Daytime Matrix


Wat bedoel je met deze zin, Tom?

'k heb de datasheets en de geschiedenis van de beads terug gevonden en ze getest met een Lux meting..
Verder heb ik de 4000 K versie getest en verschillende planten reageerden daar slecht op..


Ik kan wel be-amen dat je met de balken van JMB een mooie plantenbak ( zoals die van Niels v R. ) kan opzetten..
 
'k heb de datasheets en de geschiedenis van de beads terug gevonden en ze getest met een Lux meting..
Verder heb ik de 4000 K versie getest en verschillende planten reageerden daar slecht op..


Ik kan wel be-amen dat je met de balken van JMB een mooie plantenbak ( zoals die van Niels v R. ) kan opzetten..
Dat is absoluut in tegenstelling tot mijn ervaringen, Tom. Dit zijn mijn Balken:

3x 90 cm. JMB balk met elk 27 Epistar leds van 1 watt elk. Ip68 (International Protection Rating)

1x Balk met 21 witte leds (per witte led 3000K ca. 100 lumen) en 6 rode leds (per led 660-670 Nm ca. 50 lumen) achter

1x Balk met 22 witte leds (per witte led 8000K ca. 100 lumen) en 5 blauwe leds (per led 470-480 Nm ca. 50 lumen) voor

1x Balk met 27 witte leds (8000K ca. 100 lumen) midden

Mijn planten, verschillende soorten, groeien en bloeien dat het een lust is....
 
Het is verstandiger om de lengte van je bak aan te passen aan de lengte van de TL buizen.. Als je nog voor T8 wil gaan, kom je 5 cm te kort..

1: Dit doet weinig ter zake in een topic over LEDs.
2: Ik kan vrij snel een paar manieren bedenken waardoor je een TL armatuur met meerdere lampen perfect kan doen passen in een 150cm bak maar soit...
Ik vraag me wel af in hoeverre je hier van een "fout" kan spreken, laat staan een "klassieke fout"? Dat is alleszins een klassieker die aan mij voorbij gaat dan. :D

Als je zou willen gaan voor LED verlichting, passen er geen 3 power balken van Aquaterra-LED in..

Oh nee, dat is ook wel jammer... Lol, daar gaat het toch helemaal niet over?
Het topic ging over de Daytime Matrix (Trouwens zoals veel LED-units te verkrijgen in elke lengte die je maar kan bedenken....)
Als aquaterra geen LEd-balken maakt die passen dan vallen ze sowieso af als keuze zou ik denken...
Lijkt me simpel.

Ik blijf bij mijn standpunt: Tom toch!
 
Hear, hear! Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook werkelijk niet begrijp waarom ik lengte van een bak aan zou moeten gaan passen op de lengte van een lamp, laat staan waarom ik ooit nog de behoefte zou gaan voelen om T8 te plaatsen als ik nu topkwaliteit LED aanschaf. Komt bij dat 150cm een vrij standaard bakmaat is, voor zover ik weet.

En Aquaterra zou je er met een 96cm en een 52cm balk nog best op 1 lijn in kunnen krijgen en door de balken te laten verspringen zou je er ook 3 x 52cm in kunnen krijgen. Al zou ik er 10 in willen, dan zou dat nog kunnen, al zou ik bij god niet weten waarom.

Ik snap best dat als ik advies vraag mbt Matrix balken, dat er dan ook mensen zijn die alternatieven noemen. Zo is Benvo erg enthousiast over JMB, wat voor mij ook op de shortlist stond en ik waarschijnlijk ook aangeschaft zou hebben als ik Matrix niet tegengekomen was. De mening van Benvo onderbouwd hij echter, terwijl ik bij Tom toch sterk de indruk heb dat hij maar wat roept zonder naar de vraag te kijken of zijn mening goed te onderbouwen. Als ik van mijn leerlingen (of ze nou in de 1e of de 6e zitten) zulke antwoorden krijg, dan gaat er regelrecht een streep door.
 
Dat is absoluut in tegenstelling tot mijn ervaringen, Tom. Dit zijn mijn Balken:

Hoi Ben , 'k ben er later achter gekomen dat het een stuk beter ging als ik ook rood en blauw er bij mengde.
En zoals ik al eerder melde, zijn er echt wel goede resultaten mee te behalen .. Vrees alleen dat ze de specs een beetje verbloemen.
In eerste instantie heb je daar waarschlijklijk weinig last van maar wat gebeurd naar 6 a 7000 branduur ..
 
Ik ben benieuwd hoe de daytime matrix bevallen na een aantal jaar?
 
Weer een mooi voorbeeld dat het loont om goed te investeren in een “duur” systeem
Mee eens, maar al te vaak lees ik hier dat de goedkope systemen snel vervangen worden. Hier geldt dan; niet goed, geld weg!
Het Daytime systeem is ook volgens mij een schitterend systeem!
 
Meer dan uitstekend. Mooi licht, goed aan te sturen met een TC420 en de planten en dieren doen het er prima op.

Goed om te horen, had deze namelijk op het oog en was benieuwd hoe die zou presteren.
Geeft het ook een glimmer effect op de bodem? Dat vind ik persoonlijk erg natuurlijk ogen namelijk.
 
Goed om te horen, had deze namelijk op het oog en was benieuwd hoe die zou presteren.
Geeft het ook een glimmer effect op de bodem? Dat vind ik persoonlijk erg natuurlijk ogen namelijk.
Nu weet ik niet precies wat je bedoelt met een "glimmer" effect. Wel is het zo dat alle ledverlichting op, juist op een natuurlijke wijze, de waterbeweging op de bodem laat zien. Velen vinden dat een voordeel overigens. Maar misschien bedoel je iets anders.
 
Goed om te horen, had deze namelijk op het oog en was benieuwd hoe die zou presteren.
Geeft het ook een glimmer effect op de bodem? Dat vind ik persoonlijk erg natuurlijk ogen namelijk.

Ik ben ook al meer dan twee jaar meer dan tevreden!

En het geeft wel een beetje glimmer/schittering op de bodem maar niet zo sterk als bvb Kessils.
Door het gebruik van de modules heb je wat meer schittering dan bij een ledbalk maar minder dan bij echte spotverlichting (zoals Kessil).
 
Nu weet ik niet precies wat je bedoelt met een "glimmer" effect. Wel is het zo dat alle ledverlichting op, juist op een natuurlijke wijze, de waterbeweging op de bodem laat zien. Velen vinden dat een voordeel overigens. Maar misschien bedoel je iets anders.
Shimmer effect was misschien duidelijker geweest. Maar inderdaad de waterbeweging van het oppervlak die je dan op de bodem ziet.
Goed om te weten, hoewel het bij de ene led meer aanwezig is dan de andere heb ik het idee, wellicht door sterkere meer gebundeld licht/led.
 
Ik ben ook al meer dan twee jaar meer dan tevreden!

En het geeft wel een beetje glimmer/schittering op de bodem maar niet zo sterk als bvb Kessils.
Door het gebruik van de modules heb je wat meer schittering dan bij een ledbalk maar minder dan bij echte spotverlichting (zoals Kessil).
Bedankt voor de verduidelijking! En fijn dat ze goed bevallen! Ik zag onlangs een grobeam 600 waarbij dat effect ook sterk aanwezig is.
kessil is ook mooi inderdaad maar wel erg prijzig.
 
Shimmer effect was misschien duidelijker geweest. Maar inderdaad de waterbeweging van het oppervlak die je dan op de bodem ziet.
Goed om te weten, hoewel het bij de ene led meer aanwezig is dan de andere heb ik het idee, wellicht door sterkere meer gebundeld licht/led.
Nou ja, zelf vind ik het eigenlijk wel een natuurlijk effect. Hetzelfde kan je op een zonnige dag zien op de bodem van een sloot wanneer deze helder water bevat. Of er verschillen zijn bij de diverse systemen? Mogelijk, op mijn eigen JMB balken is het effect in ieder geval ook aanwezig.
 
Nou ja, zelf vind ik het eigenlijk wel een natuurlijk effect. Hetzelfde kan je op een zonnige dag zien op de bodem van een sloot wanneer deze helder water bevat. Of er verschillen zijn bij de diverse systemen? Mogelijk, op mijn eigen JMB balken is het effect in ieder geval ook aanwezig.
Ooh begrijp me niet verkeerd, ik vind het zelf ook erg natuurlijk ogen. Een absolute meerwaarde wat mij betreft.
 
kessil is ook mooi inderdaad maar wel erg prijzig.

En ik vind het misschien net een beetje té bij Kessil. Zeker als je maar één lamp gebruikt (of veel afstand tussen de lampen hebt).
Als je die hebt boven een bak met veel oppervlaktebeweging én veel intensiteit is het echt extreem.
Bijna om koppijn van te krijgen ;)

grobeam 600 waarbij dat effect ook sterk aanwezig is.

Ook vooral door de plaatsing van de leds icm de gebruikte leds vermoed ik.
 
Hier ook een tevreden daytime matrix gebruiker. Het is echt een goed systeem, veel licht en een uitstekende kleurweergave naar mijn mening.
Bak van +- 300l met momenteel 6 modules geinstalleerd (2x natural white, 2x gemengd natural/warm, 2x sunlike (met blauw/rood). Een tc420 erop omdat ik de SC20 wel wat prijzig vind voor wat niet meer is als een esp8266 met enkele mosfets en wat software.

In het begin had ik gewoon teveel licht, PH ging alle kanten op door het hoge co2 verbruik bij zoveel licht. Ook plots een vorm van zeer hardnekkige draadalgen die naarmate de planten het beter doen ook volgen in groei. Uiteindelijk heb ik het licht teruggeschroefd in tijd en sterkte. Nu ga ik niet boven +- 60% en het is meer als voldoende om een goede groei te hebben.
Het profiel wordt ook enkel lauwwarm wat toch indicatie geeft dat er efficient met energie wordt omgegaan. Je hebt natuurlijk liever licht als hitte, zeker bij een warme zomer. Met Chinese strips was dat toch wat anders, daar kon ik mijn vingers amper op houden.
 
Klopt, had ik duidelijker in moeten zijn. Maar de kogel is voor mij inmiddels wel door de kerk: Het wordt Daytime Matrix.
Ik weet niet of ik me een expert mag noemen m,aar ik gebruik sinds 2 jaar daytime matrix naar volle tevredenheid!
Super handig dat je later altijd nog 1 of meerdere elementen kan toevoegen op de plek waar jij dat wil.
 
Ik heb op mijn higline 600 oase, twee matrix balken van 150 cm met elke balk 10 modules allemaal sunlike Color. Tevens de control Sc20 aangeschaft. Nu nog even spelen met m’n verlichting. Ik ben geen goede referent, daar het bij mij maar twee weken aanwezig is.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op mijn higline 600 oase, twee matrix balken van 150 cm met elke balk 10 modules allemaal sunlike Color. Tevens de control Sc20 aangeschaft. Nu nog even spelen met m’n verlichting. Ik ben geen goede referent, daar het bij mij maar twee weken aanwezig is.
Goede keuze, succes met je aanwinst!!
 

Terug
Bovenaan