De DSM, en hoe verder?


Volgens mij moet dat prima kunnen. Volgens mij doelde John alleen op nieuwe planten bij de winkel weg

Oké, dan ga ik dat proberen
 
Ja alleen bij nieuwe want als ze al in een bak staan dan zijn ze al " schoongeweekt" zeg maar:)
 
De dropchecker is gekocht, dus dat is nu ook geen probleem meer. Ook heb ik wat eleocharis sp mini gehaald, dat ik tussen de
lege plekjes MC ga planten.
IMG_3721.JPG
 
Wat belangrijk is. is dat je vanaf het vullen start met een flinke dosis co2. Je kunt het beter AFbouwen dan opbouwen. Licht zou ik ook niet opbouwen. Gelijk vanaf de start 10 uur licht.

Dat is precies hoe ik mijn 17 liter bakje met Eleocharis parvula aan het opstarten ben.
Co2 dropchecker tegen het geel aan en 10 uur licht er op.
Groeit als kool en binnen een week zie ik overal uitlopers.
2 weken voor de bewoners komen bouw ik de co2 langzaam aan af.
 
Dat is precies hoe ik mijn 17 liter bakje met Eleocharis parvula aan het opstarten ben.
Co2 dropchecker tegen het geel aan en 10 uur licht er op.
Groeit als kool en binnen een week zie ik overal uitlopers.
2 weken voor de bewoners komen bouw ik de co2 langzaam aan af.

Oh super! Maar laat jij je co2 24/7 aan in het begin?
 
Is het trouwens aan te raden om het bakje te vullen met water uit m'n rio? Of moet ik gewoon starten met kraanwater?
Ook las ik iets over de druppelmethode voor garnalen ( misschien als de garnalen er in zitten met de druppelmethode verversen?) en hoeveel zal ik dan verversen?
 
Ik laat deze wel lopen maar op een lager aantal bps.
Zo niet krijg ik de co2 moeilijk weer op pijl omdat de diffuser niet helemal goed is.

Ik ben met alles invitro gestart, kraanwater er in en filterstart.
Puur om te zorgen dat er zo min mogelijk troep in komt.
 
Ik laat deze wel lopen maar op een lager aantal bps.
Zo niet krijg ik de co2 moeilijk weer op pijl omdat de diffuser niet helemal goed is.

Maar is het aan te raden, of kan ik gewoon een half uur voor het licht aangaat en een uur voordat het weer uit gaat doen?
 
Gewoon voor het licht aan gaat lijkt mij prima.
De enige reden dat ik snachts 6 bpm heb is om te zorgen dat ik overdag de co2 hoog genoeg kan krijgen.
Als de nieuwe diffuser binnen is dan gaat bij mij ook de co2 een half uur voor het licht aan gaat aan.
 
's nachts kan die wel uit. Half uurtje of uurtje maakt niet zoveel uit.
 
Nog even een vraagje voor de opstart: Hoeveel moet ik verversen? Ik ben nu van plan het bakje te vullen, dan weer leeg te halen om zo het vuile water weg te spoelen, dan sluit ik alles aan en doe ik woensdag 50% om vervolgens die zaterdag .....% te doen (ik weet niet hoeveel, hoe zal ik dat aanpakken? 10%per week, of per drie weken? Of meer per week?)
 
Iemand ervaring?
 
Ik houd zelf mijn normale ververs regime aan na een dry start: dus na het afvullen gewoon elke week verversen.
 
Ook je verlichting aan passen. 5 uur in de eerste week, 7 uur in de tweede, 9 uur in de derde week … Dit verlaagt het risico op algen en heeft geen invloed op de planten. Ze groeien alleen niet zo snel, maar aangezien de
bak al volgroeid is moet dat geen probleem zijn.
 
Even inhaken op die verlichting.
De garnalenbak die ik nu aan het opstarten ben heb ik vanaf de eerste dag 10 uur licht en co2 tegen het geel aan.
Alleen een beetje normale bruin alg en een beetje draadalg toen de co2 op was maar na wisselen van patroon en een extra boost easycarbo was die alg binnen 24 uur al weer weg.
Groeit als een dolle met wekelijkse waterwissel en EI bemesting
 
Ik houd zelf mijn normale ververs regime aan na een dry start: dus na het afvullen gewoon elke week verversen.

Maar hoeveel is aan te raden? 50% per week lijkt me wat veel
 
Even inhaken op die verlichting.
De garnalenbak die ik nu aan het opstarten ben heb ik vanaf de eerste dag 10 uur licht en co2 tegen het geel aan.
Alleen een beetje normale bruin alg en een beetje draadalg toen de co2 op was maar na wisselen van patroon en een extra boost easycarbo was die alg binnen 24 uur al weer weg.
Groeit als een dolle met wekelijkse waterwissel en EI bemesting

Maar hoe groot is je bak?
 
Dat is een 17 liter bakje.

Oh oké, dan ga ik met 8 uur licht beginnen ( dat lijkt me voldoende, en naar een langere belichtingsperiode wil ik toch niet werken) Ik ga het bakje nu vullen.
 
Het maakt voor je plantjes niets uit of ze in een 7 liter of een 1000 literbak staan. Het gaat om de ppm voedingsstoffen in het water.
En als jij volgens EI doseert en je voert je overtollige voedingstoffen niet af dmv een 50% waterwissel is het vragen om problemen.
 
Je zou 25% wissel met het toevoegen van 1 fosfaat en 10 nitraat kunnen overwegen.
Net zo goed EI methode alleen gehalveerd.
 
Ik ben wel benieuwd hoe je, op een bakje van 7 liter, de micro's en macro's gaat toedienen en hoeveel en hoevaak?
 
Ik ben wel benieuwd hoe je, op een bakje van 7 liter, de micro's en macro's gaat toedienen en hoeveel en hoevaak?

Nou, ik heb nu 5 ml macro en ook zoveel micro toegediend, en dat zal wel volstaan voor een week denk ik. Ik las 3 ml op 10L, dus iets meer kan geen kwaad.
 

Terug
Bovenaan