De Thayeria boehlkei ''Hockeystick, Poothoutje", waarom niet?

RoyK

Well-known member
Lid geworden
25 april 2017
Berichten
125
Leeftijd
48
De Thayeria boehlkei is een apart visje.

Ik had in april een schooltje gekocht van 13 stuks. Ik was toen in de veronderstelling, dat dit visje mooi zou gaan scholen in mijn Rio 240.
De eerste 3 dagen was het een waar genot om te zien en bleven ze mooi bij elkaar, maar de vierde dag lag de groep uit elkaar en leken ze ruzie te hebben. Ze namen allemaal een stukje ruimte van het aquarium in en beschermden dat stukje t.o.v soortgenoten. Mochten ze toch in hun territorium komen dan werden ze weggejaagd. Dit is eigenlijk nu nog steeds het geval.

Na het aanschouwen van hun gedrag is het best mooi om te zien dat de visjes hier overdag continue mee bezig zijn. Sommige ontrekken zich aan het spel en hebben een rustiger plekje. Maar de meeste zijn een flink deel van de dag schijnbewegingen aan het maken en schijnaanvallen aan het opzetten om daarna weer terug te zwemmen naar hun eigen stukje aquarium, waarna ze een tijdje scheef in hun stekje gaan hangen (hoofdje omhoog, staartje naar beneden) . Tot een echt gevecht komt het bijna nooit.

Sommige mensen vinden deze eigenschap van het visje niet aangenaam en zien ze dan ook als stoorzender, ik daarintegen vind het wel heel leuk om te aanschouwen maar moet er wel bij zeggen wil je een continue schoolzwemmend visje dan kun je beter een andere soort kiezen.

Als de dag verder gevorderd is en de avond begint in te vallen dan lijken de gemoederen in de bak ook te stillen, langzaam aan zie je ze steeds meer bij elkaar en in groepjes, wat op het einde van de avond resulteert in een schoolzwemmend clubje. De saamhorigheid is dan hervonden en met een mooie choreografie verplaatsen ze zich door het aquarium.

De hockeystick is geen fijnproever en zal ongeveer alles wat je aanbiedt eten. Deze omnivoor bij mij eet voornamelijk vlokvoer en diepvriesvoer met ongeveer 2 keer in de maand levend voer.

Er zit meer kleur in deze vis dan dat je op het eerste oog ziet, de verlichting, schaduw, de achtergrond en de bodemkleuren zullen dan ook invloed hebben op hoe je dit visje ziet. Ik persoonlijk zie regelmatig de zwarte streep met wat koperkleur daarom heen en nog wat andere tinten.

Sinds april is er 1 visje overleden en dat was vlak na de aankoop, waarschijnlijk was dit geen erg gezond exemplaar, want alle andere maken een zeer gezonde en actieve indruk. Ze zouden niet heel goed tegen vuil water kunnen, maar dat weet ik niet want ik probeer me aan een strak onderhoudsschema te houden en heb tot dusver geen andere incidenten gehad met deze soort.


Deze vis heb je waarschijnlijk bij elke LFS en misschien heb je hem al eens gehad, maar ik vind hem zeer de moeite waard om eens te aanschouwen!

Mocht je hem kopen zorg dan wel dat je een schooltje koopt en dat je aquarium een dekruit heeft want ze kunnen springen. Het kweken van deze vis zou ook niet zo heel moeiijk zijn maar die informatie laat ik graag over aan de kenners van het kweken.

Specificaties
  • Familienaam: Characidae
  • Geslacht: Thayeria
  • Soortnaam: boehlkei
  • Herkomst: Zuid Amerika
  • Lengte Min.: 5
  • Lengte Max.: 6
  • Temp.Min.: 22
  • Temp.Max.: 28
  • pH.Min.: 5.5
  • pH.Max.: 8
  • GH min.: 8
  • GH max.: 20
  • Dieet: Omnivoor
  • Verband: School
  • Broedgedrag: Vrijlegger
  • Zone: Midden-Boven
  • Temperament: Vredelievend
hockeystick 2.jpg
hockeystick1.jpg

 
Ik heb ze ook jaren gehad en ik herken het gedrag wat je beschrijft. Bij mij hebben ze ook vele maken afgezet wat de andere vissen zeer plezierig vonden.

Naar mate ze ouder werden en er af en toe een sneuvelde werden ze ook wat agressiever naar andere vissen toe (gedrag wat je ook ziet als je er een te kleine groep van hebt). Omdat ze best wel tandjes hebben kwamen die er niet altijd zonder beschadigingen vanaf.

Al met al vind ik het geen aanrader voor het gemiddeld aquarium.
 
  • Leuk
Waarderingen: RoyK
Heb ze ook gehad, vroeger, maar niet erg lang (zoals veel vissen wegens gebrek aan kennis, destijds.)
Zijn leuke dieren, maar inderdaad niet aan te raden voor het gemiddelde huiskameraquarium. Als je ze kunt geven wat nodig is, top!
 
  • Leuk
Waarderingen: RoyK
Nu is het weer avond en de orde is hersteld en de sfeer is weer aangenaam en de club bij een zie foto's
Hockeystick 3.jpg
hockeystick 4.jpg
 
Deze visjes hebben een gezamenlijke "vijand" nodig en blijven dan ook scholen. Ik heb 2 x een grote school gehad en ze beginnen na een jaar of 4 zo voor en na dood te gaan.
Als 'vijand"gebruikte ik destijds gewoon een vis die flink groter was dan zij zelf, een keer een Trichopodus leeri en een keer een koppel Trichogaster trichopteres "Cosby"

Leuke vreedzame visjes en ook een beetje apart door hun zwemhouding
 
  • Leuk
Waarderingen: RoyK
Als 'vijand"gebruikte ik destijds gewoon een vis die flink groter was dan zij zelf, een keer een Trichopodus leeri en een keer een koppel Trichogaster trichopteres "Cosby"

Ging dat goed met die Trichogster trichopteres? En dan bedoel ik met het misschien opeten van een wat kleiner hockeystickie?
 
Cosby's eten GEEN andere visjes tenziij kleiner dan 1 cm, heb ik nooit kunnen waarnemen. Zelfs volwassen vuurgarnalen zijn veilig.
 
  • Leuk
Waarderingen: RoyK
Oke bedankt voor je antwoord. ik zie het vaak bij website's staan en was nieuwsgierig.
 
Cosby's zijn zo af en toe wat agressief naar elkaar toe, zeker als je maar 1 man en 1 vrouw in een bak hebt, die te "open" is, dan wordt de vrouw continue nagejaagd enn zeker als er een paring heeft plaatsgevonden, dan is het beter om de vrouw meteen daarna te verwijderen uit de bak. de man zou haar zo maar kunnen doden. dat is dan wel weer waar!
 
Ik heb er 6 Grote Goeramie's bij gehouden en toch schoolden de Hockysticks nooit (behalve bij onderhoud van de bak).Die bleven allemaal in hun eigen territorium.
 
Botia, ik geloof je op je woord, ik kan alleen maar mijn eigen ervaring hier posten, en ik ga ervan uit dat jij dat ook doet. Dat gene wat ik ervaar is geen wet van Meden en Perzen en er zullen vaak tegengestel de ervaringen zijn, zolang ik echter deze niet verneem, ga ik ervan uit dat deze ervaring reproduceerbaar is en daarom verwerkt ik dat dan in mijn replys hier op forum
 
Elke ervaring is waardevol. De mijne staat haaks op de jouwe maar niet elke situatie is hetzelfde en daarom kunnen ervaringen verschillen.

Misschien waren jou Goeramie's wat feller dan de mijne. Dat zou al een en ander al kunnen verklaren.
 
Terug
Bovenaan