Dennerle Scaper's LED a.k.a. Sylvania Aquastar LED


Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Berichten
1,699
Locatie
Groningen
Gister is mijn nieuwe verlichting binnengekomen. De Dennerle Scaper's LED 24 watt.
De primaire reden voor deze aankoop was dat ik een open bak wilde met een strakke lichtbak erboven toegankelijk voor mijn portemonnee. Deze verlichting is voorzien van een ingebouwde dimmer/schakelaar en een mysterieuze USB-optie. Daarover later meer.

Mijn ervaring tot nu toe wil ik graag met jullie delen.

Eerst even de foto's:
ffJ0ISGJHiRETXUx6xBwe3bAatr6Y7aV.jpeg


ffJ0ISGJHiRETXUx6xBwe3bAatr6Y7aV.jpeg


Ook heb ik even een korte impressie op YouTube gezet:

https://youtu.be/oE7xLzP3fPQ

Wat een prachtige verlichting is dit. Ik ben een leek op dit gebied en wil niet vervallen in discussies over energiezuinigheid, lumens en kelvins maar ik ben er blij mee..... Echter.....

Tijdens mijn zoektocht naar de juiste verlichting heb ik ontdekt dat deze verlichting hetzelfde is als de Sylvania Aquastar LED-serie. Sylvania levert hierbij optioneel een USB-controller in de vorm van een USB-stick. Wanneer deze in de voeding van de lamp gestoken wordt en deze op de USB-stand staat doorloopt deze lamp een vast geprogrammeerd dagritme:

ffJ0ISGJHiRETXUx6xBwe3bAatr6Y7aV.jpeg


Aangezien ik voor een erg mooie prijs aan de Dennerle-uitvoering kon komen heb ik deze besteld en elders op de gok de Sylvania USB-controller besteld.

Helaas heb ik op het verkeerde paard gewed en verloren. De voeding/driver/dimmer van deze lamp bevat niet de USB-poort voor de USB-controller zoals gehoopt dus de dimmer een geprogrammeerd dagritme laten doorlopen gaat (nog) niet lukken. De schakelaar bevat naast de opties Switch en Dim ook USB en de behuizing een afgeplakte opening voor een USB-poort maar er is geen connector op de print gesoldeerd. Ik heb nog niet kunnen zien of er wel "leidingen" voor de USB-connector ge�tst zijn op de print. Zo ja, dan heb ik volgens mij 3 opties:
1: USB-connector laten solderen op de print en hopen dat dit dan wel werkt.
2: Zorgen dat ik een Sylvania-voeding weet te bemachtigen.
3: een compleet nieuwe set kopen en deze achter de hand houden/verpatsen.

De lamp draait voor nu op een tijdklok.

Mocht iemand nog meer idee�n hebben dan hoor ik het graag.
Zou deze lamp bijvoorbeeld aan een TC420 te koppelen zijn?
 
helaas heb ik geen antwoord op je vraag,
wilde wel even mijn mening delen over dat je een gaaf bakje hebt!
ben benieuwd wat het word als dit allemaal gaat groeien
 
Thomba zei:
helaas heb ik geen antwoord op je vraag,
wilde wel even mijn mening delen over dat je een gaaf bakje hebt!
ben benieuwd wat het word als dit allemaal gaat groeien

Dank je wel! :thumbs:
 
@Tom zei:
Waarschijnlijk staat dat gewoon op de sticker van je voeding..

Daar staat het art.nr van Dennerle op (waarvan ik de Sylvania equivalent van wil hebben).
 
indien de strip 12v is kan je een tc420 gebruiken.
andere voltages kan ook maar dan komt er een klein stukje techniek erbij ;)
 
tuinkabouter zei:
indien de strip 12v is kan je een tc420 gebruiken.
andere voltages kan ook maar dan komt er een klein stukje techniek erbij ;)

Max. output is 24V DC

20lKr84AhyOx3cxNNRTlMMgvw5vUllm_.jpeg
 
dat kan een tc420 gelukkig ook aan ;)

echter zie ik dat jij een 3pins stekker heb..
weet niet hoe handig jij bent en watvoor gereedschap jij in huis hebt maar hier maak ik uit op dat de controller 12/24v aan de lamp levert en de 3e pin een PWM signaal voert voor de dimming.
het kan nogsteeds werkend gemaakt worden met een tc420 maar dat word solderen en een tc420 open schroeven.

maar met en knappe multimeter kan je PWM signalen meten en daarmee de werking van de dimmer vaststellen
 
Net telefonisch contact gehad met Sylvania (producent van dit armatuur). Voeding is eigenlijk niet los te verkrijgen. Ze gaan uitzoeken of en hoe ze mij een losse voeding kunnen leveren. *fingers crossed*

Anders zijn de opties:
- Deze verpatsen en een compleet nieuwe Sylvania kopen.
- Bij tuinkabouter langs gaan voor een spoedcursus solderen :p
- Het armatuur leeghalen en hier eigen ledstrips (WW,CW+RGB) in monteren i.c.m. een TC420
 
optie 1 en 2 kunnen altijd natuurlijk :p
optie 3 is zonde, is een prima lamp met een redelijk goed/breed spectrum
 
Zo zou het kunnen werken.. Maar dan zou ik eerst wel even willen weten of dat er een ldd driver in die dennerlee balk zit.
Je hebt namelijk ook drivers die werken met een 1,25V pwm ingang..
 
ik ken zelf alleen 5v PWM drivers, dat is dus nieuw voor mij.
je zou het ook met een NPN trasistor kunnen schakelen dan blijft de spanning op pin 3 gelijk alleen ga je er dan zelf een modulatie van maken.
maar als je al vreemde spanningen hebt zou het ook heel goed kunnen zijn dat je ook een afwijkende dutycycle hebt en dan heb je kans dat het alsnog gaat roken
 
Aimtec drivers gebruiken een lager signaal. Maar Dennerle zal de zaak wel zo hebben afgeschermd,
dat je niet kunt achterhalen wat er nu eigenlijk in zit.
 
benvo zei:
Dat wordt een mooie bak, Niwla.
Hopelijk gaat alles lukken aangaande je verlichting.


Groet,
Ben.

Dank je wel. Ik zal snel eens een fotoboekje aanleggen
 
Yes!! Ik heb een juiste voeding (met USB-poort) gevonden en deze wordt mij kosteloos geleverd! (met dank aan Sylvania Nederland) :thumbs: :thumbs: :thumbs: :thumbs:


C�dric Vleminckx zei:
Wat ziet je bakje er goed uit met je LED-verlichting!

Dank je! :petjeaf:
 
Afgelopen vrijdag heb ik de nieuwe voeding van Sylvania ontvangen (incl. een extra USB-controller). Dikke pluim voor hun!!!
Vandaag de voeding omgewisseld en de USB-controller aangesloten. Inmiddels doorloopt de verlichting een mooi dagritme. Nu staat hij nog op ca. 5% te branden en volgens mij blijft dat zo tot "zonsopkomst". Morgen de USB-controller er een uurtje tussenuit halen zodat ik het dagritme een uurtje kan verschuiven. Normaal steek je de controller er om 12:00 (overdag) in om het ritme te starten.

Het is misschien een domme en rechttoe-rechtaan regeling maar voor nog geen �100,- ben ik er erg happy mee!!

Ik wl binnenkort proberen via een timelapse een opname te maken van een etmaal met deze verlichting.
 
als ik het goed begrijp kan je de USB niet herprogrammeren? Hoe heb je het aangepakt dat je die voeding gratis kreeg? :eek:

Edit: Bijkomende vraag: Nu kan je de voeding van Denerle mss opendoen en kijken of er een usb poort bij gesoldeerd kan worden? Of is deze voeding dicht gelijmd zoals tegenwoordig alles. :(

Ps: Echt knap aquarium!
 
yov zei:
als ik het goed begrijp kan je de USB niet herprogrammeren?

Klopt! Die USB bevat een vast programma/ritme wat niet aan te passen is. Ik heb hem nog in m'n laptop gestoken maar deze kan hem niet openen.
Op de voeding zit ook een aparte touch-dimmer zodat je zelf de verlichting ook kan dimmen. Dit werkt alleen weer niet i.c.m. een timer. Voeding heeft dus 3 standen:
- Switch (voor gebruik met timer)
- Dimm (touch-dimmer)
- USB

yov zei:
Hoe heb je het aangepakt dat je die voeding gratis kreeg? :eek:

Hoofdkantoor Sylvania NL gebeld en mijn probleem uitgelegd. Daar was het begrip erg groot en snapte men dat ik niet nog eens �120,- uit ging geven (ondanks dat ik zelf misgegokt had) voor de juiste functie aangezien de voeding echt niet los te verkrijgen was (al wist men daar totaal niet dat Dennerle hetzelfde armatuur verkoopt onder eigen label). Bottom-line is dat ik onwijs mazzel had dat een verkoper van Sylvania nog een demo-model in de auto had liggen en mij deze gegund werd. Meestal zit het tegen....soms zit het mee


yov zei:
Edit: Bijkomende vraag: Nu kan je de voeding van Denerle mss opendoen en kijken of er een usb poort bij gesoldeerd kan worden? Of is deze voeding dicht gelijmd zoals tegenwoordig alles. :(

Ga ik zeker nog even doen aangezien ik nu dankzij Sylvania nu ook een USB-controller "over" heb. De originele voeding had ik al wel ver genoeg open gekregen om te zien dat er geen USB-connector gesoldeerd is. Misschien kan ik er dan nog wat mee.

yov zei:
Ps: Echt knap aquarium!

Dank! :petjeaf: :thumbs:
 
Mijn verlichting gaat in "dagritme"-modus niet helemaal uit maar blijft branden op ca. 5%. Voor het oog is het prachtig, maar ik vraag me wel af of dit goed is. iemand hier een idee over?
 
Vraagje waar heb je de eerste USB dongel gekocht?

Ik heb nu al een jaartje die Scapers LED met wel een USB port op mijn adapter maar heb nog niet een adresje kunnen vinden om die USB dongel te kopen.
 
Psql zei:
Vraagje waar heb je de eerste USB dongel gekocht?

Ik heb nu al een jaartje die Scapers LED met wel een USB port op mijn adapter maar heb nog niet een adresje kunnen vinden om die USB dongel te kopen.

Ik heb hem bij een onbekende webshop in Duitsland gekocht. Ik heb er nu zelf eentje over. Heb je er belang bij, of wil je weten waar ik hem gekocht heb dan stuur je me maar een Pb
 

Terug
Bovenaan