De Leuvense bak van PoorHonestDoctor.

te lang geen update dus even een snelle update

we zullen eens beginnen met een totaaltje :D
8232e153-6d4a-42d2-99dd-e8472d5a24f1
toch binnenkort maar eens een echte camera kopen want ik zie dat rechts de highlights compleet opgeblazen zijn en dat niet alles scherp is, maar jullie moeten het er maar even mee doen
wtFxXS3.jpg

dat bruine blad van de javavaren is net na deze foto eruit getrokken, de javavaren begint sowieso al flink wat nieuwe blaadjes te groeien en er zijn ook twee bladeren waar een half dozijn nieuwe stekjes uitgroeien. goed nieuws dus.

na een avondje kokosnoot vreten hebben de cacatuoides dames en heer deze kokosnootgrot gekregen die binnen 5 minuten al bewoond werd door meneer en het vrouwtje dat onder die rechtse steen waar die tak onderin gaat zat. Het andere vrouwtje is nog steeds tevreden met die paar keramiek ringen en die grote steen links in de bak. Die kokosnoot heeft ook flink wat rust gebracht in de bak, ik snap eindelijk waarom mensen altijd huiverig zijn voor meerdere dwergchicliden want ze hebben echt een week of twee actief andere vissen gezocht om ze op te jagen. sinds ze die grot hebben zijn ze een stuk rustiger geworden en laten ze iedereen met rust. Met name de betta's werden stevig nagezeten (was te verwachten) maar de laatste tijd kunnen ze weer gewoon naast elkaar zwemmen zonder geruzie.

7Q0qGZi.jpg


De gewonde slak lijkt eindelijk na een maand ofzo te herstellen, zijn voet is nog steeds vreemd gevormd maaar sinds een dag of twee komt hij weer uit zijn huisje, kruipt een beetje en eet wat (ewrten in dit geval)

ergxqzp.jpg


Tjah en wie profiteert er wanneer je erwten aan een slak probeert te voeren...

ZeDdpKH.jpg



nog wat dingetjes:

-betta man eet nu erwten uit mijn hand (en ramt tegen mijn hand voor ewten wanneer ik ook maar iets in de bak probeer te doen....)
-meneer ancistrus is de 7 centimeter al gepasseerd, is moddervet en begint een snor te krijgen
-de garnalen zijn flink aan het groeien en laten zich extreem goed zien de laatste weken
-ik ben een syringe pomp aan het bouwen om de dosering van plantenvoeding te automatiseren. heb al twee stappenmotoren op een frame en schroefdraad enzo geplaatst, nu de slede en spuithouder nog (later meer)
-het dwerggras is er niet zo super aan toe, iedereen is dat hoekje tien keer per dag aan het omploegen, misschien binnenkort eens een nieuw potje halen.
-de cacatuoides man is echt geweldig op kleur gekomen en de vrouwen zijn bijna permanent knalgeel met zwarte streep (een van de dames heeft een stip in plaats van een streep)
-CO2 ga ik voorlopig niet aan beginnen, de bak groeit heerlijk met de EI methode light (doseer 1/3e van de standaard dosis ivm de dwergchicliden, planten doen het nog steeds super met deze dosis)

het gaat weer geweldig dus :)
 
Mooi hoor! Ga zo door.
 
Owkeeeeeeej tijd voor een update!

Ik heb ondertussen een nieuwe camera gekocht (D5300 van nikon met een Sigma 17-50 F2.8) en na daar eens een klein uurtje mee te hebben gespeeld heb ik mooie fotos kunnen schieten. Het is nog even wennen om alle functies en knopjes te vinden en ik zag achteraf dat ik de ISO ietsjes lager had moeten zetten maar dat mag de pret niet drukken.

oke, minder gelul, meer plaatjes

zMwgf1c.jpg

een totaaltje, het mos is bijna toe aan een snoeibeurt en ik denk dat ik die pluim groen daar links eens eruit trek want die neemt veel zicht weg, ma ja hij is wel lekker fris.

Z3ODY5W.jpg

meneer betta geeft nog steeds geen ene mallemoer om de vrouwtjes, maar mooi isie wel!

SDxYPfq.jpg

een van de dames, de andere zat een beetje nukkig in een hoek een klein slakje te pesten toen ik foto's aan het nemen was dus die krijgt geen 5 seconds of fame vandaag.

8p6Rjf0.jpg

dit begint echt een goeie vetklep te worden, my god wat kan dat beest eten.

S42M5ai.jpg

een van de cacatuoides vrouwen, ietwat minder geel dan normaal maar dat lijkt een cyclus te zijn van 3-4 dagen zo geel als een zonnebloem en dan een dag of 3-4 camouflage kleurtjes

A47b0ZA.jpg

alle garnalen dames zijn zwanger :p Ik sprak toevallig de verzorger van het aquarium in de aquadome van het heijderbos en die heeft ze eens een keer opgekweekt, misschien ook eens een poging wagen....

u6rSFtM.jpg

en dan is het nu tijd voor de grootste show-off van de hele bak, mister kaka

q4LptHg.jpg

hij wil heeeel graag op de foto maar stilzitten ho maar, speciaal voor meneer had ik sluitertijden tussen de 1/400ste en 1/500 ste seconden nodig, en dan moet je weer kiezen, je diafragma verder open gooien en hopen dat hij in focus zit (focusdiepte is omgekeerd evenredig met diafragma grootte) of je ISO omhoog gooien wat weer meer ruis geeft...

uVbwxbW.jpg

maar na veel gevloek en geschreeuw dat hij in godsnaam eens stil moest blijven hangen heb ik dan toch 3 mooie fotos kunnen schieten (en zeker 50 fotos kunnen deleten omdat ze alleen een veeg oranje hadden)

Eigenlijk gaat alles heel lekker met het aquarium, alleen de watertemperatuur is constant 28 graden door het warme weer. ik gooi er regelmatig een emmer koud water bij maar een uurtje later zit het alweer op 28 dus ik denk dat ik daar maar even mee stop want die schommelingen kunnen ook niet goed zijn voor koudbloedigen zoals vissen. Wel heb ik nog een akelig dure temperatuurcontroller uit de industrie gratis op de kop gestoken. Ik moet nog even zoeken naar een thermokoppel en ergens in een van mn rommeldozen moet nog een stevig e SSR liggen die ik dan ga gebruiken als extra beveiliging voor de verwarming (mocht die ooit op tilt slaan)

verder staat er op de planning dat ik nog eens een maanlicht moet aanleggen, dus binnenkort maar eens een meter of twee waterdichte blauwe ledstrip bestellen. En aangezien ik binnenkort twee keer n weekje wegben en later nog eens twee weken aan n stuk moet ik maar eens een voerautomaat bestellen.

Ik voer nog steeds gewoon met excel color van aquatic nature en om de 2-3 dagen ofzo krijgen ze wat erwten waar ze echt helemaal gek op zijn. De bettas komen ze gewoon uit mn handen eten!
 
Mooi zeg, vooral mister Kaka! Prachtig ingericht.
 
Mooie bakmaat is 10cm hoger dan die van mij,supermooie vissen en inrichting en je teksten zijn een plezier om te lezen en zo te zien heb je er wel verstand van ook.

Wat ik me sterk afvraag is dit : het kan misschien een domme vraag zijn maar ik moet ze stellen: wat is nu EI methode light ????
 
Mooie foto's! :)

Heb een gevoel dat de kwaliteit van Apistogramma's minder is geworden dan een paar jaar geleden. Heb daar laatst ook wat van gehoord van de LFS hier in de buurt. Zo ben ik zelf door twee mannetjes A. cacatuoides heen gegaan terwijl de vrouwtjes het prima deden.
 
Mooi zeg, vooral mister Kaka! Prachtig ingericht.
Dankje :D

Mooie bakmaat is 10cm hoger dan die van mij,supermooie vissen en inrichting en je teksten zijn een plezier om te lezen en zo te zien heb je er wel verstand van ook.

Wat ik me sterk afvraag is dit : het kan misschien een domme vraag zijn maar ik moet ze stellen: wat is nu EI methode light ????
De appistogramma soorten zijn niet heel erg gecharmeerd van veel nitraten etc wat je met de EI methode natuurlijk juist express veroorzaakt. Ik doseer momenteel dus maar een kwart van de aanbevolen dosis en dat heb ik maar even de EI methode Light genoemd :D

Mooie foto's! :)

Heb een gevoel dat de kwaliteit van Apistogramma's minder is geworden dan een paar jaar geleden. Heb daar laatst ook wat van gehoord van de LFS hier in de buurt. Zo ben ik zelf door twee mannetjes A. cacatuoides heen gegaan terwijl de vrouwtjes het prima deden.
Ik heb het ook al zo links en rechts gehoord als dat waar is dan is dat super jammer want het zijn echt geweldige vissen
 
Van het plan om alles aan te sturen met een arduino ben ik af kunnen stappen. Ik kreeg namelijk gratis en voor niets een industriele temperatuur regeling. Op het werk werden een aantal opstellingen afgebroken en weggedaan en zo kwam dit speeltje bij mij terrecht. Initieel dacht ik nog van waarom geven mensen in godsnaam 400 euro uit aan zo'n simpel doosje maar dr zit me verdorie een berg opties in en op.

De in mijn ogen belangrijkste functies:

-Thermokoppel (wat ik gebruik) of RTD sensors, 0.1 graad accuraat
-Detectie van kapotte sensor of verwarming, plus een berg instellingen voor wat er dan moet gebeuren
-PID sturing of aan/uit (gebruik nu voorlopig even aan/uit)
-PID autotuning en overshoot instellingen (akelig handig om te voorkomen dat je aquarium aan de kook gaat bij het autotunen)
-Temperatuur te laag alarm (en bijbehorende acties)
-temperatuur te hoog alarm (en bijbehorende acties)
-alarmen laten latchen (dat je ze handmatig uit moet zetten) of automatisch uit als alles weer normaal is en bijbehorende instellingen voor wanneer het weer normaal gevonden mag worden
-instelbaar wat hij met verwarmingen en eventuele koeling moet doen om de temperatuur stabiel te houden
-beperking van wat een gebruiker kan instellen, hij staat nu zo ingesteld dat niet iemand per ongeluk een te lage of te hoge temperatuur kan instellen

er zitten nog honderden functies ingebakken van simpelweg hoevaak per seconde hij de temperatuur moet meten tot hoe vaak per uur hij het relais mag activeren (om irritant geklik te voorkomen) en de handleiding is daarmee ook 100 nog wat paginas. na ruim 2 uur instellingen invoeren met die vier knopjes is hij nu actief :) Dat met die knopjes viel overigens nog reuze mee, ik heb al meer ruzie gehad met een stomme fietscomputer als met dit ding.

Moet nu iedereen naar de winkel rennen en zo'n beest van een sturing kopen? nee, maar als je het toch gratis kan krijgen, waarom niet he :D

PgsSZH9E7vI0k1yoNCNNnHNIJRKeRjT4.jpeg
 
Dus hij is nu 2,5 graden te warm?
 
Leuk apparaatje, maar ben wel benieuwd hoe het bakje de afgelopen maand gegroeid is?
 
Het is tijd voor een snoeibeurt maar dat staat morgen op de planning. Dan zullen er ook wel weer foto's komen :D
 
Overzichtsfoto van voor en na de snoeibeurt? Ben benieuwd
 
Klopt, het is hier nog aan het afkoelen van de hittegolf van vorige week. Heerlijk zo op n appartement wonen:rolleyes:


Ja en dan zeker met zo'n warmte terugwin unit? En van die relatief kleine ramen. Kun je niet echt doortochten.
 
Ja en dan zeker met zo'n warmte terugwin unit? En van die relatief kleine ramen. Kun je niet echt doortochten.

Laten doorwaaien valt nog wel mee dat gaat redelijk, het is meer dat er twee gevels permanent in de zon liggen en we op 3 hoog zitten plus dat er geen balkon meer boven ons zit (wat normaal gesproken schaduw geeft op de gevels). Met de gordijnen dicht en snachts alles open was 31 graden binnenshuis geen uitzondering. Het aquarium heb ik op 29 graden max weten te houden door heel veel waterverversen. gelukkig is enkel een betta vrouw gesneuveld (wel de rest van de dag een pesthumeur gehad)

hoe dan ook ik heb de planten toennet eens stevig terug gesnoeid en weer wat vorm gegeven aan het oerwoud. Ik zal als het donker is straks eens wat fotos schieten die ik dan vanavond of morgen online zal gooien :)
 
Owkeeeeej hier gaan we weer

deze middag, nog met zon en alles dus niet direct de beste foto
fvngfJ5.jpg


een emmer planten later
CglAJqg.jpg


die bos sla linksvoor heb ik toch maar eens naar rechtsachter verplaatst, hij begon erg groot te worden en de planten eronder kregen geen licht meer. de anubias heb ik iets naar links gedaan en linksboven de salade zat nog wat javamos dat ik weg heb gedaan. het javamos op de grote tak heb ik sowieso eens flink aan gesnoeid want dat was zo groot dat er regelmatig plukken ronddreven.

en wie zat er weer direct op de voorste rang...

LDkr9NE.jpg


dan ook direct maar even zn vriendin showen
62M3IBK.jpg


garnalen meeting in het mos
y96nrLi.jpg


de poetsploeg die de poetsploeg poetst
nyCfOki.jpg


jaja je mag nog eens op de foto

EGTtBjr.jpg


en als hij nou eens dat plukje alg pakte dan zou dat heel erg op prijs gesteld worden :D
PeJRCyI.jpg


en dit is toch wel een favoriet, dat beest probeert de hele dag een stok na te doen (daarom heet hij nu ook stok)
APxaeWZ.jpg

VSdcQ8s.jpg


ik heb hem bij het rommelen in de bak al onbewust vastgepakt en hij bleef gewoon rustig tussen mn vingers in zitten :D
TAp7W1r.jpg

ook deze verdienen wel eens wat aandacht

qjzL9PA.jpg



komt hij weer :D

UFBTIix.jpg


de kardinalen beginnen trouwens ook erwten te eten

PFysVbE.jpg


eigenlijk iedereen is tegenwoordig gek op erwten
6S7f1HL.jpg

echt iedereen....
1sJSTJK.jpg

closeupje
cv3w2YR.jpg

nog een erwten eter
j15AzPc.jpg

slakje poetsen
TXGe6NZ.jpg

ERWT SPOTTED!!!!
P4P7ik0.jpg





op het boodschappenlijstje: een set macroringen

ik zou graag nog wat dichter bij het glas kunnen komen maar om er nou weer een dure maco lens voor te kopen... dan liever 30-40 euro voor een setje ringen :D
 
Leuke foto's en een mooie bak, hoor!
De temperatuur zakt wel weer, komende weken blijft het weer zoals het nu is, dacht ik
 
Schitterend!
 
Prachtige foto's! Hele mooie bak!
 
Prachtige plaatjes, en een mooie bak!
 
Echt een prachtige bak! En best wel grappig dat je eerder carnivore vissen erwten eten, mijn betta eet echt niets van voer dat ook maar een beetje groen ziet ;)
 
Wat een prachtige foto's!
 
Dank jullie, en tjah dat ik carnivoren vegetarisch heb gekregen dat snap ik zelf ook niet zo goed want ze krijgen genoeg :)

ik hoop dat de plaatjes binnenkort nog mooier worden wanneer die macro ringen voor mn camera aankomen, dan kan ik letterlijk tegen het glas aan gaan zitten met de lens ipv op een kleine halve meter afstand. En misschien eens kijken of ik goedkoop een flitser en statief op de kop kan tikken om het leven nog wat makkelijker te maken

De volgende keer dat ik in de aquarium winkel kom sowieso ook maar eens witte filtermatten meenemen want ik zie altijd redelijk veel miniscuul zweefvuil. Of natuurlijk een legertje waaierhand garnalen maar dat lijkt me met de toch al ietwat gewaagde (maar tot nu toe perfect verlopende) combinatie van betta en appistogramma weer net een stapje te ver.

Ik heb ook de plannen klaarliggen om volgende week op de lasercutter even een behuizing uit te snijden voor die temperatuur controller, zoals alles nu in de kast ligt vind ik voor korte duur te doen maar voor de langere termijn wil ik alle 230v spul bedekt hebben
 
zo mooi foto´s ben jaloers op die dat voor elkaar krijgen :thumbs:
leuke vissen en bak heb je trouwens staan
 
Prachtige frisse bak zeg!
 
En het tweede betta vrouwtje is opeens ook dood. Heeft iemand dit eerder gehad, beide dames waren eerst een beetje triest, hingen vooral aan het oppervlak (terwijl het mannetje juist lekker vrolijk en actief rond hangt) en liggen van t een op t andere moment dood op de bodem. Ik snap er niets van. Waterwaarden heb ik eigenlijk geen idee van maar wekelijks ververs ik 50% dus de kans dat het daar aan ligt is astronomisch klein.
 
De macro ringen zijn binnen :D

Ik kan nu letterlijk met mijn lens tegen het glas aan zitten en de vissen van heeeel dichtbij erop zetten. Naast dat ik nu dichtbij zit hoef ik nu ook niet perse in een pikdonkere kamer te zitten aangezien ik nu geen reflecties opvang. Binnenkort dus ook maar eens met flits proberen om lagere ISO en sluitertijden te kunnen gebruiken. Ook heb ik voor het eerst manueel scherpstellen gebruikt, de macro ringen ondersteunen autofocus maar ik dacht waarom ook niet.

Mijn fotografie skills zijn verre van perfect maar here we go again :D

kGAYShT.jpg


Cacatuoides man in volle glorie

kq6Cj96.jpg


Stok tijdens zijn favoriete bezigheid, stokken nadoen.

6jICcHH.jpg

aan die stenen te zien moet ik eens wat minder algentabletten gaan voeren....

RkcOvct.jpg

hij kwam nog even poseren

PP9wmnp.jpg


S1kuVrT.jpg

closeupje van stok

WDwUKFa.jpg

en de laatste :D
 
Mooie foto's heb je gemaakt, vooral de laatste met de zwarte achtergrond
 
Dank je, ik ga vanavond weer eens wat onderhoud doen en nog wat foto's van de andere bewoners proberen te schieten. De familie cacatuoides is zo camera geil dat ik de helft van de foto's niet kon gebruiken omdat er opeens een cacatuoides blur door de foto zat omdat die beesten de lens letterlijk blijven volgen.
 
Mooie bak en enorm mooie foto's zeg!
 
Leuke vissen en hele mooie bak:)
 
dankjewel voor de complimenten :)

ik heb nog wel wat foto's geschoten maar de accu is nu leeg en even geen fut om alles te importeren en dergelijke. morgen waarschijnlijk weer wat fotos
 
Terug
Bovenaan