De bakken van Kelley


K

Kelley

Guest
Een topic voor mezelf, om alles een beetje bij te houden. Een aangezien ik ook wel eens met vragen zit :book:

Het begon afgelopen Kerst. Ik wil al heel erg lang een aquarium, dit weet mijn moeder ook. Van haar kreeg ik een aquarium (lees: plastic bakje van nog geen 10l), met 2 zebra danio's en 2 silver molly's. Geen plantje, geen grind, geen filter, geen verwarmingselement, niks. Natuurlijk had ik gemende gevoelens. Mijn moeder, helemaal enthousiast, want ik heb eindelijk mijn 'aquarium', en dan mijn reactie; ja, bedankt.. Want wie wil nu een dolblije moeder kwetsen die net haar kind (volgens haar) helemaal gelukkig heeft gemaakt.

Ik heb haar voorzichtig uitgelegd dat dit not done is, en de volgende dag zijn we naar de LFS gereden. Mijn moeder, teleurgesteld in haarzelf dat ze dit had gedaan, gaf mij een starterspakket van Tetra. Een 60cm bak, filter, verwarmingselement en led verlichting. Ik kocht via aquaplantsonline een plantenpakket voor mijn type bak, fijn grind, en liet de bak enkele weken indraaien. Ondertussen had ik een grote curverbak met verwarmingselement als tijdelijk onderkomen voor de zebra danio's en de silver molly's.

Ondertussen zijn we al in mei, en heb ik een uitgebreid visbestand;
2 zebra danio's (die hebben het avontuur overleefd, de molly's niet)
2 corydoras julii/trilineatus
5 puntius titteya
6 rasbora galaxy

Dus lang verhaal kort, nu heb ik mijn eerste echte aquarium staan, en wil ik hier mezelf opvolgen. Opmerkingen zijn altijd welkom :petjeaf:



Een plaatje van hoe het aquarium er op het moment uitziet.. Met nood aan een snoeibeurt :juggle:


4C53CVtCdot7H94N1LuFkBv1Oz7bkm8p.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Hoe moeilijk het ook altijd is om, zeker in geval met dieren, een gekregen cadeau 'terug te brengen en in te ruilen', het is echt kei goed dat je dit toch gedaan hebt!
Je hebt een leuke bak en ik weet zeker dat je moeder ook mee geniet van je mooie onderwaterwereldje. Top!
 
Oh wat leuk al die reacties! :D Ik wist al van begin af aan dat ik een plantenbak wou, je ziet de vissen ook een stuk gelukkiger rondsjeezen, met al die verstopplekjes. En ik betrap m'n moeder er soms wel op als ze zit te kijken, misschien als ze met pensioen gaat haha
 
Btw, staat de Anubia rechts niet in de bodem met de wortelstok? Dat mag namelijk niet.
 
Haha, dat duurt nog wel even want jij bent 18 dus je moeder is nog niet aan dr pensioen toe denk ik;)
Nog 15 jaar ;) En de anubia staat vastgebonden aan een steen, dus los van de bodem om het zo te zeggen.
 
Bedankt voor de leuke reacties! Word ik blij van :D

Onderhoudsbeurt gehad vandaag. Ik heb de bacopa amplexicaulis wat bijgesnoeid, zodat de ludwigia mullertii wat meer licht krijgt. Een overzichtsplaatje en wat sfeerbeelden van de bewoners :foto:

IMG_7128.jpg
NIdZJnOp4jdJt94cxih577dWtAzKIidz.jpeg


NIdZJnOp4jdJt94cxih577dWtAzKIidz.jpeg


NIdZJnOp4jdJt94cxih577dWtAzKIidz.jpeg


NIdZJnOp4jdJt94cxih577dWtAzKIidz.jpeg
 
Ziet er goed uit en mooi zo met de verlichting.
Welke verlichting zit er boven als ik vragen mag?
 
Ziet er goed uit en mooi zo met de verlichting.
Welke verlichting zit er boven als ik vragen mag?

Dankjewel! De verlichting zat er standaard bij.. Een led lamp van tetra, ongeveer 10cm
 
Dat is wel een punt waar ik mee zit. Ik zou graag meer verlichting hebben, zodat de ludiwigia wat meer licht krijgt. Of is het juist 'normaal' dat een bak van 60cm maar een lichtbalk van ongeveer 7-10cm heeft?
 
Wattage maakt niet uit het is het aantal lumen want dat is de lichtopbrengst. maar als je het nog uitgebreider wilt zit je ook nog met kleur spectrum maar daar heb ik geen verstand van. ik heb er gewoon een ledlamp boven.
 
Mooi dfeertje in de bak!

Alleen denk ook dat je iets te weinig verlichting hebt.
Doorgaans heeft een 60 cm bak toch wel 40 cm licht.

Misschien een los led armatuurtje erin maken. Ziets dat lijkt op de link hierboven.
Maar dan misschien iets beter spectrum.
Zelf ben ik zeer tevreden over easy led van aquatlantis. Maar dat is best duur.
 
Ik heb de lamp van de link van Mike besteld, bedankt voor de link! Benieuwd wat het gaat worden.. Zal weer zo snel mogelijk foto's plaatsen.
 
Lamp is er, heel tevreden over, en zeker voor die prijs. Alleen is er meer nodig dan enkel twee zuignapjes om het aan de lichtbak vast te maken. Mag dat gewoon met secondelijm? En waar zal ik de lamp vasthangen, voor- of achterin? :S
 
Jouw bakje oogt enorm mooi hoor Kelley,het is een echte blikvanger in de woonkamer of staat hij op je slaapkamer want dat doen sommige ook he.
Ben benieuwd naar het vervolg in jouw topic.
 
Mooie bak hoor en heel goed dat je direct een geschikte bak hebt gehaald voor de visjes!
 
Ik blijf jullie bedanken! Vind het zo leuk, al die complimenten :D
En mijn aquarium staat in de slaapkamer, heb er zicht op vanaf mijn bed en bureau (studie-ontwijkend-gedrag..) Dat was part of the deal, dat ik alles zelf zou doen en dat het aquarium niet in de woonkamer zou eindigen. Mij hoor je niet klagen
Morgen ga ik werk maken van de lamp te bevestigen, ga het toch met wat lijm moeten doen denk ik..
 
Ik vind het altijd enorm interessant om de foto-albums van anderen te volgen, en om het voor mezelf wat bij te kunnen houden, dacht ik, waarom niet.
Ik heb twee bakken. Een van 60cm en een van 120cm. Die van 60 staat nu al ruim een jaar, en daar ben ik eindelijk tevreden mee hoe die nu is. De 120 is nog in opstart, die staat nu een week. Ik ben aan het wachten tot alles netjes op orde is qua nitriet-nitraat en al die ongein.

Enkele sfeerbeelden van de 60




En de 120




Sorry voor de reflectie! Foto's maken moet ik nog een beetje oefenen denk ik..

Zoals je kan zien zit er goed wat opstartschimmel op het hout bij de 120. De waarden waren vandaag (week 1):
pH 8
KH 10
gH 9
NO2 <0.3
 
De 60 is een zeer mooie bak, dus ik ben benieuwd wat je van die grote bak gaat maken, we gaan het volgen.
 

Terug
Bovenaan