De gezzzmol zijn schildpaddenvijver.


Ga je echt voor Max aantal???
Ik ga 2 schildpadden in mijn 4 kuub doen.....
Maar als je een goede filter hebt is het goed mogelijk natuurlijk!!!
En het is jou keus!
Moerasschildpadden zijn wel mooi!
Heb je mijn laatste pb gezien?
Die site verstuurd gratis naar Belgi� vanaf �50 aan producten...
Veel succes met je vijver!
Ben een trouwe volger en vind het echt top hoe je het doet!! :thumbs: :petjeaf: :D
 
Zojuist het hele topic doorgelezen, werkelijk prachtig. Ben benieuwd hoe je alles verder gaat doen de komende tijd.
 
Ja ik heb je PB gelezen Iloveanimals , maar ik wil eerst eens kijken op de beurzen wat ik kan scoren, koop liever bij particulieren, hobby-isten, dan bij handelaars. Ook is er niet echt haast bij en koop ik liever iets wat ik kan zien.

Ik ga niet direct voor max aantal gaan. Ik begin met de zes die ik heb. Maar als ik aan de toekomst denk, zou ik er wel naartoe streven om voor 13-tal te gaan. Ik heb een sterke filter, ik heb veel leven in het water aanwezig, wat dus ook enorm filterd, en ben van plan om veel planten te zetten die dus ook nog eens filteren. Ook als de filters onvoldoende zouden zijn, zie ik voor schildpadden niet echt een probleem. Een beetje vervuild water kan voor dergelijke beestjes geen kwaad. Maar ik ga stap voor stap te werk gaan en we zien dan wel. Nu gaat mijn aandacht de komende weken eerst uitgaan naar de afbraak van mijn oude 300l en de installatie van enkele kweekbakjes voor vis. In de toekomst kunnen deze mss dienen als broedmachine voor schildpadden eitjes...
En neen ik bedoel niet van geelwang of geelbuiken...
 
De eerste veranderingen dringen zich trouwens al op. Ik ben niet helemaal tevreden over de toegankelijkheid van filter enzo. De filterkamer bestaat in feite uit twee kamers, 1 kamer die in verbinding staat met diepste punt vd vijver, hier komt de pomp in. Dan nog een tweede kamer met de filter zelf, hier zit een grote deur in, zodat ik hier goed bij kan. Maar aan de pompkamer kan ik niet zo goed en zal ik , eens de filter draait bijna niet meer aan kunnen. Daarom maak ik bovenin een opening. Hier is trouwens deze winter al wat schade gekomen aan mijn metselwerk, dus dit heb ik terug afgekapt. Bedoeling is dat ik hier nu iets mets dat ik makkelijk kan afdekken met wat platte stenen, die wegkunnen om onderhoud te plegen.
Dacht er ook aan om via de doorsteek een zuurstof/luchtpompje te plaatsen. Gewoon voor wat stroming midden in de vijver, vanuit het diepste punt.
Dit vraagt natuurlijk om foto's en die komen er, zodra er een mooi dagje geweest is om wat bij te metsen...
 
Heel erg gaaf, prachtige stenen ook, wij willen binnenkort onze koi vijver metselen en die stenen geven me alleen maar meer zin erin.

Ben heel benieuwd naar meer fotos!
 
Hier een update, foto genomen van op het plat dak.

vijvr.jpg


Zo goed als alle planten die ik wilde staan er nu in. Ik zou enkel nog een zuurstofplantje toevoegen. Ik heb ook een 10-tal zoetwatermossels toegevoegd, hopelijk gaat dit goed samen met de schildpadden.
Dit is de lijst met planten die er nu in staan, per zone
vijverplanten.jpg


De irissen heb ik, zoals je mss kan zien op de foto, in een mand en dan in pvc buis geplaatst. zo staan ze een paar cm boven het wateroppervlak.

Foto's van uit hangmatperspetief volgen deze avond.

Tips of vragen zijn steeds welkom.
 
Dit is wat ik vandaag zag, toen ik mijn hangmat lag.
hangmatperspectief.jpg


Detail van de oever in wortelhout, persoonlijk vind ik het wel geslaagd, in een aquarium wat kienhout herpositioneren is soms een hele klus, maar geloof mij, met deze stronken heb ik ook gezweet.
oever1.jpg


Hier nog een detail van enkele planten. In de hoogste zone de irissen, die in manden in tonnen zitten. Als de filter draait, komen deze net aan het wateroppervlak. In de tweede zone bloeit de gele dotter al mooi. In de derde zone maakt de kaapse lelie ook al een bloemetje bij, hopelijk kan ik binnenkort een foto posten, met alles in volle bloei en goed gegroeid.
vijverplantendie_al_geplantzijn.jpg
 
Dat ziet er goed uit! Ben benieuwd hoe het eruit ziet als de planten gegroeid zijn :)
 
thx, ik ook en ben ook benieuwd als de schildpadden er in gaan, of ze de planten een beetje met rust zullen laten.
 
Als ze genoeg variatie zoals eierschalen,groentes etc hebben zullen ze geen behoefte hebben aan planten.
Soms nemen ze misschien een hapje maar niet meer.
Ik zou wel snel zuurstofplanten toevoegen!
Deze zijn erg belangrijk zolang de moerasplanten nog niet zijn aangeslagen!
Denk aan:
Hoornblad (ceratophyllum demersum)
Waterpest (elodea canadesis)
Aarvederkruid (myriophyllum spicatum of scrabatum)
Fonteinkruiden eten ze w�l met bosjes omdat dat lekker zoet is.
Ook is het erg fragiel en schildpadden hebben scherpe nagels dus ja..
Ik zou wat van bovenstaande planten kiezen

Lidsteng is ook heel mooi! (Hippuris vulgaris)
 
ILoveAnimals zei:
Ik zou wel snel zuurstofplanten toevoegen!
Deze zijn erg belangrijk zolang de moerasplanten nog niet zijn aangeslagen!

:S Mijn moerasplanten werken op dit moment wel wat harder dan de zuurstofplantjes .
 
Ik heb altijd het idee dat zuurstofplanten bij de OPSTART belangrijker zijn omdat deze sneller aanslaan.
Moerasplanten groeien wat slomer en doen er volgens mij langer over om aan te slaan.
 
Ik volg die redenering niet .
Moerasplanten groeien even hard , mogelijk zelf harder (in gewichtsvergelijking) als zuurstofplanten .
Zuurstofplanten zijn de eerste jaren het kwetsbaarst omdat ze volledig afhankelijk zijn van het vrije co2 in de vijver .
Die is er niet en dus zitten ze er maar wat te staan en zijn ze heel gevoelig voor algen .
Planten die boven water hebben hier hun voordeel .
De meeste pompen zoveel mogelijk vuil er ook uit en blijven ze in een vicieuze cirkel draaien .
 
Zo heb ik het eigenlijk nog niet bekeken...
Dat moerasplanten harder groeien betwijfel ik, maar de rest van uw redenering klinkt logisch!
Erg bedankt voor de uitleg!
Het is mij nu in ieder geval een stuk duidelijker!

Betekent natuurlijk niet dat ze geen belangrijke rol hebben in het biologisch evenwicht in de vijver ;)
 
Waarop is die twijfel gebaseerd?


Even een quote:
"In comparison to fully submerged plants, emergent plants are characterized by:
�Much faster growth (in terms of real growth measured by dry biomass)
�More efficient use of carbon dioxide (CO2) and light (aerial CO2 is not limited by the dissolved CO2 in water)
�More efficient oxygenation of the root area
�Enhanced biological activity in the root masses of floating plants"
Diana Walstad, Ecology of the Planted Aquarium, hoofdstuk 9 - The aerial advantage.

Volledig in lijn met de opmerkingen van Erwin.
 
Die twijfel baseer ik op het feit dat ik vaak genoeg heb gelezen dat hoornblad bv 10cm per dag kan groeien,ik heb nog nooit gelezen dat enige moerasplant zo snel groeit.
Maar ik ben zeker bereid om te leren!
Ik heb nog veel te leren met deze leeftijd!
Dus ben ik blij dat ik weer wat heb opgestoken ;)
 
Oscar, het gaat om plantenmassa (-gewicht). Dat schrijft Erwin en je ziet het ook in de quote van Walstad.
Bedenk je goed dat hoornblad een heel dun, teer plantje is, dat stelt qua massa nauwelijks wat voor.
 
Als ik dan naar massa kijk,valt mij inderdaad op dat bv de gele lis en dwergholpijp in mijn oude vijvertje inderdaad de vooral breedte in groeien.
Mij ging het eerder om het fysieke "omhoog groeien"

Ps. Dankjewel voor het feit dat je me gewoon bij mijn naam noemt ;)
Is wat fijner dan mijn gebruikersnaam
 
De enige reden dat ik zuurstofplanten (Hoornblad (ceratophyllum demersum),Waterpest (elodea canadesis)of Aarvederkruid (myriophyllum spicatum of scrabatum)) wil, is inderdaad om het evenwicht te bewaren. de moerasplanten die er nu staan zetten niet veel stoffen om. Ze moeten allemaal nog groeien, maar zullen nooit de algengroein die er al is inhalen. De reden dat ik hier nog even mee wacht is het feit dat het water nu nog te koud is, zuurstofplanten zullen nog geen boost krijgen en te snel weggeconcurreerd worden door de algen. Ik merk wel dat bijvoorbeeld de waterwegbree, bij planten ongeveer 20cm onder het wateroppervalk stond en dat deze toch ondertussen een sput gemaakt heeft zoda nu reeds enkele blaadjes drijvend zijn.
De theorie van Diana Walstad volg ik wel, maar ik vraag me af in hoeverre dit telt voor mijn, net opgestarte vijver. Waarbij alle 'moerasplanten' in potten zijn geplant.
Ik wil wel proper water, zodat ik toch iets zie, dat geen groene soep is. Maar in het kader van een schildpaddenvijver hoeft dit niet echt kristalhelder, of zeer zuurstofrijk ofzo...
Ik wacht voorlopig even de boel af, heb dit weekend enkele aquariums gesnoeid. Er zijn wat stekken waterpest en hoornblad uit de aquariums in de vijver gegaan, ik besef wel dat het even zal duren voor deze plantjes daar aanslaan; Ze zijn +-24�C gewoon, buiten is het water, na deze paar goeie dagen, toch nog maar rond de 10-15�, dus de plantjes zullen even moeten aanpassen; Als ik dat deze zoemer doe, veronderstel ik ook dat de aanpassingsperiode kleiner zal zijn, en dat ze dan sneller hun schade zullen inhalen.
De beste methode tegen die draadalg is volgens mij toch nog steeds de geliefde watervlo. Deze zijn ondertussen overvloedig aanwezig in de vijver en zelfs in het diep gedeelte kan ik nog lekker tot op de bodem (1.2m diep) kijken. Ik zie wel dat de vorming van algen hier en daar goed begint te boosten. Maar niemand gaat dood van een beetje alg. Ik zie het als een opstart probleempje, wat we wel zullen aanpakken ten gepaste tijde. Vergeet niet dat er nog geen vis ofzo in zit, dus ik voeder nog niks, de productie van afvalstoffen is nog onbestaande.
 
Wat jij zegt heb ik ook over nagedacht.
Ik denk dat als je ren kristalheldere vijver hebt, je echt veel schuilplaatsen moet maken on de schildpadden op hun gemak te laten voelen.
Dit is ook waarom ik zoveel planten heb geplaatst.
Dichte bossen myriophyllum scrabatum waar ze zich tussen kunnen verschuilen bijvoorbeeld.
De dieren zullen zich beter op hun gemak voelen als de vijver iets troebeler is dan wanneer het glashelder is.
Maar ja,ik vind een heldere vijver mooi, dus kies ik voor veel planten en schuilmogelijkheden.
Morgen of overmorgen ga ik dan ook weer shoppen voor meer planten. :D
Verder vind ik dat je een prachtige vijver heb pol! :thumbs:


Ps mag ik je echte naam weten?
 
Mijn echte naam is Frederik, hoe ik aan pol de gezzmol kom is een ander verhaal. Bedakt trouwens, ik vind mijn vijver ook geslaagd. Hier en daar mag wel nog iets veranderen, maar dat komt er wel met tijd.
 
Mascha&Ivo zei:
Waarop is die twijfel gebaseerd?


Even een quote:
"In comparison to fully submerged plants, emergent plants are characterized by:
�Much faster growth (in terms of real growth measured by dry biomass)
�More efficient use of carbon dioxide (CO2) and light (aerial CO2 is not limited by the dissolved CO2 in water)
�More efficient oxygenation of the root area
�Enhanced biological activity in the root masses of floating plants"
Diana Walstad, Ecology of the Planted Aquarium, hoofdstuk 9 - The aerial advantage.

Volledig in lijn met de opmerkingen van Erwin.

Ik ondervind dit gewoon in de praktijk , altijd tof dat iemand dat in het engels nog eens bevestigd .
Als ik 1 kruiwagen hoornblad rooi en eenzelfde kruiwagen moerasplanten , dit 1 of 2 weken laat liggen op de kant , dan zie je wat er vanoverblijft , hoornblad is een hoopje snot dat 3 keer kleiner is geworden , de moerasplanten blijven droge massa .
 
Gaat mooi hoor! Ik zag gister ergens in een meertje veel watervlooien joh, hele stroken. bBinnenkort maar even mooi de vijver volgooien :p
 
Gaat goed, ik ben wel nog wat aan het werk geweest er in, naast de vijver staat een tuinhuis en hier had ik nog geen waterafvoer voorzien. Deze heb ik nu aan de vijver gekoppeld. Dus als het veel regent komt dit water erbij in de vijver. Hiervoor heb ik de waterstand wel moeten verlagen. Dus voor mij mag het nu eens echt goed gaan regenen. :p

De meeste planten slaan goed aan. De kaapse waterlelie doet het heel goed, ondertussen staan daar al een vijftal bloemen aan. De andere lelies beginnen nu ook precies hun spurt naar het wateroppervlak. De watergentiaan zag er niet zo super goed uit, maar hij heeft ondertussen al wel wat drijvende blaadjes aangemaakt, dus dit zie ik wel goed komen. Mijn zuurstofplanten zijn echter verdwenen. Ik had waterpest, maar dit is dus niks geworden. Ik ga er nog wel eens wat bij doen, maar heb nog niets echt tegengekomen. Jouw zuurstofplanten doen het precies wel supergoed.

De filter draait nog steeds niet, wegens nog geen elektrische voorziening, maar ik kan nog steeds tot op de bodem kijken. Er zit wel al veel alg in, maar als dat aan het drijven gaat schep ik het er uit.


Ik zie ook veel waterinsecten, grote kolonies watervlooien, schaatsenrijders, springstaartjes, rugzwemmers, watertorren en hun larves, ...

Ik denk dat ik ook ergens rond 15mei de schildpadden er in laat. Snachts krijgt de vijver wel geregeld bezoek van de katten uit de buurt, dus hopelijk vinden de schildpadden wel voldoende rust. Dat zal afwachten worden.
 
Ehhm wiens zuurstofplanten bedoel je?
Toen je zei "jouw zuurstofplanten"?
Verder is het weg mooi dat het zo goed gaat!
Alleen dat van de regenwater erin laten lopen begrijpelijk niet
Dat verlaagd toch juist de GH waarde waardoor de planten minder goed gaan groeien?
Correct me if ik wrong ;)
 
Ik bedoelde die van u hoor, waar zelfs salamanders in groeien, :p

Ja daar kan je gelijk in hebben, ik heb mij van waterwaardes eigenlijk niet veel aangetrokken. Aangezien dit voor de schildpadden niet veel zal uitmaken. Aan de planten had ik even niet gedacht. Maar het was gewoon de meest praktische oplossing; In mijn vijver zit een overloop. Wilde ik op deze aansluiten, zonder via de vijver te gaan, dan moest ik 10 meter buis ingraven in de pelouze. Terwijl die pas vorig jaar gezaaid is. Dat zag ik dus niet zitten.
Ik denk ook eens de schildpadden er in zitten, welke toch redelijke vervuilers zijn, dat er 1 voldoende voeding zal zijn voor de planten en 2 dat het geen kwaad zal kunnen om bij hevige regenbuien een beetje automatische waterversing te hebben.

De planten zijn ook bijzaak, zij het essenti�le bijzaak. Ik bedoel maar als een bepaalde soort het niet doet, wordt die soort gewoon vervangen door een soort die het wel goed doet. Een vijver zonder planten kan ik me niet voorstellen, maar welke planten dat precies zijn, maakt mij uiteindelijk niet zo veel uit. Die beslissing laat ik volledig afhangen van de schildpadden. :p
 
Oh hahaha :D
Ja de mijne doen het geweldig!
Maar ja,het is idd niet heel erg noodzakelijk voor de schillies om een kraakheldere,geweldig mooi beplante vijver te hebben.
Dus gewoon kijk of het zo gaat!
Als de schillies maar blij zijn!
 
Dat klopt, nu het warmer aan het worden is en ze terug god eten is het weer stilaan tijd om hun bak eens uit te kuisen. Bij een volgende kuisbeurt doe ik ze wss naar de vijver.
 
Even wat foto's van de plantjes,

p5030077.jpg


Vooral met deze kaapse waterlelie ben ik erg blij, er komen steeds meer bloemetjes bij.

p5030081.jpg
 

Terug
Bovenaan