De DSM, en hoe verder?


B

blackmoor

Guest
Hoi allemaal,

Zoals sommigen misschien weten ben ik sinds 4 december bezig met de dry start methode (ofwel kortgezegd de DSM).:D

Ik heb dus een bakje met voedingsbodem en grindlaag met Micranthemum Monte Carlo erin geplaatst, zonder water erin, afdekken en goed vochtiggehouden. Het bakje is binnenkort klaar om te gaan opstarten, maar hoe zorg ik er voor dat alles niet alsnog in de soep loopt?:help:

Bakje nu:


IMG_3506.JPG




Even wat details, anders is mijn vraag natuurlijk niet te beantwoorden
Afmeting: 30x15x15 cm, dus 6.75 Liter, en daarin zit een laag van ongeveer 4 cm grind, dus bruto zo'n 5 liter.
Filtering: Dennerle hoekfilter klein
Licht: twee ledstrips van 3.5 watt (dus 7 watt in totaal)
Plantenbestand: enkel Monte Carlo
co2: gasflessysteem met een nano diffusor.

Wat ik graag wil bereiken is eigenlijk een mooie iwagumi aquascape met garnaaltjes. Ik heb expres niet gekozen voor een ph- verlagende bodem, omdat deze maar een jaar mee schijnen te gaan, en ik van plan was het bakje toch wel een tijdje te houden. Ik weet dat het garnalenaanbod nu dus veel kleiner is, maar eerst wil ik natuurlijk een mooi bakje!

Ik las op verschillende sites dat het na de DSM belangrijk is veel te verversen, i.v.m. de voedingsbodem én de afvalstoffen die zich schijnen op te hopen tijdens de dry start, maar te veel verversen is slecht voor de bacteriecultuur. Dit vond ik op twee verschillende sites over de opstart, maar welke moet ik aanhouden?
:c


Schema 1: 1e week iedere dag de helft van het water verversen
2e week iedere 2 dagen de helft water verversen
3e week iedere 3 dagen de helft water verversen
4e week beginnen met afbouwen naar iedere week 10-50% water verversen.

Schema 2. Week 1: 3 uur verlichting aan, 50% Waterwissel eens in de 3 dagen
Week 2: 5 uur verlichting aan, 30% Waterwissel eens in de 3 dagen
Week 3: 7 uur verlichting aan, 30% Waterwissel een keer per week
Week 4: 9 uur verlichting aan, 30% Waterwissel een keer per week


En dan nog over de co2, ik heb nog nooit met gasflessen gewerkt, dus ik ben echt een beginner hiermee:oops:, en dus weet ik nog niet allemaal hoe het moet. Wat ik nu aangeschaft heb is een fles, drukregelaar, magneetventiel, tetugslagbeveiliging en een nano diffusor. Ik was van plan de diffusor zo te plaatsen dat hij in de stroming van het filter staat, en dus zo alle belletjes door de bak worden verspreid. Maar wanneer moet de co2 aan?

stel: ik volg verlichtingsschema 2 in het begin, dan moet mijn co2 twee uur voordat het licht aangaat aan en een uur voordat het licht weer uitgaat uit? Of moet ik het gewoon de eerste weken 24/7 aan laten staan? En hoeveel bpm is aan te raden? Ik ga waarschijnlijk nog een co2 continutest kopen, maar ik weet niet of dat met zo'n klein bakje in het begin nodig is...... Ik ga natuurlijk de co2 in het begin hoog houden, en later pas minderen, maar ik ben nog niet zo bekend met de hoeveelheid co2 voor een klein bakje, en als je in het begin zoveel ververst, gaat je co2 dan niet heel erg schommelen?

Ik hoop dat iemand hiet veel ervaring mee heeft, en ik hier van kan leren!
 
Ervaring met de Dry start heb ik niet, wel met de Monte Carlo. Ik had die emers in een kweekbakje nadat ik een klein plukje overgezet had omdat het toen (zonder toevoeging NO3 en PO4) slecht groeide en later verslijmde in het aquarium.

Vervolgens nadat ik een redelijke hoeveelheid had, dit met wortels in mijn aquarium gezet (zandbodem). Na een paar dagen begonnen naast de huidige blaadjes overal nieuwe uitlopers met submers blad te komen, na een aantal weken zag ik het emerse blad langzaam geel worden en afbreken. Dat was zonder CO2, met matig licht en met KNO3 / KH2PO4 / Profito bemesting. Later ook nog wat bodembemesting erbij gedaan, dat leek het plantje ook wel te waarderen, sindsdien wordt het nieuwe blad wat helderder groen lijkt het.
 
Ervaring met de Dry start heb ik niet, wel met de Monte Carlo. Ik had die emers in een kweekbakje nadat ik een klein plukje overgezet had omdat het toen (zonder toevoeging NO3 en PO4) slecht groeide en later verslijmde in het aquarium.

Vervolgens nadat ik een redelijke hoeveelheid had, dit met wortels in mijn aquarium gezet (zandbodem). Na een paar dagen begonnen naast de huidige blaadjes overal nieuwe uitlopers met submers blad te komen, na een aantal weken zag ik het emerse blad langzaam geel worden en afbreken. Dat was zonder CO2, met matig licht en met KNO3 / KH2PO4 / Profito bemesting. Later ook nog wat bodembemesting erbij gedaan, dat leek het plantje ook wel te waarderen, sindsdien wordt het nieuwe blad wat helderder groen lijkt het.

Oh, oké, maar ik gebruik dus wel co2 en een voedingsvodem, dus ik hoop dat het niet verslijmd!
 
Ik kan je hier helaas niet mee helpen Daan, heb geen ervaring met dry start, monte carlo en/of Co2.
 
Ik heb de Monte Carlo in een nano met led zonder toevoegingen. Hij blijft goed maar van groei is eigenlijk geen sprake. Veel licht en co2 vraagt dit plantje wel voor zover ik weet. Het is dus niet de makkelijkste soort.
 
Ik heb de Monte Carlo in een nano met led zonder toevoegingen. Hij blijft goed maar van groei is eigenlijk geen sprake. Veel licht en co2 vraagt dit plantje wel voor zover ik weet. Het is dus niet de makkelijkste soort.

Maar het gaat er om of hij groen blijft, omdat ik met de DSM al het hele bakje laat volgroeien, dus ik hoop dat dat lukt!
 
Ik heb de Monte Carlo in een nano met led zonder toevoegingen. Hij blijft goed maar van groei is eigenlijk geen sprake. Veel licht en co2 vraagt dit plantje wel voor zover ik weet. Het is dus niet de makkelijkste soort.

Ik heb m nu al een tijdje zonder CO2 en onder middelmatig licht, groeit wel, maar heel langzaam. Na toevoeging bodembemesting zit de nieuwe groei er bij mij dus frisser uit dan ervoor. Als je dus CO2 gaat toevoegen en je 2 ledstrips hebt met een maar kleine waterhoogte, denk ik dat dat wel goed moet komen, mits je zorgt dat de andere voedingsstoffen ook aanwezig zijn.

Maar het gaat er om of hij groen blijft, omdat ik met de DSM al het hele bakje laat volgroeien, dus ik hoop dat dat lukt!

Ook na de DSM zal er nog wel iets van groei moeten zijn natuurlijk, want hij moet wel submerse blaadjes gaan maken, het emerse blad zal het op termijn niet halen. Wat daarbij wel heel erg helpt is dat het nu door de DSM al goed geworteld is. Als het goed is zal je ook zien dat als er eenmaal submerse groei is, het blad veel dichter op elkaar komt en meer op de bodem blijft dan het emerse blad wat je nu hebt. Dan krijg je dus echt een mooi tapijtje.
 
Ik heb m nu al een tijdje zonder CO2 en onder middelmatig licht, groeit wel, maar heel langzaam. Na toevoeging bodembemesting zit de nieuwe groei er bij mij dus frisser uit dan ervoor. Als je dus CO2 gaat toevoegen en je 2 ledstrips hebt met een maar kleine waterhoogte, denk ik dat dat wel goed moet komen, mits je zorgt dat de andere voedingsstoffen ook aanwezig zijn.

Ik ga gebruik maken van de EI, dus dat moet wel goedkomen denk ik.
 
Ik heb tot nu toe nog nooit gelezen van mensen die een dry start doen met monte carlo. Bijna altijd wordt dit gedaan met HCC.
Verder heb ik er zelf (nog) geen ervaring met dry start dus ook geen antwoorden
 
Ik heb tot nu toe nog nooit gelezen van mensen die een dry start doen met monte carlo. Bijna altijd wordt dit gedaan met HCC.
Verder heb ik er zelf (nog) geen ervaring met dry start dus ook geen antwoorden

De oorstpronkelijke reden voor de DSM met 'Monte Carlo' was eigenlijk vooral bedoeld om de dure aanschaf van een co2 systeem te voorkomen, maar aangezien ik er nu wel eentje heb had ik net zo goed HC kunnen gebruiken....
Maar ik heb genoeg bakken gezien die met de DSM zijn opgestart en ook Monte carlo gebruikten, dus wie weet!
 
Diffusor in de stroming. Zorgen voor watercirculatie zodat de voedingstoffen makkelijker opneembaar zijn. Je gebruikt EI dus je gaat wekelijks verversen waarschijnlijk. Dat lijkt me prima. Je kan de eerste week nog een extra keer verversen. Wat belangrijk is. is dat je vanaf het vullen start met een flinke dosis co2. Je kunt het beter AFbouwen dan opbouwen. Licht zou ik ook niet opbouwen. Gelijk vanaf de start 10 uur licht. Zelf heb ik een half uur eerder de co2 aan dan de lichten. En een uur eerder uit dan de lichten.

Met je magneetventiel en een tijdklok kun je dus de co2 s'nachts uitschakelen. Heeft anders weinig zin. Planten gebruiken in het donker geen co2, geven het juist af.
 
Diffusor in de stroming. Zorgen voor watercirculatie zodat de voedingstoffen makkelijker opneembaar zijn. Je gebruikt EI dus je gaat wekelijks verversen waarschijnlijk. Dat lijkt me prima. Je kan de eerste week nog een extra keer verversen. Wat belangrijk is. is dat je vanaf het vullen start met een flinke dosis co2. Je kunt het beter AFbouwen dan opbouwen. Licht zou ik ook niet opbouwen. Gelijk vanaf de start 10 uur licht. Zelf heb ik een half uur eerder de co2 aan dan de lichten. En een uur eerder uit dan de lichten.

Met je magneetventiel en een tijdklok kun je dus de co2 s'nachts uitschakelen. Heeft anders weinig zin. Planten gebruiken in het donker geen co2, geven het juist af.

Dankje Ruben, maar denk je dat ik niet veel alg krijg als ik gelijk start met 10 uur? Sowieso start ik het bakje pas als m'n co2 fles is gevuld, zodat ik gelijk van het begin af aan alle voedingsstoffen voor de plantjes heb. Is het niet aan te raden er voor de opstart wat meer planten in te doen dan alleen MC?
 
En met hoeveel bpm zal ik starten? Want wat is genoeg?
 
Bij Iwagumi worden maar weinig plantensoorten gebruikt. Dat geeft deels ook het rustige uiterlijk van de bakken. Je bakje is erg laag dus licht is voldoende naar mijn idee. Zorg dat licht je beperkte factor blijft. Daarom vol met co2 beginnen. Ik denk dat de monte carlo als een tierelier gaat. De plant komt uit argentinië en daar heb je meer dan 12 uren licht per dag, zal ook wel verschil in zitten per jaargetijde maar even ter info.

Om preventief op alg in te spelen kunnen je er tijdelijk even wat snelgroeiers in doen. Verder zou ik me strak aan de planning houden. Dat doe ik ook. Heb alleen wat bruinalg verder niks aan alg gehad.
 
En met hoeveel bpm zal ik starten? Want wat is genoeg?

50 bpm was ik mee gestart. Dit is discutabel. Ik startte bij mijn bak, die ken je wel. Met 50 bellen per minuut. Maar ik heb veel minder lichtintensiteit.
 
Bij Iwagumi worden maar weinig plantensoorten gebruikt. Dat geeft deels ook het rustige uiterlijk van de bakken. Je bakje is erg laag dus licht is voldoende naar mijn idee. Zorg dat licht je beperkte factor blijft. Daarom vol met co2 beginnen. Ik denk dat de monte carlo als een tierelier gaat. De plant komt uit argentinië en daar heb je meer dan 12 uren licht per dag, zal ook wel verschil in zitten per jaargetijde maar even ter info.

Om preventief op alg in te spelen kunnen je er tijdelijk even wat snelgroeiers in doen. Verder zou ik me strak aan de planning houden. Dat doe ik ook. Heb alleen wat bruinalg verder niks aan alg gehad.

Dankje voor alle informatie, ik denk dat het nu wel gaat lukken. Ik koop anders wat waterpest als opstartplant
 
50 bpm was ik mee gestart. Dit is discutabel. Ik startte bij mijn bak, die ken je wel. Met 50 bellen per minuut. Maar ik heb veel minder lichtintensiteit.

Mijn bakje is wel veel kleiner, 6,75L.. Ik denk dat 20 bpm meer dan genoeg is voor de opstart
 
Opstart algjes kun je altijd krijgen en is ook helemaal niet erg.

In de meeste bakjes die ik opstart komen er in de begin periode verschillende algen voorbij, dat laat ik lekker zijn gang gaan en op een gegegeven moment zie je dat er een evenwicht ontstaat.

Uiteraard wel het te veel aan alg blijven verwijderen en voldoende plantenvoeding (naast de Co2!) geven.
 
Uiteraard wel het te veel aan alg blijven verwijderen en voldoende plantenvoeding (naast de Co2!) geven.

Haha, daar heb ik ervaring mee, een tijdje de alg niet weghalen en je krijgt het d'r nauwelijks meer af....:oops:
 
waterpest doet het niet goed met co2 is mijn ervaring. Beter cacomba of iets dergelijks.
 
Oké. Dan zal ik dat proberen

Cabomba zou ik niet snel doen als je garnalen wilt gaan houden. In ieder geval niet als je het in de winkel haalt. Dat zit onder het slakkengif wat je garnalen niet leuk gaan vinden. Probeer het bij een collega-aquariaan uit de bak te halen.
 
Cabomba zou ik niet snel doen als je garnalen wilt gaan houden. In ieder geval niet als je het in de winkel haalt. Dat zit onder het slakkengif wat je garnalen niet leuk gaan vinden. Probeer het bij een collega-aquariaan uit de bak te halen.

Is toevallig vallisneria een optie? Ik heb massa's kleine stekjes en die groeien geloof ik ook best snel, of anders wat Limnophila sessifloria?
 
Bij garnalen kun je beter iedere plant preventief eerst in een emmer met water 4-5 dagen weken:)
 
Ik ga waarschijnlijk ook nog wat hairgrass toevoegen, om de plekjes een beetje op te vullen.
 

Terug
Bovenaan