De Juwel Primo60 van Sophie1


Sophie1

Active member
Lid geworden
9 april 2023
Berichten
37
Leeftijd
35
Hallo allemaal!

Het leek mij leuk om hier een fotoalbum te starten om zo de vordering van mijn aquarium met jullie te delen. :)

Ik ben een beginner dus maak misschien wat domme fouten, wijs me hier vooral op! Ik wil graag leren en sta open voor tips.

Nou zal jullie eerst maar eens meenemen in de tijdlijn van mijn aquarium tot nu toe.

Zoals de titel al aangeeft is het aquarium de Juwel Primo 60. Afmetingen: 61x31x37. Als bodem heb ik zand gebruikt van Hornbach. Filter is het meegeleverde filter (Bioflow one) en verlichting de meegeleverde Novolux 60 (8W).

24 april 2023: aquarium gevuld met water en gelijk de plantjes erin gedaan
20230503_085014.jpg

Heb de volgende plantjes erin

Achter vlnr: hygrophila corymbosa siamensis, ludwigia mullertii, waterpest (inmiddels verwijderd), hygrophila polysperma en ceratopteris thalictroides.

Voor vlnr: heteranthera zosterifolia, cryptocorine wendtti, lobelia cardinalis en flame mos.

20 mei 2023
De eerste bewoners erin: 7 paracheirodon simulans. Plantjes zijn inmiddels lekker gegroeid. Vissen waren nog wat verlegen en hadden zich verstopt :p
20230526_133207.jpg


Hierna wat problemen met de waterwaarden, steeds nitriet gemeten ondanks dat de piek (dacht ik) al achter de rug was. Inmiddels alles weer onder controle gelukkig.

29 mei 2023
Nog 5 paracheirodon simulans gekocht en 3 corydoras pygmaeus (de laatste soort wil ik nog wel wat uitbreiden maar wil niet teveel vissen in 1 keer.
De neons zijn sinds de 5 nieuwe erbij veel minder verlegen en zie ik steeds meer.
20230530_070948.jpg

Een mini cory :D
20230529_203746.jpg

20230529_203646.jpg


Tot zover de eerste weken van mijn aquarium! Bedankt voor het lezen tot zover en zou leuk zijn als jullie mij willen volgen :D

Groetjes,
Sophie
 
Laatst bewerkt:
Netjes gedaan. Veel succes met je aquarium.
 
Mooi! Goede plantengroei.
Gebruik je mest en/of co2?

Dankje! Geen Co2, qua plantenvoeding 1x/week Profito en bij de meeste plantjes in de bodem Colombo nutri caps

De rest ook bedankt voor de reacties :D
 
Even weer een kleine update. Er is niet veel veranderd, visbestand is nog hetzelfde. Wilde eigenlijk deze week wat corys erbij kopen maar door het warme weer nog maar even uitgesteld. Heb gister alle ramen weer gepoetst en grondig gesnoeid, plantjes waren enorm gegroeid, zelfs tot boven het wateroppervlak :D nu weer wat ruimtelijker allemaal.

Merk wel dat de neons van dichte begroeiing houden dus misschien neem ik nog wat plantjes erbij. De ceratopteris thalictroides (rechtsachter) groeit eigenlijk als enige niet goed, de steel is op sommige plekken bruin. Heb hem flink gesnoeid, hopelijk trekt het bij. Anders ga ik die vervangen. Als iemand nog suggesties heeft voor leuke, makkelijke plantjes hou ik me aanbevolen! :)

Hier nog wat foto's van hoe het er nu bij staat
20230619_143316.jpg


20230619_143330.jpg

20230620_140611.jpg

20230620_135646.jpg
20230620_135824.jpg
 
Makkelijke plantjes? Hou je van drijfplantjes? Heb twee verschillende soorten, ik verstuur ze tegen portokosten. Het zijn klein vlotvaren en kikkerbeet.
 
Makkelijke plantjes? Hou je van drijfplantjes? Heb twee verschillende soorten, ik verstuur ze tegen portokosten. Het zijn klein vlotvaren en kikkerbeet.
Sorry voor late reactie, was op vakantie! Maar ik heb wel interesse in drijfplantjes! Stuur je wel even een berichtje. :)
Mooi en vrij van alg. Goed gedaan.

Dankje! Alleen op een paar plekjes op de vooruit heb ik een klein beetje alg weggepoetst waar de voorste plantjes tegen het glas komen. Maar verder mag ik idd zeer tevreden zijn wat alg betreft :)
 
Tijd voor weer een update! Plantjes gaan nog steeds top, sinds de laatste snoeibeurt van 20 juni is alles eigenlijk weer zo hoog gegroeid als daarvoor. Dus daar ben ik blij mee.

De simulansen doen het ook super. Er zijn een paar joekels bij, denk de vrouwtjes? En een paar wat slankere, leuk om het verschil te zien. Ze lijken voorkeur te hebben voor zinkend voer (tabletjes) hier vallen ze echt op aan.

De Corydoras ben ik kwijt. Ik dacht eerst alle 3 overleden maar zag er gister ineens weer 1. Maar betwijfel of de anderen er nog zijn. Ik heb geen idee hoe dit kan en hoe ik erachter kom hoeveel er nog zijn. :p Ik heb niks raars aan ze gezien.. ik vind ze wel leuk dus denk toch dat ik ze wel weer wil uitbreiden. Maar misschien ga ik dan toch voor een andere cory soort.

Tot slot heb ik het bestand nog uitgebreid met 20 blue dream garnalen. Ik heb eerder garnalen gehad in een nano bakje (30L) en het begon toch weer te kriebelen. Mijn man en zoon wilde graag blauwe en zag ze heel dichtbij op markplaats dus het moest zo zijn :D gelukkig had ik al flame mos in de bak, hier maken ze dankbaar gebruik van.

Heel verhaal haha, hier komen de foto's
20230705_114102.jpg


20230705_114109.jpg
20230705_114319.jpg

Hongerige vissen :p

 
De Corydoras ben ik kwijt. Ik heb geen idee hoe dit kan en hoe ik erachter kom hoeveel er nog zijn.
Ik ben mijn 5 corydoras ook altijd kwijt. Wanneer ik een tabletje bodemvoer in de bak gooi (in mijn geval Hikari Sinking Wafers) zitten ze binnen een minuut met z'n allen boven op dat tabletje. Misschien is dat een tip om ze te kunnen tellen!

Mooi beplante bak verder!
 
Laatst bewerkt:
Even weer een kleine update. Er is niet veel veranderd, visbestand is nog hetzelfde. Wilde eigenlijk deze week wat corys erbij kopen maar door het warme weer nog maar even uitgesteld. Heb gister alle ramen weer gepoetst en grondig gesnoeid, plantjes waren enorm gegroeid, zelfs tot boven het wateroppervlak :D nu weer wat ruimtelijker allemaal.

Merk wel dat de neons van dichte begroeiing houden dus misschien neem ik nog wat plantjes erbij. De ceratopteris thalictroides (rechtsachter) groeit eigenlijk als enige niet goed, de steel is op sommige plekken bruin. Heb hem flink gesnoeid, hopelijk trekt het bij. Anders ga ik die vervangen. Als iemand nog suggesties heeft voor leuke, makkelijke plantjes hou ik me aanbevolen! :)

Hier nog wat foto's van hoe het er nu bij staat
Bekijk bijlage 361679

Bekijk bijlage 361680
Bekijk bijlage 361684
Bekijk bijlage 361687Bekijk bijlage 361691


Leuke bak! En de Ceratopteris kan je beter niet in de grond planten. Als je nog zo'n kleiring uit zo'n potje heb kan je de plant losjes met een vuilniszakdichtbindertje daaraan vast maken, en dan dat ringetje op de bodem leggen. Of aan een zuignap en deze ergens onderaan je glas plakken. Dan groeit de plant beter.
 

Terug
Bovenaan