De perfecte oeverplant


homines

Well-known member
Lid geworden
6 april 2011
Berichten
567
Locatie
omgeving Kampen
Dag allen,

Hopelijk kunnen jullie een goede kandidaat aandragen voor de wal van mijn kleine natuur(eenden)vijver. Het is een klein poeltje (1.5x1.5m of zo) dat gevuld wordt door regen en grondwater. Het grondwater staat hier soms al op 30 cm. Het poeltje wil nog al eens dichtzakken doordat de kanten onbeschermd zijn. Daarom wil ik graag een goede wortelaar op de 'oever'. Bovendien wordt het vijvertje natuur ernstig vervuild, aangezien eenden behoorlijk smerige beesten zijn. Het volgende twee voorwaarden zijn dus: een goede zuiveringscapaciteit en bestendigheid tegen een stootje. Zeker in het begin zal ik de planten beschermen tegen de eenden, maar dat blijft natuurlijk niet vol te houden als ze groter worden. De grondsoort is klei-op-veen. Vocht genoeg.

Hebben jullie een idee?

In kort: Gezocht: oeverplant die goed wortelt, zuivert en wat kan hebben.
 
is de gele lis een oplossing bere sterk en kan tegen een stootje
 
Nasturtium officinale (waterkers), Sparganium erectum (grote egelskop), Veronica beccabunga (beekpunge), Menyanthes trifoliata (waterdrieblad) staan er om bekend goede zuiveraars te zijn. En gele lis is inderdaad ook een goeie keus.
 
Bedankt beiden voor het meedenken! Ik ga kijken of er geschikte kandidaten tussen zitten. De gele lis is zeker een goede, vorig jaar heb ik het al eens geprobeerd, maar toen nog onbeschermd...
 
Beste oeverplant is voor mij de gewone oeverzegge .
Heeft verruit het langste groeiseizoen van alle vijverplanten . Kan 3 keer per jaar gesnoeid worden (hoeft niet overigens , maar bevordert wel zijn filtercapaciteiten)
 

Terug
Bovenaan