De eerste algen ontdekt...


Pla

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2013
Berichten
509
Locatie
Den Haag
Gisteren de eerste algen ontdekt in ons aquarium. Ik zaal aan de hand van de hints van het beheer even wat details geven.

�Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al?
Het is een Rio180 en het draait nu 2 weken.

�Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, CO2 en temperatuur)?

Datum 8 nov 2013
PH 7,6
KH 3
GH 6d
No2 0
No3 15

�Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?
Omdat de bak pas draait, nog niks ververst.

�Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?
Nog niet.

�Voeg je CO2 toe aan het water?
Nog niet
�Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze?
Ja, 2 weken.

�Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium? Hoe lang staat deze per dag aan? En hoe oud zijn de lampen?
Nieuw en branden 8.30 uur per dag.

�Om welke algen gaat het (indien bekend)?
�Heb je een foto van je aquarium en de algen?
Zie mijn topic.

�Welke planten staan er in je aquarium? En hoeveel?
Zie mijn topic voor een opsomming en foto's.

�Hoe lang heb je dit probleem al?
Sinds vrijdag 8/11/2013

�Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen?
Nog niks.
 
Zou wel flink wat snelgroeiers erin doen.
Die halen de silicaten uit het water ,waar kiezelalg door ontstaat.

Wat is Po4?
 
Je hebt al aardig wat snelgroeiers erin zag ik.

Klopt je gemeten waarde van de KH is 3 wel? Waterhardheid in Den Haag ( onze mooie stad) is 8,5
 
Kun je hier dan een foto van de alg plaatsen??
Licht is wel goed met die duur.

Is de silicaat uberhaupt hoog want boven de 4mg/L kun je bruinalg krijgen.
Daarom zou ik graag een foto van de alg zien.
 
peterdenhaag53 zei:
Je hebt al aardig wat snelgroeiers erin zag ik.

Klopt je gemeten waarde van de KH is 3 wel? Waterhardheid in Den Haag ( onze mooie stad) is 8,5

Waar zie jij die?
Bosje cabomba voorin.
Verder veel planten,maar weinig snelgroers.

Is hier ook 8,5.

Het is een Rio180 en het draait nu 2 weken.??
Je bent nog aan het indraaien,dus.
 
Achterin ook, Bertus. Maar meer snelgroeiers is altijd goed natuurlijk.

En ja er wordt nog ingedraaid...geduld is ook mooi ;)
 
Bedankt voor de snelle reacties. Ja, we zijn inderdaad nog aan het indraaien.

We hebben de volgende planten erin:
1x Limnophila sessiliflora - Ambulia
2x Elodea Densa - Waterpest
2x Echinodorus bleheri - Zwaardplant
1x Ammannia senegalensis - Cognacplant
1x Nymphaea zenkeri - Rode Tijgerlotus
1x Anubias barteri - Speerblad
1x Ludwigia palustris - Ludwigua
1x Vesicularia dubyana - Javamos
3x Limnobium laevigatum - Amazone kikkerbeet

@ peterdenhaag53:
Ik heb gemeten met een Sera teststrip. Ik heb nog geen echte testbox.

Volgend weekend wil ik het water echt laten testen bij de LFS. Ook om te zien of er al vissen in kunnen.
We willen beginnen met een stuk of 8-10 Sterbai's
 
Hoi,

Als ik het kraanwater in Den Haag op de KH meet, kom ik uit tussen de 4 en 5. Met sera khtest.
Ik zou of co2 toevoegen of over turf gaan filteren om de ph te laten dalen.

gr Peter
 
De carbonaat hardheid word aangeduid in KH.

De KH waarden verschillen in Nederland enorm en kan dus op sommige plaatsen in Nederland zelfs wel oplopen tot 17KH. Controleer dan ook altijd de KH waarden van het leidingwater ! Zelf houd ik de KH waarden op een gemiddelde van 8 KH. Het mag overigens vari�ren tussen 7 en 14 KH. Meting gebeurd op de zelfde wijze als het dGH (zie onderwerp hier boven) en ook deze zijn in nagenoeg alle aquariumspeciaalzaken te verkrijgen.

Het aanpassen gaat vrij eenvoudig met KH+ poeder. Indien je een groot aquarium bezit, is het raadzaam om KH+ voor de vijver te kopen. Dat is een stuk voordeliger en bevat exact de zelfde samenstelling.

Voor een mooi en gezond aquarium, hebben we mooi en gezond aquariumwater nodig. Dit houd in dat het de juiste samenstelkling �n temperatuur bevat voor een gezond leefklimaat. De gunstigste temperatuur is tussen 24 en 29 graden. Dit betekend dat we een verwarmingselement moeten gebruiken met een ingebouwde termostaat, om het water doorgaans op temperatuur te houden. Echter in de zomer zal dit soms wat lastiger worden als het dagen achtereen warm is. Nu kan een aquarium best wel wat hogere temperatuur verdragen voor een priode van 6 tot 8 weken. Maar het is dan w�l zaak om alle water waarden extra goed in de gaten te houden !

Gemiddelt genomen, voldoet het leidingwater wel aan de juiste waarden. Ik zeg expres "gemiddelt" omdat het afhankelijk is van het gebied waar in je woont. Gebieden waar men duin-water gebruikt, zal doorgaans zachter zijn en dient daar door voorbehandelt te worden door de GH en KH waarden aan te passen. Hier voor kan men de juiste middelen verkrijgen bij de aquarium speciaalzaak.

Nu ik het t�ch over KH en GH heb. Zo kan je de KH en PH waarden ook koppelen. Zodra je de KH verandert, zal ook de PH waarde veranderen.

Het kan ook zijn dat het leidingwater een te hoog aan nitraat gehalte heeft. Dit is een iets lastiger probleem omdat hier voor niet overal de juiste middelen te verkrijgen zijn. Al denk ik dat men ze nagenoeg overal wel kan bestellen.

Nog een probleem kan het silicaat gehalte opleveren, voornamelijk bij net opgestarte aquariums. Een blauwalg exlosie is dan moeilijk te bestrijden.
 
Als het water ouder wordt,zakt de PH ook wel.
 
Peter Hartman zei:
Hoi,

Als ik het kraanwater in Den Haag op de KH meet, kom ik uit tussen de 4 en 5. Met sera khtest.
Ik zou of co2 toevoegen of over turf gaan filteren om de ph te laten dalen.

gr Peter

Dan test je toch echt (helaas) niet goed.
Dunea geeft zelf aan dat ze op 8 zitten. Holgen geeft dat ook aan op hun site en ik kom met de sera kittest ook op 8 uit als ik mijn kraanwater test.
 
Waterhardheid | hard leidingwater in Nederland


De waterhardheid van het water dat uit onze kranen stroomt, hangt af van de
geologische bodemlagen waar het doorheen stroomt v��r het gewonnen wordt.
www.waterhardheid.nl/


Dat is ook 8,5. Netals Schiedam. ook 8,5.

Water - Aquarium - Totall.eu


De afkortingen als GH, KH, PH etc. komen nu misschien nog wat vreemd over ....
Wil je weten hoeveel van deze stoffen in je aquarium aanwezig zijn, kan je ...
www.aquarium.totall.eu/aquariumwater.htm -
 
Ik heb water van Evides. Ik zit ook tegen Delft aan. Misschien zit daar het verschil in.
Ik meet overigens al zolang ik hier woon dezelfde waarden voor wat betreft de kh: 12 jaar

Gr peter
 
Vreemd dat ze op hun eigen site zelf zeggen dat ze kraanwater leveren met een hardheid tussen de 8 en de 9 ..ook op een kaart waar Delft in zit. Snap het dus niet.
 

Terug
Bovenaan