Danio Margaritatus en Pseudomugil-soorten


S

Steven

Guest
Beste mede-aquarianen,

Wat is jullie ervaring met Danio Margaritatus i.c.m. Pseudomugil-soorten?
Ik had een schooltje van 10 Pseudomugil Furcatus in mijn bak zitten, samen met 5 Danio Margaritatus.
De school zeilvissen was, toen ik thuis kwam van een weekend weg, gekrompen tot 5 stuks. 5 dode Pseudomugils lagen in de bak. Ik vermoed dat de Danio's hier wat mee te maken hebben, want er zijn geen toonbare aanwijzingen van ziekte op de vissen. Ook zie ik geen gerafelde vinnen bij de dode exemplaren.
Mijn waterwaardes zijn ook prima en voldoen aan de eisen welke de Pseudomugils stellen.

Alvast bedankt voor jullie hulp :)
 
Lijkt me zeer stug. Ik zou eerder andersom vermoeden, dat de pseudomugils het de Celestichthys (danio is verouderde naam van deze vis) moeilijk maken, zeker omdat die ook bijna twwe keer zo groot zijn ;). Ik heb zelf de ervaring met zowel Pseudomugil luminatus (sp. red neon) als P. furcatus dat ze best wel gevoelig kunnen zijn voor waterwaardes, zeker als ze net toegevoegd zijn aan de bak, of als er niet vaak genoeg water ververst wordt.
Ik ben zelf nooit zo van het vele waterverversen, omdat ik heb gemerkt dat het ook voor de vissen fijner is als ik het minder vaak doe, en het ook niet nodig is omdat mijn bak niet bepaald zwaar bezet is... met deze vissen merkte ik echter wel dat vaak verversen beter werkte voor ze, maar dan bijvoorbeeld twee keer in de week 10 of 15 liter, in plaats van in 1 keer een hoop... Dus ik weet niet of het daar misschien aan kan liggen?
 
Ik heb de margaritatus met Pseudomugil gertrudae samen en dat gaat prima, lijkt me echt heel sterk dat je probleem met de celestichthys margaritatus te maken heeft.
 
Oke aan beide soorten zal het dan dus niet liggen. Ik doe wekelijks een waterverversing van 15 liter, misschien moet ik dat eens vaker gaan doen. Inmiddels zitten ze zo'n 2 weken in de bak en ze deden het perfect. Het gekke is wel dat mijn dominante mannetje als eerste dood ging. Bij evt. problemen met waterwaardes zouden de meest zwakke vissen toch eerst aangetast worden? Er zit weinig nitraat in de bak en geen meetbare nitriet. Ook zitten er garnalen in, dan had ik eigenlijk verwacht dat deze het snelst hierdoor geraakt werden
 
@Mikyboy40 Ik zag laatst wel wat aparts bij het voeren. Na ze levende witte muggenlarven te hebben gegeven, kwamen de muggenlarven na verloop van tijd onveranderd uit het gestel van de Pseudomugils. Heb je dit ook wel eens waargenomen tijdens het voeren?
 
@Mikyboy40 Ik zag laatst wel wat aparts bij het voeren. Na ze levende witte muggenlarven te hebben gegeven, kwamen de muggenlarven na verloop van tijd onveranderd uit het gestel van de Pseudomugils. Heb je dit ook wel eens waargenomen tijdens het voeren?

Nee en dat klinkt ook absoluut niet zoals zou moeten... als je elke week 15 liter ververst dan klinkt dat wel als een prima hoeveelheid.

Wat zijn de bakmaten, en de rest van het bestand?
 
Nadat ik dit gezien had, heb ik ook nooit meer levend voer gegeven van die grootte. Mogelijk dat dit interne schade heeft opgeleverd, maar dat was niet te merken aan gedrag en eetgewoontes.
De bak zelf is 40x30x30. Nu zitten er 5x C. Margaritatus, 5× P. Furcatus en 10x Crystal Red garnalen in de bak.
 
Oeh, dat verklaart een hoop. Naast dat de P. furcatus zeker te groot wordt voor zo'n kleine bak, is zo'n klein aquarium moeilijk stabiel te houden. Elke week 15 liter verversen komt dan neer op 1/3 van het totaal, waardoor waterwaardes ontzettend kunnen gaan schommelen, en dat kan dus de reden zijn van de sterfte. Daarnaast zijn Pseudomugil soorten flinke zwemmers, dus ik zou ze snel in een groter aquarium zien te huisvesten, omdat je ze met zo'n klein aquarium geen plezier doet...
 
Oeh, dat verklaart een hoop. Naast dat de P. furcatus zeker te groot wordt voor zo'n kleine bak, is zo'n klein aquarium moeilijk stabiel te houden. Elke week 15 liter verversen komt dan neer op 1/3 van het totaal, waardoor waterwaardes ontzettend kunnen gaan schommelen, en dat kan dus de reden zijn van de sterfte. Daarnaast zijn Pseudomugil soorten flinke zwemmers, dus ik zou ze snel in een groter aquarium zien te huisvesten, omdat je ze met zo'n klein aquarium geen plezier doet...

Dat is behoorlijk stom van me. Welke bakmaat zou ik het beste kunnen hanteren voor deze vissen? Op dit moment heb ik nog een 80cm staan, maar deze zit voor mij echt aan de max qua visbestand. Ik zou dan een nieuwe bak moeten kopen
 
80 centimeter zou al een stuk beter in de richting zitten, al zou ik persoonlijk vanwege het stevig zwemmen eerder aan 1 meter denken. Maar 80 cm kan mijns inziens ook nog wel.
Ik zou me voortaan beter inlezen over vissen die je wil kopen dan, voordat je ze daadwerkelijk gaat kopen
 

Terug
Bovenaan