De bakken van Kelley


Bedankt voor de reacties, ik heb al grootse plannen voor de 120, met een beetje geduld voor hetgene wat er nu in zit komt dat wel :juggle:
 
Update 120 week 2:

Interessante ontdekking gedaan deze week!



Vier van deze nieuwe vrienden. Enkele dagen een totaal mysterie geweest hoe deze hier zijn geraakt. Ze zijn al flink op formaat, de bak is overgenomen maar stond al een jaar leeg. Echt alle mogelijke opties hebben we gehad..
Tot ik eerder deze week met de waterwissel mijn eheim skimmer aan het schoonmaken was. Deze kwam uit de 60, omdat wat meer stroming wou. Zaten ze daar gewoon met z'n viertjes een koffiekransje te houden :p

Niet goed over nagedacht van mij, maar ach ja, ze hebben het overleefd en ze zijn hartstikke gelukkig in deze bak. Ik heb ze geprobeerd eruit te vissen (ivm nitraatpiek/nitrietpiek die nog moet komen), maar dat heb ik na een halfuur opgegeven. Ik vind het wel goed zo. Ze zijn zeker gewenst voor de slijmen en andere viezigheid op te ruimen. Nu moeten ze nog leren om hun poepjes ook netjes op te ruimen :p

Verder heb ik een plakfolie geplaatst. De oneffenheden trekken hopelijk wel weg, maar nu zit ik met die blauwe schijn waar ik een beetje vervelend van begin te worden. Even kijken naar nieuwe lichtbalken.





Op de foto hierboven kan je het hopelijk zien. Naast de gewone opstartslijm heb ik ook een rozige slijm. Bij het wegzuigen had het hout ook een rozige kleur. Iemand die weet wat dit is en wat ik ermee moet?

De planten doen het super! De tijgerlotus kwam aan als een knolletje, en nu heb ik al bladeren. De klimop groeit ook waar je bij staat. Alleen de montecarlo gaat wat minder, ik denk dat mijn lampen daar niet sterk genoeg voor zijn, het lijkt weg te smelten ofzo. Nu is dat niet zo'n ramp, aangezien dit plantje een cadeau van de leverancier was. Niet dat ik die perse wou ofzo ;)




De waterwaarden zagen er ook weer goed uit, gelijkaardig aan die van vorige week. Dus, op zich een zeer interessante week en we kunnen rustig verder naar de volgende! Eerstvolgende project: verlichting.
 
Ik zou me om de schimmel/slijm niet te druk maken bij de opstart. Kan wellicht iets verkleuren doordat het hout kleurstoffen afgeeft.
 
Weer een nieuwe update! We zijn intussen ruim 4 weken ver, en de 120 staat er ondertussen zo bij



Het hout is wat verplaatst, en er staan nieuwe planten bij. Qua belichting hebben we gekozen om de t5 buizen die erin zaten te vervangen. We hebben nu juwel hilite nature en hilite day. Veel beter zo!

Ook nieuwe bewoners! Ik heb een algeneter overgezet vanuit de 60, aangezien die een flinke groeispurt aan het maken is. Ook drie torenslakken en tien blue dream garnalen, waaronder een hoogzwangere dame!





En deze eitjes gespot.. Zijn die van de japonica's of van poelslakken? Dit was namelijk het enige wat in de bak zat op het moment dat de eitjes er zaten.

 
Een momentje van lichte paniek.. Een dag na de waterwissel dit in de bak gezien. Het leek net een spinnenweb, het ging ook echt van de ene tak naar de andere. De waardes waren ook gewoon perfect in orde. Heel gek.

Na wat research en wat rond te vragen, erachter gekomen dat het een normaal fenomeen blijkt te zijn bij de waterwissel. Ik heb het er gewoon uit kunnen scheppen.

Ook ineens de stroming wat hoger gezet, dat leken de bewoners te appreciëren.

4E593E41-D193-4F81-BECA-72C1D6FDC912.jpeg
DA5B8E98-98A3-47BB-B6A1-D042F179E255.jpeg
730E19E3-D14E-4152-8030-6487110E4AE7.jpeg
 
Ik kan de foto s niet aanklikken jammer genoeg.

Wat gek, bij mij zijn ze gewoon zichtbaar..

Dillemma! Ik wil heel graag nog wat planten in mijn bak, maar zou ik daar nog mee wachten? Of mogen die er gewoon bij. De planten die er nu in zitten, zitten er een maand in ongeveer, en ze doen het heel goed. Er zijn wel nog wat plekken die ik graag wil opvullen. Kan het kwaad om met regelmaat planten toe te voegen?
 
planten toevoegen kan nooit echt kwaad volgens mij.
Maar aangezien je garnalen hebt wel goed afspoelen geïmporteerde planten worden volgens mij nog wel eens behandeld met gif.
 
Okee, goed dat ik dat weet! Ik leg de planten altijd eerst apart in een emmer water, daarna spoel ik ze nog eens apart af
 
8FAC4341-59E1-4B08-9C44-8A7A274E8DC2.jpeg


Wij hebben vandaag bijna de vlag uitgehangen, er zijn officieel eitjes gespot :D

Verder is er (alweer) een pakketje geleverd met wat nieuwe planten voor de 120, dat zal de volgende update zijn.

6F4CDB4E-2CAA-4E40-B7AC-DE89FE1E5DD2.jpeg
 
7C899601-77CD-4B41-9C5C-EE1051DCA68A.jpeg

BA817105-68CE-45E8-A2D7-CF0F22699F50.jpeg


De nieuwe planten staan erin! Hoe et er nu bij staat, ben ik er redelijk tevreden mee. Ik ben vooral benieuwd hoe het nu verder gaat groeien. Het mag allemaal wel wat voller en hoger van mij.

C7EA100E-F44B-4E3C-B630-1C9EDA6D77BF.jpeg
D36C807A-4C23-47DA-A53F-2F342D6C4709.jpeg


De laatste foto is misschien minder duidelijk, maar met de waterwissel dit weekend hebben we nog twee zwangere dames gespot! Het is nu extra opletten voor kleintjes.

Er is er eentje die bijna een gele buik heeft. Ze wilt ook echt met rust gelaten worden, verstopt zich eigenlijk constant. Wilt dit zeggen dat ze gaat werpen?
 
Erg leuk met de plantjes maar ik zie achterin dacht ik Crypto staan. Dat is een lage plant en deze zou ik dan zelf meer op de voorgrond zetten;)
 
Erg leuk met de plantjes maar ik zie achterin dacht ik Crypto staan. Dat is een lage plant en deze zou ik dan zelf meer op de voorgrond zetten;)

Is inderdaad een crypto.. Dan ga ik die verplaatsen dit weekend, bedankt voor de tip!
 
Is inderdaad een crypto.. Dan ga ik die verplaatsen dit weekend, bedankt voor de tip!


:petjeaf:

Edit: wellicht nog een tip ivm de aanstaande kleine garnaaltjes. Op het hout zou je wat mos kunnen binden zodat ze hier mooi in kunnen schuilen. Garnalen mak je in de regel wel blij met wat mos.
 
:petjeaf:

Edit: wellicht nog een tip ivm de aanstaande kleine garnaaltjes. Op het hout zou je wat mos kunnen binden zodat ze hier mooi in kunnen schuilen. Garnalen mak je in de regel wel blij met wat mos.

Ik heb op verschillende plekken in het hout toevallig al mos zitten, van voor en van achteren. Bedankt voor het meedenken in ieder geval ;)
 
Ziet er al goed uit. Zal wat geduld vergen voordat alles gegroeid is denk ik, maar is heel herkenbaar. Heb ik ook moeite mee :juggle:
 
Ziet er al goed uit. Zal wat geduld vergen voordat alles gegroeid is denk ik, maar is heel herkenbaar. Heb ik ook moeite mee :juggle:

Pfft ik zit er iedere dag naar te kijken.. Zit er bijna met een liniaal naast om de groei te meten als het ware :juggle:
 

Terug
Bovenaan