Daytime Matrix


Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,266
Locatie
Assen
Ik ben me nog steeds aan het verdiepen in led voor boven mijn nieuwe 150cm bak en vroeg me af of er mensen zijn met ervaring met/een mening over het Daytime Matrix systeem.

Mijn eerste idee was JMB, waar ik het advies kreeg om eerst te beginnen met een Natural Bright wit/rood strip van 36w, waarbij ik dan later uit zou kunnen breiden als ik meer zou willen. Nu weet ik niet precies hoeveel witte en rode leds er in zo'n balk zitten, maar even kijkend naar een beschrijving van de 90cm wit/rood, denk ik dat zo'n balk op een 3000-3200 lumen uit komt. Ergens lijkt me dat niet heel royaal voor ruwweg 350 liter netto, zelfs niet bij een licht beplante Amazone-bak. Komt bij dat (hoewel de meningen over JMB erg positief zijn) het toch 'gewoon' Chinese balken met een Chinese controller zijn.

Over Daytime lees ik ook hele positieve verhalen en die leveren (idealiter, I know) 180 lumen per watt. Met een vergelijkbaar wattage zou me dat dan 5400-7200 lumen (30/40 watt voor 3/4 units) opleveren in de kleur warm wit. Afwerking zou absoluut top zijn, productie in Duitsland, aan te sturen met een TC420 en de modules zijn precies zo te plaatsen als je zelf wilt. Ook is na de initiële dure aanschaf uitbreiden relatief goedkoop en kun je losse modules vervangen als er iets kapot gaat.

Mijn indruk is dat Daytime kwalitatief en qua mogelijkheden duidelijk een niveautje hoger zit dan JMB en dat ik met een 150cm balk met 3 x 10w Matrix modules een mooie startset voor mijn Amazone-bak zou hebben. Iemand van de 'led-experts' die hier een mening over heeft?
 
Daytime blijft SMD en je hebt eigenlijk een Arcadia classic OTL nodig..
 
Daytime blijft SMD en je hebt eigenlijk een Arcadia classic OTL nodig..

Á 600 pond/685 euro en erg geschikt voor een zwaar beplante bak. Is dat niet een beetje overkill voor wat ik van plan ben? Dat is namelijk een bak met hout, Echinodorus, Hydrocleys en Limbnobium, eventueel geheel biotoop-verkeerd aangevuld met crypto's en anubias omdat ik die nog heb staan. Dus absoluut geen plantenbak. Als ik daar zo'n Arcadia ding boven hang dan kan ik alsnog aan de gang met CO2 etc. en daar heb ik nou net geen zin meer in. :) Andere optie is hem grandioos dimmen, maar dat vind ik dan weer wat zonde van de unit.
 
Tja, toevallig ken ik een bak die landelijke heel hoog heeft gestaan en die eigenaren stellen ook vast dat je eigenlijk niet genoeg kunt hebben..

Zelf zou ik kiezen voor een aantal goede LED's uit de BRD als beamers op bepaalde plaatsen.. ( heb ze ook beschikbaar )
 
Voor een plantenbak of aquascape geldt dat ook zeker, maar ik ben er onderhand wel achter dat mijn talent bepaald niet bij tuinieren ligt. :) Kan ook komen door mijn totale gebrek aan discipline of het gebied van plantenvoeding, maar als ik een bak zonder lelijke algen en met een paar leuk groeiende planten heb ben ik al heel blij. Vandaar dat ik ook ga voor Amazone/blackwater, dan kan ik het qua beplanting lekker simpel houden en dan gaat het goed en is het voor mij ook qua onderhoud veel beter te doen.

Maar goed, als je het hebt over goede leds uit de BRD, waar heb je het dan over? Die Daytime waar ik het over heb kun je namelijk ook als spotlights in de balk plaatsen... ;)
 
Ik ben me nog steeds aan het verdiepen in led voor boven mijn nieuwe 150cm bak en vroeg me af of er mensen zijn met ervaring met/een mening over het Daytime Matrix systeem.

Mijn eerste idee was JMB, waar ik het advies kreeg om eerst te beginnen met een Natural Bright wit/rood strip van 36w, waarbij ik dan later uit zou kunnen breiden als ik meer zou willen. Nu weet ik niet precies hoeveel witte en rode leds er in zo'n balk zitten, maar even kijkend naar een beschrijving van de 90cm wit/rood, denk ik dat zo'n balk op een 3000-3200 lumen uit komt. Ergens lijkt me dat niet heel royaal voor ruwweg 350 liter netto, zelfs niet bij een licht beplante Amazone-bak. Komt bij dat (hoewel de meningen over JMB erg positief zijn) het toch 'gewoon' Chinese balken met een Chinese controller zijn.

Over Daytime lees ik ook hele positieve verhalen en die leveren (idealiter, I know) 180 lumen per watt. Met een vergelijkbaar wattage zou me dat dan 5400-7200 lumen (30/40 watt voor 3/4 units) opleveren in de kleur warm wit. Afwerking zou absoluut top zijn, productie in Duitsland, aan te sturen met een TC420 en de modules zijn precies zo te plaatsen als je zelf wilt. Ook is na de initiële dure aanschaf uitbreiden relatief goedkoop en kun je losse modules vervangen als er iets kapot gaat.

Mijn indruk is dat Daytime kwalitatief en qua mogelijkheden duidelijk een niveautje hoger zit dan JMB en dat ik met een 150cm balk met 3 x 10w Matrix modules een mooie startset voor mijn Amazone-bak zou hebben. Iemand van de 'led-experts' die hier een mening over heeft?

Een Daytime levert maximaal 120 lumen per watt. Je berekening van het aantal Lumen met één 90 CM. wit/rood balk klopt trouwens ook niet.
Als je zou kiezen voor JMB kun je voor een 150 cm. bak niet toe met één balk! Ik heb boven mijn 1 mtr. bak 3x JMB hangen in de volgende combinatie voor een sterk beplantte bak:

3x 90 cm. JMB balk met elk 27 Epistar leds van 1 watt elk. Ip68 (International Protection Rating)

1x Balk met 21 witte leds (per witte led 3000K ca. 100 lumen) en 6 rode leds (per led 660-670 Nm ca. 50 lumen) achter

1x Balk met 22 witte leds (per witte led 8000K ca. 100 lumen) en 5 blauwe leds (per led 470-480 Nm ca. 50 lumen) voor

1x Balk met 27 witte leds (8000K ca. 100 lumen) midden

Overigens levert JMB ook 3 watt powerleds.
 
Dat geldt voor de Eco en de Cluster, de Matrix levert volgens de site van Daytime wel degelijk 180 lumen/watt in warm wit en 110 voor de UBRW. Daardoor zou ik bij 30w een opbrengst van 5400 lumen in warm wit hebben, waar ik mee zou willen starten.

En ik heb het ook niet over een 90cm balk, maar over een 120cm. Daarbij heb ik dan wel simpelweg de 90cm x 1,3 gedaan qua aantallen leds en dan de 100 & 50 lumen/watt aangehouden die JMB aangeeft. Dus 28 x 100 lumen wit en 8 x 50 lumen rood. Zal niet helemaal kloppen, vandaar 3000-3200.

Zo teruglezend snap ik dat je denkt dat ik het over een 90cm balk heb, maar ik bedoelde dus 3000-3200 lumen voor een 120cm balk.

Ik heb daarnaast contact gehad met JMB en die adviseerden me voor wat ik voor ogen heb te starten met een 120cm Community Bright wit/rood van 36w. Eventueel zou ik dan altijd nog uit kunnen breiden, mocht ik meer nodig hebben.

Zelf denk ik echter dat ik met Daytime Matrix ik, na de hoge investering, ik een veel flexibeler systeem heb. Ik kan de modules namenlijk plaatsen waar ik wil en een extra module kost (afhankelijk van de kleur) 50-60€, t.o.v. 140 voor een 120cm JMB balk. Wat ik ook prettig vind is dat een kapotte module (mocht dat gebeuren) eenvoudig te vervangen is, wat ik qua duurzaamheid een voordeel vind.

Komt bij dat ik door die 6 wat minder verbruik, ik over de geschatte levensduur van Daytime (15-16 jaar) zo'n 275€ aan stroomkosten bespaar. Dat zet die investering weer in een iets ander daglicht. De grootste kostenpost zijn trouwen niet de led units maar de armatuur waar ze in geplaatst worden. Daardoor vallen je vervangingskosten als die levensduur niet gehaald wordt ook nog wel mee.
 
Het heeft geen zin om allerlei vergelijkingen te maken die uit gaan van Lumen..
.
Ben geen voorstander van JMB omdat ik de beads die ze gebruiken ook heb geprobeerd. Dan liever een solar stringer..

Armatuur ? Je bedoeld een U-profieltje van 6 euro ..


Als het gaat om LED balken, moet je ervan uitgaan dat je bak aan de bodemkant open dient te zijn of een vorm van geforceerde koeling.


Met 150 cm maak je ook een klassieke fout .. waar dan wel weer HE verlichting in past..
 
Dit zijn dus antwoorden waar ik werkelijk niks mee kan, want er zit geen enkele onderbouwing bij en ik vraag me ook af of je wel goed leest wat ik schrijf.

Ja, een vergelijking op basis van PAR is beter, maar aangezien fabrikanten met lumen werken moet je wat en kun je qua efficiëntie best een vergelijking maken.

Qua armatuur praat je bij dit systeem over iets anders dan een 'U-profieltje van 6 euro'. Misschien een idee om eerst even te kijken waar ik het überhaupt over heb?

De noodzaak voor geforceerde koeling lijkt me afhankelijk van het wattage van de verlichting. Deze verlichting zou een goede warmteafvoer moeten hebben door het aluminium systeem waar het in gemonteerd wordt, wat onverlet laat dat goede ventilatie in de kast onontbeerlijk is. Die komt er uiteraard in en zou zo met een paar pc-fans verbeterd kunnen worden.

Solar Stinger lijkt me kwalitatief vergelijkbaar met Daytime, TMC, Giesemann etc. Reden dat ik naar Daytime kijk (flexibiliteit) heb ik dacht ik al meerdere keren genoemd. Ik ken Econlux uit de terrariumwereld en heb er voor mijn gekko's ook niet voor gekozen omdat er teveel licht vanaf komt.

En ik maak dus een 'klassieke fout', maar wat is die fout dan? Ik overweeg een armatuur dat specifiek bedoeld is voor een 150cm bak en wat me ook door Azaqua voor zoń bak wordt geadviseerd, dus dat zal het toch niet zijn? Net als bij je opmerking over 'goede leds uit de BRD', licht je niet toe wat je ermee bedoelt.

Ik weet dat je veel ervaring en kennis hebt, Tom, maar met alleen wat losse stellingen kan ik niks.
 
Beste lex , als het om deze maat zou gaan dan je kun kiezen voor de HE versie waar ik heel erg goede resultaten mee heb bereikt..

Dank je , en als je echt neutraal wil gaan, zou je de duur terug kunnen brengen naar 7 uur per dag..


Zo kwam ik via een aanbieding ook uit bij de XR versie van Cree met een mooie lux waarde..
 
Fijn dat jullie elkaar zo goed begrijpen, maar dit heeft natuurlijk geen bal meer te maken met de vraag die ik stelde en nog steeds heb ik geen toelichting op de claims die hier ongefundeerd neergelegd zijn. :rolleyes:
 
Uhuh, op die manier... Wat straffe uitspraken roepen en dan niet meer reageren. :thumbs:
Ik zal eens via google zoeken naar die fameuze 150cm fout waarover jij het hebt :D

@Tom: je titel van "erelid" en je lange lidmaatschap creëren een bepaalde credibiliteit waardoor sommige forumleden bijna onbewust veel waarde hechten aan je reacties...
Dit is vrij logisch vind ik, hoogstwaarschijnlijk ben jij je daar ook zelf van bewust.
Wanneer ik echter een beetje grasduin door je posts op het forum merk ik een soort tendens:
Het lijkt wel alsof je vaak, al dan niet bewust, zeer cryptisch geschreven uitspraken doet.
Bij voorkeur inclusief wat afkortingen of technische details, die bijna altijd meer vragen oproepen in plaats van antwoorden te geven.
Deze uitspraken doe je dan liefst met een bijna dwingende zekerheid precies alsof je de absolute waarheid verkondigt...

Helaas: vaak begrijpt bijna niemand wat je bedoelt, meer nog in veel gevallen is je reactie naast de kwestie.
Vervolgens komen er natuurlijk heel vaak vragen om verheldering van je uitspraken maar ook daar loopt het niet altijd even vlot... (zie hierboven voor een voorbeeld)
Ik bedoel dit niet slecht maar ik vraag me oprecht af in hoeverre jij je eigen posts nog zou begrijpen mocht je ze na pakweg 6 maand eens teruglezen.
Of probeer je je op deze manier te profileren als 'verstrooide professor' misschien? Dan vrees ik toch dat het helemaal niet werkt hoor....

Eén ding merk ik wel: je initiële geloofwaardigheid maakt na het lezen van dergelijke reacties langzaam maar zeker plaats voor een compleet ander beeld, jammer eigenlijk...
Op den duur worden je posts bijna slapstick namelijk.

Trouwens:
Armatuur ? Je bedoeld een U-profieltje van 6 euro ..

Dit bewijst dat je absoluut niet weet waarover je het in dit geval hebt. Bekijk misschien eens de armatuur van de daytime matrix. Voor €6 heb je zelfs nog geen eindkap van deze armatuur, De unit is bvb volledig waterdicht bekabeld met silicone contactkabels, de modules kunnen naar believen worden verplaatst door ze met de contactpunten in de silicone te duwen, als je ze verwijdert sluiten de kabels zich weer waterdicht af... Mooie deal voor €6 zou ik denken want zelfs die kabels kosten al meer...
Dus Tom: Een aluminium U-profiel is iets compleet anders dan een Matrix armatuur, ze hebben enkel het woord aluminium gemeenschappelijk :c
 
@Honeybadger: Dank je! Heb je misschien nog een suggestie qua kleur/ combinatie van modules? Ik wou beginnen met 3 modules, maar twijfel nog even tussen 4000, 6000 of 8000k en of ik er ook 1 URBW module in zal plaatsen.
 
Tja, toevallig ken ik een bak die landelijke heel hoog heeft gestaan en die eigenaren stellen ook vast dat je eigenlijk niet genoeg kunt hebben..

Zelf zou ik kiezen voor een aantal goede LED's uit de BRD als beamers op bepaalde plaatsen.. ( heb ze ook beschikbaar )
Tja, toevallig weet ik dat Takashi Amano nooit sterke verlichting gebruikte. Dat komt omdat het dan makkelijker is om alle voedingsstoffen in balans te houden waardoor je geen algen krijgt. En hoewel Nederland een heel hoog niveau heeft wat plantenbakken betreft, en de bak van die kennissen van jou dus vast heel mooi is (ook al ben ik niet zo van plantenbakken), vetrouw ik de absolute meester van aquascaping meer.

Nu even on-topic: Succes met de Matrix! Ik kreeg bij een bestelling bij azaqua een papiertje met wat info en foto's van de Matrix en ze zien er heel goed uit.

Voor mijn licht beplante Zuid-Amerika bak ga ik de Chinese blackbox proberen. €120 bij Aliexpress, 165w, waarvan 85w blauw (het is in principe voor zoutwater) en ik heb hele goede dingen gelezen op Amerikaanse fora.
 
Klinkt ook goed! Welke kleurtemperatuur hou je dan aan? Even om mij nog wat extra idee te geven voor mijn module-keuze.
 
Rond de 6500k, de blauwe verlichting is ook helemaal uit. Mijn bak wordt wel blackwater, en dan écht blackwater, niet "licht getint", dus ik weet niet of je er veel aan hebt.
Ik ga zelf HN, echinodorus, limnobium en eventueel cabomba en chladophora (mosbal) houden.
 
Ik ga filteren over turf en denk qua beplanting aan hetzelfde. :)

Denk dat ik dan ga voor een combi van 2 x daglicht (8000) en 1 x wit/blauw/rood (of beter 2?). Dan zit ik op 4700 lumen (of 5800), waar ik een eind mee zou moeten komen.
 
Ik ga filteren over turf en denk qua beplanting aan hetzelfde. :)

Denk dat ik dan ga voor een combi van 2 x daglicht (8000) en 1 x wit/blauw/rood (of beter 2?). Dan zit ik op 4700 lumen (of 5800), waar ik een eind mee zou moeten komen.
Als je getint water wil zou ik warmere kleuren kiezen. Als ik naar de folder kijk die ik heb van DayTime zou ik zelf voor 2x 5000k en 1-2x 7000k gaan. De wit/blauw/rood lamp geeft paarsachtig licht, en naar mijn ervaring ziet het er raar uit bij getint water.
 
Die Daytime folder staan andere waarden in, niet de Matrix. Matrix komt in 4000k, 6000k en 8000k. Dan zou mogelijk zelfs 3 x 6000k nog het mooiste zijn. Ik heb me echter gericht op de kleur van mijn Juwel HighLite Day TL buizen en die zijn 8000k. Collega van me heeft de Helialux (7200K) boven zijn bak hangen en is erg tevreden over de kleur daarvan, vandaar.
 
Die Daytime folder staan andere waarden in, niet de Matrix. Matrix komt in 4000k, 6000k en 8000k. Dan zou mogelijk zelfs 3 x 6000k nog het mooiste zijn. Ik heb me echter gericht op de kleur van mijn Juwel HighLite Day TL buizen en die zijn 8000k. Collega van me heeft de Helialux (7200K) boven zijn bak hangen en is erg tevreden over de kleur daarvan, vandaar.
Kijk je wel echt naar de matrix? Want niet alleen op mijn foldertje, maar ook op azaqua's site staat 2700k, 5000k en 7000k.
Maar, anyway, 3x 6000k is ook wel goed. Vooral voor makkelijke planten is het zonde om een duurdere lamp te kopen.
Screenshot_2017-03-18-20-04-31.png
IMG_20170318_200448.png
 
Ja, daar ben ik aardig zeker van. Ik heb het namelijk van de site van Daytime, zie hieronder. Wanneer je trouwens bij Azaqua een stukje naar beneden gaat, dan staat daar ook 4000, 6000, 8000. Maar goed, ik zie wel wat er komt. Heb het armatuur met 3 x Neutral White, ophangsysteem en kabeltjes voor de TC420 besteld bij Zierfischtreff.de. Was de enige zaak die ik kon vinden die alles op voorraad had...

Schermafdruk van 2017-03-18 20-34-14.png
 
@Honeybadger: Dank je! Heb je misschien nog een suggestie qua kleur/ combinatie van modules? Ik wou beginnen met 3 modules, maar twijfel nog even tussen 4000, 6000 of 8000k en of ik er ook 1 URBW module in zal plaatsen.

Mijn zus heeft de combinatie UW en UBRW modules boven een bak met veel bodembegroeiers. Ik ga zelf komende maand een set aanschaffen, ik was snel overtuigd nadat ik ze in actie had gezien... Denk dat ik ook voor deze combinatie ga. Twee van elk is momenteel het plan maar dat altijd kan nog veranderen natuurlijk ;)
 
Bij mij zal er op termijn nog wel 2 x UBRW bij komen, maar dit was eerst duur genoeg. :) UW vond ik toch te koud, daar hou ik voor normale verlichting al niet van en dan leek het me voor een 'lamp' van 1,5 meter in de woonkamer helemaal overkill.
 
Altijd je eigen voorkeur volgen bij zo'n beslissingen!
Boven getint water is het misschien zelfs een betere keuze dan UW...
 
Wat bedoel je precies? Welke klassieke fout?
Ik zou in mijn nieuwe 150cm bak graag klassieke fouten vermijden dus ik vraag me nu af wat ik verkeerd doe of nog ga doen... :S


Het is verstandiger om de lengte van je bak aan te passen aan de lengte van de TL buizen.. Als je nog voor T8 wil gaan, kom je 5 cm te kort..

Als je zou willen gaan voor LED verlichting, passen er geen 3 power balken van Aquaterra-LED in..
 

Terug
Bovenaan