Dario dario - Bengaals vuurtje

Discussie in 'Ledenervaringen aquariumdieren' gestart door Dargine, 2 nov 2012.

View Users: View Users
  1. Dargine

Dargine

Lid geworden:
    27 jan 2010
    • Wetenschappelijke naam
      Dario dario
    • Nederlandse naam
      Bengaals vuurtje
    • Hardheid: zacht, neutraal, hard
      neutraal
    • Temperatuur: koud, subtropisch, tropisch
      subtropisch
    • School, koppel, harem of solitair
      koppel/harem/groep
    • Welke waterlaag (boven, midden, onder of overal)
      onder
    • Herkomst
      India

d._dario_3.jpg

2. Anouska1991

Anouska1991

Lid geworden:
    9 mrt 2012
    • Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners,
      leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )

Leuk visje, ik heb ze in een harem in mijn 60 liter aquarium zwemmen met colisa chuna en sherrybarbelen
    • Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, kleur, zichtbaarheid in het aquarium)
      Eet hier enkel levend voer, en dan alleen muggenlarven, watervlooien worden weer uitgespuygd.
      Zeer rustig visje wat de hele dag op zoek is naar voedsel in het mos of op de bodem.

[Mod-edit: Bericht aangepast aan de norm van dit forum]

3. glenn

glenn

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners, leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )

Ruim 5 jaar geleden had ik een koppeltje Dario dario, en het bleken later 2 mannetjes te zijn. Ze waren in de rekord 60 gehuisvest:

GBwsXzed7a2vzfA7oF8Tq6QnAg9j-mEv.jpeg

Gedrag ten opzichte van elkaar (dezelfde soort).
    Het grootste mannetje imponeerde regelmatig het andere mannetje, maar ik heb zelf nooit echte agressie tussen die twee gezien:

Gedrag ten opzichte van andere aquarium bewoners.

Zelf nooit agressie of typische of vervelende dingen gezien tussen de Dario's en de ander bewoners( Tateurndina's, Hyp. amandae, Stiphodon's, Beaufortia leveretti en Ancistrus sp.)

Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, kleur, zichtbaarheid in het aquarium)

Vrij rustige visjes die eigenlijk het beste gedijen in een rustige bak, geen moeilijke eters maar wel traag qua accepteren van voedsel( het liefst levende rode muggenlarven).

4. TS
    TS
    Dargine

Dargine

Lid geworden:
    27 jan 2010
    • Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners, leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )
      Ik houd ze in een Trofis colisa 1500 (150cm), en heb ze ook in een 60cm bak gehouden. Onverwarmd, dus subtropisch.
      Bak is ingericht met veel planten, een stuk hout, wat stenen, filterzand als bodem.
      Techniek: Verlichting + luchtaangedreven sponsfilter.
      Medebewoners; vissen: Jordanella floridae (blokvis), Danio margaritatus (galaxy), Pseudepiplatys annulatus (ringbandsnoek), Hara/Erethistes jerdoni, Heterandria formosa en Pseudomugil gertrudae.
      Verder: Neocaridina heteropoda (var. red, vuurgarnaal), grote diepslak, posthoornslak, puntslak, kapslak en verder schijfslak en 2 soorten poelslak.
    • Gedrag ten opzichte van elkaar (dezelfde soort).
      Ze trekken zich weinig van elkaar aan, voornaamste interactie tussen elkaar is wanneer een man en een vrouwtje elkaar opzoeken.
    • Gedrag ten opzichte van andere aquarium bewoners.
      Laten alle andere bewoners met rust, en worden zelf ook met rust gelaten. Wel eten ze af en toe een pas uitgekomen garnaaltje of pas uitgekomen visje, verder zie ik ze wel jagen op microscopisch leven tussen het zand en het javamos, maar is voor mij niet te zien wat dit is.
    • Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, kleur, zichtbaarheid in het aquarium)
      Leuke visjes die door de hele bak te vinden zijn, niet alleen maar onder zoals meestal word verteld, ze hangen bij mij vaak onder de drijf platen, onder het puntkroos waar ze aan 't jagen zijn, ook zitten ze veel tussen het javamos om te jagen en te paaien. Verder tussen de planten bij de bodem, en in hoekjes. Ook zitten ze vaak rondom en onder het sponsfilter. Ik heb er momenteel 5, 3m/2v maar zie ze zelden allemaal te gelijk. Meestal maar 2 of 3.
      Verder zijn het rustige, kleine visjes die je goed kan houden in een wat kleiner aquarium, ook moet je ze niet al te warm houden, dit verkort de levensduur aanzienlijk. Ze eten vrij moeilijk, zijn gek op levend voer, maar worden door snellere vissen afgetroefd. Ze gaan opzoek naar iets om te eten, en hangen dan eerst even op ongeveer 2 centimeter en slaan dan toe.

Een opmerking over de aanschaf:

De standaard verschillen tussen man en vrouw word vaak omschreven aan de hand van de kleur. De vrouwtjes zijn lichter. Hierdoor heb ik de eerste keer dat ik ze hield de fout gemaakt om naar een winkel te gaan en te vragen om 3 vrouwtjes, in overleg zo de 3 lichtste visjes mee genomen uit die bak, hiervan bleken er 2 mannetjes die vrij snel dood gingen, het vrouwtje heeft nog wel redelijk lang geleefd. Later kwam ik erachter dat de zwakste mannetjes ook vaak licht van kleur worden, zelfs lichter dan de vrouwtjes, deze exemplaren gaan vrijwel altijd snel dood bij iedereen die ik hierover heb gesproken die ditzelfde hebben gehad. Een betere herkenning is dat vrouwtjes wat ronder zijn, en de borstvinnen zijn wat korter en ronder. Meestal zitten er tussen de 30 visjes bij de LFS slechts enkele vrouwtjes, ik ken maar 2 winkels die met regelmaat genoeg vrouwtjes hebben.
    • Ervaring met de kweek van deze vis. Denk bijvoorbeeld aan: Makkelijk of moeilijk, is er broedzorg, eierlegend enz.
      Ik heb ze wel eitjes zien afzetten, maar nog geen jongen kunnen ontdekken. In een speciaal bakje, als je de ouders na het afzetten verwijderd, moet het wel te doen zijn.

5. Herbstnebel

Herbstnebel

Lid geworden:
    26 jan 2015
    Echt wel kleine en leuke visjes. Kan je deze in een aquarium houden, dicht beplant, van 42 x 25 als koppeltje of harem samen met garnalen ?
    Geldt hier ook de regel 10x de lengte van de vis ?

6. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    10x de lengte zou zo n 20cm zijn en dat is wat klein denk je niet ;)

7. Herbstnebel

Herbstnebel

Lid geworden:
    26 jan 2015
    Ik weet niet waar die regel vandaan komt, dat verschijnt ergens op internet en begint een eigen leven te leiden :)

8. KidNatsu

KidNatsu

Lid geworden:
    13 aug 2015
    Die regel geld misschien met gemiddelde zwemruimte en gedrag. Je hebt ook vissen die met schooltjes moeten of erg veel zwemmen, die moeten veel ruimte hebben. Dan heb je weer wat meervallen die wat inactief zijn, die misschien iets kleiner kunnen.

Ik denk dat hij daar wel in past ja, een koppeltje of harem moet er wel in kunnen.

9. Mascha&Ivo

Mascha&Ivo

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Vertel je er ook bij hoe je die vrouwen gaat vinden omdat koppel of harem te vormen?[/quote]

10. KidNatsu

KidNatsu

Lid geworden:
    13 aug 2015
    Tja.... daar heb je een punt.

Vrouwen zijn inderdaad erg schaars en erg (erg!) moeilijk te vinden. Als ze jong zijn is het bijna onmogelijk de verschillen te zien, en als ze wel oud genoeg zijn zijn het meestal gewoon zieke mannetjes die verkocht worden als vrouwtjes. Ik zou zeggen dat je nog het beste af bent bij een hobbykweker.

Als je van plan bent alleen maar mannetjes te doen, dan wordt het 1 of 3. Bij 3 wordt de agressie meer verdeeld. Maar in zo'n klein aquarium wordt het sowieso heibel en zullen er gewonden (misschien zelfs wel doden!) vallen. Het zal je ook zwaar tegenvallen hoe sterk ze zijn, voor zulke kleine dingen zijn ze heel erg sterk, ze zagen zo een 3 keer zo grote vis weg zonder kleerscheuren. En het is gewoon een erg agressieve vis.

11. Mascha&Ivo

Mascha&Ivo

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Dit is uit ervaring?

12. Herbstnebel

Herbstnebel

Lid geworden:
    26 jan 2015
    Altijd interessant om ervaringen van iemand te lezen, er staan almets dingen tussen die je in publieke databases op het internet niet terug vindt.
    Als die Dario Dario een roofvis is, kan die dan samen met grotere garnaalsoorten zoals japonica's ?

13. Jeppo

Jeppo

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Mijn ervaring met de D. hysginon, een neefje van de D. dario, is dat ze vuurgarnaaltjes zo verscheurd hebben. Ik zou oppassen met japonica's, want ook die zijn "interessant". Echte rovertjes, dat zijn het wel ja.

14. Mimimimi

Mimimimi

Lid geworden:
    29 mrt 2015
    Ik heb een aquarium met alleen Dario Dario's en vuurgarnaaltjes. De Dario's proberen wel om de garnalen te pakken maar ik heb nog nooit gezien dat het ze lukt. Misschien pakken ze wel af en toe een kleintje maar dat mag best. Ik heb genoeg planten waar de kleine garnalen goed kunnen schuilen totdat ze groot genoeg zijn. Vooral de riccia zit helemaal vol met kleine garnaaltjes. Ik vind het een prima combinatie.

15. TS
    TS
    Dargine

Dargine

Lid geworden:
    27 jan 2010
    Ze zijn nieuwschierig en kijken naar alles wat beweegt, maar ik heb ze hier nooit een volwassen garnaal aan zien vallen.

@Jeppo, ik zou het interessant vinden als je ook zo'n topic opent over de Dario hysginon.