Dennerle 30 overzetten naar Dennerle 60


Arnie321

Well-known member
Lid geworden
26 december 2019
Berichten
58
Leeftijd
41
Beste mensen,
Al een jaartje heb ik een Dennerle cube 30 liter draaien met een 100watt verwarming en een dubbele sponsfilter (geschikt tot 60 liter).
Nu denk ik erover om deze 30 liter bak over te zetten naar een 60 liter.
vraag: is het mogelijk om de gehele inhoud te verplaatsen naar de 60 liter zonder opnieuw in te draaien?
Ik weet dat er in de bodem nuttige bacteriën zitten die niet in aanraking met zuurstof mogen komen.
Ik denk er dan dus ook over om de inhoud met een slang over te hevelen in de nieuwe bak. Vervolgens iedere dag steeds wat water bijvullen totdat de bak vol zit. Ik denk dat het overzetten plus toevoegen 5 liter water geen grote impact heeft omdat het neerkomt op een waterwissel. Is wat ik voor ogen heb mogelijk? Tips en tricks?
 
Als je de bodem verplaatst zullen er ook best veel ongewenste stoffen in de bak komen maar dat zal spoedig wel bijtrekken. Je filter zal voldoende zijn voor je bak dus ik denk dat je op zich voldoende bacterien verhuist. Let wel op de waterwaarden de eerste dagen ivm het omgooien van de bodem.
 
Bodem even lichtjes spoelen in een emmer, voordat je deze in de nieuwe bak doet. Haal je toch veel ongewenste stoffen eruit en ook troep. Meeste bacteriën zitten in je filter, dus die laten draaien en overzetten, dan wel een tijd mee laten draaien op de nieuwe bak.
Heb wel vaker op deze manier een bodem overgezet, dan wel schoongemaakt.

Inderdaad wel de waterwaarden goed in de gaten houden
 
Zelf vernieuw ik vaak gelijk de bodem en dat kan prima als je zuinig voert en alles een beetje in de gaten houdt. De oude bodem zal toch niet voldoende zijn voor de 60 liter neem ik aan dus dan kun je ook overwegen om hem te vervangen.
 
Dank voor jullie reacties. Even los van de mogelijk verhuizing naar andere bak.. hoevaak moet je normaal gesproken je bodem vernieuwen?
Ik kan dus zonder problemen een nieuwe bodem in de grotere bak doen en dan de gehele inhoud van de kleine bak over verhuizen. Incl de rasboras?
 
Tenzij je een PH verlagende bodem gebruikt, kan een bodem jaren mee. Die van mij zit in mijn grote bak er vanaf het begin in, 2012 gekocht.
 

Terug
Bovenaan