa, omdat er maar weinig echte schuilplekken zijn. Ik wil een Everglades/Florida Springs-achtige inrichting doen. Ik was het nog niet van plan, maar toen zette Carlijn ineens haar bak in de verkoop en toen was het snel bekeken. :D

Maar waarom ik dit meld, ik ben niet meer tevreden over mijn bakje. Het is een vieze puinhoop met die bealgde stenen en uit de grond getrokken Vallisneria en bergen met viezigheid in het grind onder de stenen. Ik heb wel steeds wat stenen eruit gehaald en schoon gemaakt en het grind ook omgewoeld bij de waterwissels, maar het is te erg. En vanwege Fliepje ben ik toch voorzichtig, omdat ik zie dat hij zich juist verstopt tussen de stenen en de algen en de wortels van de Vallisneria. Dus ik wil de planten wat dichter op elkaar in mijn nieuwe aquarium. Maar hoe het precies gaat worden weet ik nog niet, teveel verschillende dingen die ik mooi vind en een beetje van alles wordt natuurlijk een beetje een rommeltje. Ik moet natuurlijk wel nog een tijd geduld hebben, maar ik had al een speciekuip gekocht voor in de tuin om hopelijk de Heterandria's in te doen van de zomer. Hij staat nu eindelijk op zijn plek, moest wat aardbeienplanten verplaatsen, maar mijn man zei dat hij wilde dat hij ingegraven wordt. Vind ik een goed idee vanwege de misschien veel te hoog oplopende temperatuur in het water, maar vanwege mijn gebrek aan conditie wacht ik daarmee tot hij mee kan helpen. Ik ben al twee weken bezig geweest met het omspitten van 2 m2 grond, haha! Nou ja, plannen te over, wilde ideeën ook, maar dat is natuurlijk ook het leuke van deze hobby!
 
Er is nog een Fliepje geconstateerd, hahah, misschien zijn het er wel twee, maar dat durf ik niet te zeggen omdat ik ze niet snel genoeg achter elkaar kan ontdekken. Dus in ieder geval 2, misschien 3. :smitten:
 
Geef je de kleine en jonge Formosa ook nog speciaal eten? Zelf voer ik ze 2x per week gekweekte artemia.
 
Ik zet 1x per week een artemiakweek op in de Hobby schaal. Daar geef ik ze twee dagen van te eten. Voor de rest vang ik zoveel mogelijk artemia uit en vries het in. Daarvan krijgen ze de rest van de week totdat het op is. De overige dagen wissel ik cyclops en vlokvoer af. Ik heb ze alletwee van de levende artemia zien eten vandaag. Het oudste jonge visje eet ook van de ronddwarrelende ingevroren artemia. Cyclops heb ik 'm niet zien eten en om het vlokvoer zwom hij heen. Er zijn van die stofdeeltjes die dan zinken en rondzweven, maar ik kan me niet meer herinneren of hij daarvan gegeten heeft. Heb nog steeds een misthoofd omdat mijn operatie veel langer heeft geduurd dan de bedoeling was, haha. Echt, ik vergeet zoveel! :stom::D
 
Inspiratie voor de inrichting van mijn nieuwe aquarium (Jungle van Plankje):


Maar dan met planten uit Florida/Noord-Amerika


Net zoiets, maar dan minder planten.
Hiervoor zou ik dan de bananenplant willen gebruiken. Nymphoides aquatica.
Hier ook weer die witte achtergrond, erg mooi!
In plaats van de kokosnootschillen wil ik dan wit zand doen, en misschien takjes en blaadjes erbij.


Hierbij vind ik de takjes, blaadjes en de stenen erg mooi.
De waterpest zou dan vervangen moeten worden door hoornblad en Bacopa caroliniana. Maar ik vind dit te weinig planten hebben.


Wat beelden van verschillende springs, het witte zand en de planten gebruik ik als inspiratie.

Maar dan natuurlijk de werkelijke beelden, de enige die ik heb kunnen vinden van Heterandria formosa in het wild, haha:

Maar dat ga ik natuurlijk niet doen, zo'n inrichting. :D

Ik heb uit de biotoopinformatie op internet de namen opgezocht waar de vissen voorkomen, vervolgens gezocht naar foto's en onderwaterbeelden.
Dit vond ik de mooiste:
vie-magazine-florida-springs-10.jpg

Hier zie je ook het witte zand achterin en natuurlijk zitten er takjes en blaadjes in het water, als je kijkt naar de omgeving. :)

En dan gezien het formaat van het aquarium, bijna een kubus, kom ik uit op dit soort inrichtingen:

5694da406a52bd48c8dc6294b973f0bc.jpg

0fe54f4ea7c149df067139e3d5b42e54.jpg

faaf11d2ce9c13580bceb5b09de1b3a8.jpg


Dus een witte, transparante achtergrond, wit zand, misschien de grijze stenen erbij.
Veel planten bij elkaar en ook open ruimte rondom. Misschien de planten rechts in de hoek, misschien als een eilandje in het midden.
Of de inrichting zoals in de eerste video's, met alle planten door elkaar over de hele bodem, zoals de bodem van een dichtbegroeide sloot.
 
Benieuwd wat je er precies van gaat maken. Al een idee wanneer je gaat beginnen aan het avontuur?
 
Ik moet wachten tot Carlijn's nieuwe aquarium ingedraaid is, en haar vissen overgezet, dat zal rond half juni zijn. Misschien ook iets eerder, maar ik doe mee met een theaterproductie (klinkt veel sjieker dan het is :D) in Wijk bij Duurstede, dus ik moet ook wachten tot dat klaar is, en dat is ook half juni afgelopen. Dan kan ik het meteen inrichten en het ingedraaide filter van Carlijn benutten.
Geeft mij de tijd om rustig na te denken en alvast wat spullen te regelen.
 
Twee foto's van gisteren een eentje van dezelfde plek 20 jaar terug. Toen had ik een diepe kuil gegraven in de ruimte naast te twee cirkels, daar een trottoirband overheen gelegd om een afscheiding tussen twee delen te maken. Toen vijverfolie en het achterste deel weer volgegooid. Water erin, in allebei de delen en riet, koninginnekruid erin. Watergentiaan of gele plomp oid in het voorste deel en nog wat ander planten. Maar die kan ik me niet meer herinneren. In ieder geval heb ik nu watergentiaan gekocht, een witte waterlelie, japanse holpijp en in die grote bak zit iets wat nog boven het water uit moet gaan komen met paarse bloemen. Maar ja, de naam, moet ik nog even opzoeken, heb ik genoteerd in mijn aquariumschriftje wat ik hier niet bij de hand heb nu.
IMG_20180502_104226.jpg
IMG_20180502_104254.jpg
IMG-20180424-WA0001.jpeg
 
In de oude vijver zaten geen vissen omdat hij niet diep genoeg was en ik geen aquarium had om te overwinteren. In de kuip stond een dotter.
 
Fliepje is nu een maand oud. Na vier weken zou je een zwarte stip op de anaalvin moeten zien als het een vrouwtje is, maar die zie ik niet, dus dan is het vast een mannetje. Je ziet ook dat de mannetjes af en toe bij hem gaan kijken. 't Is net snuffelen wat ze doen, heel dicht er naartoe, een paar mm met de neusjes naar elkaar toe. Grappig om te zien, net honden.
Er zijn nog twee andere wat grotere jongen inmiddels. Af en toe zie ik een heel kleintje, pas geboren, soms meerdere. Het meest wat ik gezien heb is 6 of 7, maar waarschijnlijk worden er toch een flink aantal opgegeten, of je ziet dat ze niet van de cyclops of het vlokvoer eten en dan zullen ze het misschien ook niet redden. In dit filmpje hebben ze net artemia gehad en zie je een flink bol buikje. Dit jong eet van alles mee, knabbelt zelfs aan grotere cyclops.
Nog steeds enorm gecharmeerd door deze leuke visjes!

 
Filmpjes van vanmiddag:



Het is een indrukwekkende hoeveelheid alg op de stenen. Het maakt dat ik twijfel over het toevoegen van de stenen in het nieuwe aquarium. Maar ik heb nog even om daar over na te denken.
Ik heb wel wat stenen weggehaald op de hoek, om alvast te kijken wat het effect is van een deel open in tegenstelling tot alles helemaal dicht tot vooraan.

Het meedoen aan het toneelstuk heb ik helaas af moeten zeggen omdat ik totaal nog niet fit ben, maar dat komt ook vast wel weer goed.
 
Laatst bewerkt:
Fliepje: A new adventure is goed geslaagd:)
Beterschap gewenst:daisy:
 
Fliepje is bijna 2 maanden oud, duidelijk groter dan de andere jongen. Ik schat 'm op ruim een centimeter. Met een heel bolle buik van de artemia, haha!

Ik moet lachen om dat vrouwtje, wat ik al zei, bij mij zijn ze niet schuw. :D
En je ziet ook dat hij zelf steeds achterna gezeten wordt door die grote mannetjes.
 
Nieuwe foto's van de vijver. Misschien rabarbermoes vanavond, haha!
Enniewee, ik heb er nog geen vissen in durven doen, vanwege de vraat aan de watergentiaan. De waterlelie wil nog niet. Dat ene blad dat je ziet was half boven water, maar het heeft natuurlijk flink geregend gisteren. Het water is niet echt helder, behoorlijk bruin. Ik heb eergisteren ook een bloedzuiger gezien en het zit vol met muggenlarven, dat dan weer wel. Ook wat watervlo-achtige beestjes. Mosselkreeftjes oid, iets wat op hoog tempo rondzwom in ieder geval. Volop leven in ieder geval. Ik durf niet zomaar hier mijn Heterandria formosa bij te doen. Wat denken jullie zou dat kunnen? Ik heb 3 vrouwtjes en 2 mannetjes en rond de 6 of 7 jongen. Zou het kunnen en welke zal ik er dan in doen?

IMG_20180601_101455.jpg


IMG_20180601_101508.jpg


IMG_20180601_101520.jpg


IMG_20180601_101545.jpg
 
Hee, ik zie een kers op die laatste foto! :D
 
Laatst bewerkt:
Hoe gaat het met de Formosa s Esther? Ik heb hier inmiddels 5 of 6 kleintjes die rustig maar lekker groeien.
 
Lees maar hierboven, gaat goed, in mijn vorige post schrijf ik hetzelfde als jij nu. :D
 

Terug
Bovenaan