Danio Kyathit


T

TonHageraats †

Guest
  • Wetenschappelijke naam
    Danio Kyathit
  • Nederlandse naam
    Vuur Danio
  • Hardheid: zacht, neutraal, hard
    Neutraal
  • Temperatuur: koud, subtropisch, tropisch
    Subtropisch
  • School, koppel, harem of solitair
    School
  • Welke waterlaag (boven, midden, onder of overal)
    Midden / Boven
  • Herkomst
    Azie / Myanmar
    • Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners,
      leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )

      Worden op kraanwater van ongeveer 22 graden gehouden,
      Juwel Panorama 125 Ltr 80X40X50 cm., redelijk vol beplant met grote en middelgrote planten, Medebewoners, Vuur garnalen en 3 L10a,
    • Gedrag ten opzichte van elkaar (dezelfde soort).
      Vreedzaam
    • Gedrag ten opzichte van andere aquarium bewoners.
      Vreedzaam, mogelijk eten ze de aller jongste vuurtjes, niet de oudere.
    • Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, kleur, zichtbaarheid in het aquarium)
      Snelle zwemmers welke steeds weer in een schoolverband terugkomen en ook vaak als school bewegen, kleur rood / donkerode strepen, zeer zichtbaar in de bak, bijna constant in beweging
    • Ervaring met de kweek van deze vis. Denk bijvoorbeeld aan: Makkelijk of moeilijk, is er broedzorg, eierlegend enz.
      Geen persoonlijke ervaring mee.


Mijn ervaring met Danio Kyathit sp Fire Ring

Ik heb deze Danio al zeker een paar jaar en hun gedrag was erg rusteloos en angstig, ik heb navraag op dit forum gedaan maar dit gaf geen oplossing, dus wat ga je doen als aquariaan, ja zoeken en proberen, het natuurlijke gedrag zoals boven en midden zwemmen kwam maar niet op gang, veelal zaten ze onder in de bak als verscholen.

Nazoek o.a. bij de Aquagids leerde me dat ze in waters zwemmen waar veel overhangende bomen aan de oevers staan en redelijk veel stroming is, als eerste geprobeerd om de stroming aan te passen maar dit was geen oplossing als totaal, daar overhangende bomen veel schaduwen op het water geven ben ik aan de slag gegaan met diverse drijfplanten om dit meer te cre�ren, maar dat gaf geen soelaas, ook heb ik de voeding aangepast door minder te gaan voeren en het �jaag�, gedrag te stimuleren en dit hielp wel wat en was het eerste succesje wat ik bereikte blij, blij, blij

Maar dit was nog niet voldoende, verder allerlei mogelijke stroming en verlichtingssituaties geprobeerd te maken maar niets mocht echt helpen, balen! Maanden van proberen en nog niet verder komen!
Wat ik wel merkte dat ze zich telkens als het licht aan of uitging zich zichtbaar rot schrokken, en zich vaak tot een uur lang niet lieten zien, dus dan maar verder met de verlichting gaan hannesen maar helaas niets mocht echt baten, hooguit kleine korte succesjes.

Een goede maand geleden heb ik de stap naar ledverlichting genomen, hierdoor was het schrik effect voor ze afgenomen doordat het licht vloeiend aan en uit gaat in een tijds bestek van twee uur, ook merkte ik dat ze in de �ochtendgloren� wel op hun normale zwemhoogte waren en een weekje later merkte ik dat ze veel meer bovenin zaten en meer gebruik van de totale zwemruimte van de bak maakten, ik heb toen de witte lampen nog wat meer naar buiten gericht en dat was de oplossing, door het felle licht van de TL buizen waren ze bang, onzeker of het was slecht voor hun ogen, wat dan ook het felle licht van de TL was de boosdoener en de led de redding, ze zwemmen nu actief, onderzoekend, scholend en alert door de bak en iedereen is tevreden

Ik wil dit even vertellen voordat mensen gaan denken dat het gedrag van de Danio Kyathit tegenvalt en ze daarom weg doen, terwijl het zulke mooie en actieve beestjes zijn, je ziet dat er altijd weer een oplossing is om natuurlijk gedrag door observatie en verkregen kennis terug te winnen.

Eigen foto met de omstandigheden waar ze in zwemmen:
538643_0_82_img_0001.jpg

459723tonhageraats_0_82_20150916_21.jpg

Foto van internet, doordat ze zo bewegelijk zijn kan ik geen goede detailfoto van ze nemen:
864812_0_82_vis.jpg
 
Ik heb in mijn 340 liter bak ook sinds een goed jaar een school van 19 D. Kyathit sp. Fire ring.

Anders dan de topic starter zwemmen de visjes in schoolverband door de hele bak en ze zijn beslist niet bang of verlegen.
Er zit nog van alles aan ander levend spul in mijn bak, van rest schooltjes tot Cory.s en van glasmeervallen tot Peckoltia brevis.

Wel zijn bijna alle visjes net zo groot of kleiner dan de S. Kyathit. Ze zijn altijd aan het zwemmen, of staan keihard te zwemmen in de waterstroming die veroorzaakt wordt door de uitstroom van mijn 3 pompen.
Heb al heel wat keren gezien dat ze eitjes afzetten, maar ze vreten ze gelijk weer op, en anders de collega D. kyathit wel.

De dames zijn duidelijk de baas en als ze kuitrijp zijn, jagen ze de man(nen) van hun keuze net zo lang na, tot die in een bos (fijnbladerige) planten verdwijnt en zij gaat er dan sidderend achteraan.
een tijdje later komt zij dan weer tevoorschijn, duidelijk slanker dan eerst.

Ik houd de visjes op 24 *C, bij PH 7.3, KH 4, GH 4, NO3 0,5 mg/l en Po4 1 mg/L.
Veel planten en veel stroming. Gebruik 4 tl buizen en ze schrikken er nooit van.

Heb nog een paar blauwoogjes over Pseudomugil furcata, deze zwemmen de hele dag met de Danio's over.
Ze lusten verder alle soorten voer, droogvoer, groenvoer, diepvries of levend voer, zelfs regenwormen ( klein gesneden)

Zijn m.i. erg tolerant qua waterwaardes en in mijn optiek makkelijke visjes om te houden.
Ook de maat is prima voor veel bakken, de dames max 6 cm en de heren een cm kleiner.

Greetzz BigSmoke
 

Terug
Bovenaan