De Leuvense bak van PoorHonestDoctor.


PoorHonestDoctor

Well-known member
Lid geworden
30 augustus 2016
Berichten
182
Leeftijd
34
Hallo allemaal,

ik heb ondertussen al zo links en rechts wat op het forum rondgehangen maar ik denk dat het tijd is om mijn bak een foto-album te geven, en laat ik mij dan direct ook maar voorstellen :)

Ik ben Gideon en zoals de naam van dit topic eigelijk al verklapt woon ik in Leuven. Ik ben waarempel niet eens een Belg maar vanwege mijn werk aan de universiteit van Leuven ben ik in het Land van de frieten, bier en chocolade beland. Mijn onderzoek draait zo'n beetje rond biosensoren en hobbymatig ben ik graag met electronica bezig, de komende tijd zal ik dan ook een poging doen om mijn aquarium deels te automatiseren door middel van een Arduino Mega met TFT schermpje, hij ligt al klaar op mijn bureau maar eigenlijk heb ik een gruwelijke hekel aan programmeren dus dat is een langetermijnprojectje. Dit is mijn eerste aquarium maar ik heb jaren geleden een vriend van me regelmatig geholpen met zijn aquarium en ik denk dat ik toen een slok teveel aquarium water heb binnengekregen tijdens het aanzuigen van een potfilter want al jaren sluimerde de aquarium koorts een beetje. Maar dan nu, zonder nog meer geleuter: mijn opstartende aquarium

Het aquarium zelf is een Aquatlantis fusion 100 waar ik zojuist een JBL E1501 op heb aangesloten, momenteel staat de bak er zo bij:

WTIeaad.jpg


momenteel draait de interne filter nog mee, ik heb de JBL filter gekocht omdat ik de interne filter wat veel geluid vond maken en ik las dat de JBL filters zo stil waren dat sommigen ze op hun slaapkamer hebben staan. Ik ben benieuwd want momenteel maakt de JBL filter meer kabaal dan de interne filter :p

ik heb hem al eens goed geschud en zo af en toe komt er nog een belletje uit dus ik hoop dat hij morgenvroeg zo fluisterstil is als dat de meeste mensen beweren.

Mijn waterwaarden waren vorige week al goed en komende zaterdag ga ik als alles goed is een groep corydoras en wat slakken (er zit al 1 grote meeliftende puntslak en een aantal kleine slakjes in) halen als eerste bewoners. Over de loop van een aantal weken ga ik dit uitbreiden met bijlzalmpjes, een scholenvis, en waarschijnlijk twee koppels appistogramma cactuoides, agassizii, macmasterii of schaakbordchicliden. zoals jullie zien ben ik daar nog niet uit. momteel neig ik al sowieso naar de agassizii...
 
Mooie start hoor! Ben benieuwd als het nog een beetje gegroeid is, wordt volgens mij alleen nog maar mooier dan :)
 
Nou ik moet zeggen dat de LED balk die erboven hangt wonderen doet, die zwaardplant linksachter heeft echt een hele cluster nieuwe bladeren gekregen op iets van 3 weken tijd, het haargras dat linksvoor staat heeft al uitlopers centimeters ver van de moederplant zelf af en de cryptocorynes hebben al hun originele bladeren al vervangen (die verslijmden binnen een paar dagen na planten). Maar ik ga de komende maand ofzo eens even geen nieuwe planten erbij stoppen, eerst eens even zien hoe dit allemaal gaat groeien

de eerste prioriteit is nu om dat filter stil te krijgen, morgen maar eens kijken voor wat geluidsabsorberend materiaal om de kast vanbinnen mee te bekleden :)
en zaterdag een stuk of 10 corydorassen halen, ik zag prachtige corydoras aneus CW010 zitten dus wie weet... :)


EDIT: net eens terwijl de filter liep met die aanzuigknop gepompt en hoppa, weer ene hoop lucht die eruit kwam, hopelijk is dat de oorzaak van het gebrom
 
Laatst bewerkt:
Omdat het mogelijk interessant kan zijn voor anderen, zo heb ik mijn filter gevuld:

onderste mand, keramische ballen en een handje pijpjes
tweede mand, keramische pijpjes
derde mand, onderste schuime schijf eruit en het restant van de pijpjes, bovenste schijf erop
vierde mand, gewoon de matten

ik heb hiervoor een 2kg zak pijpjes van veldhuis gebruikt, eigenlijk had ik de kleintjes besteld maar zo te zien heb ik de medium maat gekregen, geen probleem wat mij betreft :)

standaard zit er bij de filter 3 manden met filtermatten en 1 mand met die ballen, online kom je soms op forums nog fotos en filmpjes tegen van de vorige versie waar keramische buisjes werden geleverd voor de tweede mand. maar voor een tientje extra kun je zelf een berg pijpjes erbij gooien

Z4KIW6WQViBo1H4SmbLsAkFIrpaAE_iJ.png
 
Zou je onderste 2 bakjes omdraaien, zo kunnen de pijpjes het meeste vuil eruit filteren en raakt je bio materiaal minder snel verstopt ;)
Ik had op mijn 1501 ook filterwatten onder die grove spons in de bovenste bak en ook filterwatten op de pijpjes liggen.
Echt kraak helder water, geen vuiltje te zien
En ff wiebelen bij het starten hielp bij mij tegen de herrie ;)

In mijn kleine bakje album staat in de eerste post een linkje naar een aquarium controller met touchscreen en arduino mega ;)
 
dat zal ik de volgende keer dan eens omdraaien :)

de filter is ietsje stiller geworden na veel kantelen, schudden en pompen (met die knop) maar ik heb nog steeds een beetje een brom erin, ik lees dat sommigen hem op hun slaapkamer hebben staan dus ik snap niet helemaal waarom hij dan toch nog zoveel geluid maakt.

En ik ben via jouw posts op die controller gekomen, ik ga hem denk ik wat aanpassen aan mijn eigen voorkeuren zodat de bulk van de code al af is en ik dat niet zelf hoef te doen. sowieso maar eens een metertje WS2812B leds bestellen om een nachtverlichting te maken
 
WS2812B zodat de maan van kant naar kant kan gaan?

Mja lekker makkelijk toch? Heb je alvast een startpunt om op te kunnen beginnen
 
Initieel wilde ik eens beginnen met vrij warm wit licht net nadat de grote led balk uitgaat en dan langzaam overgaan op donker blauw. Maar de beweging van de maan Is natuurlijk ook nog erbij te simiteren door een soort spotlight van links naar rechts te laten gaan.
 
Dank je, ik heb aardig wat tijd staan rommelen eer ik een beetje tevreden was. Nu ga ik eens even afwachten hoe alles gaat groeien en eerst eens wat vis in de bak krijgen eer ik weer verder ga met de planten :)
 
Als je de pomp in de kast onder het aquarium hebt staan kan je het geluid wat je nu hoort oplossen door deze een klein beetje te draaien of te verschuiven. Dit kan net het probleem van de resonantie, welke komt door je aquariummeubel wat als klankbord fungeert, oplossen.
 
ik hoor het ook wanneer ik de filter optil en hij dus in feite zweeft. als ik me dit weekend verveel dan ga ik hem eens openmaken (die mandjes wisselen zoals tuinkabouter zei) en direct even de rotor van de pomp eruit nemen, misschien dat er daar iets net niet helemaal lekker zit.
 
De straat uit (tiensesteenweg) en dan de 3e afslag links zo te zien ;)

Ik heb de filter manden omgewisseld, de hele boel ontlucht maar nog steeds die stomme brom. De rotor heb ik er eens uitgewipt maar ook daar voelde ik niet geks aan. De klem die de rotor vastzit nog maar eens goed aangedraaid maar ook dat doet er niets aan. Van t weekend ma eens informeren bij de aquarium winkel dan
 
Ja technisch gezien woon ik niet in Leuven maar in korbeek-lo :)

Morgen als het goed Is de eerste visjes halen, ik heb er zin in!




EDIT:

Net eens even een decibel meter App geïnstalleerd, een stille kamer Is 40 dB, een meter voor het aquarium 50dB en naast het filter 56dB :(
 
Laatst bewerkt:
Dan moet je niet gaan lachen, aquaworld in Geleen (nederland). Mijn ouders wonen daar in de buurt.
 
De straat uit (tiensesteenweg) en dan de 3e afslag links zo te zien ;)

Ik heb de filter manden omgewisseld, de hele boel ontlucht maar nog steeds die stomme brom. De rotor heb ik er eens uitgewipt maar ook daar voelde ik niet geks aan. De klem die de rotor vastzit nog maar eens goed aangedraaid maar ook dat doet er niets aan. Van t weekend ma eens informeren bij de aquarium winkel dan

De meeste pompen worden na 2 tot 3 weken een stuk stiller. Er vormt zich een biofilm op de rotor en magneet. Hierdoor loopt deze steeds soepeler.
Ook zal het de eerste weken lijken alsof de filter snel vervuilt. Dat komt omdat de biofilm ontstaat, en later ook het vuil afbreekt.
 
Oh, totaal anders dan ik had verwacht, maar daarom niet verkeerd! ;)
Waar ga jij eigenlijk? Een (backup) aquariumwinkel op minder dan een uur afstand is natuurlijk altijd fijn

En biljoenblik, dan hopen we daar maar op. En anders maar eens zoeken voor smeervet dat in aquaria gebruikt kan worden :p
 
Waar ga jij eigenlijk? Een (backup) aquariumwinkel op minder dan een uur afstand is natuurlijk altijd fijn
Ik ga in DSZ (Dieren Speciaal Zaak) Gejo, de eigenaar Peter heeft echt kennis van zaken, hij weet wat hij doet en waar hij het over heeft.
Ik had er overigens ook een topic over gemaakt, ondertussen hebben ze een volledig nieuwe inrichting, moet binnenkort eens nieuwe foto's plaatsen. : https://aquaforum.nl/threads/tielt-winge-be-dsz-gejo.93251/
We hebben het al eens gehad over weekendwerk dat ik daar zou kunnen gaan doen, dus wie weet, zien we mekaar daar ooit. ;)
 
Dat ziet er best goed uit, fijn om te weten.

We zitten ondertussen al op pagina twee met ons geklets, ik post morgen foto's mét vis :D
 
Nou ze zijn binnen :D

ik heb na lang wikken en wegen toch voor de Corydoras Julii/trilleneatus gekozen in plaats van de corydoras CW010 (met die neon oranje streep). Ik vond de Corydoras CW010 toch een beetje te passief en in de aquarium winkel vertelde de eigenaar dat ze inderdaad wat passiever waren dan andere corydoras soorten, dus na een hele tijd voor de bakken te hebben gezeten heb ik toch besloten voor de Jullii. Die laatsten waren hun complete bak aan het omploegen terwijl die CW010 gewoon maar wat op het zand lagen te chillen. Thuisgekomen ben ik nog steeds blij met mijn keuze want ze hebben werkelijk de hele bak omgeploegd vannacht, als een stel duitsers op het strand hebben ze allemaal kleine gaatjes over de hele zanbodem gemaakt en een complete loopgraaf langs de rechter kant. Ze hebben ook totaal niet begrepen dat ze een bodemvis zijn want ze gaan de hele tijd langs de ruiten op en neer. Eerst dacht ik dat er iets mis was maar na ze een tijd te hebben bekeken lijkt het er sterk op dat ze met hun reflectie en de stroming van het filter spelen. tijd voor wat fotos

11XAzrH.jpg

zo stond de boel er gisteren bij, nog even snel 20% water ververst terwijl de vissen erin hingen. dat ging geweldig veel makkelijker dan eerst want ik heb nu een slang van 12 meter die ik in de badkamer op de kraan kan aansluiten, even aanzuigen en laten lopen, dan op de kraan draaien en hoppa even de bak bijvullen. Tip: die wasknijpers zijn essentieel, de eerste poging tot bijvullen resulteerde in dweilen

cx8XpNH.jpg

hier liggen de dames en heren er nog wat verschrikt bij maar dat heeft nog geen vijf minuten geduurd

W4xax1l.jpg


en hier komt de ancistrus die ik ook nog heb gekocht even de boel photobomben :D

geNeSHo.jpg

en dit is momenteel hun favoriete bezigheid: spelen met hun reflectie in de stroming van het filter.

Verder zitten er nog twee dikke appelslakken maar die zijn direct mijn achterwandje beginnen op te poetsen





Helaas ook iets minder nieuws, de E1501 lijkt toch een fabrieksdefect te hebben. In de aquariumwinkel zeiden ze ook dat hij echt fluisterstil hoort te zijn. Helaas had ik hem bij Veldhuis besteld (daar wij hij toch wel behoorlijk wat goedkoper) dus daar ga ik nu maar eens een mailtje naar toe sturen. Ik ga eens vragen of ik die filter een minuutje ofzo zonder rotor kan/mag laten draaien want ik krijg het gevoel dat de spoelen van de pomp gewoon als een gek staan te resoneren op de 50hertz van de netspanning.
 
De ancistrus heeft ontdekt dat hij de draadjes waarmee ik een aantal planten had vastgezet heel erg lekker vind, binnen no time dreven mijn anubias en javavaren dus door de bak:stom:. Na wat gerommel staat het weer net iets anders. nu maar hopen dat hij de draad dit keer met rust laat en anders maar visdraad halen.

15692907-5cd8-4e43-a402-34232fc3b8f1
Toq4zHF.jpg

Voorkant, met rechts de groep corydorassen die nog steeds niet beseffen dat ze een bodemvis zijn. ze zijn eigenlijk de hele dag langs dat rechter raam aan het dansen, ze zien er hun spiegeling en de binnenfilter blaast tegen dat raam, iets dat ze blijkbaar heel fijn vinden.

e20890H.jpg

zicht vanuit de woonkamer

Bbul9za.jpg

en vanuit de eethoek/keuken gezien

0d9ff804-8ee9-4118-bb58-16d078659bc9
ZiDplZX.jpg

mijn gazonnetje gaat opeens hard, zowel naar hiervoren, als tussen die twee stenen, als achter de steen komen sprieten naar boven.

1a1e3b78-6154-4321-89cc-a8daf259d098
Kabtu3m.jpg

het hol van de ancistrus

JKKxNUi.jpg

dit is iets waar ik nog wel een vraagje over heb, de originele bladeren van mijn zwaardplant krijgen een voor een bruine punten en de nieuwe bladeren zijn ietsjes lichter van kleur zoals net iets dieper in de bak te zien is. Is dat normaal of hebben mijn planten iets tekort?

vqJtoTK.jpg

ohjah, en weet hier iemand of dit nou de julii of de trilineatus is?

dtCl3is.jpg

en ten slotte degene aan wie jullie deze update te danken hebben;)
15692907-5cd8-4e43-a402-34232fc3b8f1
 
Leuk! Mooie visssen hoor :)

Als het goed is zullen alleen de oude bladeren (waarmee de plant kwam) bruin worden en afsterven. Dat komt omdat die boven water gegroeid zijn, en de plant nu nieuw blad voor onder water gaat maken (wat dus soms ook wat anders van kleur / vorm kan zijn). Als je nieuwe blad echter ook weer afsterft of problemen lijkt te krijgen, dan is er een kans dat er iets mist.
 
Dat tegen het raam aan zwemmen is niet iets fijn vinden maar is stress van hun nieuwe omgeving en hoort weg te trekken. Je hebt trilineatus, zoals zo goed als iedereen.
 
Dat tegen het raam aan zwemmen is niet iets fijn vinden maar is stress van hun nieuwe omgeving en hoort weg te trekken. Je hebt trilineatus, zoals zo goed als iedereen.


En dat is niet super, ik had niet het gevoel dat ze gestresst zijn aangezien ze totaal niet bang zijn van beweging bij het glas, ze zijn absoluut niet schuw. Vandaag leek voor de ruit zwemmen wel een stuk minder te zijn en vertoonden ze meer corydoras gedrag; lekker in groepjes een beetje rondscharrelen over de bodem.

En bedankt voor de identificatie, de exacte naam kennen is altijd leuk :)



Ik had vandaag eens een stuk courgette afgezonken met zo'n klei ring van de planten voor de ancistrus maar die zat veel liever op het hout, de slakken daarentegen...
 
toennet een mailtje gehad van Veldhuis aquaria, ze denken dat de rotor van mijn filter niet goed is dus ze sturen me een nieuwe toe. nu maar hopen dat het dat is, top service in elk geval :thumbs:
 
Mijn EI voedingsstoffen zijn binnen :) de oplossingen zijn gemaakt, vanavond maar eens lekker gaan zitten kleien want ik heb ook de kleibolletjesmix meebesteld :D
6VJYAj8.jpg

YNI9Fsz.jpg


Door de drukke weekends heb ik mijn visbestand nog niet kunnen uitbreiden, hopelijk lukt het me zaterdag om een harem Apistogramma Agassizii, eventueel nog een dwergchiclide koppeltje, wat bijlzalmpjes, misschien nog een paar ottocinculus (of iets anders wat me nog leuk lijkt) en wat japonica garnalen te halen.

direct ook maar eens kijken voor witte filterwatten, ik draai nu puur op blauwe en zie toch best veel fijn zweefvuil drijven


Ohjah dat knobbeltje is nog even wat groter geworden en nu opeens is het weg en zie je een soort litteken zitten. de cory lijkt er geen last van te hebben dus lekker laten gaan :)
 
Als ik iets mag meedelen, ik zou geen 2 soorten dwergcichliden nemen. Ik weet niet welke maat je bak heeft?

het is een meterbak (100*40*60)

Ik weet dat het niet altijd aan te raden is maar ik zie het bij mijn schoon-opa goed gaan met een koppel ramirezi en macmasterii en ik weet dat er nog wat mensen op het forum zijn die meerdere soorten samen houden. als ik het doe dan ga ik denk ik sowieso voor soorten die niet op elkaar lijken
 

Terug
Bovenaan