De (kleine) kweekstelling van MarlonnekeW


M

MarlonnekeW

Guest
Een paar weken geleden ben ik begonnen met het bouwen van een kweekstelling(kje) en om niet alles door elkaar te laten lopen, leek het me beter om hier een apart fotoalbum voor aan te maken.

De stelling is 1,50m hoog, 80cm breed en 40cm diep. In de stelling staan twee volglas bakken van 70x40x35cm en bovenop komt mijn rekord600 te staan. Voorlopig staan mijn lege Aqua60 nog even bovenop de stelling. Zodra de bakken zijn ingedraaid en de bewoners van de rekord hier naartoe kunnen, ga ik deze leeghalen en de twee aquariums omdraaien.

Zo ziet het houten frame eruit:

_MG_2029_web_zpspp54nszb.gif


Met planken:

_MG_2031_web_zpsh390c3rv.gif


Deze heb ik op de balken geschroefd voor extra stevigheid.

Foto van vandaag: de zijpanelen zijn gemonteerd, de bakken zitten erin, de hamburger mattenfilters zijn klaar, de lampen zijn gemonteerd, op de onderste bak zit al een dekruit en de bodem zit er daar ook al in.

_MG_2062_web_zpsqu4p1tve.gif


Aan de rechterzijkant heb ik 'vensters' in de zijplaat gemaakt, zodat je van deze kant ook in de bakken kunt kijken.

_MG_2064_web_zpsn6d8igfg.gif


Vandaag hoop ik de andere dekruit af te krijgen (en in de andere ruit moet ik ook nog een klepje maken om te voeren), in de tweede bak ook de bodem te doen en ze allebei met water te vullen. Daarna ga ik met de betimmering van de voorkant beginnen. Dus wordt vervolgd...
 
Ziet er al goed uit! Ook leuk, die vensters aan de zijkant. Ben benieuwd hoe het gaat worden. Welke vissen ga je erin houden?
 
Bedankt!

Het plan is voorlopig om de Aqua60 als opgroeibak te gebruiken met daarin ook citroengarnalen. In de rekord komen mijn CR garnalen en voorlopig de corydoras pygmaeus, maar zodra dit nodig is, wordt dit de tweede opgroeibak. In de bovenste bak van de stelling komt een groepje Ancistrus claro met een groepje Corydoras habrosus. Over de onderste bak ben ik nog niet helemaal uit (of eigenlijk helemaal niet uit ;) ).
 
Netjes in elkaar geknutseld en ziet er top uit.

Die vensters aan de zijkant geeft net een wat andere blik aan het geheel, leuk!
 
Bedankt allebei!

De vensters heb ik vooral gedaan, zodat ik ook achterin de bak kan kijken. Dan heb je tenminste een beetje meer overzicht waar iedereen is en of ze er nog wel allemaal zijn (zeker met schuwe vissen of vissen die overdag in hun holletje liggen).

Gisteren ben ik begonnen met het inrichten van de eerste bak. Dit is het voorlopige resultaat.
_MG_2069_web_zpsym7nlzq8.gif


Achter het hout aan de rechterkant staat een Echinodoras ozelot green en Limnophila sessiliflora, dus die worden als het goed is nog een flink stuk hoger. Links komt er denk ik nog een plantje bij.
 
Dat ziet er een stuk beter uit dan die lege bakken. Zie al aardig voor me hoe het er uit gaat zien. top!

Leuk die stenen her en der over de bodem verspreid, weer eens een goede inspiratie!!!
 
Bedankt!

Ik was al een tijdje op zoek naar een paar wat grotere kiezels, maar die zijn nog best lastig te vinden. Een aantal tuincentra hier in de buurt heeft helemaal geen bakken met stenen meer en waar ze dat nog wel hebben, waren het de verkeerde stenen (of lavasteen of Belgisch hardsteen). Nu hadden ze een bak met van alles door elkaar en daar lagen net 2 kiezels tussen, die ik kon gebruiken ;).

De kleintjes komen uit zo'n potje deco-kiezels, maar die heb ik van te voren wel eerst even helemaal uitgekookt.
 
Bedankt allemaal!!

Inmiddels is de stelling af en bewoont.

Zo ziet de buitenkant eruit:
_MG_2213_web_zpsnrdhffe5.gif


De bakken zijn inmiddels ook ingericht.

De bovenste bak (rekord600).
_MG_2221_web_zps1mrjfxhy.gif


Hier komt mijn schooltje Corydoras pygmaeus in

De middelste bak:
_MG_2214_web_zpscn9jiknp.gif


Met hierin

Mijn schooltje Corydoras habrosus:
_MG_2204_web_zpsrvrsjduk.gif


Mijn 2 Ancistrus claro dames, die ik al had:
_MG_2181_web_zpsirkpm3en.gif


��n van de drie nieuwe claro's:
_MG_2208_web_zpscpsqmh2v.gif


En voorlopig even mijn Crystal Red garnalen totdat hun nieuwe bak klaar is:
_MG_2228_web_zpszddmc4wc.gif



De onderste bak:
_MG_2216_web_zpsetlxrndz.gif


Met daarin mijn nieuwe aanwinsten, een groepje Corydoras concolor:
_MG_2175_web_zpsmdardshg.gif


_MG_2242_web_zps2ikqeuw8.gif


En sinds gisteren mijn L201, die een fijn verstopplekje in het hout gevonden heeft:
_MG_2245_web_zps3dw6etgx.gif


In het kweeknetje zitten een aantal pygmaeus eitjes en baby pygmaeus van een week oud, die het blijkbaar helemaal niet erg vonden om tijdelijk even naar een andere bak te verhuizen, zodat hun aquarium slak- en planaria vrij gemaakt kon worden ;).
 
Bedankt!

Het is best wel veel werk, maar ik ben nu wel heel blij dat ik hem gebouwd heb ;).
 
@John: Nou, ik vraag me af waarom ik er altijd pas achteraf aan denk dat ik de ruiten schoon had moeten maken ;).

@Rennie: bedankt! Heb jij inmiddels ook al je groepje claro's uitgebreid?
 
MarlonnekeW zei:
@John: Nou, ik vraag me af waarom ik er altijd pas achteraf aan denk dat ik de ruiten schoon had moeten maken ;).

Tja dat is wel waar,bijna perfecte foto's dan! ;)
 
Zeker mooi ingerichte bakken, en helemaal voor kweekbakken. Ik kan me voorstellen dat je er niet alleen vanwege de eventuele eitjes en jonkies, maar ook omdat ze zo fraai zijn, veel naar zal zitten kijken.

Succes met de pygmaeus eitjes/jonkies, en met andere kweekjes!
 
Bedankt!

Bij bijvoorbeeld de concolor schijnt kweken nog niet zo gemakkelijk te zijn en bij de claro's duurt het ook nog een tijd voordat oud genoeg zijn om te kweken en om ze dan al die tijd in een kale bak te laten zitten, lijkt me ook niet de bedoeling. Ze moeten het natuurlijk wel naar hun zin hebben ;).

Verder komen mijn claro's uit een hele andere bak, dan waar ze nu in zitten; zonder bodem, met alleen daglicht en qua inrichting alleen legholen. Ik kan heel duidelijk merken dat ze veel meer tijd nodig hebben om te wennen, dan destijds mijn andere twee claro's, die wel in een volledig ingericht aquarium opgegroeid zijn. Dat heeft me wel aan het denken gezet. De meeste vissen zullen in een gezelschapsaquarium terecht komen en ik denk dat de overgang naar een nieuw huis een stuk gemakkelijker voor ze is, als ze in een soortgelijke omgeving opgroeien.

Vandaag heb ik de pygmaeus naar hun definitieve huis verhuisd en helaas wilden ze niet meewerken, dus moest alle decoratie uit de bak :stom:
In de planten zag ik overal pygmaeus eitjes zitten en om te voorkomen dat ik over een paar weken de andere bewoners weer op stang moet jagen om de kleine pygmaeus uit te vangen, heb ik besloten om alle planten te controleren en de eitjes in de netbreeder te doen. Uiteindelijk heb ik rond de 100 eitjes gevonden. Dus wordt vervolgd!
 
Je stelling ziet er echt mooi uit zeg :)

En ik ben zo jaloers op je ancistrus claro. :smitten: Ik ben al meer dan een jaar op zoek naar die vissen in de regio Eindhoven. Helaas nog nergens gezien.

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat met je bakken :petjeaf:
 
MarlonnekeW zei:
@John: Nou, ik vraag me af waarom ik er altijd pas achteraf aan denk dat ik de ruiten schoon had moeten maken ;).

@Rennie: bedankt! Heb jij inmiddels ook al je groepje claro's uitgebreid?

Nee nog steeds 3, vind het voorlopig nog ff goedzo :) veel suc6 met de kweek...ben benieuwd! ;)
 
@Rennie: 3 is natuurlijk ook een mooi aantal en wie weet zijn het mannetjes en vrouwtjes. Dan heb je aan 3 in principe genoeg ;). Ik heb nog geen idee wat mijn nieuwe aanwinsten zijn. Ik hoop dat er minimaal een mannetje tussen zit. Twee beginnen al de eerste 'stekels' te krijgen naast hun mond. Dat is best vroeg, dus misschien is dat wel een goed teken.

@retb: De claro is echt heel erg lastig te krijgen op dit moment (en er is ook behoorlijk veel vraag naar). Er is op dit moment een kweker in Ede en dat is ��n van de weinige in Nederland. Dus mocht je ze echt graag willen hebben, dan zou ik wat verder kijken dan alleen regio Eindhoven ;).
 
Het gaat inmiddels erg goed met de Corydoras pygmaeus kweek.

Zo zien ze er uit als ze een paar dagen oud zijn (ze zijn zo klein dat een betere kwaliteit foto helaas voorlopig nog niet lukt):
_MG_2293_web_zpsn8i2ir3i.gif


Een paar weken oud:
_MG_2290_web_zpstob1kj7w.gif


Weer iets later. Dit visje is nu zo'n 0,5cm groot en begint al een mini-versie van zijn ouders te worden:
_MG_2464_web_zps6fdraxfc.gif


De volwassen pygmaeus hebben, tijdens de grote schoonmaak van hun aquarium, tijdelijk in de 'concolor' bak gezeten en ondanks de grotere medebewoners en het feit dat ik hier ruim 100 eitjes heb weggehaald en apart gezet, komen er steeds meer kleine pygmaeus tevoorschijn. Zoals deze:

_MG_2487_web_zpsstfekfwu.gif


Ze zijn super actief en helemaal niet schuw, dus ik ben nogal verbaasd dat ze niet worden opgegeten door de medebewoners, waar ik ook nog maar even een foto van gemaakt heb.

Corydoras concolor:
_MG_2493_web_zpsuummanne.gif


L201 (of toch Hypancistrus contradens?):
_MG_2473_web_zpseyjnbflf.gif


Bloody mary/Rode Sakura/Vuurgarnaal:
_MG_2471_web_zpsloqwnpnf.gif
 
Mooi die corydoras concolor. Ik heb ze ook gehad. Wildvang. Bleven schuw en lieten zich nauwelijks zien zolang ik ze had. Ik had ze wel in een hele grote bak met veel verstopplaatsen. Het zijn zwartwatervissen.
 
Bedankt! Ik vind het ook een erg mooie en leuke soort. Als het goed is, is het ook wildvang en dan heb ik waarschijnlijk mazzel met mijn groepje gehad, want hier zijn ze totaal niet schuw. Het grootste deel van de dag zijn de voorin het aquarium te vinden en als ik voor de bak ga zitten, vinden ze dat (ogenschijnlijk) totaal niet erg. Meestal beginnen ze met gondelen, omdat ze verwachten dat er eten te vinden is ;).

Ik ben heel benieuwd of het uiteindelijk gaat lukken om met deze soort te kweken, want dat schijnt nog best lastig te zijn.
 
Ziet er heel goed uit! Ik ga dit even volgen :D
 
Prachtige stelling, mooie vissen en super foto's! :thumbs:

groetjes John.
 
Bedankt allemaal!

De afgelopen weken is er een klein beetje wat veranderd. Het blijkt namelijk dat het aquarium bovenop de stelling totaal niet geschikt is om regelmatig baby corydoras uit te moeten vangen; het had niet veel gescheeld of ik had met emmer, water en baby cory's op de grond gelegen ;).

Dus heb ik de boel een beetje omgegooid. De bovenste bak is nu het domein van de Claro's. Dit had ook het voordeel dat ik gelijk de bodem kon veranderen van filterzand naar zwart zand, want ik merkte dat ze dat ze een lichte bodem toch wel een stuk minder fijn vonden.

Een paar foto's.

Een van de nieuwe claro's, die gelijk een stuk minder schuw geworden is:
_MG_3272_web_zps0efhfnxn.gif


Op het hout:
_MG_2819_web_zpst5siyyua.gif


Dit is niet echt een geweldige foto, maar laat wel goed zien hoe ze van kleur veranderen als ze op een donkere achtergrond zitten:
_MG_2818_web_zpswyofqmjw.gif


Een van de jonge pygmaeus, die al flink gegroeid zijn:
_MG_2860_web_zpsjiwoabkb.gif


Corydoras habrosus, waarbij goed het verschil tussen een vrouwtje (links) en mannetje (rechts) zichtbaar is:
_MG_2863_web_zpslhjqsawo.gif


Corydoras concolor:
_MG_2878_web_zpsw1lrcvih.gif
 

Terug
Bovenaan