De stap naar CO2 toch gewaagd, nu enkele vragen.


J

JoKi

Guest
Hoi Allen,

Mijn CO2 systeem is aangekocht en deze komt van co2art. Dadelijk nog een fles gas halen en dan kan ik aan de installatie beginnen.
Nu komen enkele vragen waar ik graag wat verduidelijking over wil:

- Wanneer start ik de co2 op en wanneer moet ik hem weer uit zetten? Of stel ik hem voorzichtig in en 24/24 laten werken?

- Hoe zit het met waterverversing? Doe ik dat s'avonds wanneer het systeem uit staat of of of? Creëer ik geen co2 schommelingen en dus ook pH verschillen?

- Mag de drop checker blijven hangen bij het verversen van water en dus aan de blote lucht komen of moet deze altijd onder water hangen?

- Ik gebruik tot nu toe easycarco, stop ik hier in 1 keer mee, bouw ik het eerder af of blijf ik het door gebruiken ism co2?

- Begin ik met 1 bpm en vandaar wekelijks voorzichtig verhogen tot de checker limegroen wordt of raden jullie een andere dosering aan?

Verdere tips of kennis zijn ook welkom.
Alvast dank.
 
Ik laat de co2 1,5 voordat het licht aangat al starten en anderhalf uur voor het licht uitgaat weer stoppen. Ik denk dat je kan verversen als je wil want ik ververs wekelijks de helft en als je voldoende co2 geeft dan is na enkele uren je co2 weer op peil. De checker kan gewoon blijven hangen hoor. Je kan denk ik best gelijk met de carbo stoppen maar wat afbouwen kan ook gen kwaad lijkt me.
Hoeveel je moet doseren is altijd de vraag want dat licht ook an de waterwaarden. Ik doseer in de 80cm bak 80 bellen en in de meterbak 150 bellen.

Hoe groot is je bak?
 
- Wanneer start ik de co2 op en wanneer moet ik hem weer uit zetten? Of stel ik hem voorzichtig in en 24/24 laten werken?

Sommige mensen laten de co2 inderdaad continu aan (dan wel met lage bpm) maar de meesten werken met een magneetventiel. Dan kan je automatisch aan en uitschakelen. Gemiddeld genomen wordt de co2 opgestart anderhalf tot twee uur voor het licht aan gaat. Dan heb je meteen goede waardes vanaf de start van de lichtcyclus.
Je kan ook richten op de ph-drop: als je een ph meter hebt kan je bekijken hoe lang het duurt voor je ph met 1 punt zakt. Dat komt overeen met een concentratie van 25 a 30ppm co2

- Hoe zit het met waterverversing? Doe ik dat s'avonds wanneer het systeem uit staat of of of? Creëer ik geen co2 schommelingen en dus ook pH verschillen?

Ik doe dat het liefst na de belichtingscyclus om zo weinig mogelijk te storen tijdens de fotosynthese.
Dan hebben eventuele schommelingen ook het minste effect. Eigenlijk zorgt de gasuitwisseling er voor dat de co2 tijdens de nachturen deels ontgast en dat je ph dus ook zal stijgen zonder verversingen.


- Mag de drop checker blijven hangen bij het verversen van water en dus aan de blote lucht komen of moet deze altijd onder water hangen?

Jaja, laat maar hangen. Geen probleem. Je zal zien dat je soms (bij bvb nieuwe bakken) een soort kaamlaagje krijgt in de dropchecker. Dan kan je hem gewoon even uit het water halen en de randen spoelen zonder dat de referentievloeistof daarvan afziet. Misschien dat het wel even blauw wordt door contact met de atmosfeer.

- Ik gebruik tot nu toe easycarco, stop ik hier in 1 keer mee, bouw ik het eerder af of blijf ik het door gebruiken ism co2?

Zoals je wilt denk ik. Soms wordt het tegelijk gebruikt, bvb mocht je wat last hebben van draadalg/baardalg maar in principe zou enkel co2 ook genoeg moeten zijn (icm andere plantenvoeding natuurlijk)

- Begin ik met 1 bpm en vandaar wekelijks voorzichtig verhogen tot de checker limegroen wordt of raden jullie een andere dosering aan?

Je kan beter hoger starten hoor. 1 bpm is niets. 1bps is misschien een beter uitgangspunt, maar hangt wat af van je bak en van je water....
 
Ik laat de co2 1,5 voordat het licht aangat al starten en anderhalf uur voor het licht uitgaat weer stoppen. Ik denk dat je kan verversen als je wil want ik ververs wekelijks de helft en als je voldoende co2 geeft dan is na enkele uren je co2 weer op peil. De checker kan gewoon blijven hangen hoor. Je kan denk ik best gelijk met de carbo stoppen maar wat afbouwen kan ook gen kwaad lijkt me.
Hoeveel je moet doseren is altijd de vraag want dat licht ook an de waterwaarden. Ik doseer in de 80cm bak 80 bellen en in de meterbak 150 bellen.

Hoe groot is je bak?
Mijn bak is 81*35*47
 
Sommige mensen laten de co2 inderdaad continu aan (dan wel met lage bpm) maar de meesten werken met een magneetventiel. Dan kan je automatisch aan en uitschakelen. Gemiddeld genomen wordt de co2 opgestart anderhalf tot twee uur voor het licht aan gaat. Dan heb je meteen goede waardes vanaf de start van de lichtcyclus.
Je kan ook richten op de ph-drop: als je een ph meter hebt kan je bekijken hoe lang het duurt voor je ph met 1 punt zakt. Dat komt overeen met een concentratie van 25 a 30ppm co2



Ik doe dat het liefst na de belichtingscyclus om zo weinig mogelijk te storen tijdens de fotosynthese.
Dan hebben eventuele schommelingen ook het minste effect. Eigenlijk zorgt de gasuitwisseling er voor dat de co2 tijdens de nachturen deels ontgast en dat je ph dus ook zal stijgen zonder verversingen.




Jaja, laat maar hangen. Geen probleem. Je zal zien dat je soms (bij bvb nieuwe bakken) een soort kaamlaagje krijgt in de dropchecker. Dan kan je hem gewoon even uit het water halen en de randen spoelen zonder dat de referentievloeistof daarvan afziet. Misschien dat het wel even blauw wordt door contact met de atmosfeer.



Zoals je wilt denk ik. Soms wordt het tegelijk gebruikt, bvb mocht je wat last hebben van draadalg/baardalg maar in principe zou enkel co2 ook genoeg moeten zijn (icm andere plantenvoeding natuurlijk)



Je kan beter hoger starten hoor. 1 bpm is niets. 1bps is misschien een beter uitgangspunt, maar hangt wat af van je bak en van je water....
Zalige uitleg, dank je wel. Hier kan ik heeeel wat mee.
En indd, ik wou ook 1 bps zeggen maar m'n vingers hadden precies een eigen willetje :D
 
Ik zou met een 80cm eerder rond de 40 bellen per minuut beginnen en dan kijken waar de dropchecker op uitkomt. Daarna kun je het rustig wat opvoeren.
 
Zalige uitleg, dank je wel. Hier kan ik heeeel wat mee.
En indd, ik wou ook 1 bps zeggen maar m'n vingers hadden precies een eigen willetje :D

Wat ik er niet bijgezet heb zie ik nu is dat je met een magneetventiel de co2 ook anderhalf uur (ongeveer) voor het uitgaan van de verlichting kan uitschakelen. Zo vermijd je een te hoge concentratie tijdens de nachturen.
Mensen die continu co2 doseren doen dat meestal icm ofwel een skimmer ofwel een luchtpompje/veel oppervlaktebeweging tijdens de nachturen om te hoge waardes te vermijden.
 
Wat gebruik je eigenlijk voor de toevoeging? Bazooka, inline atomiser, ....?
En welke referentievloeistof? Verkleurt ze bij 20ppm of bij 30ppm?
 
Wat gebruik je eigenlijk voor de toevoeging? Bazooka, inline atomiser, ....?
En welke referentievloeistof? Verkleurt ze bij 20ppm of bij 30ppm?
Toevoeging,als in plantenvoeding? Dat is AIO plantedbox.
Ik ga een bazooka gebruiken aangezien ik met een binnenfilter zit.
Deze is het geworden.
 
Nog een vraagje, Laat ik de kleppen boven de bak beide dicht of mag er daar eentje van open blijven?
Ik begrijp dat de gas vermenging/wissel/chemie, weet niet juist hoe het noemt, aan het wateroppervlakte gebeurt.
 
Toevoeging,als in plantenvoeding? Dat is AIO plantedbox.
Ik ga een bazooka gebruiken aangezien ik met een binnenfilter zit.
Deze is het geworden.
Das een compleet Co2 systeem en voor een mooie aankoopprijs denk ik zo toch.
 
Das een compleet Co2 systeem en voor een mooie aankoopprijs denk ik zo toch.
Vond ik ook, nu ik hem heb bedenk ik me wel dat ik mss beter voor de pro-se was gegaan. Dat ik een dual stage, deze is single en heeft toch wel behoorlijk kleine drukmetertjes. Maar goed, om mee te starten lijkt me dit prima.
 
Je kan de kappen gewoon dicht houden hoor. In alle bakken zitten wel uitsparingen waar zuurstof doorheen komt en je planten produceren ook zuurstof.
 
Toevoeging,als in plantenvoeding? Dat is AIO plantedbox.
Ik ga een bazooka gebruiken aangezien ik met een binnenfilter zit.

:thumbs:
De bazooka moet eerst wat 'inweken' (24u in een glas water bvb) zodat hij fijne belletjes produceert maar dat wist je misschien al.
Met de bazooka krijg je normaal gezien wel een mooie, fijne mist. Zorg dat je bazooka goed in (tegenover) de stroming staat zodat de belletjes doorheen de bak worden gestuwd.
Ik veronderstel dat de vloeistof op 30ppm reageert dus inderdaad langzaam opbouwen, misschien inderdaad starten met 40bpm voor de veiligheid.

Nog een vraagje, Laat ik de kleppen boven de bak beide dicht of mag er daar eentje van open blijven?
Ik begrijp dat de gas vermenging/wissel/chemie, weet niet juist hoe het noemt, aan het wateroppervlakte gebeurt.

De kleppen mogen dicht blijven veronderstel ik. Of open... Wat je wilt denk ik.
Je kap is niet luchtdicht dus ik zou denken dat de gasuitwisseling best oké zal zijn hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Nog een bijkomende vraag.
De zomer staat voor de deur en dat is in mijn woning niet gunstig voor de watertemperatuur. Voorheen koelde ik het water door een ventilator op de rand vd bak te klippen. Dit werkt zeer goed en hield zo een constante van 24°C aan.
Kan ik deze manier van koelen blijven gebruiken nu ik co2 gebruik? Iets met gaswisseling aan het oppervlakte enzo...

Groetjes
 
Je zal als je het op het oppervlak richt meer beweging hebben en dus wat meer gasuitwisseling. Daarom is een continutest ook aan te bevelen.
 
`Ja klopt en je kan ook op Aliexpres voor nog gen 2 euro een glazen kopen met losse vloeistof.
 
Aaah ok, een drop checker hangt er al in. Zat bij de hele co2 kit.
 
Ik ben begonnen op 10 bpm. En langzaam opgebouwd naar 70 bpm op 100liter water. Wat met licht en voeding gerommeld. Beetje balans zoeken.

Ik gebruik een magneet ventiel en de co2 gaat aan om half 8 aan en mijn licht om 8.15uur, licht gaat uit om 22.00 uur met een tussen stop van 3 uur per dag en co2 gaat om 21.00 uur uit.

Je kan je co2 snacht aan laten maar je planten nemen niets op als het licht uit is dus zonde van je co2. Het kan een volle fles van 2kg per jaar schelen als je het snachts aan laat.

Water verversen licht niet zo zeer aan co2 maar meer hoe vies je water is en hoeveel planten voeding je geeft.

Vb.De EI methode met co2 ... 50% water wissel per week en 30ml micro en 30ml macro per week.
Zonder co2 30% water wissel 1x per maand en 10 ml micro en 10 ml micro per week.

Er zijn ook mensen die nooit. water verversen maar die geven vaak geen co2 en plantenvoeding
 
Normaliter moet deze in enkele uren wel verkleuren dus dan voeg je denk ik nog te weinig co2 toe.
 
Normaliter moet deze in enkele uren wel verkleuren dus dan voeg je denk ik nog te weinig co2 toe.
Klopt indd, maar er is mij verteld en heb gelezen om rustig aan te beginnen met co2. Kwestie voor de vissen te laten wennen.
 
het rustig opbouwen is meer dat je er niet gelijk teveel co2 in doet. namelijk te veel co2 en je vissen gaan dood. daarom rustig opbouwen tot de drop checker lichtgroen is
 
Daar ben ik het niet helemaal mee eens want als je een vis koopt dan wen je die ook in een hele korte tijd over. Dus in enkele uren zou je best de co2 kunnen opbouwen lijkt mij.
 
Daar ben ik het niet helemaal mee eens want als je een vis koopt dan wen je die ook in een hele korte tijd over. Dus in enkele uren zou je best de co2 kunnen opbouwen lijkt mij.

ja dat klopt maar de dropchecker verkleurt volgens mij niet super snel waardoor je al soms met ongeduldigen (ikzelf) nog wel eens te snel wil en je dan teveel co2 toevoegt zo heb ik meegekregen van de lfs elke dag een beetje te verhogen in verband met de langzame verkleuring van de dropchecker
 

Terug
Bovenaan