Deel van bodem overplaatsen tbv indraaien


Marc1969

Well-known member
Lid geworden
16 juli 2018
Berichten
224
Leeftijd
54
Locatie
Oosterhout (NB)
Omdat ik het toch niet kon laten, heb ik nog een klein bakje op de kop getikt. Eén bak is tenslotte ook maar één bak...

Het gaat om een Aqua40, echt klein dus. En natuurlijk wil ik daar zo snel mogelijk iets in hebben zwemmen of rondhupsen. Maar om nou weer vijf weken van nul af aan te gaan indraaien... Dat moet sneller kunnen ;)

Mijn Lido120 draait inmiddels zo'n zes weken en krijgt zaterdag z'n eerste zwemmende bewoners. De appelslakken zitten er natuurllijk al langer in, die ga ik wss overzetten naar de Aqua40.
Nu zat ik te denken: als ik nou een paar scheppen van mijn (toch al te dikke) bodem uit mijn Lido overzet naar die Aqua40, heb ik dan gelijk al een ingedraaid systeem, of helpt dat alleen maar bij het bespoedigen van het verkrijgen van een evenwicht? Ik kan natuurlijk ook het sponsfilter dat ik wil gaan gebruiken in de Aqua40 in m'n Lido hangen, maar die zal dan ook eerst een aantal weken moeten draaien toch?
 
Laat een filtertje meedraaien. met de grote bak, of wisselwatten, of knijp een spons uit.

Heb je veel meer aan.
 
In je bodem zitten verschillende bacterien en daar heb je die zuurstof nodig hebben en die het met minder of geen zuurstof doen. Als je dat gaat husselen dan zal denk ik een deel toch afsterven. Uitgaande van gelijke waterwaarden.
Zoals Bertus al aangeeft kun je beter denk ik wat filtermedia uit de oude bak overzetten als dat kan.
 
Filtermedia overzetten zal lastig worden met een HMF... Er staat ook een buitenfilter op tbv de CO2 reactor, maar daar zitten ook slechts een paar plakken filtermat in. Bovendien draait die pas twee weken mee.

Als ik het toekomstige filter voor de aqua40 in de grote bak hang, hoe lang moet die dan meedraaien om volwaardig overgezet te kunnen worden?
 
Filtermedia overzetten zal lastig worden met een HMF... Er staat ook een buitenfilter op tbv de CO2 reactor, maar daar zitten ook slechts een paar plakken filtermat in. Bovendien draait die pas twee weken mee.

Als ik het toekomstige filter voor de aqua40 in de grote bak hang, hoe lang moet die dan meedraaien om volwaardig overgezet te kunnen worden?
Ik houd zelf 4 weken aan.
 
Ik houd zelf 4 weken aan.
4 weken? Dat moet toch mogelijk zijn als je met niets begint? als-ie meedraait in een reeds ingedraaide bak, zitten er toch veel eerder de juiste bacterien in?
 
4 weken? Dat moet toch mogelijk zijn als je met niets begint? als-ie meedraait in een reeds ingedraaide bak, zitten er toch veel eerder de juiste bacterien in?

In mijn ogen helpen een beetje ingedraaide bodem en bv het uitknijpen van een filtermat van een ander aquarium wel degelijk bij het indraaien van een aquarium. Ik heb wel eens in een bak een kleine nitrietpiek gehad. Waar het normaal best lang kan duren, voordat z'n piek weg is, had ik de piek, door een 'ingedraaide' filtermat in het aquarium uit te knijpen, binnen een paar uur helemaal onder controle. Dan kan het niet anders, dan dat je wel degelijk hiermee bacteriën overzet, die in het andere aquarium gelijk aan het werk gaan.

Wat in mijn ogen nog veel belangrijker is, is om de belasting heel rustig op te bouwen. Je kunt bv een bak hebben die al maanden stabiel draait, maar als je er dan in 1x een paar honderd garnalen bij gaat zetten, krijg je even goed problemen.

Als je in de Lido toch bodem over hebt, dan zou ik die zeker naar de nieuwe bak overzetten. Het enige nadeel kan eventueel zijn dat je ongewenste bewoners, zoals slakken, ook gelijk mee overzet. En dus de mat van het HMF lichtjes in het nieuwe aquarium uitknijpen. Ik ben op dit moment een opkweekbak aan het indraaien en die heb ik voor het grootste deel gevuld met water uit andere, draaiende aquariums. Dan heb je gelijk wat betere waterwaardes ipv een bak met kraanwater.
 
4 weken? Dat moet toch mogelijk zijn als je met niets begint? als-ie meedraait in een reeds ingedraaide bak, zitten er toch veel eerder de juiste bacterien in?

nee want in het water zitten erg weinig bacterien die je wilt hebben dus dat zal dan niet veel helpen. Als je een nieuwe filter in een draaiende bak doet dan moet die het beste ook 4 weken indraaien namelijk.
 

Terug
Bovenaan