De definitie "F1"


S

sander.020

Guest
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een mooie groep jonge maanvissen. Toen ik die kocht had ik geen idee waar de classificatie "f1" voor stond. Na wat gezoek trok ik de conclusie dat het zou staan voor de eerste generatie van 2 wildvang ouders. Maar uit deze definitie maak ik weer op dat het niets met al-dan-niet wildvang te maken heeft, maar met de eerste generatie van een willekeurige combinatie van ouders.

In dit topic heb ik het kort besproken met @Jos Hut, maar toen dacht ik het nog te weten :stom:

Wat verstaan jullie eronder?
 
Ik ken het inderdaad als de eerste jongen van een koppel wildvang vissen, maar weet niet of dit ook geldt voor niet-wildvang koppels
 
@sschot volgens dat artikel klopt dus de definitie waar ik eerst aan dacht. En nog naar neig.

Echter het in artikel waar ik naar linkte wordt niet gesproken over wildvang, wat zou betekenen dat een paartje f16 + f22 (uit andere lijnen) samen weer f1tjes zouden kunnen produceren...

Misschien had ik hier een poll van moeten maken
 
In de genetica is de F1 de eerste generatie na de P-generatie(de ouders) de F2 de tweede generafie na de P-generatie etc.

Maar hier in de auqawereld wordt de eerste generatie na wildvang ouders de F1 genoemd. ;)
 
in de vissen wereld zijn F1 eerste generatie jongen van wildvang, en niets anders. En dan conform het artikel verder dus.
 
Dus in de aquaristiek gebruiken we wildvang als aanvulling op de definitie zoals die geldt voor de genetica in het algemeen. Heb ik 'm zo?
 
Dus in de aquaristiek gebruiken we wildvang als aanvulling op de definitie zoals die geldt voor de genetica in het algemeen. Heb ik 'm zo?
Ja, in vissenwereld is de P-generatie altijd wilvang, in de genetica wordt met de P-generatie gewoon de (eerste) ouders aangeduid;)
 
F1 wordt in de aquaristiek inderdaad veel gebruikt voor eerste generatie na wildvang. Echter zou een slimme verkoper F1 ook kunnen verkopen als het aquarium stam betreft, als de ouders uit verschillende lijnen komen. Dan heb je namelijk ene nieuw P koppel en zijn de jongen daarvan officieel F1.
 

Terug
Bovenaan