De inhoud van een aquarium is belangrijker dan de lengte

Discussie in 'Stelling' gestart door AF-Beheer, 16 jul 2018.

View Users: View Users
  1. AF-Beheer

AF-Beheer Beheerder Beheer

Lid geworden:
    22 apr 2003
    Deze Stellingen komt tot stand met medewerking van Ruben01 waarvoor onze dank.

Bijna overal op het internet wordt de minimale lengte van de bak aangegeven voor een bepaalde vissoort. Maar waarom is de lengte zo belangrijk? De inhoud zou toch een veel beter beeld geven over de bak. Je hebt bijv. 60cm bakken van 70L(60*30*40) en bakken van 60cm met een inhoudt van 120L(60*40*50), wat weer een net zo'n grote inhoud heeft als een 'normale' 80cm bak.

Daarom deze stelling:

De inhoud van een aquarium is belangrijker dan de lengte.

Veel plezier met deze stelling en respecteer elkaars mening.

2. Killerfish

Killerfish

Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Ik ben van mening dat je vissen de ruimte moet bieden om baantjes te trekken. En hoewel de inhoud van een 60x60 nagenoeg gelijk is aan een 80x30, heeft een vis bij de laatste bak toch echt 20cm ruimte meer om een baantje te trekken. Bij de 60x60 wordt dit algauw alsnog zwemmen in rondjes (of vierkanten :juggle: ) :p

3. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Hangt denk ik ook af van het zwemgedrag van de vis die je wil houden.

4. Dirk Bazuin

Dirk Bazuin

Lid geworden:
    16 mei 2009
    Dat is naar mijn idee het enige goede antwoord.

5. Daniel 82

Daniel 82

Lid geworden:
    14 jan 2010
    Ik vind de inrichting ook van belang.

Een 2m bak vol met planten heeft misschien hetzelfde zwemoppervlak als een lege 1m bak.

Al vind ikzelf dat een langere bak meer zwemvrijheid geeft.

Maar idd dit hangt af van het gedrag van de vis die je wil houden.

6. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Dit is als je er vanuit gaat dat de vissen parallel met het glas zwemmen. Echter, als je de langste baan bekijkt, de diagonaal, zie je dat die maar een halve centimeter scheelt.
    En vissen zwemmen niet altijd recht, dus extra diepte kan zeker die 20cm lengte vervangen, vind ik.
    Vissen zoals Apistogramma, Betta's of kleinere goeramie's, die geen baantjes trekken, maar eerder langzaam zwemmen en een territorium verdedigen, hebben meer aan 60x60 (3600cm²) dan aan 80x30 (2400cm²)

jessicapilon vindt dit leuk.
  7. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Ik ben zelf van mening dat de inhoud alleen een wazig beeld geeft van hoe geschikt een bak is. Een bak van 30x30x60 (lxbxh) is niet geschikt voor vissen, terwijl die dezelfde inhoud heeft als een bak van 60x30x30.

Lengte, of beter nog, lengte en breedte, zijn beter geschikt om te bepalen of een vis genoeg ruimte zal hebben.

8. Dirk Bazuin

Dirk Bazuin

Lid geworden:
    16 mei 2009
    De Kubotai's zwemmen bij mij puur in de lengte en niet diagonaal.

9. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Mijn pauciperforata zwemmen altijd in de juiste hoek om hun kleuren niet goed te laten zien. Diagonaal dus. Ligt denk ik ook aan de inrichting.

10. World Citizen

World Citizen

Lid geworden:
    16 mei 2018
    De reden waarom ik dus het liefst een aquarium kops tegen de muur zet, en in het midden iets opbouw. Dan heb ik 2 van die lengtes, en zien de vissen elkaar niet.

11. RichD1011

RichD1011

Lid geworden:
    3 dec 2015
    Bak aanschaffen van 300x100x100 cm dan hoef je nergens meer naar te kijken :juggle:

12. World Citizen

World Citizen

Lid geworden:
    16 mei 2018
    Een meter breed is wel heel tof. Als je dan in het midden steen opbouwt van ongeveer 30 breed. Dan hebben je koralen genoeg ruimte om naar het glas te groeien. Als je het glas dan schoon wilt maken duw je niet meteen een koraal helemaal plat.

100 hoog met zout is een beetje eng. Althans, als je de bezetting er naar hebt ;D
    Als ik in een bak moet hangen om iets vast te zetten, maar ik kan niet meer tegelijkertijd vanaf de zijkant in mijn bak kijken... dan vallen er heel wat dieren af.

(Ik ben al een keer nok gegaan, en dat was wel voldoende denk ik zo :D)

13. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011

Zover ik het kan beoordelen zwemmen de meeste vissen zo.

14. Dirk Bazuin

Dirk Bazuin

Lid geworden:
    16 mei 2009
    Mischien heb je ze niet goed getraind :-)

15. Killerfish

Killerfish

Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Mee eens dat het aan de vissen ligt, maar met een beetje beplante inrichting valt er toch al een aantal cm af vanaf de achter en hoogstwaarschijijk zijkant waardoor je diagonaal minder over zult h ouden. Daarbij heb ik ook de ervaring dat vissen meer in de lengte baantjes trekken en niet schuin de planten in duiken als het ware. Uiteraard, en daar ben ik het mee eens, zal de soort afhankelijk zijn. Al zie ik zelfs mijn betta voor het glas langs baantjes trekken

16. Altispinosa

Altispinosa

Lid geworden:
    26 mei 2011
    Als zoetwater bak kan deze wel tellen.:o

17. BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    vergelijk een aqua maar gerust met een ( relatief) heel klein poeltje water...Zelfs een bak van 200 x 60 x 60 bevat immers maar 720 liter water...! Wij bootsen in dat (veelal kleinere) poeltje water een soort van uitsnede van een biotoop na, niet meer en niet minder. De planten en vissen hebben geen enkel besef van de "uitgestrektheid" van de door ons gecreëerde "uitsnede" en zullen hun natuurlijk gedrag daarom net zo goed in een 60 cm als in een 300 cm lange bak laten zien. Ook de inhoud op zich maakt niks uit.

Wat wel uitmaakt is de aard en maat van de dieren die we in de door ons ingerichte bak gaan houden...Maantjes in een 30 cm hoge bak, Goudjes in een bak van 40 liter, of 50 neons in een 60 cm bakkie....moah, niet zo goed gekozen zal ik dan maar zeggen...!

18. Dirk Bazuin

Dirk Bazuin

Lid geworden:
    16 mei 2009
    Mooi verwoord :thumbs:

19. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007

Maar bij een bak van 3 bij 1 meter zal dat toch ècht niet in elke woonkamer haalbaar zijn!

Laatst bewerkt door een moderator: 19 jul 2018
  20. Cédric Vleminckx

Cédric Vleminckx

Lid geworden:
    18 dec 2015
    Ben ik het ook volledig mee eens.

21. bderooij

bderooij

Lid geworden:
    22 aug 2014
    Ik denk dat het allebei belangrijk is, als het maar met elkaar in verhouding staat. Een bak van 200 cm is perfect voor bijvoorbeeld maantjes, maar als de bak maar 20cm diep is, heb je toch echt niet genoeg ruimte.
    Een 1000 liter bak is fantastisch, maar als je 40x40 bodemoppervlak hebt(extreem voorbeeld natuurlijk) is die 1000 liter weinig waard.

22. stefanC

stefanC

Lid geworden:
    28 mrt 2017
    Met grote verwachting deze stelling gelezen en het enige wat ik heb opgestoken was bergen excuses terwijl deze hier niet eens aan de orde zijn . diagonaal zwemmen een bak van 30x 30 en ZESTIG hoog komaan !!!

23. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Een tijdje terug was hier iemand die had een heel smalle maar lange bak gemaakt, ik meen boven een radiator o.i.d. Inderdaad hangt het een beetje van de vissoort af maar het amper kunnen draaien om vervolgens weer terug te zwemmen waar je vandaan komt... Denkelijk is alles waar een bak te kort of te ondiep, of ook nog te laag is, voor de te houden levende have fout. Misschien moet het meer in gemiddelden gezocht worden?

24. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Dat zijn maar voorbeelden he. Extreme voorbeelden om een standpunt duidelijk te maken. Ik dacht dat dat wel duidelijk zou zijn...

25. stefanC

stefanC

Lid geworden:
    28 mrt 2017
    Die zijn niet extreem en worden wel degelijk gebruikt hoor .
    Maanden hoor ik iemand voor manen bak van minstens 1.5 m aanraden . Nu wil deze zelf manen houden en is 1.2 x 0.5 x 0.5 ook goed van 1.5 x 0.4 x 0.5 heeft evenveel inhoud .
    Dus voor mij een drogreden

26. quistero

quistero

Lid geworden:
    28 sep 2016
    Gevalletje do as I say, not as I do.

27. NicoleE

NicoleE

Lid geworden:
    27 jul 2013
    Het gaat niet altijd om inhoud, maar ook om de ruimte om te zwemmen. Deze grote vissen willen ook wel een baantje trekken.

28. jlrens

jlrens

Lid geworden:
    30 jun 2008
    Zeker eens, ik ben nu namelijk bezig met een Lido120 project waarbij ik ongeveer een kwart van de inhoud niet ge gebruiken voor beschikbare ruimte voor planten/vissen/leefruimte.
    Dus voor mij geld zeker dat de inhoudt meer zegt dan de afmeting van de bak.

Gelukkig ben ik fan van Nano-Visjes, en die zullen er dan vermoedelijk ook gebruikte worden dus die passen al snel, haha.

29. luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    De stelling is een beetje verkeerd neergezet, want wat bedoeld met met inhoud?
    is dit de inrichting van een aquarium of is het het aantal liters water?

Wat de inrichting betreft is het snel gezegd, sommige vissen hebben behoefte aan hout, stenen of planten of komen juist tot hun recht in een kale bak met wat grind of zand.

Wat de lengte betreft maar ook de inhoud(aantal liters) is het een andere zaak.
    Steek een vis die 30 cm wordt maar niet hoog is in een bak die 3 meter lengte heeft maar een 40 cm diep is en 60 cm hoogte dan zit deze totaal verkeerd.
    Steek een vis die 15 cm lengte wordt maar 30 cm hoogte in een bak van 3 meter lengte met een diepte van 80 cm en een hoogte van 40 cm zit deze totaal verkeerd.
    Steek een 10+ groep of school visjes van 3 cm lengte in een bak van 3 meter lengte, 80 cm diep en 60 cm hoogte en ze hebben de tijd van hun leven.

Dus voor mij is niet de lengte of de inhoud(totaal aantal liters) het belangrijkste, maar het totaalplaatje.
    Dat de bak qua inhoud en grootte naar de nood van de soort vis is gemaakt.

30. Ruben01

Ruben01

Lid geworden:
    22 aug 2016
    Aantal liters;)

Want als je bijv. een kubusaquarium hebt van 50*50*50, kun je daar dan roodkopzalmpjes indoen waarvoor een meteraquarium wordt aangeraden? Het meteraquarium is langer, maar de inhoud is minder:juggle:

31. Mafkees

Mafkees

Lid geworden:
    3 mrt 2018
    Qua benodigde grootte zal het advies vaak uitgaan van standaardmaat aquaria. Dus bijvoorbeeld 100x40x50 of 120x50x50 etc.
    Er zijn twee hoofdzaken waar je rekening mee moet houden:
    1. zwemruimte;
    De vis moet zijn benen kunnen strekken. Dat lijkt me simpel zat. Leuk zo'n kubusaquarium maar dat je daarmee veel liters hebt, wil nog niet zeggen dat de vis zijn kont kan keren. Het gaat immers om de maximaal mogelijke afstand in een rechte lijn. Anders knalt hij binnen twee slagen met zijn neus tegen het glas. Een grote herdershond kan toch ook niet rennen in je 10x10m tuin, die neem je maar naar het bos of het weiland.

Zelf houd ik als minimum aan: (max. lengte van de volwassen vis) x 15 = minimaal benodigde lengte (=langste kant) van het aquarium. Een tetra die 4cm wordt, heeft wat mij betreft dus een 60cm aquarium nodig als minimum. Een goerami van 10cm een 150cm lengte bak. etc.

2. biologische belasting.
    Een aquarium met onvoldoende capaciteit (totale liters water) zal de afvalstoffen van een te grote vis onvoldoende kunnen verdunnen om schade te voorkomen. Het theeglas - theepot verhaal. Dit resulteert weer in schommelingen en pieken; dat moet je niet hebben.

Laatst bewerkt: 4 nov 2018
  32. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Belangrijker voor wat?

Als het gaat om de beheersbaarheid van waterwaarden is alleen de inhoud belangrijk.
    Als het erom gaat hoeveel bodemterritoria mogelijk zijn is de bodemoppervlakte (èn het aantal schuilplekken / gebroken zichtlijnen) vooral belangrijk.
    Als het gaat om het kunnen houden van plantensoorten is vaak de hoogte van belang.
    Als het gaat om dieptewerking van de inrichting is juist de diepte van belang.
    Als het erom gaat of je actief zwemmende soorten kunt houden is enigszins de diepte (het deel dat vrij van planten is) maar vooral de lengte belangrijk.

Dit is wat ik zo direct kan bedenken, er zullen hierover ongetwijfeld meer 'wetmatigheden' bestaan.

Ik denk dus niet dat op deze vraag een eenduidig antwoord te geven is.

Maar het is wel interessant hierboven over alle denkbare invalshoeken iets te kunnen lezen; goede stelling dus!

33. graspol61

graspol61

Lid geworden:
    zondag
    Ligt er aan of men een schooltje vis willen houden .
    Dan lijkt mij een lange brede redelijk hoge bak wel fijn en een mooi gezicht ook nog .
    Ik zelf heb een 100x40x50 15 zwarte tetra's 8 otocinclus en 12 corydoras hastatus dus kleine vissen maar in scholen die ruim baan hebben .