Deksel voor een open aquarium?


Harinkie

Member
Lid geworden
30 oktober 2021
Berichten
19
Leeftijd
41
Ik wilde heel graag die Eheim Proxima 175 echter vindt mijn partner dat aluminium afwerking maar niks dus ik denk aan de clear scape versie. Ik heb liever een deksel met Led daar bovenop, hoe of waar kan ik zoiets halen?

Afmetingen 71 x 51
 
Voor zeewaterbakken verkopen ze vaak zo n profiel met een net erin gemaakt zodat de bak open is maar er geen vissen uit kunnen springen.
 
Voor zeewaterbakken verkopen ze vaak zo n profiel met een net erin gemaakt zodat de bak open is maar er geen vissen uit kunnen springen.
Dank je maar ik zoek iets wat de vochtigheid zal verminderen en met gaas wordt dat lastig
 
Als je vocht wil verminderen dan zul je iets van een plexiglas afdekplaat moeten maken of laten maken. Of met led in de kap de optie van Rob.
 
Ik heb het gewoon gekocht via een firma die plexiglas verkoopt en op maat maakt en die staan er genoeg op Google. Je kan aparte hoekstukje kopen om hem daarmee boven de bak te maken.
 
Dat moet wel goedkomen en zelf werk ik zo ook met een smalle strook plexiglas om het eruit springen van vissen te voorkomen.
 
Persoonlijk zou ik kiezen voor diboundplaat (sandwichpaneel) of voor dun trespa welke ik aan de binnezijde zou voorzien van een dun glasplaat (verlijmen met kti) om krom trekken te voorkomen.
 
Plexiglas, gaat dat niet krom trekken in welke dikte dan ook, wellicht zijn er verschillende varianten? Mijn bioloog is ermee afgedekt en is ook niet recht meer, maar dit is uit het zicht en niet storend.
Ik gebruik ook de acryl clips die jessica aan geeft, deze zijn zeker aan te raden.
Eerst die clips bestellen en plaatsen, dan kun je goed strak inmeten.
 
Boven enkele van mn nano s zit ook plexiglas of iets van acryl en dat trekt niet krom maar dat zou je ook kunnen navragen.
 
Navragen kan geen kwaad, heeft voor mij geen zin meer gezien het al staat..
Kan ook geen bestel geschiedenis meer vinden van welke soort het precies is.
Als ik het weer eens opnieuw ga doen zal ik zeker navraag doen.
Moet er wel bij zeggen dat het glas helder is en blijft..

20211109_183108.jpg
 
dat ligt denk ik aan de dikte van het plexiglas ik gebruik plaatjes van 3mm dikte en die trekken ook iets krom
 
kan je plexiglas met iets insmeren zodat er geen druppels ontstaan? ik heb het gevoel dat bij mij door de druppels het licht niet lekker doorkomt.
 
Je zou ook naar polycarbonaat kunnen kijken.

plexiglas is 30x slagvaster dan glas, polycarbonaat 250x (even uit het hoofd hoor).
Ergens staat mij bij dat polycarbonaat ook minder gevoelig reageert op warmte, wat het dus minder krommings-gevoelig maakt dan plexiglas.
 
kan je plexiglas met iets insmeren zodat er geen druppels ontstaan? ik heb het gevoel dat bij mij door de druppels het licht niet lekker doorkomt.
Miss de proef op de som nemen om het zeker te weten? Druppels eraf en foto maken en als die beslagen is nogmaals foto maken en vergelijken. Dan kun je goed zien hoe erg het verschil is. Je zou de fotos naast elkaar kunnen zetten.
Denk niet dat er iets is wat je erop kunt smeren wat niet schadelijk is als het in het water komt.
 
Ik zou dan de GS (gegoten) variant van acrylaat plaat kiezen. De iets goedkopere XT variant wordt getrokken, waardoor er spanningen in het materiaal kunnen blijven. Dat zou de reden van het krom trekken kunnen zijn.
 
Ik zou dan de GS (gegoten) variant van acrylaat plaat kiezen. De iets goedkopere XT variant wordt getrokken, waardoor er spanningen in het materiaal kunnen blijven. Dat zou de reden van het krom trekken kunnen zijn.
Ik heb begrepen dat dat kromtrekken voornamelijk gebeurt doordat acrylaat vocht absorbeert. šŸ¤“ De vochtige kant zet dan uit t.o.v. de droge krant waardoor het geheel kromtrekt. Dit effect treedt op bovenop het eventuele doorbuigen van een te dunne plaat.
 
Wonderlijk! Ik heb het net even opgezocht. De vochtopname van zowel acrylaat als polycarbonaat is 0,2%. Lijkt me niet dat het daarin zit. Misschien dan toch vooral het temperatuur verschil?
 
Temperatuurverschil heb ik op fora ook voorbij zien komen als reden, maar dat verklaart niet waarom e.e.a. bij mij (op een onverwarmde bak) ook kromtrekt. :juggle:

Maar ben het met je eens, zeer wonderlijk allemaal. :DD
 

Terug
Bovenaan