Da's pech, bak lek.


D

DH026

Guest
Goedemorgen!

Ik kwam gister thuis van het werk.
En trof mijn bak druppelend aan.
Toen ik eraan zat begon het feest.
Op stel en sprong zoveel mogelijk water overgeheveld, de visjes verzamelt en een zooi handdoeken op de grond.
Heb meteen een nieuwe bak gehaald en alles zo snel mogelijk gereed gemaakt( ja ik hoor jullie denken maar ik kon niet anders).
Ik heb het meeste van de top laag van mijn oude bodem meegenomen (dit was een voedingsbodem met grind eroverheen, dus als ik alles had gepakt was het gemixt en dus dicht gaan slippen dacht ik).
Had niet genoeg grind maar nog wel een 3.5 liter zak black nature soil.
Dus heb het met een kartonnen schotje 50 50 verdeeld.
Heb de filter uit de oude bak er wel bij in gedaan(300)l/pu) en zoiezo de helft van het oude water.
Heb de interne filter die ingebouwd zit op het laagste vermogen draaien (100l/pu).

Is dit allemaal voldoende?? Help!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Naar mijn idee prima gehandeld, hou de waterwaarden in de gaten(NO2) door al dat gerommel met de bodem kan er een piek optreden, gelukkig heb je de oude filter er nog bij waar al een mooie bacterie buffer inzit.
 
Gelukkig heb je het op tijd ontdekt en verdere schade voorkomen. Je filter is goed ingedraaid en dat scheelt een boel en de komende weken even zuinig voeren en de waarden goed in de gaten houden.
 
He, waar ken ik dat nou van?
Eerst de 1 m. gangbak. om 3 uur s,. lekken. ook handdoeken, zijn er speciaal voor.


andere keer de kamerbak .1.25 m.

Heb ze wel opnieuw gekit..
 
Je hebt goed gehandeld en hou inderdaad de NO2 in de gaten. Ik ben ook wel eens om 3 uur 's nachts in het water wakker geworden en das echt geen pretje...
 
( ja ik hoor jullie denken maar ik kon niet anders).
Als er al iemand is die dat denkt die heeft nog nooit een lekke bak gehad.
Je zal toch ergens heem moeten met de levende have dus prima gehandeld:thumbs:
Alleen bij dit (3.5 liter zak black nature soil) beginnen bij mij de nek haren iets om hoog te staan aangezien deze nog al eens wat verkeerde stoffen af wil geven in het begin
zou dan ook naast de no2 ook nh3 meten en behoorlijk verversen
 
Ja, ik had nog 3 lege 60 cm staan. die in de zijkamer gezet. dar de rest van water en vissen in. En de rest weg. dan gezorgt dat er geen water meer in stond, en de 175 kg witte kalksteen eruit.
Dat was ook de oorzaak, bodem was op zwak punt, ACHTER uit gezakt. genoeg om te druppelen.
En veel druppels geven een hoop water.

S,morgens om 7 uur met de water zuiger , en ventilatoren op de vloer. laminat hield het tegen.
 
Als er al iemand is die dat denkt die heeft nog nooit een lekke bak gehad.
Je zal toch ergens heem moeten met de levende have dus prima gehandeld:thumbs:
Alleen bij dit (3.5 liter zak black nature soil) beginnen bij mij de nek haren iets om hoog te staan aangezien deze nog al eens wat verkeerde stoffen af wil geven in het begin
zou dan ook naast de no2 ook nh3 meten en behoorlijk verversen


Bedankt voor de tip!
Merk idd al wat ja.
Zo vooral de ph en hardheid wat echt een heel stuk is gekelderd.
Zit nu rond de 6 (teststripje op zn lichts is 6.4 en hij is net wat lichter.)
Moet (kan) ik hier wat aan doen of kan dit geen kwaad?
 
Mijn vissen en planten hebben wel eens een weekje in de badkuip geleefd terwijl ik de bak repareerde en de kit uithardde.
 
Bedankt voor de tip!
Merk idd al wat ja.
Zo vooral de ph en hardheid wat echt een heel stuk is gekelderd.
Zit nu rond de 6 (teststripje op zn lichts is 6.4 en hij is net wat lichter.)
Moet (kan) ik hier wat aan doen of kan dit geen kwaad?
Hangt af van je bestand vissen zijn deze een lage ph gewend of niet of moeten deze juist op een hoge ph gehouden worden.
Anders een flinke water wissel doet wonderen mits je ph van je kraan water hoger is natuurlijk.
Nog ten overvloede die teststrip zijn niet echt nauwkeurig te noemen zeker op het gebied van no2 en nh3 zijn deze eigenlijk waardeloos te noemen
 

Terug
Bovenaan