De gezzzmol zijn schildpaddenvijver.


Een schildpad in winterslaap teert in, dus in het wild gedumpt leven ze niet zolang als binnen. Als je ze voert als je ze ziet teren ze niet in, dat is het belangrijkste van het overwinteren: Stevig voeren dus!

Verder vind ik het echt super boe jij met je dieren omgaat! Prachtige vijver ook.
 
Thx,

Ik zal eens een filmpje proberen maken. De afgelopen week is het hier behoorlijk warm geweest, dus de schildpadden waren lekker actief. Ik heb er enkele uit de hand kunnen voederen, beetje kipfilet. Ze zijn nog wat aan de schuwe kant, maar vorig jaar deden ze dat nog niet. Ik merk ook nog steeds 1 grote vis in de vijver. Ik denk een zeelt ofzo, wss gratis meegekregen met vijverplanten. Deze moet ik eens proberen uitvangen, want ik zou er graag terug wat fomosa' in zetten, en wil niet dat deze grote vis ze direct op eet.
Ondertussen heb ik ook wat hout veranderd van positie, om meer klimmogelijkheden te geven aan de schildpadden. En ook meer zonneplekken. Bij iemand uit de buurt heb ik enkele planten krabbescheer mogen ophalen. Ik da eens zien of de schildpadden dit plantje met rust laten. Van de watergentiaan waren al enkele nieuwe bladeren gevormd, maar de schildpadden hebben hier al aan bijgesnoeid. De andere waerlelie die in het 2de compartiment staat doet het goed, nog een bloemen te zien. Maar de gele iris die vorig jaar bijna niet bloeide tont dit jaar zot veel bloemen. Nog even geduld tegen dat ze uitkomen.
Deze week zal het niet echt super weer zijn, maar 15/05 is voorbij, de Ijsheiligen, dus als het straks warmer wordt, mogen de (ondertussen) 5 nieuwe opvangertjes er terug bij, dan zullen er 13 schildpadden in de vijver zitten.
 
Frederik, dikke proficiat met je vierde plaats bij de vijverkeuring BBAT in de categorie speciaalvijver :petjeaf:
 
Dankuwel.

Ik ben hier lange tijd niet actief geweest, maar zal de komende tijd eens wat moeite doen om nieuwe foto's te posten.
 
Gisteren zaten ze met zen allen te zonnen. De omheining is er nog steeds niet, omdat de aannemer het laat afweten. In het najaar komt die er hopelijk wel en dan gaat ook het muurtje weg en krijgt de roze bloem een permanent plekje.
20861716_10213975847815592_3285472303657009112_o.jpg
 
Wat ik me nu afvraag, moeten deze schildpadden in de winter naar binnen?
Van vroeger herinner ik me een vijver in een openbaar park waar veel roodwangen in zaten en deze leken te overleven tijdens de winters, waren toch wel grote exemplaren bij. (Bij mijn weten waren die schildpadden door mensen in die vijver gedumpt).
 
Als de modderlaag dik genoeg is onderin de vijver hoeft dat niet, ze overwinteren dan daarin.
 
Klopt, ondertussen is die modderlaag ook dik genoeg en in het najaar vul ik zelf wat aan met eikenblad. De meeste schildpadden vinden dan een goed overwinter plekje. Als ik er nog zie rondzwemmen die eigenlijk in winterslaap hadden moeten gaan. Dan haal ik deze uit en doe ze in een kuip in het tuinhuis, opnieuw in een laagje eikenblad. In de vijver blijft ook een luchtpompje draaien, dit zorgt ervoor dat het oppervlak nooit helemaal dicht vriest en dat er dus altijd een plek blijft waar ze lucht kunnen happen.
 
De meest recente foto's van de vijver. Alle 13 schildpadden nog eens aan het genieten van de laatste dagjes zomer. Ook nog een foto van op het dak.

22046864_10214361748382865_2146255760691608456_n.jpg
22008476_10214361723822251_4077874816506580336_n.jpg
 

Terug
Bovenaan