Danio margaritatus (rasbora galaxy) kweken


Hardloper

Well-known member
Lid geworden
12 juli 2014
Berichten
278
Locatie
Heerde
Ik heb jaren geleden een aquarium gehad, met onder andere deze visjes, vuurgarnalen, Cory. Panda, appelslakken etc. Met name de rasbora galaxy was een erg mooi visje. Ik ga weer beginnen met een aquarium, en wil gaan proberen deze te kweken. Heb al het een en ander gegoogelt en het schijnt niet makkelijk te zijn, maar ook niet heel moeilijk.

Ik wil het eigenlijk in eerste instantie proberen met een bakje zoals dit in het aquarium: http://danionins.com/diy-egg-trap
Of is dit niet aan te raden voor dit soort?

Ik ben erg benieuwd naar tips e.d. Zouden jullie nog een ander visje erbij doen (otocinclus ofzo), of het eerst maar bij dit soort houden?
 
Ik heb zelf ook galaxy's en heb al een paar keer een jonkie in de bak gehad welke ook groot is geworden, en dit
is gewoon in een gezelschapsbak.

De laatste keer dat ik een jonkie zag heb ik deze eruit gehaald en in een apart bakje gedaan, hij heeft
hier geen last van gehad, tenminste hij at gelijk en ging niet dood van de stress.

Nu heb ik geen professionele kweekpoging gedaan, maar ik denk dat als je flink wat planten en mos in het aquarium hebt, en je alleen
de galaxy's houdt, je al best wat jongen over kunt houden. En anders zou ik denk ik inderdaad dat uit de link proberen.
 
Jaren geleden maar na 2006 ;) toen is dit visje pas ontdekt. En vervolgens is de eerst ontdekte locatie van deze vis compleet leeg gevist maar dat is een ander verhaal.

Als je een bak hebt met veel planten en Javamos zal je geregeld een flink aantal jongen hebben. Houdt ze niet te warm 22 graden is zat.
 
Op de pagina van seriouslyfish over dit visje lees ik dat er ook gebruik gemaakt kan worden van (een) afzetmop(pen). Die kun je zelf maken:
http://www.irg-nederland.nl/kweken/een-afzetmop-maken
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/ki ... n-afzetmop

Of natuurlijk fijnbladige planten (ik denk dan aan Hygrophila difformis, Ceratophyllum demersum, Ceratopteris cornuta/thalichtroides) naast natuurlijk het genoemde javamos.

edit:
Ronald V op het forum heeft ook wel eens een kweekbakje gehad met deze Danio's. Zoek dat eens op via de ledenlijst/user list: Ronald V > gemaakte topics

~ Ivo
 
Bedankt voor de tips!

Botia zei:
Jaren geleden maar na 2006 ;)
Was 2008/2009 ofzo. Ze waren dan ook een stuk duurder toen dan de prijzen die ik nu op internet zie.

Ik wil het sowieso eerst in het aquarium zelf proberen, maar eten de ouders dan niet 90% op? Zo'n mop lijkt wel handig, maar dat is dan iets voor 'later'.

Stel je verplaatst ze wel in een ander bakje, zouden de jongen eigenlijk opgroeien in een bakje zonder thermostaat? Als je het water ververst met deels het water uit het aquarium, dan zou dit moeten kunnen toch? Aangezien het qua temperatuur volgens mij wel sterke beestjes zijn.

Die planten (en Ronald's topic) zal ik eens verder wat over zoeken, heb het geluk dat ik javamos een paar meter van me af zo kan pakken!
 
Het gaat waarschijnlijk een 60cm bak worden, het lijkt me toch wel leuk om een kleine corydoras soort erbij te doen. Maar dan is zand als ondergrond eigenlijk wel een must? Corydoras eten geen eitjes op toch?
 

Terug
Bovenaan