Danio Margaritatus ziek


Lennard_J

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2017
Berichten
243
Leeftijd
33
Hoi allemaal,
tijdje geleden heb ik ook al eens het probleem gehad dat deze visjes bij mij een voor een ziek werden!
nu ongeveer half jaar later is het weer raak 1 van de Danio Margaritatus vertoonde raar gedrag en leek mij erg opgezwollen. (zie filmpje). nog geen dag later was deze vis dood. bij de andere vissen zie ik geen simptomen maar weet niet of het besmettelijk is en of ik dus het water nog moet behandelen.

in dit aquarium zitten ook chocolade gourami en handwaaier garnaal deze vertonen allemaal geen symptomen dat het slecht met ze zou gaan






gr lennard
 
ik heb ze op het moment ph van tussen de 7 en de 8 het is alleen zo vreemd dat het steeds 1 vis is en ook alleen van deze soort en dan maand niks en dan weer wel
 
ja die doen het erg goed maar die Danio's zijn de gene die op regelmatige basis 1 hebben die zo raar zwemt en ik denk aan buikwaterzucht of problemen met de zwemblaas.
 
ja die doen het erg goed maar die Danio's zijn de gene die op regelmatige basis 1 hebben die zo raar zwemt en ik denk aan buikwaterzucht of problemen met de zwemblaas.
Heb je dan een betere foto van de danio?

De chocoladegourami wil een ph onder de 6.5, liefst rond de 5, en dat heb je niet. Zou dus kijken of je er ergens een beter huis voor ze kan vinden;)
 
Betere foto? Nee die heb ik niet de vis is nu al 2dagen dood wil weten of ik water moet behandelen
Heb wel 20L water ververst na dood van vis

Filmpje moet als het goed is gewoon werken
 
Zou geen medicatie erin doen zolang je niet weet wat er aan de hand is. veel medicatie heeft gevolgen op je biologsch evenwicht. het dood veelal tevens je nuttige bacterieen. Ik zou wat vaker en wellicht wat grotere verversingen doen om eventuele bacteriedruk te verminderen/

verder zou ik kijken naar boven genoemde adviezen. Ik ken het soort visje en benodigde leefruimte niet maar als je vissen heb die niet in optimale omstandigheden leven is het vragen om moeilijkheden. Vissen verzwakken worden ziek zijn dan prooi voor allerlui bacterieen en parasieten waardoor dit uit de hand kan gaan lopen. Zoals ik lees moet je ph naar beneden. Kijken wat je andere vissen nodig hebben en eventueel aanpassen.
 
Ik snap het helemaal dat voor deze chocolade gourami volgens de beschrijvingen op internet de ph waarde tussen de 1 en 2 waardes te hoog zijn
Echter heb ik deze visjes al een dik half jaar en gaan als een speer
Zijn altijd vol van kleur en zijn actief in de bak


De chocolade gourami is een van de kwetsbare visjes die ik heb en dat heb ik een keer eerder gemerkt toen ik door vloeibare CO2 de waterwaardes te snel en te veel daalde toen werden de chocolade gourami’s bijna spier wit! Met een flinke water verversing was dit al weer snel bijgetrokken

Daarom vindt ik zo raar dat deze danio ziek werd.

Ik heb namelijk van deze danio’s een schooltje van 10 gehad en iedere 1 a 2 maanden vertoonde een van deze danio’s het zelfde heb toen ook al eens een post gezet.
Nu klein half jaar niks qua problemen gehad en opeens daar is weer een zieke danio!

Daarom ben ik nu zo gehaaid te achterhalen wat deze vis had omdat het vaker terug komt

En ondanks dat de ph waarde voor de danio’s in de juiste range is worden deze ziek
Voor de chocolade gourami wijkt het af van de internet standaard maar deze gaan super goed
 
Overigens, en ik citeer van dezelfde bron; "pH: Wild specimens will require a value within the range 4.0 – 6.5 in order to thrive, but tank-raised individuals are normally more adaptable."

Wel goed dat jullie het constateren.
 
ieder soort visje heeft een bepaalde samengesteld watertje nodig. Als hierin word afgeweken in kleinere mate zullen ze niet spontaan allemaal dood neer vallen. Ieder individueel visje heeft een imuunsysteem die bij de een sterker is dan bij de ander. De zwakste gaan als eerste. Om een goed imuunsysteem/afweersysteem te hebben zullen de omstandigheden optimaal moeten zijn is dit niet het geval zullen ze steeds zwakker worden. In je aquarium leven altijd allerlei parasieten, wormpjes etc. een gezonde vis kan deze zelf afweren maar verzwakte visjes niet en dan kan het gespuis zich in grote mate gaan vermenigvuldigen zodat de kans onstaat dat de gezonde vissen ook meer te verduren krijgen.

Zie het als griep. Jij en ik hebben griep jij lig doodziek in je bed en ik voel me niet zo lekker maar niet echt doodziek. Zelfde virus maar mijn afweersysteem en algehele gezondheid is beter zodat ik niet zo ziek word. Stel een bejaarde die net verleden maand een longontsteking heeft gehad en krijgt dezelfde griep als ons kan binnen een week dood zijn. Dit was dan net teveel voor het lichaam.
 
Zie het als griep. Jij en ik hebben griep jij lig doodziek in je bed en ik voel me niet zo lekker maar niet echt doodziek. Zelfde virus maar mijn afweersysteem en algehele gezondheid is beter zodat ik niet zo ziek word. Stel een bejaarde die net verleden maand een longontsteking heeft gehad en krijgt dezelfde griep als ons kan binnen een week dood zijn. Dit was dan net teveel voor het lichaam.


Mooi verwoordt
Maar hoe kan ik het dan beter doen
 
Ik ken het soort visje niet maar zorgen dat het visje zijn benodigde leef omstandigheden heeft zodat hij een optimaal imuunsysteem/afweersysteem heeft en blijft behouden.

Er staan posts over PH. Ik weet zelf niet wat het visje nodig heeft dat zal je moeten nakijken/advies vragen. Daarbij zul je dan moeten kijken of je overige vissen ook daarbij kunnen leven. Stel de vis heeft PH 5 nodig en je heb PH 8 zal je PH moeten verlagen. Misschien heeft de rest van de vissen juist PH 8 nodig dus dan is PH verlagen geen optie als ze bij elkaar leven.

Gebruik de zoekfunctie of vraag in behorend topic over de benodigde leefomstandigheden van het soort visje en de rest of dit match. Zullen best forumleden zijn die verstand hebben van het soort visje en zijn benodigdheden. Ik weet dit niet.

Medicatie wil ik wel advies in geven maar dit heeft geen nut als de leefomstandigheden niet passend zijn voor de vis. Dan maak je het wellicht alleen maar erger. Medicatie toevoegen heeft ook weer gevolgen op de leefomstandigheden. Eerst oorzaak oplossen zonder medicatie.

Wel de boel goed in de gaten houden want door 1 ziek visje KAN het gevolgen hebben voor de rest. Hoeft niet.
 
Hoi Lennard, een heel herkenbaar verhaal. Ik heb het twee jaar geprobeerd met deze visjes maar had steeds hetzelfde als jij. Mijn eerste bakje was achteraf te klein, maar ook in mijn grote bak had ik hetzelfde: met tussenpozen steeds eentje zwak, ziek, dood. Terwijl de omstandigheden als ik seriously fish mag geloven vrij ideaal waren. Ik heb er wel vaker over gelezen. Misschien dat je er wel niks aan kan doen :stom:
Om dat goed te kunnen inschatten helpt iets meer info wel, en een foto van je bak misschien?
 
het aquarium


WhatsApp%20Image%202018-03-25%20at%2021.01.53.jpg



voor de rest weet ik niet welke extra info er nodig is

ik had bij de vorige reeks van deze visjes al besloten om deze visjes niet meer aan te vullen

de reden waarom ik nu deze vraag stelde is om te kijken dat de andere vissen zoals de chocolade gourami en de otto's niet ziek gaan worden


dit aquarium is gaat door samen loop van omstandigheden ook op de schop en worden de vissen en planten verhuist naar een nieuw en klein beetje groter aquarium (540L.)

maar daar komt nog een nieuw topic over ivm visbestand bodem en andere ideeën

gr lennard
 
Ik snap wat je bedoel want een ziekte wil je voor zijn. Al helemaal als er slachtoffers vallen.

Zal je een globaal inzicht geven zodat je zelf keuzes kan maken.

In elk aquarium leven bacteriestammen, wormen, parasieten en al nog meer. Elk visje heeft van alles op zich leven. Als een visje gezond is heeft hij daar geen last van. heeft een goeie slijmhuid en een gezond afweer/imuunsysteem. Krijgt zijn benodigde voer wat voor ieder visje ook weer verschillend is en leeft lang en gelukkig.

Door afwijkingen in het optimale leefklimaat als dat nu water, eten, aquarium op de schop kunnen er visjes verzwakken. Stress, geen goed eten, noem maar op, kunnen de onuitgenodigde gasten in je aquarium dieper in een vis dringen, exposief gaan groeien (vaak door woelen in bodem, verversen met kouder water) en nog veel meer.

Door regelmatig verversen hevel je al een hoop onuitgenodigde gasten af. De trick is dat als een vis ziek is dat je eerst moet bepalen wat de vis mankeert. Vaak is het nu juist een samenloop van omstandigheden. Stel je zie schimmel op een visje en je behandel de schimmel met medicatie dan als je het juiste middel heb gaat de schimmel dood. De ellende is dat schimmel op de vis vaak komt doordat de vis van binnen is aangetast met een bacterieele infectie. Behandel je dit niet zal de schimmel die je hebt behandeld dood zijn maar de bacterie niet. De schimmel kan weer terug komen. Door de verzwakking van de bacterieaanval kan de slijmhuid afnemen zodat ook stip en andere ellende zich graag op het visje nestelen. Helaas kun je bijna niets zien met het blote oog. Daarvoor heb je een microscoop nodig zodat je kunt zien wat de vis mankeerd. Bacterieen kan je veelal niet onder een microsccop zien. Als je dan een afstrijkje heb zul je altijd dus iets zien en moet je bepalen is het teveel voor het visje.

Je zou ervoor kunnen kiezen om preventief te handelen. Net zoals ons katten en honden met wormenmiddelen en vlooienmiddelen. Dan zul je dus bepaalde dingen voorkomen maar het nadeel hiervan is dat je vissen resistent kunnen raken van het gebruikte middel. Ook de kwekers hebben allerlei medicatie gebruikt toen het nog hele kleine visjes waren om ze gezond te houden en vooral om grote hoeveelheden over te hebben voor de verkoop.

Het toevoegen van nieuwe vis en planten brengt ook het een en ander mee vandaar het raadzaam is eerst je planten in een bak te spoelen, zout, ontsmetten en nieuwe vis even apart te zetten gezien de stress bij de verhuizing en als ze wat op zich hebben dan trigger de stress het een en ander en als je ze apart zie zie je dat vrij vroeg en kan je gericht deze visjes van de onuitgenodigde gasten ontdoen zodat ze de rest niet aansteken.


In grote lijnen heb je bacterieen, schimmels, parasieten, wormen, flagelaten, virussen. Elk heeft weer vele vormen. Vooral bacterieen is erg tricky.

Waarnemingen, Afwijkingen op het lichaam, witte stippen, ogen die naar voren komen, beschadigingen, schimmelsporen etc.
Gedrag kan ook veel zeggen, vinnen knijpen, schuren, schrikachtig, op bepaalde plaatsen hangen, schommelen, zwemgedrag.

Dus vermoed je een ziekte dan voor het aquarium gaan zitten en goed kijken wat er anders is dan anders

Hoop dat je er zo wat aan heb.
 
super bedankt voor de reactie
ik vind het gewoon raar tot alleen die danio's er last van hebben dat kan dus betekenen dat ik ondanks de waterwaardes voor hun juist perfect zijn met de waardes die ik op internet kan vinden een van de andere het redenen fout gaat en dit dan waarschijnlijk geen visje voor mij is.

zoals in mijn vorige bericht ga ik een nieuw aquarium starten met de afmeting 1,5m X 60cm X 60cm ik wil dit bakje qua planten en vissen overzetten zodra de bak is ingedraaid. moet eerst nog het meubel en aquarium schoonmaken en beetje opknappen
 
Er zijn heel veel soorten visjes met ieder zijn ding. Ik heb sluiers en een koudwater aquarium dit is weer anders dan tropisch. Ik heb dus geen zicht op al die soorten visjes. Dat is geen doen. Je kan zeggen dat de meest voorkomende vissen ziektens grotendeels hetzelfde zijn en de bijhorende medische behandeling ook.

De omstandigheden zijn heel verschillend. het zou ook nog kunnen als je bijv. 2 soorten bij elkaar heb en het watertje is prima en voer is prima dat toch 1 soort het toch niet goed doet. Je heb visjes die van rust houden heb je jagers of drukke visjes erbij kunnen de rustige visjes steeds stress hebben wat dan ook weer niet goed is en waardoor ze zwak, ziek en misselijk worden. Heb je verschillende soorten jagers kan het wellicht zijn dat het de hele dag bonje is en de visje uitgeput raken. Een schooltje guppen bij phiranya lijkt me ook een dooddoener........

Volgens mij is dat de reden dat de gevorderen een bepaald( ik meen dat dit biotoop heet) kiezen. Ik noem maar wat zuid Afrikaans. Dat houd in dat ze trachten een stuk water uit zuid afrika nabootsen met watercondities, planten en visjes zoals in die streek. Zodat alles bij elkaar past. Bijv. alleen chiclide of alleen discus.

Het gaat zelfs zo ver als je bijv. een europese discus heb en je voeg een Chinese discus erbij dan hebben deze verschillende soorten bacterieen waar de ander niet tegen bestand is of beide en kunnen ze daardoor het loodje leggen. Nu weet ik niet of er uberhaupt europese en Chinese discussen bestaan maar er is wel zo iets dus wil je discus houden zal je je in het soort moeten verdiepen.

Pin me hier niet op vast want dat is echt mijn ding niet. Het zijn voorbeelden. Het is globale info wat ik zoal tegen ben gekomen.

Leuk om z on mooi groot aquarium te starten. Misschien beter om eens een topic betreft biotoop of zo te openen. Of google te gebruiken en kijken wat je mooi vind. Er zijn verschillende biotopen maar ik weet ze niet maar in het tropische deel zal er vast reacties komen die je hier mee kunnen helpen. Als je een beetje meer info heb kun je ook bepalen of het onderhoud te doen is voor je want wellicht vraagt het een en ander ook om een specifiek onderhoud. Ik ben ook wel tegen gekomen dat sommige juist een wat viezer uitzient water willen hebben omdat dit hoort bij het biotoop. Sommige vissen houden niet van cristal clear water. Pffff wat een gedoe he

succes met je zoektocht en aquarium
 
ja zeker allemaal heel ingewikkeld maar met wat onderzoek en hulp van dit forum kom ik er zeker uit

heb ondertussen 1 fotoalbum en 1 topic voor visbestand geopend
 

Terug
Bovenaan