De aquaria van MaestroCygni


IMG_20181024_215332.jpg

IMG_20181105_195432.jpg

10 dagen verschil tussen de twee foto's.
Het verbaast mij dat de Salvinia en Pistia veel sneller groeien dan de kroos.
De kroos ziet er heel mooi uit, waarschijnlijk is het de enige plant die ik aan de speciaalbak ga toevoegen.


En zoals ik al op het AFstand topic zei, ik kan wat plantjes meenemen naar het Vivarium, helemaal gratis uiteraard. Ik denk dat ik twee porties Salvinia mee kan nemen en één of twee porties Pistia.
 
Hier krijgt het kroos ook geen kans tussen de limnobium, typisch is dat.
Nou heb ik de Limnobium aardig uitgedund en komt het kroos weer wat op zetten.
 
Prachtige Betta's, Christian! Hopen dat het gaat kweken :)
Balen van je Choco's, maar helaas staan ze bekend als niet de sterkste visjes.
 
Prachtige Betta's, Christian! Hopen dat het gaat kweken :)
Bedankt, Ben, maar... Ik ben het vrouwtje al eeen paar dagen kwijt. Denk niet dat ze nog leeft, maar er is altijd een beetje hoop.
Ik baal er wel van, het is al 3 jaar een droomvisje, en nu.... :stom:
Waardes zijn goed, maar ja, wildvang is altijd gevoelig..

Binnenkort vivarium dus wie weet vind ik een vrouwtje. Zo nodig kan ik altijd langs Utaka voor ik richting Rosmalen ga.
 
Lees net je eerdere berichten,balen van de choco's!
3 jaar is toch ook wel de max leeftijd voor betta's?
 
Lees net je eerdere berichten,balen van de choco's!
3 jaar is toch ook wel de max leeftijd voor betta's?
Ja, maar de betta's heb ik net een maand of twee! Ik bedoelde dat ze al drie jaar mijn lievelingsvissen zijn.
Maar, vrouwtje gevonden, zie vorige post.
Ze ziet er niet heel goed uit maar waarschijnlijk kan ze herstellen.
 
Hoe komt zij nou in de spraybar :S
Fijn dat je haar gevonden hebt, hopelijk gaat ze het redden.
 
Hoe komt zij nou in de spraybar :S
Fijn dat je haar gevonden hebt, hopelijk gaat ze het redden.
Het dopje aan het uiteinde van de spraybar is eraf en de stoming stond op het minimum, dus blijkbaar kon ze daar zo in zwemmen. Ik weet niet waarom, maar het dopje past er niet meer in, het is ineens net te klein...

Ik moet een keer het dopje met secondelijm plakken.

Ik denk dat ze het wel redt, ze zwemt normaal. Ze heeft een plek op haar hoofd, maar het is geen wond, ik denk eerder dat de slijmvlies beschadigd is. Waarschijnlijk omdat haar hoofd twee dagen lang de binnenkant van de spraybar raakte.
 
Het dopje aan het uiteinde van de spraybar is eraf en de stoming stond op het minimum, dus blijkbaar kon ze daar zo in zwemmen. Ik weet niet waarom, maar het dopje past er niet meer in, het is ineens net te klein...

Ik moet een keer het dopje met secondelijm plakken.
Jeetje wat een pech zeg. Ja daar ga je dus nooit zoeken. Ik vind het wel raar dat ze er niet uit gezwommen is, achteruit met de stroming mee als ze zich niet kon omkeren.
Wat moet dat een stress geweest zijn voor haar.
 
Jeetje wat een pech zeg. Ja daar ga je dus nooit zoeken. Ik vind het wel raar dat ze er niet uit gezwommen is, achteruit met de stroming mee als ze zich niet kon omkeren.
Wat moet dat een stress geweest zijn voor haar.
Het eerste wat ik deed toen ik het filter uit elkaar haalde was in de spraybar kijken, daar zag ik haar niet. Daarna heb ik de cartridge eruit gehaald en daarin gekeken, de rest van het filter zat ondertussen in een bakje. Toen ik het filter in elkaar ging zetten zag ik de betta in het bakje (waar gelukkig water in zat).

Ik denk dat ze via de spraybar bij het filter kwam, en dat ze daar te weinig ruimte had om zich om te draaien.
 
Het eerste wat ik deed toen ik het filter uit elkaar haalde was in de spraybar kijken, daar zag ik haar niet. Daarna heb ik de cartridge eruit gehaald en daarin gekeken, de rest van het filter zat ondertussen in een bakje. Toen ik het filter in elkaar ging zetten zag ik de betta in het bakje (waar gelukkig water in zat).

Ik denk dat ze via de spraybar bij het filter kwam, en dat ze daar te weinig ruimte had om zich om te draaien.
Superfish filter? Die dopjes passen nooit meer na verloop van tijd.
 
De uitslagen van het Biotope Aquarium Design Contest zijn bekend, ik ben 93e van de 135 geëindigd. Ik ben best blij, want ik was eigenlijk niet voorbereid, de bak zag er op dat moment niet best uit en ik heb alle foto's op de laatste dag gemaakt, net op tijd om het te kunnen inleveren.
Net zijn ook de cijfers per onderdeel bekend gemaakt.
Op de twee onderdelen die voor mij het belangrijkste waren, biotoop correctheid en biotoop omschrijving, heb ik een 10 gescoord. Dit waren voor mij de belangrijkste onderdelen omdat ze de basis van het biotoop zijn. Verder ziet de bak er te open uit (klopt helemaal, al hebben de vissen genoeg verstop plekken) en zou de echte biotoop er niet zo uit zien. Dat wist ik, en het gaat binnenkort veranderen. De kwaliteit van de foto's heeft mij ook een paar punten gekost.
Maar over het algemeen ben ik blij dat ik alle minpunten had voorspeld, dat betekent namelijk dat ik na de rescape een goede biotoop kan maken zonder vissen of planten weg te doen.

http://biotope-aquarium.info/aquari...outhern-johor-state-peninsular-malaysia-70-l/
 
De rescape waar ik het in de vorige post over had gaat deze week gebeuren. De planten zijn al een tijdje besteld, morgen worden ze verzonden en donderdag krijg ik ze hopelijk binnen. Dit wordt het hout, het zijn 3 stukken die ik al in huis had en die sommige van jullie misschien wel herkennen, een van de stukken komt namelijk uit mijn oude Parosphromenus bakken. Ik weet niet of ik het zo houd als op de foto, maar deze opstelling vind ik best mooi.
Hout.jpg
 
"oude Parosphromenus bakken"

Heb je die niet meer dan?
Die heb ik al een jaar niet meer inderdaad :p toen ik de 60cm kocht verhuisde de Paro mee naar de 60cm. Ik ben van plan weer Parosphromenus te gaan houden, ik twijfel alleen nog tussen een grote groep in de 60cm of een extra bakje met een koppel. Waarschijnlijk gaan ze de 60cm in omdat ik dan een extra bakje heb voor een derde soort Betta :)
 
Toen ik het oud stuk spiderwood uit de bak aan het halen was, lag deze even op zijn zij. Ineens had ik door dat het op een wortel van een boom leek (is het ook, maar jullie snappen ik wat ik bedoel). Het stuk hout dat ik eergisteren plaatste viel erg tegen, onderwater werd het een donkerbruine vlakte zonder reliëf dus heb ik toch de spiderwood gebruikt. Ik moet het linksachter nog een beetje verhogen zodat de wortel beter "valt", maar dit is het voorlopige resultaat. De limnophila is een stuk kleiner dan verwacht, maar geef het een week of twee en het zal de wateroppervlakte bereiken. Ik ben er nog niet helemaal blij mee, maar ik wacht liever tot de planten zijn gegroeid voordat ik iets verander omdat het nu veel kaler lijkt.
 

Bijlagen

  • 20190620_173010.jpg
    20190620_173010.jpg
    163.7 KB · Weergaven: 161
Laatst bewerkt:
Mooi geplaatst, al ben ik zelf niet altijd fan van spiderwood. Ga je rechts iets voor het filter zetten?

Als ik een tip mag geven, bij de hornbach hebben ze mangrove hout liggen. Kleine, middelgrote en grotere stukken. Veel keus ook, tenminste, in Nieuwegein een paar weken geleden. Als je wil heb ik nog wel een foto van mijn nieuwe bak toen die nog niet gevuld was, kan je zien wat voor hout ik bedoel.
 
Mooi geplaatst, al ben ik zelf niet altijd fan van spiderwood. Ga je rechts iets voor het filter zetten?

Als ik een tip mag geven, bij de hornbach hebben ze mangrove hout liggen. Kleine, middelgrote en grotere stukken. Veel keus ook, tenminste, in Nieuwegein een paar weken geleden. Als je wil heb ik nog wel een foto van mijn nieuwe bak toen die nog niet gevuld was, kan je zien wat voor hout ik bedoel.
Het filter ga ik ooit vervangen voor een buitenfilter, de in- en uitlaat komen dan achter het hout.

Mangrovehout heb ik ook gezien, maar als het onderwater ook alle details verliest heb ik er niks aan.
 
Het filter ga ik ooit vervangen voor een buitenfilter, de in- en uitlaat komen dan achter het hout.

Mangrovehout heb ik ook gezien, maar als het onderwater ook alle details verliest heb ik er niks aan.

Top! Prima oplossing.

Nee, zo bedoel ik het niet. Zonder water is de foto enkel wat duidelijker. Geeft namelijk ook redelijk wat tannins af.

Maar ieder z'n smaak hè!
 

Terug
Bovenaan