De beschaving van een samenleving is af te meten aan hoe wij met onze kwetsbare medemens omgaan


Status
Niet open voor verdere reacties.

NathaliePip

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
26 december 2021
Berichten
1,089
Locatie
Gelderland
Vooraf: deze post is een bericht. Ik heb de behoefte om hier iets over te zeggen, maar ik heb geen behoefte (voor mijzelf) aan een inhoudelijke discussie hierover. Ik zal dan ook niet inhoudelijk op de situatie in reacties reageren. Zoals mensen weleens zeggen; ‘t moet me gewoon van ‘t hart.

Afgelopen week is op dit forum een fotoalbum gestopt. Dit is het gevolg van druk van leden van dit forum. De teksten die dit hebben veroorzaakt zijn door het beheer weggehaald. Dat betekent dat ze niet correct waren. Ik heb ze niet zelf gelezen, maar wat mij verdrietig maakt en waardoor ik dit bericht toch post is het volgende.

De beschaving van een samenleving is af te meten aan hoe wij met onze kwetsbare medemens omgaat.

Internet is een anoniem medium. Vaak worden dingen gezegd die mensen als ze elkaar in het ‘echt’ zien niet zomaar zouden zeggen. Dat komt omdat in het echte leven mensen een schaamtegevoel hebben waardoor ze een bepaalde rem hebben en anderen niet snel zullen kleineren of aanvallen.

In het echt zie je hoe de ander reageert als je hem of haar kleineert of anderzins naar reageert. Dat zorgt bij de ervoor dat je je kan invoelen wat dit voor de ander betekent en vervolgens remt dat ‘lelijk’ gedrag naar elkaar. Dat houdt een samenleving leefbaar.

Op internet zien mensen elkaar niet en dat zorgt er soms voor dat dit wegvalt. Je kent de ander niet, je ziet niet hoe gekwetst de ander zich voelt en je zet teksten neer zonder dat je je invoelend vermogen aanspreekt. Dat komt dus onder andere doordat je de reactie van de ander niet kan zien.

Ik vind dat dat ervoor zorgt dat mensen die zich minder goed kunnen uiten of kwetsbaar zijn, makkelijk kunnen worden gekwetst op internet. En in dit geval zelfs weggepest.

Want dat hebben we laten gebeuren. Iemand is op dit forum weggepest.

Er zijn daar argumenten voor gebruikt als dat dit fotoalbum niet forumwaardig is en dat de teksten niet aardig zijn.
Maar dit zijn inhoudelijke redenen die niet ter zake doen. Dat dit fotoalbum anders was dan andere albums is gewoon een feit. Daar hebben anderen niet over te oordelen.

Het argument dat anderen hier niets van leren of dat het een verkeerd voorbeeld van aquarium houden geeft, is ook niet iets waar je over te oordelen hebt. In ieder geval niet zodanig dat je mag zeggen dat dit fotoalbum zou moeten stoppen.
Waarom ik vind dat je ieders bijdrage kan waarderen is het volgende:

  1. Wij zijn allemaal mensen en allemaal gelijk. Daarmee heeft iedereen dezelfde rechten in dit forum. Alleen het beheer corrigeert op feitelijke gronden en nooit vanuit gevoel.
  2. Iedereen die dit fotoalbum leest, kan lezen dat dit een creatieve man is die buiten kaders met het aquarium bezig is. (Nieuwe) forumleden hebben een eigen verantwoordelijkheid om de informatie te wegen en uit dit forum te halen wat zij denken dat goed voor hen is. Dat is niet aan ons als ‘ervaren’ forumgebruikers om aan te geven dat als we (jij) er niets van leert of je vindt dat er onjuiste informatie opstaat dat je gaat aangeven dat een fotoalbum dan maar moet stoppen of dat iemand dit niet mag plaatsen. Als jij je hieraan stoort, zet je iemand gewoon op blokkeren en dan heb je nergens last van.

Als laatste:

Fora zijn een van de meest laagdrempelige manieren om contact met anderen te hebben. Contact hebben met anderen gaat soms in het ‘echte’ leven niet zo makkelijk.

In een tijd waarin alles duurder wordt en we soms daardoor weinig mogelijkheden hebben om activiteiten te ondernemen, zijn fora een uitkomst. Het is kosteloos en je vindt er een heleboel mensen die van hetzelfde houden.

Daarom is de titel van deze post: De beschaving van een samenleving is af te meten aan hoe wij met onze kwetsbare medemens omgaat.

En daarmee zeg ik niet dat degene van het fotoalbum kwetsbaar is, want ik ken mensen niet persoonlijk op dit forum. Maar het zou wel een motto op een forum moeten zijn. Iedereen mag meedoen. En laten wij ons alsjeblieft op dit forum zo gedragen zoals we dat in het echte leven ook doen: beleefd en met mededogen.

P.s. Ik waardeerde het fotoalbum vanwege het feit dat iemand die zo creatief is, dat durfde te delen in dit forum. Dat is waardevol.

P.s.2 Beheer, ik kon geen categorie vinden die passend was. Daarom heb ik dit gepost in de categorie ‘Plagen’. Maar als jullie de categorie willen wijzigen, doe dat gerust.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Terug
Bovenaan