Dennerle Cube 60 | Toebehoren


R

Richard19

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een Dennerle Cube 60 op het oog, (Vind het een mooi ontwerp, en hij is niet zo klein als een 10 of 30) als ik de bak los koop, (zonder toebehoren) dan heb ik natuurlijk nog een filter en warmte element nodig. Het warmte element gaat niet echt een probleem zijn, deze moet in het water en kan daar waarschijnlijk niet omheen. (Een JBL75watt zou voldoende moeten zijn?)

Nu zou ik graag een filter willen die ik mooi kan wegwerken achter een mooi stuk hout, is dit mogelijk? Bestaan er filters die makkelijk weg te werken zijn?

Zodra mijn aquarium is ingedraaid en alles is ingericht en de juiste waardes heeft, zou ik graag garnalen willen houden. (ivm filters waarschijnlijk wel iets om rekening mee te houden)

Zie graag tips voorbij komen! (ook al zijn ze niet gerelateerd aan bovenstaande vraag :) )

Mvg,
Richard19
 
De hoekfilter XL ziet er i.i.g. goed uit. Nu nog bedenken wat voor LED verlichting ik er graag boven zou willen.
Zie verschillende opties van 10 tot 100 euro. Maar zoek een beetje de gulden middenweg. 80 euro voor wat verlichting vind ik nogal wat.
Nu ben ik niet zo van, bestel maar uit China, maar ik zal hier in het forum nog wat rondsnuffelen, want er zullen vast van dit sort vragen voorbij zijn gekomen
 
https://nl.aliexpress.com/item/LED-...?spm=a2g0z.10010108.1000023.14.2cfe133fEMlmLR

Hier kun je meer led vinden en zelf heb ik boven de 30 liter de goedkope led van rond de 7-8 euro.


Dat is een heel stuk goedkoper als de verlichting van Dennerle, ik vind de bakmaat 40x40x40 (Om en nabij) een mooi formaat. Nu zijn de officiele accessoires van Dennerle vrij prijzig.
Daarom zou ik graag alleen de bak kopen, en de rest "zelf" kopen/uitzoeken wat nu de beste oplossing is.
 
Ik denk dat de kwaliteit misschien wat minder is maar ja je kan een paar op AE kopen voor de prijs van 1 Dennerle.
Dennerle is ook flink aan de prijs natuurlijk.
 
Bedankt voor je snelle antwoorden Jessicapilon, ik ben me vooral nog aan het orienteren.
Maar zodra de kogel door de kerk is zullen we als nog wel rond de 200 euro lichter zijn. En dan moeten er nog garnalen in. Maar als je er lang van kan genieten is 200 euro natuurlijk een goede uitgave.
 
Kogel is redelijk snel door de kerk gegaan :) Op het moment dat ik te horen kreeg dat de Nano Cube 60 die ik op het oog had al weg was, ben ik gisteren avond nog naar de Hornbach gereden om een Nano Cube 30 op te halen.
Nu heb ik dus alle techniek in huis op een warmte element na. (Toch nog een behoorlijk bakkie die Nano Cube 30, groter als ik verwachte (daarom ook gelijk meegenomen).
(Geen plantjes meegenomen, omdat ik heb gelezen dat je eigenlijk niks bij de hornbach moet kopen. (Betreft vissen en planten)

Nu lees ik veel over PH verlagende bodems , etc. etc. nu zou ik zelf het liefst alleen het speciale Garnalengrind gebruiken, puur omdat ik bang ben dat ik met een bodem sneller verkeerde dingen ga doen betreft de waterkwaliteit.
En ik wil het liefst simpele beginnergarnaaltjes hebben, hoor veel goed verhalen over de citroentjes, (Vind ze prachtig! )

Mijn grootste vraag is nu dus; is een bodem (onder het grind) nodig?
(ik heb thuis een lijst met de planten die ik wil hebben, (uitgezocht op makkelijkheid) en ben benieuwd of een bodem dan wel persé nodig is. (Nu snap ik dat jullie zonder plantjes dat natuurlijk niet kunnen zeggen)
Maar toch benieuwd of iemand wat adviezen heeft.
 
Als je Neocaridina's wilt gaan houden is een speciale bodem niet nodig, gewoon fijn korrelig grind is dan prima, vaak worden de neo's op kraanwater gehouden, wel even navragen op welke waarden ze zaten tijdens de kweek, planten mits gemakkelijke als Anubias en wat mosjes kunnen prima en hoeven ook de bodem niet in, op steen en hout binden dat is alles. zelf zonder toevoegingen van plantenvoeding kan dit een mooi geheel worden.
Kijk maar even in mijn onderschrift als voorbeeld, wil je lastigere planten gaan houden dan is licht en voeding wel belangrijker natuurlijk.
 
Als je Neocaridina's wilt gaan houden is een speciale bodem niet nodig, gewoon fijn korrelig grind is dan prima, vaak worden de neo's op kraanwater gehouden, wel even navragen op welke waarden ze zaten tijdens de kweek, planten mits gemakkelijke als Anubias en wat mosjes kunnen prima en hoeven ook de bodem niet in, op steen en hout binden dat is alles. zelf zonder toevoegingen van plantenvoeding kan dit een mooi geheel worden.
Kijk maar even in mijn onderschrift als voorbeeld, wil je lastigere planten gaan houden dan is licht en voeding wel belangrijker natuurlijk.

Ik had jou nano al gezien, prachtig! Alleen i.p.v. het wortelhout, ga ik denk ik voor een mooi stukje kienhout.
Thanks voor de uitleg! En het zijn echt allemaal makkelijke planten die ik heb uitgekozen (waaronder de Javavaren, die je hier in bijna elk aquarium ziet)

Ik ga vanavond waarschijnljk bestellen, mocht er een plantje dood gaan, kan ik naderhand altijd nog een bodem verwisselen, of plantvoeding kopen/bijplaatsen. Eerst moeten de plantjes het goed gaan doen :) en dan wss pas over een maand of langer een klein schooltje garnalen.
 
Juist, 5 weken indraaien voor een garnalenbakje is wel aan te raden.
Kijk anders ook eens naar de Bucephalandra, zeer leuke plantjes en makkelijk.
Een schooltje vanaf 10 garnalen is dan wel aan te raden en rustig overdruppellen.
 
Met de neocaridina soorten kun je idd kiezen uit heel veel verschillende bodems.

Van zand tot grind

Bij de Hornbach hebben ze ook heel mooi colorzand.
In bruin en zwart bijvoorbeeld.

Kies de kleur van de bodem wel goed uit.

Sommige garnalen komen beter uit op een licht gekleurde bodem, andere juist op een donker gekleurde bodem.

Maak anders even een topic aan in het garnalen gedeelte.
Daar zijn ook meerdere mensen met vragen hoe een bakje op te starten speciaal voor garnaaltjes
 
Thanks voor de tip Ton, en Sanneke, ik wil niet op dit forum komen en honderen topics aanmaken zonder volledige informatie.
Vanavond weet ik wat het allemaal gaat worden, en kan ik een topic aanmaken in het garnalen topic.

Door Ton, denk ik dat ik voor de kleur ook een klein stukje hout koop met de Bucephalandra brownie metallica (puur voor de kleur in het aquarium) Nu is alles namelijk Groen en een donkere bodem.

@Sanneke80 Ik wil graag Citroengarnaaltjes, om dat dit redelijke beginnergarnaaltjes zijn en ik vind ze vele malen mooier als de vuurgarnaaltjes. (Dus donkere bodem is de juiste keuze :) )
 
Thanks voor de tip Ton, en Sanneke, ik wil niet op dit forum komen en honderen topics aanmaken zonder volledige informatie.
Vanavond weet ik wat het allemaal gaat worden, en kan ik een topic aanmaken in het garnalen topic.

Door Ton, denk ik dat ik voor de kleur ook een klein stukje hout koop met de Bucephalandra brownie metallica (puur voor de kleur in het aquarium) Nu is alles namelijk Groen en een donkere bodem.

@Sanneke80 Ik wil graag Citroengarnaaltjes, om dat dit redelijke beginnergarnaaltjes zijn en ik vind ze vele malen mooier als de vuurgarnaaltjes. (Dus donkere bodem is de juiste keuze :) )

Grappig, ik heb net gereageerd op je andere topic :D :D :D
 

Terug
Bovenaan