De Rio Nanay in 120x50x60 van Stijn Aerts


S

Stijn Aerts

Guest
Dag allemaal



Na wat rond te snuffelen op dit forum, heb ik eindelijk de bak kunnen plaatsen. Dat was een heel gedoe om deze naar de derde verdieping te brengen.

De bakmaat: 120x50x60
De huidige waarden:
PH 8
KH 10°DH
GH 12°DH
NH3 0,0 mg/l
NO2 0,0 mg/l
NO3 0,0 mg/l
PO4 0,0 mg/l

Mijn doel is om een beetje de Rio Nanay na te bootsen en heb dus ook veel van deze website (deze ook) gehaald.

Mijn PH wordt sowieso nog verlaagd aangezien ik graag een blackwater effect wil creëren. Er komt dus veel kienhout in, met veel bladeren en seed pods. Iemand nog pods op overschot? :engel:

Hans komt deze week naar België met wat hout. Ik ben zeer nieuwsgierig! Het zand is filterzand van Hornbach (even over de grens gereden). Hoe het zand zal liggen wordt zeker nog verandert wanneer ik het hout en de blackwater spullen heb. De Apisto’s zullen dit waarschijnlijk toch naar hun zin inrichten. Ach ja! Nog 4 weken wachten!

De GH en KH zullen ook nog verlaagd worden d.m.v verversen met osmose water.

Het toekomstige visbestand: (Extra voorstellen zijn toegestaan!)

A. Cacatuoides 1/3
C. Strigata 15
H. Bleheri 20 (Ter vervanging van de P. Georgiae)
Otocinclus 15
Evt. nog een Zuid-Amerikaanse appelslak.

Het toekomstige plantenbestand:
Limnobium laevigatum, Sagittaria subulata, Echinodorus grisebachii, Salvinia natans, Eichhornia crassipes, Pistia Stratiotes, Hydrocotyle leucocephala - Misschien nog een Echinodorus Amazonicus.


De filters:

1x Hydor Pro 600
1x Hydor Pro 350 (hier komt ook turf in)

Verlichting:

SMD 52cm/ 1x UNIT 1 + 1x UNIT 2 6500K (NATURAL WHITE)
RGB 52cm 1x UNIT 1 + 1x UNIT 2

Heb nog wat spullen gekocht via AliExpress. Hopelijk komen deze ook nog spoedig aan. (Temperatuur meter, ...)

De bak nu:
Bekijk media item 1221
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Strigata zonder kap heb je inderdaad maar heel even.

Als je je PH omlaag wilt hebben door the verversen met osmose gaat dat wel even duren hé. Ik weet niet hoeveel je per keer gaat verversen, en hoe je de PH omlaag gaat brengen (alleen osmose gaat weinig veranderen) maar beter is om direct met de juiste waarden te starten.
Ik heb het in mijn 240 liter net als jij gedaan, na 6 maanden zat de PH eindelijk onder de 6!
 
Strigata zonder kap heb je inderdaad maar heel even.

Als je je PH omlaag wilt hebben door the verversen met osmose gaat dat wel even duren hé. Ik weet niet hoeveel je per keer gaat verversen, en hoe je de PH omlaag gaat brengen (alleen osmose gaat weinig veranderen) maar beter is om direct met de juiste waarden te starten.
Ik heb het in mijn 240 liter net als jij gedaan, na 6 maanden zat de PH eindelijk onder de 6!

PH zal ik omlaag proberen te krijgen door te filteren over turf, catappa, ...

Osmose zal eerder voor de GH zijn.
 
PH zal ik omlaag proberen te krijgen door te filteren over turf, catappa, ...

Osmose zal eerder voor de GH zijn.
Je KH is 10. Zonder osmose krijg je je PH niet of nauwelijks omlaag met zo'n hoge KH.
Hooguit door er een heleboel eikenextract in te gooien, maar dat helpt maar heel even.
 
Je KH is 10. Zonder osmose krijg je je PH niet of nauwelijks omlaag met zo'n hoge KH.
Hooguit door er een heleboel eikenextract in te gooien, maar dat helpt maar heel even.

Maar ik ververs toch ook met Osmose?
 
Update:

Er zit al wat hout in, buiten zit nog wat hout in te wateren, want het bleef maar drijven. Het hout in de bak wordt ook nog wat naar achter verplaatst, maar het drijft nog te veel. Er komen ook nog heel wat bladeren (eik en beuk) bij. Alsook moet ik nog seed pods vinden. Zodra de hardscape af is, kan ik de planten fatsoenlijk plaatsen!Bekijk media item 1228
 
Bekijk media item 1252
Zo staat hij er momenteel bij. Er moeten nog heel wat seed pods zakken.


Ben ook een beetje afgestapt van het plantenbestand en niet meer 100% biotoopgericht aan het werken.
 
Ziet er mooi en "natuurlijk" uit, misschien een beetje te rood, maar dat kan ook aan de foto liggen natuurlijk.
 

Terug
Bovenaan