De Leukste Gezelschapsvissen


Ronnie

Well-known member
Lid geworden
10 april 2018
Berichten
72
Leeftijd
60
Locatie
Den Haag
Zijn er nog mensen die ervaring hebben,adviseren en mening delen welke vissen leuk bij elkaar kunnen in Gezelschapsbak van 2m breed?

Sowieso wil ik Kardinaaltetra''s dus welke kunnen heel goed daarbij?
Liefst wil ik ook 5-7Scalare Maanvissen erbij,er wordt vaak gezegd dat het af te raden is omdat er risico is dat de Kardinaaltjes worden opgegeten! Voorheen ging het bij mij prima samen in een (eigenlijk te kleine)1.20m bak! Mogelijk maakt t uit dat je vaker levend voer geeft! In m' vorige bak had ik veel beplanting en geen kienhout (destijds wist ik hun natuurlijke levenswijze niet ) zou dat de reden kunnen zijn dat wanneer je veel kienhout hebt en minder planten dat Maanvissen sneller kunnen happen? Verder las ik dat je niet te veel soorten vis moet nemen maar een stuk of 3:eek:nderlaag midden en oppervlakte maar ik hou juist van zoveel mogenlijk verschillende soorten scholen! Ik denk nu aan Maanvissen, Kardinalen, Roodkopzalmen,Corydoras sterbai, kleine algeters,Chinees Danio''s en koppel Kersenbuiken! Eigenlijk wilde ik ook nog Fantoonzalmen en ook nog grote vissen voor ook de middenlaag! Kenners zullen dit te veel en te onrustig vinden?
Bak wordt ca600liter! Ik weet dat je voor de Maanvissen 50 L per vis moet rekenen en verder 1cm per vis! Het Liefst wil ik onder de max blijven en dat kan! welke vissen zou ik moeten schappen of welke zijn leuk bij de Kardinaaltetra voor de 2m bak?
 
Oh ja, wanneer ik besluit Kardinaaltetra''s gewoon bij Maanvissen Scalare te doen,doe ik eerst de Kardinalen en andere kleintjes in de bak, wanneer ze groter zijn,dan kleine maanvissen erbij
 
1 cm per vis? eerder 1 liter per cm vis lijkt mij...

Je wilt dus de volgende soorten:
Kardinaaltetra
Maanvis (Pt. scalare)
Roodkopzalmen (welke? H. rhodostomus, H. bleheri of p. georgiae?)
Corydoras sterbai
kleine algeneters (welke had je in gedachten? een schooltje Otocinclus zou kunnen, maar ook bijvoorbeeld een of twee Ancistrussen (bijv. Ancitrus cf. cirrhosus)
Chinese danio's
Kersenbuikcichliden (koppel)
Fantoomzalmen (rode, zwarte of gele)
grotere vissen voor de middenlaag

De chinese danio's zou ik gelijk wegstrepen, omdat die qua temperatuur en herkomst niet echt matchen met de rest van het bestand.
Kersenbuikjes komen eveneens niet uit Zuid-Amerika (de rest, behalve de chinese danio's wel, volgens mij) en ze zijn m.i. zeker geen goede combi met de corydoras. Daarbij komt nog dat ze waarschijnlijk best snel jongen krijgen, die je weer niet kwijt kunt.
De grotere vissen voor de middenlaag zou ik ook weglaten als je maanvissen neemt, omdat ze elkaar anders in de weg zitten.

Dan hou je dus over:
Kardinaaltetra
Maanvis (Pt. scalare)
Roodkopzalmen
Corydoras sterbai
kleine algeneters
Fantoomzalmen (rode, zwarte of gele)

Ik zou zelf gaan voor een groepje van 5-7 maanvissen, een school van zo'n 80-100 roodkopzalmen of kardinaaltjes (niet allebei, dat oogt zo rommelig als ze door elkaar zwemmen), een schooltje van 20 Corydoras sterbai, twee of drie ancistrussen en een schooltje van 20-30 zwarte fantoomzalmen (heb ik zelf ook gehad, schitterende beesten, vooral als de mannetjes lopen te pronken!)

Het is misschien wel een beetje vol, dus zou je er nog bijv. de Corydoras of de fantoomzalmen uit kunnen laten, maar ja, dan wordt het ook weer zo leeg hè;)
Ik ben er hierbij trouwens vanuit gegaan dat de combi maanvis-kardinaaltjes goed gaat, maar dat is niet altijd zo, zoals je zelf al zei. Ik neem aan dat hetzelfde geldt voor roodkopzalmen, maar ik heb geen ervaring met maanvissen, dus dat kan ik ook niet zeggen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt;)
 
Dan hou je dus over:
Kardinaaltetra
Maanvis (Pt. scalare)
Roodkopzalmen
Corydoras sterbai
kleine algeneters
Fantoomzalmen (rode, zwarte of gele)

Ik zou zelf gaan voor een groepje van 5-7 maanvissen, een school van zo'n 80-100 roodkopzalmen of kardinaaltjes een schooltje van 20-30 zwarte fantoomzalmen

Het is misschien wel een beetje vol, dus zou je er nog bijv. de Corydoras of de fantoomzalmen uit kunnen laten, maar ja, dan wordt het ook weer zo leeg hè;)
Ik ben er hierbij trouwens vanuit gegaan dat de combi maanvis-kardinaaltjes goed gaat, maar dat is niet altijd zo, zoals je zelf al zei. Ik neem aan dat hetzelfde geldt voor roodkopzalmen, maar ik heb geen ervaring met maanvissen, dus dat kan ik ook niet zeggen.


Leuke gedachte ja maar zoals je al zelf zegt dat word levend voer. Hier ook gedaan met een groep manen en je groep neons/kardinalen zal verminderen en je roodkopzalmpjes ook. Het advies is dan ook om zoals word gezegd fantoomzalmen is een betere keuze. Diamant zalm, roodstaart zalm zoiets? Die worden net wat hoger vergeleken het langwerpig lichaam van een kardinaaltje enz
 
Klopt1cm vis per liter en de "gewone" Maanvis 50L per vis!
Ik dacht aan 6 algeters5cm maar zet het zoden aan de dijk voor alg? Ik zou het doen puur voor alg niet voor mooi! Roodkopzalzalm zwemt toch enigzins onder de kardinaal en Maanvis en net als Corydoras zelfde biotoo
8-12 in gedachten!
Rode fantoonzalm vind ik mooi
Chinees Danio ik weet15-22graden of zo maar heb ze altijd op 25 gehouden ging prima bij ander op Forum ook en volgens handelaar ook maar misschien wegstrepen toch? Marmer bijlzalmen zelfde biotoop beter? of andere suggestie voor oppervlakte? Ik dacht aan 8 Corydoras!
Kersenbuik is inderdaad ander biotoop maar vind ze PRACHT heb ze altijd probleemloos in gezelschap gwouden en er is ooit slechts 1baby groot geworden! Ik zit ook niet op jongen te wachten trouwens! Toch schrappen! Als ik u zo lees beter groterende scholen van t zelfde dan kleinere scholen van verschillende! Men zegt inderdaad van Kardinalen hoe meer hoe beter maar ik lees ooktober vissen maar voor al niet te veel! Ik dacht aan een stuk of 18 Kardinalen maar als ik ga wegstrepen wellicht meer! Ik lees ook van veel afvalstoffen en overbezettinga vissen: alg bevouderen! Scholen vind ik mooi maar hoeft voor mij ook niet te veel te zijn,vissen moeten het oveigens wel gelukkig voelen! Kardinalen scholen niet heel erg heh? wat is uw advies? wat betreft de vissen beste tot recht komen kwam aantal in 2 m bak! Kunnen Scalarer in 50cm diep naar achter toe en ik dacht aan 60 of 65cm hoog alleen wellicht moeilijk voor plantengroei zo''n hoge bak of ik beter afzien van Maanvissen! De plek die ik in gedachten heb kan maar50diep
 
als de danio het doet zegt dat niet meteen dat ze het goed doen. Ik zou hem schrappen. En als je algemeners puur voor de algen wilt zijn er ook slakken.

Ik denk dat veel mensen op het forum zullen zeggen dat maanvissen in 50cm diep kunnen. Maar het ligt naar mijn mening erg aan de maanvis. Een bekende van mij heeft maanvissen die echt wel de 20cm halen vanaf de bovenkant tot de onderkant terwijl veel andere maanvissen de 15cm niet eens halen . Persoonlijk vind ik dat dus lastig te beantwoorden.
 
15 cm maanvissen
Ik denk dat veel mensen op het forum zullen zeggen dat maanvissen in 50cm diep kunnen. Maar het ligt naar mijn mening erg aan de maanvis. Een bekende van mij heeft maanvissen die echt wel de 20cm halen vanaf de bovenkant tot de onderkant terwijl veel andere maanvissen de 15cm niet eens halen . Persoonlijk vind ik dat dus lastig te beantwoorden.

20 cm is niet zo groot of speciaal hoor als je ze goed verzorgd als ze klein zijn worden ze (afhankelijk welk soort en dergelijke) makkelijk 25 a 35 cm
 
15 cm maanvissen


20 cm is niet zo groot of speciaal hoor als je ze goed verzorgd als ze klein zijn worden ze (afhankelijk welk soort en dergelijke) makkelijk 25 a 35 cm

Raszuivere Maanvissen wel ja maar al die verre nakweek zooi die je veel bij lfs ziet die worden echt niet zo groot hoor
 
Ja dank je wel, toch al weer met een bepaalt advies en ander oogpunt! Ieder geval worden Kardinalen hoofdvissen daar om heen bouwen dus,maar met 80(veel zeg) zit je al aan aan 400 liter(80x5cm) en Maanvissen als je het minimale van 5doet is 5x50 Liter is250 plus 400 is al650 L, bak is netto misschien600te veel en blijft er niets meer over voor andere vissen of geen Maanvissen? Als ik nou een stuk of 20 kardinalen neem,zijn een stuk of 12 Roodkoppen erbij dan ook te rommelig? En die Corrydorrassen zijn toch belangrijk voor afval van de bodem op te graven? ze zitten andere vissen toch niet in de weg? en jij denkt al aan 20,ik aan8 Onze scholenverhoudingen liggen ver uit elkaar zeg maar wellicht gulden middenweg, omdat ik meerdere soorten voor ogen had, dacht ik aan 20kardinalen of zo,jij komt met 80-100,wanneer ik vissoorten wegstreep zou ik misschien nu ik jou idee gezien heb, naar 30 kardinalen gaan en dan worden planten ook blikvanger! Verder zal ik even naar die andere vissen kijken die je aangaf
 
Ok Chinese Danio's schrappen en Bijlzalmpjes in de plaats? uitzelfde biotoop! In mijn voormalige te kleine 1.20m bak werden ze niet groter dan 15 cm,in 2m bak ga ik van20cm uit stel dat ze25cm worden dan kunnen die schijfjes makkelijk keren in 50 diep zou ik zeggen en heb ook gelezen op Forum dat zij geen grote afstanden afleggen,zich liever met de beetje stromig laten meesleuren,dus eigenlijk wat gemakzuchti behalve voor de maaltijd dan scheuren ze ineens alle kanten op!
 
je zou ook bentosi white fin kunnen doen , of rouwtetra's .
maanvissen zou ik toch 60 cm aanhouden omdat bij 50 cm hoge bak de waterlijn al gauw 5 cm lager zit.
geen danio's idd dat past qua biotoop en temperatuur absoluut niet
 
Zal kijken voor vis dat is! Misschien toch afzien manen maar blijf toch zeggen meningen liggen uiteen,er zijn groepen die zeggen kan ging prima en anderen zeggen kan niet! nogmaals bij mij gingen 2 maanvissen met kardinalen en roodkoppen prima samen! moet toch te verklaren zijn? Ik had in de goede periode plantenbak,de kardinalen hielden zich op bij de planten, misschien als er weinig planten zijn en ze in open zwemgedeelte zwemmen dat ze makkelijk gehapt worden door de maanvissen? Vrouwtje zag ik trouwens ook eitjes leggen en de hongerige man ad ze tijdens kuitschieten gelijk op!
 
weet of dit nog uitmaakt dat Kardinalen worden aangevallen door Maanvissen: als je toevallig 15 min van de aquariumwinkel vandaan woont en de vissen minder lang hoeven te reizen en dus minder snel ze kunnen afkoelen en hoe langer ze uit een bak zijn des te groter is de kans dat ze zwakker worden en in de natuur worden de zwakken gepakt! Bij andere kleinere vissen hebben ze misschien nog kans weer aan te sterken maar bij de grotere jongens kunnen ze sneller een prooi worden! Verder vraag ik mij af of degene die slechte ervaringen hebben ze bij een kweker kopen mogelijk zijn ze daar kleiner dan speciaalzaak! Ook moet men opletten of de vissen ook gezonder zijn en waar men ze koopt!
 
eeh.... als je een rede wilt waarom ze worden opgegeten. Dan is je antwoord gewoon omdat maanvissen begevenement groot zijn en ze in de bek passen. Ik denk niet dat het aan de tetra's ligt, en zeker naar aan de speciaalzaak of de lfs. Tetra's zijn bijna nooit wildvang. Grotere kans dat het bij jou niet gebeurde omdat je maanvissen of nog niet volgroeid waren of omdat ze kleiner bleven dan de normale maanvis omdat ze in een te kleine bak zijn gekweekt of opgegroeid
 
weet of dit nog uitmaakt dat Kardinalen worden aangevallen door Maanvissen: als je toevallig 15 min van de aquariumwinkel vandaan woont en de vissen minder lang hoeven te reizen en dus minder snel ze kunnen afkoelen en hoe langer ze uit een bak zijn des te groter is de kans dat ze zwakker worden en in de natuur worden de zwakken gepakt! Bij andere kleinere vissen hebben ze misschien nog kans weer aan te sterken maar bij de grotere jongens kunnen ze sneller een prooi worden! Verder vraag ik mij af of degene die slechte ervaringen hebben ze bij een kweker kopen mogelijk zijn ze daar kleiner dan speciaalzaak! Ook moet men opletten of de vissen ook gezonder zijn en waar men ze koopt!



Maanvis pak weg 25cm kardinaal/neon 3cm :juggle:

Maanvis en garnalen jammie nog meer sushi voor de manen!

Maanvis en roodkopzalmpjes yeah duur maar vers gevangen diner :chef:

Het is een algemeen bekend feit waar elke maanvis kenner je precies hetzelfde zal zeggen.

Maar weet je wat. Ga jij gezellig wekelijks na je LFS om je groep bij te houden:D als jij kardinaaltjes wilt prima toch. Ik had ze ook en wist het risico. Dacht ook ach bullshit wat een onzin tot je groep steeds kleiner en kleiner word. Mare daarvoor had ik geen kardinaaltjes gekocht.
 
Even los van waterwaarden, temperatuur en of ze elkaar verdragen, vind ik de volgende site altijd wel handig:

http://aqadvisor.com
 
Ja klopt volgens de info maanvissen te kleine bak waardoor ze mogelijk kleiner bleven
 
Ik ga toch waarschijnlijk Kardinalen met Maanvissen proberen omdat het bij mij altijd goed ging en vaak op YouTube ook gezien (weet niet of ze later verdwenen)Dan doe ik eerst de kleine tetra's en zalmen er in en als ze groter zijn,kleine jonge Maanvissen, als zij dan groot zijn,kun je misschien niet meer het risico lopen er Kardinalen ect. bij te doen!

Vanwege de reacties op t Forum heb ik ieder geval Chinese Danio''s en kersenbuiken uit het hoofd gezet en daarom ben ik mij nu verder aan het oriënteren visbestand alleen uit de Amazone en kwam apistogramma/dwegchicliden tegen mooi zeg,even kijken welke soort relatief makkelijk en niet veel eisend is,en of ze in gezelschap kunnen! Ik heb ook gelezen dat Cicliden niet met Kardinalen Roodkoppen en Corydorassen kunnen dacht ik maar las ook een soort die goed in gezelschap kan! Veel tegenstrijdigheden weer dus! Ongetwijfeld zullen er vinden: dan moet je voor Ciclidenbak gaan!
 

Terug
Bovenaan